6
Punt 3b (bijlage nr. 166).
Benoeming directeur Perkschool, openbare school voor mavo.
Aanbeveling van burgemeester en wethouders
1. de heer S.R. Westra;
2. de heer E.C.J.M. Kruiper.
Benoemd wordt de heer Westra met algemene stemmen.
Mevrouw Van Dijk-van Terwisga en de heer Niemeijer vormden met de voorzitter het
stembureau.
Punten 4 t.e.m. 13 (bijlagen nrs. 160, 161, 153, 150, 159, 151, 163, 162, 164 en 158).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 14 (bijlage nr. 170).
De Voorzitter: Aan de orde is thans de aanwijzing van een voorkeursmodel als basis
voor de vervanging van de thans aanwezige parkeercapaciteit op de Oude Veemarkt.
De heer Ten HoeveIk wil graag een aantal kanttekeningen maken bij dit voorstel voor
de vervanging van de parkeercapaciteit op de Oude Veemarkt. Mijn kanttekeningen betref
fen overigens hoofdpuntenwij hebben in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening al uit
voerig gesproken over de details.
Onze fractie heeft zich gerealiseerd dat de komst van Aegon en de in dat verband aan
gegane overeenkomsten vergaande consequenties hebben en zullen hebben voor onze stad,
zeker ook voor het parkeren. Wij hebben er waardering voor dat het college zo snel na de
transacties en de gesloten voorlopige contracten is gekomen met een rapport over een van de
terreinen waar echt moeilijkheden dreigen te ontstaan. B. en w. zijn gekomen - wij willen het
college daarmee complimenteren - met een uitstekend rapportwaarin naar ons gevoel alle
mogelijkheden goed op een rij zijn gezet en globaal de financiële consequenties van het geheel
duidelijk zijn vermeld. Onze fractie kan op basis van dit rapport instemmen met het voor
keursmodel. Dat betekent dus akkoord gaan met geen openbare parkeerplaatsen op de Oude
Veemarkt en akkoord gaan met de lokaties. Ik wil daar overigens nog een aantal opmerkingen
over maken, want het akkoord gaan gebeurt wel onder voorbehoud. Het voorbehoud heeft te
maken met de financiën die, zoals ik net al heb gezegd, globaal in het rapport zijn weerge
geven. De technische uitwerking moet, zo staat er in de raadsbrief, nog komen. Er kan dan
een aantal onverwachte dingen te voorschijn komen, die vooral te maken kunnen hebben -
daar heeft het tweede punt van ons voorbehoud mee te maken - met de stedebouwkundige
invulling. De lokaties die het college in het voorkeursmodel voorstelt liggen voor een deel op
zeer gevoelige plaatsen; dat moet niet uit het oog worden verloren. Wanneer wij kiezen voor
die lokaties, kiezen wij tegelijkertijd, met de eventuele financiële consequenties, voor stede
bouwkundig goede oplossingen.
Ik kom dan ook meteen op het meest gevoelige punt, namelijk het Oldehoofsterkerkhof.
Je kunt natuurlijk uitgaan van de huidige situatie. Het plein is een rommelig geheel, is
slecht ingericht en heeft rafelige randen. Er is wat dat betreft veel te verbeteren. De hui
dige situatie mag niet betekenen dat wij zeggen dat die altijd wel beter zal worden, want dat
zal natuurlijk het geval zijn. Nee, de situatie moet echt goed worden. Vandaar dat voorbe
houd. Wij willen wel parkeren op, eventueel onder het Oldehoofsterkerkhof, maar tegelijk
een goede oplossing voor het plein. In dit verband wil ik vragen of onderzocht kan worden
of de oorspronkelijke wand van het Heer Ivostraatjedie het terrein een meer besloten karak
ter geeft, weer terug kan komen. Kan bij de studie met betrekking tot het Oldehoofsterkerk
hof - ik wil verder niet in details treden, want in de raadsbrief staat dat de uitwerking komt
bovendien kan ik mij voorstellen dat er dan alternatieven komen - ook de Groeneweg in het
geheel worden betrokken? Onze fractie is er voorstandster van dat de schaal van de Groene
weg wordt aangepakt en dat er een zekere dimensionering plaatsvindt. Mogelijk kan langs-
parkeren daar ook een bijdrage aan leveren. Er is inmiddels ook een motie van de VVD-frac-
tie op onze tafels gelegd. Ik wacht eerst de indiening daarvan en de toelichting daarop van
de heer Dubbelboer af. Ik zal daar dan in tweede instantie op reageren.
Ik wil ook nog een opmerking maken over het parkeerterrein aan de Amelandsstraat.
Onze fractie heeft voorkeur voor dit terrein boven het Hoeksterend. Wij gaan ermee akkoord
dat er voorlopig wordt geparkeerd op de begane grond. Maar ons uitgangspunt is dat aan
de Amelandsstraat weer bebouwing komt en dat het parkeren in die bebouwing wordt opge
nomen. Parkeren op de begéne grond vinden wij een tussenfase.
Overigens wil ik nog weer eens van de gelegenheid gebruik maken te zeggen dat voor
ons het Hoeksterend een belangrijke plaats is in de stad. Stedebouwkundig is het een zeer
aantrekkelijke plek. Daar komt bij dat het Frigas-terrein binnenkort beschikbaar komt. Onze
fractie staat een echt goede stedelijke oplossing voor dit gebied voor ogen. Ons is al jaren
toegezegd dat daaraan wordt gewerkt. Ik zou graag van de wethouder willen weten of er al
iets is gedaan aan de stedebouwkundige randvoorwaarden en richtlijnen voor dit gebied.
