44
Ik stem tegen motie 13 van PAL. Ik kan verwijzen naar mijn politieke stellingname.
Ik stem tegen motie 14. Ik vind dat er sprake is van een te grove bezuiniging op perso
neel van de afdeling Welzijn. Bovendien is de zaak te ongemotiveerd.
Motie 15 van PAL wijs ik ook af. Ik vind promoting belangrijk voor de gemeente Leeu
warden. Ik verwijs ook naar mijn betoog. Het is ook een kwestie van afwegen geweest.
Motie 16 is ingetrokken.
Over motie 17 zal ik niet bakkeleien, om de woorden van mevrouw Westra aan te halen.
Ik ben tegen deze motie. Ik heb daar al zo vaak een motivatie voor gegeven.
Ik ben tegen motie 18 van PAL. Ik kan verwijzen naar mijn betoog.
Het voorgestelde in motie 19 vereist nogal wat administratief werk. Ik ben het eens met
de afwijzing van het college verwoord door wethouder Miedema.
Ik stem tegen motie 20 van D66. Ik heb voorkeur voor de motie van de VVD.
Ik ben tegen motie 21 van D66 gezien de toelichting van het college.
Motie 22 van D66. Ik zie de hele zaak van de aanpassing van de tarieven van de parkeer
garage enz. niet zitten. Ik vind het ook te weinig basis hebben. Ik stem tegen deze motie.
Motie 23 heb ik zelf ingediend en gaat over het GPC. Ik heb geen moeite mijn motie ten
gunste van de motie van het CDA in te trekken. Ik maak er geen prestigezaak van, het
gaat mij om de zaak. (De Voorzitter: Motie 23 is ingetrokken.)
Ik ben tegen motie 24 van PAL.
De heer Kessler (weth.): De PvdA-fractie is ingegaan op de kwestie van het Lesbisch
Archief. De meerderheid van die fractie is, voorzover het college de verwachting wekt dat,
wanneer de begroting opnieuw wordt bekeken, er dan misschien meer in zit, daar tegen. Ik
neem dat voor kennisgeving aan.
Ook de PAL-fractie heeft ten aanzien zan het Lesbisch Archief een aantal punten naar
voren gebracht. De provincie moet meer betalen en verder vraagt PAL zich af hoe het
Lesbisch Archief die f. 8.000,-- uit eigen bijdrage moet ophoesten. Dat punt is op dit mo
ment nog niet aan de orde. Het is ook een veronderstelling dat het om f. 8.000,gaat. Er
ligt een begroting die wij zullen moeten bekijken. Ik heb al in eerste instantie aangegeven
dat ik denk dat op een aantal posten zeker bijstelling mogelijk is. PAL vindt de middelen
voor het totale homobeleid niet zo veel. Ik heb de bedragen even opgeteld en dan blijkt dat
het Lesbisch Archief f. 20.000,— krijgt en het COC f. 18.000, Daarnaast wordt er op
ambtelijk niveau gewerkt aan de homonota. Ik denk dat het in totaal toch wel gaat om een
bedrag van boven de f. 40.000,en dat is natuurlijk toch niet niks.
Mevrouw Westra heeft het over de realiteitswaarde van het voorstel van het college en
zegt dat het bedrag van f. 10.000,uit de lucht is gegrepen. Ik vind dat te sterk uitge
drukt. Er is gepoogd een reële inschatting te geven van wat er nodig zou zijn. f. 10.000,
van de gemeente en f. 15.000,of misschien zelfs meer van de provincie. Met de eigen bij
drage kom je toch gauw op een bedrag van ongeveer f. 28.000,-- tot f. 30.000, Voor dat
bedrag kan je heel wat huren. f. 28.000,— is nog altijd bijna f. 2.500,— per maand. Ik heb
de indruk dat we met het betreffende pand daarmee kunnen rondkomen.
De heer Ybema heeft ook een aantal opmerkingen gemaakt over het Lesbisch Archief.
De standpunten zijn volgens mij duidelijk. Ik heb al gezegd dat wij de begroting eerst maar
eens goed moeten bekijken.
