8 binatie met bebouwing aldaar. Wij gaan dus niet akkoord met een tijdelijke voorziening. Als wij het terrein in handen krijgen dan moet daar tegelijk met de realisatie van de parkeercapa- citeit de bebouwing worden gerealiseerd. Veel grotere moeite hebben wij met de voorgestelde oplossing met betrekking tot het OldehoofsterkerkhofHet college stelt voor daar een parkeerdek te realiseren en de parkeer terreinen op de begane grond zo efficiënt in te delen dat daardoor ook nog extra capaciteit wordt gerealiseerd. Als je de tekening in het rapport bekijkt, vooral de doorsnede-tekening, dan moet je tot de conclusie komen dat het begrip parkeerdek hier als een soort eufemisme is gebruikt. Een parkeerdek is zeg maar een supertafel waarop onder en boven auto's kunnen staan, maar waarvan de randen open zijn. Komen er wel wanden in dan moeten er allerlei veiligheidsvoorzieningen tegen ontploffingen worden getroffen, vluchtwegen worden gecre- eerd, enz. Jn dat geval spreken wij van een parkeergarage die om die redenen ook veel duur der uitvalt. Het parkeerdek zoals het college dat voor ogen staat krijgt op tenminste drie kanten een aarden wal, afgeschermd door beton of wat dan ook. Er is dus geen open ver binding. Bovendien is er aan de kant van de Groeneweg een talud getekend. Bij uitwerking van een en ander kunnen er eventueel veranderingen optreden, maar de situatie zal er in ieder geval niet fraaier op worden. Kortom, er is gewoon sprake van een parkeergarage, want datgene wat het college voorstelt kun je geen parkeerdek meer noemen. Het gaat dan niet alleen om het verschil hoe je zoiets noemt, maar vooral ook om het financiële verschil. Een parkeergarage is aanzienlijk duurder. Daarmee wordt ook de oplossing voor ondergronds parkeren aanzienlijk duurder dan in het voorstel wordt verwoord. Bovendien speelt dan nog het feit dat een parkeerdek of -garage enorme beperkingen legt ten aanzien van de inrichting van het boventerrein. Een dergelijk probleem speelt ook bij het Zaailand, maar daar is tot nu toe nog geen goede en acceptabele oplossing voor gevonden. Men noemt het Oldehoofsterkerkhof nu rommelig en niet fraai. Dat mag zo zijn, maar het is de vraag of de verbeteringen met deze uitgangspunten ook werkelijk gerealiseerd kunnen worden. Wij hebben daar grote twijfels bij en vragen ons af of de extra parkeercapaciteit in twee lagen ook op een andere manier kan worden bereikt. De heer Ten Hoeve heeft daarvoor een alternatief aangedragen dat een gedeeltelijke oplossing kan zijn, maar nooit een hele op lossing als je de capaciteit wilt realiseren in combinatie met de schaalverkleining van de Groeneweg. Wij zijn ook al sinds jaar en dag voorstander van een dergelijke schaalverkleining, Men kan ook denken aan het opnemen van een parkeerdek in combinatie met het Hoeksterend dat natuurlijk wel op enige afstand ligt van het Oldehoofsterkerkhof maar per saldo toch op de binnenstad is gericht. In de commissie heb ik ook nog genoemd het stationskwartier of, beter gezegd, het hele terrein tussen de hoofdspoorlijnen en het Aegon-terrein. De bedoe ling is dat het daar thans aanwezige busstation naar voren wordt gehaald. Het vrij grote terrein dat daarmee vrijkomt kan naar onze mening ook een gedeeltelijke oplossing bieden voor de parkeercapaciteit. Per saldo maken deze drie altenatieven bij elkaar een zeer dure oplossing Oldehoofsterkerkhof niet nodig. Vandaar ook dat wij het grootst mogelijke voorbe houd maken ten aanzien van de oplossing die het college voorstelt met betrekking tot het Oldehoofsterkerkhof. De heer Ten Hoeve heeft het punt van tijdelijke voorzieningen al even genoemd. In de commissie is ook de mogelijkheid genoemd om tijdelijk het braakliggende Frico-terrein te huren voor een tijdelijke opheffing van de parkeernood. De heer Dubbelboer: Onze fractie stemt in met het voorstel van het college om af te zien van de mogelijkheid om openbare parkeerplaatsen te creëren op het Aegon-terrein. De heren Ten Hoeve en Van der Wal hebben al loftuitingen in de richting van het college geuit over de snelheid waarmee het rapport is verschenen. Ik sluit mij daar graag bij aan. Waardering ook van onze fractie voor dit onderdeel. Een duidelijk en overzichtelijk rapport dat goed aan geeft wat er kan in de binnenstad op parkeergebied. Toch van mijn kant ook wat kantteke ningen bij en een bezwaar tegen het voorkeursmodel. Tegelijk wil ik een alternatief voorleg gen. Wij hebben geen problemen met het Park-and-Ride-systeem bij het station en gaan daar mee akkoord. Dat geldt ook wat betreft het parkeerterrein op het Fonteinland. Onze fractie verlangt wel uitdrukkelijk dat niet eerder van dit terrein gebruik gemaakt gaat worden dan nadat er een oplossing is gevonden voor de voetbalvereniging MKV. Ik laat de brief van de bewoners van de Fonteinstraat - ik zie de brief vanavond voor het eerst - maar even buiten beschouwing. Dan de begane grond Amelandsstraat. Akkoord als een eerste oplossing in het noordelijk deel van de binnenstad. De heer Van der Wal heeft het Hoeksterend genoemd als een mogelijk alternatief voor het Oldehoofsterkerkhof. Onze fractie zou graag zien - wat dat betreft sluit mijn verhaal wel iets aan bij dat van hem, alleen niet als alternatief