Onze fractie gaat akkoord met het parkeerterrein op het Fonteinland. Wij willen wel graag
dat de wethouder nog even ingaat op de brief van de bewoners van de Fonteinstraat.
Een ander punt waar ik de aandacht voor wil vragen is de positie van de sportvereniging
die gebruik maakt van het Fonteinland. Door de nood die door het parkeren ontstaat
mag het natuurlijk niet zo zijn dat bedoelde sportvereniging in moeilijkheden komt. Ook daar
zal op korte termijn een oplossing voor gevonden moeten worden. Bovendien zal er wat be
treft de financiële kant gekeken moeten worden naar het bezit van de sportvereniging daar,
want die mag er niet op achteruit gaan. Het bekijken van een nieuwe plaats voor de voetbal
vereniging MKV kan mogelijk in samenhang met het realiseren van een eventueel groter com
plex waar ook het Bisschopsrak en mogelijke andere velden in die buurt een rol in kunnen
spelen.
Wij gaan akkoord met het Park-and-Ride-systeem bij het station.
Wat de Klanderijbuurt betreft heb ik ook geen opmerkingen.
Ik wil overigens met betrekking tot deze terreinen nog opmerken dat het gaat om een
taakstelling per gebied in de stad en dat het niet per se nodig is om het aantal genoemde
parkeerplaatsen in het rapport exact op het genoemde terrein te realiseren. Er mogen ook in
de omgeving daarvan parkeerplaatsen worden gerealiseerd.
Ten slotte wil ik nog graag aandacht vragen voor tijdelijke voorzieningen, want wij zullen
zeker in een overgangssituatie komen te zitten. Wij willen graag op tijd in de Commissie voor
de Ruimtelijke Ordening en eventueel in de raad een overzicht hebben hoe het tekort aan
parkeerplaatsen in de tussenliggende tijd wordt opgelost.
De heer Van der WalZoals de heer Ten Hoeve ook al opmerkte is het in het raadsvoor
stel genoemde rapport een van de eerste consequenties van de vestiging van Aegon op het
Oude Veemarktterrein. Het verdient op zich een compliment dat dit rapport zo snel is ver
schenen. Het rapport biedt een duidelijk overzicht van de mogelijkheden om de teloorgaande
parkeercapaciteit op de Oude Veemarkt elders in de stad te voorschijn te toveren.
Het voorkeursmodel waar b. en w. voor kiezen kost echter nogal wat, namelijk ongeveer
één miljoen gulden per jaar. Op mijn vraag in de commissie naar de dekking is eigenlijk geen
antwoord gegeven, alleen werd namens het college geantwoord dat er toch wat zal moeten ge
beuren en dat het geld dus ergens vandaan moet komen. Daar ligt bij ons meteen een levens
groot bezwaar. Wij weten allemaal in welke mate en met welke moeite er de afgelopen jaren be
zuinigingen en met welke moeite en bezwaren inkomstenverhogingen zijn doorgevoerd. Eén
miljoen gulden per jaar is dan een zeer groot bedrag. Ik wil er bij het college op aandringen
vanavond meer duidelijkheid te verschaffen over de vraag hoe het denkt deze operatie te
financieren. Van dat antwoord hangt het af in welke mate wij de uitgangspunten van dit rap
port zullen ondersteunen.
Het rapport behelst een oplossing te vinden voor de capaciteitsproblematiek. Het gaat
niet om uitwerkingen. Het rapport is vooral ook bedoeld om bij eventuele beroepsprocedures
aan te geven waar de gemeente denkt oplossingen te vinden voor de parkeercapaciteit die op
de Oude Veemarkt verloren gaat. Wij zullen nu dan ook niet al te zeer over allerlei uitwer
kingsaspecten uitweiden.
Wij zijn het ermee eens dat ervan wordt afgezien om op de Oude Veemarkt, ten koste van
één miljoen minder inkomsten van Aegon, een parkeergarage te creëren, die ons dan ook nog
één miljoen per jaar gaat kosten. Hoogst waarschijnlijk zal de garage vooral ten goede komen
aan de werknemers van Aegon zelf. In de eerste plaats is de parkeergarage te duur en in de
tweede plaats heeft die weinig rendement voor de parkeercapaciteit gericht op de binnenstad.
Wij zijn akkoord met het Park-and-Ride-systeem, maar dat is eigenlijk al een oud verhaal.
Wij zijn ook akkoord met het parkeerdek in het gebied Klanderijbuurt. Wij hebben deze
parkeergelegenheid ook al in oudere plannen en verkeersoplossingen opgevoerd.
Met het parkeerterrein op het Fonteinland gaan wij ook akkoord. In het rapport - daar
wijzen de bewoners van de Fonteinstraat ook op - sluipt toch wel een voornemen om een ge
deelte van het Fonteinland te reserveren voor de uitbreiding van de Hogere Technische
School (HTS). Onze fractie wil die zaak duidelijk loszien van de besluitvorming over het
thans aan de orde zijnde voorstel. Wij vinden dat het Fonteinland geheel als parkeerterrein
gebruikt moet worden. Als ik de brief van de bewoners van de Fonteinstraat goed heb ge
lezen, dan komt dat ook tegemoet aan hun wensen.
Dan het parkeerterrein aan de Amelandsstraat. Wij hebben daar in de commissie vrij uit
gebreid over gediscussieerd. Ik wil ons standpunt alleen maar herhalen: wij gaan met de
capaciteit van 100 a 110 parkeerplaatsen aan de Amelandsstraat akkoord, maar alleen in com-