Dan de procedure en de kritiek van de mzc serieus nemen. Ik ben dat met mevrouw
De Haan eens. Wij doen dat altijd al met kritiek, want van kritiek moet je leren. De kritiek
van de mzc van de secretarie is denk ik niet helemaal terecht omdat de voorstellen twee
keer in de mzc-vergadering besproken zijn. Het is ook niet voor niets dat er nog steeds
voor een groot deel sprake is van voorlopige voorstellen. Met andere woorden, de zaak komt
nog terug. Verschillende medewerkers kunnen daar nog eens het hunne over zeggen.
Er is gezegd dat in mijn reactie een negatieve klank te beluisteren was ten aanzien van
het kabinetsbeleid. Ik heb meer een feitelijke constatering gedaan dat dit kabinet heel expli
ciet kiest voor het motto "minder overheid meer markt". Hoe je dat vervolgens inhoudelijk
beoordeelt is punt twee, maar het heeft wel financiële consequenties voor de gemeente.
"Kurieren am Symptom". Het lijkt mij inderdaad goed dat wij de situatie inhoudelijk en
financieel goed beoordelen. Het is ook niet voor niets dat wij de inhaaloperatie ten aanzien
van de rekeningachterstand nu met volle kracht oppakken.
Er is gezegd dat belastingverhoging moet worden afgewogen en of die, wanneer die
eenmaal is doorgevoerd, nog wel wordt teruggedraaid. Uiteindelijk beslist de raad daar natuur
lijk over. Elk jaar in december heeft de raad weer de gelegenheid om af te wegen of de
belastingverhoging die wij nu voorstellen geëffectueerd moet worden. Die kans heeft de
raad dus december a.s.
De stelpost van f. 100.000,cumulatief. Die post is uit de voorstellen verdwenen,
maar zit nog wel in het beleidsplan. In het beleidsplan zit voor de jaren 1989, 1990 en 1991
per jaar dus een ton ruimte voor nieuw beleid die nog nader ingevuld kan worden.
De heer Bijkersma heeft gezegd dat er bijsturing moet plaatsvinden als er fouten ge
45
constateerd worden. Ik ben dat met hem eens. De ramingen zijn ook bijgesteld daar waar de
inschattingen niet helemaal correct waren.
De heer Duijvendak heeft het debat onbevredigend genoemd. Ik heb de indruk dat die
opmerking ook vooral is bedoeld in de richting van de andere fracties. Hij heeft gesteld dat
de prioriteiten onduidelijk zijn. Ik ben dat niet met hem eens. Het is duidelijk wat de hoofd
prioriteiten zijn. Het is ook duidelijk dat zich tussen hoofdprioriteit en prioriteit een glijden
de schaal bevindt, dus dat je op een gegeven moment moet kiezen. De keuzen die het col
lege heeft gemaakt zijn echt helder. Het gaat daarbij om hoofdprioriteiten die worden uitge
zonderd van de 4%-operatie. Dat er daarnaast nog een x-aantal andere prioriteiten is is denk
ik wel duidelijk.
De heer Duijvendak wil graag dat alle voorstellen met betrekking tot het afstoten van
taken opnieuw in de commissie aan de orde worden gesteld. Het college is niet van plan dat
te doen. Wij hebben de raad het voorstel gedaan zoals dat er ligt. Waar "uitvoeren" staat
zijn wij van mening dat er ook direct met de uitvoering kan worden begonnen. Voorstellen
met de aantekening "uitwerken" en "nadere rapportage" komen terug in de verschillende
commissies.
Motie 18 over de afvalstoffenheffing. Het is wat een herhaling van zetten. Het college
heeft ingeschat dat een verhoging van de afvalstoffenheffing het meest acceptabel is, in
die zin dat er het meest direct een relatie gelegd kan worden met een heel concrete dienst
die de gemeente Leeuwarden verricht namelijk het ophalen van huisvuil. Het blijft een keuze.
Het college heeft de voorliggende keuze gemaakt.
De heer Ybema geeft mij geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
Tot slot de heer Buurman. Wat betreft de post Stichting Anders Aktieven blijf ik van
mening dat het toch nog steeds redelijk is om daar ook de 4% korting op toe te passen. Ook
daarover kunnen wij van mening verschillen.
