30 positief effect hebben. Ik wil er wel op aandringen om bij de evaluatie die de voorzitter heef; genoemd dan ook het effect van zo'n maatregel eens te bekijken. Ik was net zo verbaasd als de heer Duijvendak over het verhaal nu van de VVD. Over het feit dat de notulen van de commissievergadering misschien niet kloppen hoeven wij hier niet te discussiëren. Volgens mij is het zo dat uiteindelijk het voorstel voor inkomensafhanke- lijkheid daar is ingebracht door de heer Buurman en dat de heer De Beer dat van harte heeft ondersteund. In de richting van de heer Ybema wil ik het volgende opmerken. Hij vindt mijn opmerking dat het rendement aan kennis en interesse opweegt tegen de financiële investering een heel algemene formulering. Ik heb in het begin van mijn verhaal gezegd dat het er bij automatise ring om gaat dat er constant een afweging moet worden gemaakt tussen positieve en negatieve effecten. Een positief effect is inderdaad het vergroten van de interesse en de deskundig heid van mensen op automatiseringsgebied. Een negatief effect zou eventueel de financiële consequentie kunnen zijn, maar daar hoef ik na de recente gebeurtenissen niet heel diepop in te gaan. Voor onze fractie was het bij de afweging duidelijk dat in dit geval het rendement aan deskundigheid en interesse op zal wegen tegen de investering uie wij doen. Daarom zul len wij het voorstel van b. en w. ook ondersteunen. De Voorzitter: Een poging van mijn kant om in tweede instantie de laatste opmerkingen te beantwoorden. In de richting van de heer Duijvendak wil ik wel concreet toezeggen - ik dacht overigen; dat ik dat in eerste instantie ook al duidelijk had gemaakt - dat wij iedereen in principe voor een herkansing in aanmerking zullen laten komen. Dat betekent dat mogelijkerwijs een deel van deze operatie doorloopt tot na 1987. Het ligt in de lijn van het voorstel en ook in de lijn van de intenties van het college dat wij mensen die in eerste instantie nee hebben gezegd, maar later gaan twijfelen en toch mee zouden willen doen, daartoe toch de gelegenheid geven Ik heb de heer Stassen blijkbaar in eerste instantie verkeerd beantwoord. Hij ging daar in tweede instantie echter dermate cryptisch op in dat ik nog steeds niet helemaal goed weet wat hij nou bedoelde. Ik begrijp dat hij bedoeld heeft te zeggen dat hij van mening is dat ook het management moet stimuleren dat mensen deel gaan nemen aan deze cursus. Wij zijn het daar dacht ik wel met elkaar over eens. In die zin zullen wij daar het management ook op wijzen. Aan de andere kant denk ik echter dat dat bijna niet meer nodig is, want iedereen die in een managementsfunctie zit weet hoe snel deze ontwikkeling op ons afkomt en hoe vreselijk hard het nodig is dat mensen in deze sfeer opleidingen gaan volgen. Eigenlijk vind ik dus dat er sprake is van een wat overbodig signaal in de richting van het management, omdat men dat zelf wel zal oppakken. In ieder geval is een en ander bij de DSO heel nadruk kelijk het geval, Het punt studiefaciliteiten. Ik vind dat de maatregelen die thans voor liggen toch wel wat verder gaan dan het zoveelste voorstel om studiefaciliteiten beschikbaar te stellen. Wat ons betreft is er heel duidelijk sprake van een gericht beleid om de organisatie meer geschikt te maken voor een stuk automatisering dat op ons af gaat komenzij het dat wij dat doen - dat *s de keus die eraan ten grondslag ligt - op basis van een vrijwillige aanpak. Met hel voor liggende voorstel kunnen wij heel nadrukkelijk volgens mij de organisatie geschikt maken voor een stuk automatisering. Het is vanavond ook voor het eerst dat er in de raad een voorstel aan de orde is hoe wij een stuk kennis, waarvan wij het nodig vinden dat het apparaat daar over beschikt, kunnen bevorderen. Wat mij betreft is dat ook een bewijs dat dit voorstel toch duidelijk verder gaat dan de zoveelste studiefaciliteitenregeling. Dan de heer Buurman. Ik ben het met hem eens dat de gemiddelde huiscomputer niet geschikt is voor zakelijk gebruik. Maar het is ook niet zozeer de bedoeling van deze aanpak dat wij iedereen nu direct een computer geven waarmee men voor de rest van zijn leven onder de pannen is. (De heer Buurman: Dat is lichtelijk overdreven.) Ja, dat begrijp ik, maar de bedoeling van het deels