6 Punt 3b (bijlage nr. 166). Benoeming directeur Perkschool, openbare school voor mavo. Aanbeveling van burgemeester en wethouders 1. de heer S.R. Westra; 2. de heer E.C.J.M. Kruiper. Benoemd wordt de heer Westra met algemene stemmen. Mevrouw Van Dijk-van Terwisga en de heer Niemeijer vormden met de voorzitter het stembureau. Punten 4 t.e.m. 13 (bijlagen nrs. 160, 161, 153, 150, 159, 151, 163, 162, 164 en 158). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 14 (bijlage nr. 170). De Voorzitter: Aan de orde is thans de aanwijzing van een voorkeursmodel als basis voor de vervanging van de thans aanwezige parkeercapaciteit op de Oude Veemarkt. De heer Ten HoeveIk wil graag een aantal kanttekeningen maken bij dit voorstel voor de vervanging van de parkeercapaciteit op de Oude Veemarkt. Mijn kanttekeningen betref fen overigens hoofdpuntenwij hebben in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening al uit voerig gesproken over de details. Onze fractie heeft zich gerealiseerd dat de komst van Aegon en de in dat verband aan gegane overeenkomsten vergaande consequenties hebben en zullen hebben voor onze stad, zeker ook voor het parkeren. Wij hebben er waardering voor dat het college zo snel na de transacties en de gesloten voorlopige contracten is gekomen met een rapport over een van de terreinen waar echt moeilijkheden dreigen te ontstaan. B. en w. zijn gekomen - wij willen het college daarmee complimenteren - met een uitstekend rapportwaarin naar ons gevoel alle mogelijkheden goed op een rij zijn gezet en globaal de financiële consequenties van het geheel duidelijk zijn vermeld. Onze fractie kan op basis van dit rapport instemmen met het voor keursmodel. Dat betekent dus akkoord gaan met geen openbare parkeerplaatsen op de Oude Veemarkt en akkoord gaan met de lokaties. Ik wil daar overigens nog een aantal opmerkingen over maken, want het akkoord gaan gebeurt wel onder voorbehoud. Het voorbehoud heeft te maken met de financiën die, zoals ik net al heb gezegd, globaal in het rapport zijn weerge geven. De technische uitwerking moet, zo staat er in de raadsbrief, nog komen. Er kan dan een aantal onverwachte dingen te voorschijn komen, die vooral te maken kunnen hebben - daar heeft het tweede punt van ons voorbehoud mee te maken - met de stedebouwkundige invulling. De lokaties die het college in het voorkeursmodel voorstelt liggen voor een deel op zeer gevoelige plaatsen; dat moet niet uit het oog worden verloren. Wanneer wij kiezen voor die lokaties, kiezen wij tegelijkertijd, met de eventuele financiële consequenties, voor stede bouwkundig goede oplossingen. Ik kom dan ook meteen op het meest gevoelige punt, namelijk het Oldehoofsterkerkhof. Je kunt natuurlijk uitgaan van de huidige situatie. Het plein is een rommelig geheel, is slecht ingericht en heeft rafelige randen. Er is wat dat betreft veel te verbeteren. De hui dige situatie mag niet betekenen dat wij zeggen dat die altijd wel beter zal worden, want dat zal natuurlijk het geval zijn. Nee, de situatie moet echt goed worden. Vandaar dat voorbe houd. Wij willen wel parkeren op, eventueel onder het Oldehoofsterkerkhof, maar tegelijk een goede oplossing voor het plein. In dit verband wil ik vragen of onderzocht kan worden of de oorspronkelijke wand van het Heer Ivostraatjedie het terrein een meer besloten karak ter geeft, weer terug kan komen. Kan bij de studie met betrekking tot het Oldehoofsterkerk hof - ik wil verder niet in details treden, want in de raadsbrief staat dat de uitwerking komt bovendien kan ik mij voorstellen dat er dan alternatieven komen - ook de Groeneweg in het geheel worden betrokken? Onze fractie is er voorstandster van dat de schaal van de Groene weg wordt aangepakt en dat er een zekere dimensionering plaatsvindt. Mogelijk kan langs- parkeren daar ook een bijdrage aan leveren. Er is inmiddels ook een motie van de VVD-frac- tie op onze tafels gelegd. Ik wacht eerst de indiening daarvan en de toelichting daarop van de heer Dubbelboer af. Ik zal daar dan in tweede instantie op reageren. Ik wil ook nog een opmerking maken over het parkeerterrein aan de Amelandsstraat. Onze fractie heeft voorkeur voor dit terrein boven het Hoeksterend. Wij gaan ermee akkoord dat er voorlopig wordt geparkeerd op de begane grond. Maar ons uitgangspunt is dat aan de Amelandsstraat weer bebouwing komt en dat het parkeren in die bebouwing wordt opge nomen. Parkeren op de begéne grond vinden wij een tussenfase. Overigens wil ik nog weer eens van de gelegenheid gebruik maken te zeggen dat voor ons het Hoeksterend een belangrijke plaats is in de stad. Stedebouwkundig is het een zeer aantrekkelijke plek. Daar komt bij dat het Frigas-terrein binnenkort beschikbaar komt. Onze fractie staat een echt goede stedelijke oplossing voor dit gebied voor ogen. Ons is al jaren toegezegd dat daaraan wordt gewerkt. Ik zou graag van de wethouder willen weten of er al iets is gedaan aan de stedebouwkundige randvoorwaarden en richtlijnen voor