O
punt omschrijving bijlage blz.
8. Verkoop van een in het bestemmingsplangebied Hemrik gelegen perceel
industrieterrein aan J.P. Gooijer, wonende te Roordahuizum362 9
9. Uitgifte in erfpacht/opstal van het perceel grond met opstal,
plaatselijk gemerkt Nieuweburen 44. 367 9
10. Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke
ordening voor het Vijzelblok. 372 9
11. Vaststellen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet
op de ruimtelijke ordening voor een gebied begrensd door Franklin-
straathet Nieuwe Kanaal en het Vliet. 376 9
12. Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke
ordening voor een perceel aan de Spanjaardslaan hoek Rengerslaan
(oostzijde) te Leeuwarden. 373 9
13. Nader onderzoek gecombineerd met een saneringsonderzoek in verband
met de bodemverontreiniging van een terrein aan de Van Loonstraat. 359 9
14. Kantoren Leeuwarden. 356 10
15. Beschikbaar stellen van een krediet voor de verbouw van het hoofd
gebouw van het voormalige kindertehuis Tjallingahiem tot 6 woon
eenheden. 361 22
16. Verhuur van een gedeelte van het veemarktterrein aan de Heliconweg. 369 22
17. Lidmaatschap van de Commissie van advies voor de Raad van
Commissarissen van de NV Frigas. 358 5
18. Verzoeken om medewerking ingevolge artikel 74 van de Wet op het
basisonderwijs betreffende technisch onderhoud ten behoeve van
het bijzonder basisonderwijs 360 22
19. Uitbreiding van de openbare basisschool Plataanschool
Plataanstraat 2. 357 22
20. Stichting Onderwijs- en Beroepenmanifestatie Friesland. 377 22
21. Stimulering automatiseringskennis bij het personeel van de gemeente
Leeuwarden door middel van tegemoetkoming in aanschafkosten
apparatuur onder voorwaarde dat een basiscursus wordt gevolgd. 374 23
22. Premiebetaling AOW /AWW over werkgeversaandeel ziektekosten. 366 31
23. Vaststellen jaarrekening 1984 van de Stichting Cultureel Centrum
De Harmonie. 370 31
24. Wijzigen van de gemeentebegroting en de begroting van het
Woningbedrijf voor het dienstjaar 1986. 378 31
De Voorzitter: Ik open de vergadering. Er is bericht van verhindering van de heer
Te Loo, die, zoals u weet, in Indonesië verblijft, en van de dames Doevendans en Visscher.
Ik maak u erop attent dat er met betrekking tot agendapunt 8 een verbeterd raadsvoor
stel is gemaakt dat u reeds is toegezonden.
Wat betreft agendapunt 24 maak ik u erop attent dat in het raadsvoorstel een paar wijzi
gingen zijn opgetreden. Onderdeel 15 vervalt en in onderdeel 17 moet iets worden gewijzigd.
Bij de behandeling van dit agendapunt kom ik hier nog wel op terug.
Ik stel tot slot voor om na behandeling van het agendapunt Mededelingen punt 17 van de
agenda te behandelen dat gaat over de benoeming van een aantal leden in de Commissie van
advies voor de Raad van Commissarissen van de NV Frigas. De stemmen kunnen dan namelijk
in de pauze worden geteld.
Punt 1.
De notulen worden ongewijzigd vastgesteld.
Punt 2.
Rondgezonden mededelingen.
Sub A t.e.m. G.
De berichten, de brieven en de toegezonden stukken worden voor kennisgeving aan
genomen
Sub H t.e.m. L.
De verzoeken en de brieven worden om advies in handen gesteld van b. en w.
Sub M en N
Besloten wordt overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Sub O en P.
De bezwaarschriften worden in handen gesteld van b. en w.
Sub Q.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van Ben w
Sub R.
Het beroepschrift is om advies in handen gesteld van de Raadsadviescommissie voor de
Beroep- en Bezwaarschriften.
De Voorzitter: Wenst iemand het woord te voeren over het punt Voor de raadsleden ter
inzage gelegd?
De heer Herrema: Ik wil ingaan op de brief van 15 september 1986 van de heer Hart.
Het lijkt zo langzamerhand gewoonte te worden dat in iedere raadsvergadering geageerd
moet worden tegen het regeringsbeleid. Een verplicht nummer bijna, ware het niet dat achter
vele maatregelen met cijfers mensen schuil gaan. Mensen die getroffen worden door het ge
voerde beleid en daardoor fors in de problemen komen. De brief van de heer Hart is daar
een heel duidelijk voorbeeld van. Dit eenoudergezin met één studerend kind gaat fors in
inkomen achteruit. Helaas zijn naast dit voorbeeld nog andere voorbeelden te geven. Je
vraagt je af hoe kort de eindjes moeten zijn voordat het het CDA en de VVD duidelijk wordt
dat er niet veel meer aan elkaar valt te knopen. Terwijl minister-president Lubbers met de
ene hand de koopkracht uitdeelt aan bepaalde groepen, graait hij met de andere hand in de
beurs van het eenoudergezin.
De heer Hart doet een beroep op de gemeente om de gevolgen van de studiefinancierings
maatregel teniet te doen. Op zich is dat heel begrijpelijk, omdat de uitkering ook via de
Gemeentelijke Sociale Dienst loopt. Terecht wijzen b. en w. - ik vind wel dat het antwoord
wat minder zakelijk had kunnen zijn en dat er wat meer begrip voor de situatie getoond had
kunnen worden - dit verzoek af. In de eerste plaats kunnen wij geen collectieve regeling
treffen, omdat wij daarmee inkomenspolitiek zouden voeren. In de tweede plaats willen wij
niet aan het verzoek voldoen omdat het heel duidelijk moet zijn wie verantwoordelijk is voor-
Hit soort maatregelen. De vinger moet duidelijk naar de verantwoordelijke instantie worden
gewezen, namelijk hec CDA/VVD-kabinetWel willen wij ervoor pleiten dat de mogelijkheden
die er bijvoorbeeld binnen de Algemene Bijstandswet zijn om individuele knelpunten van
personen op te lossen zoveel mogelijk worden benut. Ik zou graag van de wethouder willen
weten welke mogelijkheden er wat dat betreft binnen de gemeente zijn.
De heer Bijkersma: Ik heb nimmer geweten dat brieven die voor raadsleden ter inzage
zijn gelegd ter discussie zouden kunnen staan, maar het blijkt dat dat dus wel kan. Nu de
heer Herrema duidelijk een politieke redevoering heeft gehouden, ook in de richting van miin
politieke partij, wil ik daar toch wel op antwoorden en iets over zeggen. Datgene wat in het
rijksbeleid naar voren is gekomen omtrent de studiefinanciering is in de Tweede Kamer aan
genomen: dat is geen zaak voor de gemeente. Als de heer Herrema een en ander via slinkse