subsidiëren van een computer is dat de mensen aardigheid krijgen aan automatisering. Het zou best kunnen zijn dat een groot aantai mensen - laten wij dat hopen - hierdoor warm wordt gemaakt en na verloop van tijd andere privé-eomputers gaat aanschaffen. Een en ander is in het belang van de organisatie, De heer Buurman heeft gevraagd in hoeverre overleg met de provincie nog nuttig is. Volgens mij moet je dat eerder andersom stellen. Wij hebben thans een voorstel gedaan. Als de provincie overleg met ons wii voeren over een eventuele geïntegreerde aanpak, dan zulten wij niet nee zeggen. Maar om nu, omdat wij horen dat er ook bij de provincie wat aan de hand is op dit gebied, het voorstel terug te trekken of iets dergelijks en dan vervolgens met de provincie te gaan overleggen, vind ik wat te snel gaan. Wat de prijs betreft nog het volgende. De door ons genoemde prijs is een richtgetal. En zullen nog nadere onderhandelingen met Philips plaatsvinden. Wij hopen dat er van de prijs nog iets af kan De heer De Beer heeft gezegd dat hij in eerste instantie op een aantal andere mogelijk heden is ingegaan. Hij heeft er twee genoemd: zelf computers aanschaffen of gebruik maken van de 30 computers van de best uur ssehool. Beide mogelijkheden zijn niet te prefereren 31 boven ons voorstel. Als er gebruik zou worden gemaakt van dé computers van de bestuurs- school dan zal er toch ook begeleiding nodig zijn. Wij kunnen niet aan de bestuursschool vragen stel elke woensdagavond je 30 computers beschikbaar want dan komen de ambtenaren van de gemeente oefenen. Zo werkt dat niet. Volgens mij werkt het ook niet als wij ergens in een kamertje van het gemeentehuis twintig computers zetten en tegen de ambtenaren zeg gen: als jullie willlen oefenen dan gaan jullie maar naar dat kamertje. Het voorstel dat wij nu doen zal volgens ons het beste werken. Tot slot de heer Ybema. Mijn argumenten spreken hem niet erg aan. Hij zou meer geweest zijn voor een zakelijke benadering, een gerichte aanpak. Ik heb in de richting van de heer Stassen al geantwoord dat ik van mening ben dat wij met dit voorstel voor een zakelijke en gerichte aanpak hebben gekozen, zij het dat wij daarbij het aspect vrijwilligheid vooralsnog heel zwaar hebben ingewogen. Wij hebben nog niet willen overgaan tot een pakket maatrege len waarbij wij mensen concreet aanwijzen en tegen hen zeggen: jullie zullen en moeten naar deze cursus. Zo'n aanpak werkt volgens mij ook niet zo goed. Het beste is om mensen zelf te laten kiezen voor het volgen van deze cursus, omdat men daarmee ook de beste garanties krijgt dat die personen worden aangesproken die vanuit zich zelf enthousiast zijn voor be paalde zaken. Mevrouw Van der Kloet heeft in positieve zin geantwoord/gereageerd en geen nadere vragen gesteld. (Mevrouw Van der Kloet: Ik heb gevraagd of bij de evaluatie ook het effect van de maatregel van specifieke benadering van vrouwen meegenomen zal worden.) Ik zeg toe dat dat effect dan zal worden meegenomen. Wij zijn hiermee gekomen aan het einde van de tweede instantie. Ik breng dan nu het voorstel van b. en w. in stemming. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de VVD-fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd en met inachtneming van de toezeggingen van de voorzitter. Punten 22 en 23 (bijlagen nrs, 366 en 370). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 24 (bijlage nr. 378). De Voorzitter: Dit punt luidt: Wijzigen van de gemeentebegroting en de begroting van het Woningbedrijf voor het dienstjaar 1986. Ik ben u een tweetal wijzigingen in dit voorstel verschuldigd. Op bladzijde 6 vervalt punt 15 Toekennen van subsidies ten behoeve van het welzijnswerk in 1986 voor Surinamers en Antillianen. Op bladzijde 7 moet onder punt 17 Deelneming in de stichting (i.o.) Stichting Onderwijs- en Beroepenmanifestatie Friesland en de Recapitulatietweede gedachtenstreepjehet bedrag van f. 10.000,worden gewijzigd inf. 11.000,— Wenst iemand hierover het woord te voeren? Ik constateer dat dat niet het geval is. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. De Voorzitter: Wij zijn thans gekomen aan het einde van de vergadering. Ik wens ieder een wel thuis. De Voorzitter sluit, om 22.55 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 16