De heer Heere (weth.): Mevrouw De Haan heeft nogmaals gewezen op een uitspraak die
wij in de commissievergadering hebben gedaan over samenwerking van het Kreativiteits-
centrum en het Muziekinstituut. Ik bevestig die uitspraak nog eens in de hoop dat ook daar
nog met name financiële mogelijkheden uit voort zullen vloeien.
Dan nog de kwestie van de Kinderboerderij mede naar aanleiding van de in tweede instan
tie door mevrouw Westra ingediende motie. Ik wijs erop dat er niet alleen een rapport is waar
uit ik een aantal citaten heb gepleegd maar dat er ook een bedrag wordt genoemd. Een bedrag
van f. 70.000,waarvan wij denken dat dat haalbaar moet zijn. Wij gaan er vanuit dat wij
daartoe in eerste instantie de mogelijkheid van privatiseren onderzoeken. Dat wij daarbij
alle mogelijke gegadigden die zich aanmelden dan wel op een andere wijze bekend worden de
revue zullen laten passeren en in de onderhandelingen betrekken is op zich zelf een voor de
hand liggend gegeven. Ik heb ook al gezegd dat wij het resultaat van die operatie aan de
raad zullen rapporteren via de commissies. Als zou blijken dat die benadering dat bedrag en
de voorwaarden die wij zullen stellen niet oplevert dan zullen wij naar alternatieven moeten
gaan zoeken die wellicht lagere bedragen opleveren. Ik waarschuw alvast voor dat laatste.
Overigens heb ik dat zoëven ook al gedaan toen ik een citaat aanhaalde. Wij zullen daar dan
opnieuw met elkaar over moeten praten. Het college is echter van mening dat in eerste in
stantie moet worden gekeken naar de mogelijkheid van privatiseren. Wij zullen de raad daar
over uitvoerig rapporteren. In tweede instantie kunnen wij andere mogelijkheden bekijken
om het bedrag dat wij nu uitgeven naar een zo laag mogelijk niveau terug te brengen.
De heer Duijvendak heeft gezegd dat er op de moties 14 en 15 niet inhoudelijk door mij
is ingegaan. Ik heb een en ander gerangschikt onder "het geen uitzondering maken". In
feite is dat, als je het op de keper beschouwt, misschien niet helemaal terecht, hoewel ik
ook niet zo geweldig onder de indruk ben van de inhoudelijkheid van zijn argumentatie.
Bedoelde moties bevatten in het geheel geen inhoud. De heer Duijvendak zegt alleen dat er
f. 100.000,op de post personeel afdeling Welzijn en f. 35.000,op de post VVV-Friesland
kan worden bezuinigd. Noch het bedrag noch de reden daarvoor blijkt uit de moties en ook
nauwelijks uit zijn verhaal. De heer Duijvendak vindt dat dat zo moet. Wij vinden wat anders,
namelijk dat het met f. 250.000,respectievelijk f. 85.000,net nog kan. Dat is de reden
waarom wij de moties afwijzen, maar daar komt overigens nog iets bij.
De verwijzing door de heer Duijvendak van f. 100.000,- zijnde twee formatieplaatsen -
naar de afdeling Welzijn is om een aantal redenen volstrekt ten onrechte. Ik heb daar in de
commissievergadering ook al een aantal opmerkingen over gemaakt. Op dat punt is de heer
Duijvendak dan in ieder geval toch wel voldoende gei'nformeerd. Ik heb ook al gezegd dat er
op de afdeling Welzijn de laatste tijd nogal wat nieuw beleid is afgekomen, wat betekent dat
de werkdruk daar alleen maar toeneemt. In de richting van mevrouw De Haan heb ik gezegd
dat wij, al naar gelang de werkzaamheden in de sfeer van de welzijnsplanning afnemen, naar
rato ook aan personeelsvermindering zullen doen.
De heer Duijvendak heeft geen taakafstoting voor de afdeling Welzijn aangegeven. Ik
kan mij nauwelijks voorstellen dat f. 100.000,minder bezuinigen op COL en SSKWL twee
formatieplaatsen minder werk opleveren voor de afdeling. Dat is je reinste onzin. (De heer