dit gebied. Onze fractie gaat akkoord met het parkeerterrein op het Fonteinland. Wij willen wel graag dat de wethouder nog even ingaat op de brief van de bewoners van de Fonteinstraat. Een ander punt waar ik de aandacht voor wil vragen is de positie van de sportvereniging die gebruik maakt van het Fonteinland. Door de nood die door het parkeren ontstaat mag het natuurlijk niet zo zijn dat bedoelde sportvereniging in moeilijkheden komt. Ook daar zal op korte termijn een oplossing voor gevonden moeten worden. Bovendien zal er wat be treft de financiële kant gekeken moeten worden naar het bezit van de sportvereniging daar, want die mag er niet op achteruit gaan. Het bekijken van een nieuwe plaats voor de voetbal vereniging MKV kan mogelijk in samenhang met het realiseren van een eventueel groter com plex waar ook het Bisschopsrak en mogelijke andere velden in die buurt een rol in kunnen spelen. Wij gaan akkoord met het Park-and-Ride-systeem bij het station. Wat de Klanderijbuurt betreft heb ik ook geen opmerkingen. Ik wil overigens met betrekking tot deze terreinen nog opmerken dat het gaat om een taakstelling per gebied in de stad en dat het niet per se nodig is om het aantal genoemde parkeerplaatsen in het rapport exact op het genoemde terrein te realiseren. Er mogen ook in de omgeving daarvan parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Ten slotte wil ik nog graag aandacht vragen voor tijdelijke voorzieningen, want wij zullen zeker in een overgangssituatie komen te zitten. Wij willen graag op tijd in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en eventueel in de raad een overzicht hebben hoe het tekort aan parkeerplaatsen in de tussenliggende tijd wordt opgelost. De heer Van der WalZoals de heer Ten Hoeve ook al opmerkte is het in het raadsvoor stel genoemde rapport een van de eerste consequenties van de vestiging van Aegon op het Oude Veemarktterrein. Het verdient op zich een compliment dat dit rapport zo snel is ver schenen. Het rapport biedt een duidelijk overzicht van de mogelijkheden om de teloorgaande parkeercapaciteit op de Oude Veemarkt elders in de stad te voorschijn te toveren. Het voorkeursmodel waar b. en w. voor kiezen kost echter nogal wat, namelijk ongeveer één miljoen gulden per jaar. Op mijn vraag in de commissie naar de dekking is eigenlijk geen antwoord gegeven, alleen werd namens het college geantwoord dat er toch wat zal moeten ge beuren en dat het geld dus ergens vandaan moet komen. Daar ligt bij ons meteen een levens groot bezwaar. Wij weten allemaal in welke mate en met welke moeite er de afgelopen jaren be zuinigingen en met welke moeite en bezwaren inkomstenverhogingen zijn doorgevoerd. Eén miljoen gulden per jaar is dan een zeer groot bedrag. Ik wil er bij het college op aandringen vanavond meer duidelijkheid te verschaffen over de vraag hoe het denkt deze operatie te financieren. Van dat antwoord hangt het af in welke mate wij de uitgangspunten van dit rap port zullen ondersteunen. Het rapport behelst een oplossing te vinden voor de capaciteitsproblematiek. Het gaat niet om uitwerkingen. Het rapport is vooral ook bedoeld om bij eventuele beroepsprocedures aan te geven waar de gemeente denkt oplossingen te vinden voor de parkeercapaciteit die op de Oude Veemarkt verloren gaat. Wij zullen nu dan ook niet al te zeer over allerlei uitwer kingsaspecten uitweiden. Wij zijn het ermee eens dat ervan wordt afgezien om op de Oude Veemarkt, ten koste van één miljoen minder inkomsten van Aegon, een parkeergarage te creëren, die ons dan ook nog één miljoen per jaar gaat kosten. Hoogst waarschijnlijk zal de garage vooral ten goede komen aan de werknemers van Aegon zelf. In de eerste plaats is de parkeergarage te duur en in de tweede plaats heeft die weinig rendement voor de parkeercapaciteit gericht op de binnenstad. Wij zijn akkoord met het Park-and-Ride-systeem, maar dat is eigenlijk al een oud verhaal. Wij zijn ook akkoord met het parkeerdek in het gebied Klanderijbuurt. Wij hebben deze parkeergelegenheid ook al in oudere plannen en verkeersoplossingen opgevoerd. Met het parkeerterrein op het Fonteinland gaan wij ook akkoord. In het rapport - daar wijzen de bewoners van de Fonteinstraat ook op - sluipt toch wel een voornemen om een ge deelte van het Fonteinland te reserveren voor de uitbreiding van de Hogere Technische School (HTS). Onze fractie wil die zaak duidelijk loszien van de besluitvorming over het thans aan de orde zijnde voorstel. Wij vinden dat het Fonteinland geheel als parkeerterrein gebruikt moet worden. Als ik de brief van de bewoners van de Fonteinstraat goed heb ge lezen, dan komt dat ook tegemoet aan hun wensen. Dan het parkeerterrein aan de Amelandsstraat. Wij hebben daar in de commissie vrij uit gebreid over gediscussieerd. Ik wil ons standpunt alleen maar herhalen: wij gaan met de capaciteit van 100 a 110 parkeerplaatsen aan de Amelandsstraat akkoord, maar alleen in com-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 4