voor het Oldehoofster kerkhof - dat bij de ontwikkeling van het Hoeksterend de mogelijkheid wordt onderzocht en indien mogelijk geschapen, om daar in of onder een op te richten gebouw of wat dan ook parkeerruimte te creëren. Volgens mij kan dat voorstel best een oplossing zijn om de parkeer 9 druk die er denk ik ook blijft na realisatie van de oplossing Amelandsstraat te verlichten. Onze fractie gaat akkoord met het parkeerdek in het gebied Klanderijbuurt. Rest nog het Oldehoofsterkerkhof. Onze mening met betrekking tot het Oldehoofsterkerk hof wijkt af van die van het voorkeursmodel, rnet dien verstande dat uiteindelijk ook ons voorstel erop neerkomt dat wij hetzelfde willen wat op pagina 20 van het rapport staat, name lijk een parkeeroplossing in twee lagen op het Oldehoofsterkerkhof. Ik kom zo meteen nog even terug op het uiteindelijke model, maar ik wil eerst nog wat kanttekeningen plaatsen. De belevingswaarde zoals die in het rapport wordt beoordeeld verbaast onze fractie toch wel een beetje. Het zou hier gaan om, ik citeer, "irrationele richtingen van de zuidelijke bebouwingsgrenzen"Toen de huidige wethouder van ruimtelijke ordening nog gewoon raads lid was zou hij dit ongetwijfeld als historisch waardevolle en karakteristieke gevelwanden die aan het plein een extra dimensie geven - althans woorden van gelijke strekking - gekwa lificeerd hebben. Onze fractie is het in elk geval met de stellingen zoals die nu in de studie staan niet eens. Een ander punt waarom wij wat problemen hebben met de situatie zoals die in de studie is omschreven is het volgende. Wij hebben in 1969 een aantal kenmerken van de rijke historie van het Oldehoofsterkerkhof zichtbaar gemaakt. Door de handhaving van een deel van de op gravingen en door het aanbrengen van muurtjes en sierbestratingen heeft de raad ook toen gedacht een aantal karakteristieke eigenschappen daar te laten. In het voorstel verdwijnt alles wat wij nog geen twintig jaar geleden hebben aangelegd. Onze fractie betreurt dat. Wat dan wel? Voor het kunnen parkeren onder een kelderdek is, voorzover wij hebben begrepen, nodig dat datgene wat wij in 1969 als historisch waardevol hebben opgericht wordt vernietigd. Vervolgens komt daarboven een parkeerlaag. En dan zijn wij dus weer bij elkaar, want dan wordt er in twee lagen geparkeerd. Weg historische waarden zoals wij die, nu nog geen twin tig jaar geleden, zo hoog achtten. Onze fractie is dan ook van mening dat bij de nadere uitwerking, zoals die op bladzijde 2 van de raadsbrief wordt aangekondigd, ook onderzocht zou moeten worden de mogelijkheid om een complete parkeerkelder aan te leggen in één laag onder het Oldehoofsterkerkhof, waar bij het dak van de kelder dan weer de inrichting krijgt zoals het Oldehoofsterkerkhof er nu uitziet inclusief de parkeerfuncties en de karakteristieke waarden zoals wij die nu al twintig jaar met elkaar beleven. Ik heb daarvoor een motie gemaakt - de heer Ten Hoeve heeft die reeds aangekondigd - die als volgt luidt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 april 1986, behandelende de studie vervangende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt constaterende - dat het Oldehoofsterkerkhof van historische waarde is - dat dat door de in 1969 aangebrachte herinrichting is geaccentueerd; - dat dit op hetzelfde niveau als thans het geval is voor Leeuwarden bewaard moet blijven, draagt het college op bij de nadere uitwerking van de parkeervoor zieningen op het Oldehoofsterkerkhof ook een alternatief te ontwikke len, waarbij in één laag onder de grond wordt geparkeerd en de huidige inrichting weer op dezelfde hoogte wordt aangebracht, en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van Dijk-van Terwisga.(De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagen.) Tot slot nog het volgende. In de raadsbrief staat dat er enige tijdelijke voorzieningen moeten worden getroffen. Beide vorige sprekers hebben dat punt ook aangehaald. Aegon zal in het voorjaar 1987 het Oude Veemarktterrein leeg aanvaarden en - als de laatste inlichtingen juist zijn - daar met de bouw beginnen. Onze fractie maakt zich zorgen over de tijdelijke voorzieningen. Wij hebben in het verleden een aantal suggesties gedaan. Een van de sug gesties was het parkeren op de parkeerkelder. Ik wil graag van het college vernemen hoe wij die tijdelijke situatie gaan aanpakken. Als het antwoord is dat daarover op korte termijn een notitie komt in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening, dan kan ik het daar ook mee eens zijn. De heer Sijbesma: Voorstellen die te maken hebben met de beslissing van Aegon om in Leeuwarden te blijven kenmerken zich wat onze raad betreft in het hebben van open einden. De besluitvorming in dezen is niet afzienbaar en meteen rond te maken. Wij hebben elke keer weer te maken met deelbeslissingen. Wat dat betreft is er sprake van onzekerheid. Wij staan nu voor de beslissing of wij wel of niet gebruik zullen maken van het resterende deel van de Oude Veemarkt ten behoeve van het parkeren. Wij zullen nu een keuze moeten maken. Er is al het een en ander gezegd over de kwaliteit van het rapport. Ik sluit mij daar graag bij aan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 5