8 kan dat gebeuren door spreiding van de activiteiten van 1987 tot 1990 over de jaren 1987-1992. Wij vragen ons in dat verband af of er niet een verdere spreiding van deze taak kan worden gerealiseerd. Natuurlijk beseffen ook wij dat het hier om uiterst pijnlijke maatregelen gaat, maar afwegende tegen de voorgestelde lastenverzwaring achten wij een ombuiging van f. 250.000,realiseerbaar. Het mag een hoog bedrag lijken, mijnheer de voorzitter, maar het is in feite gebaseerd op één jaar extra spreiding. Ten aanzien van de toepassing van het nieuwe berekeningsstelsel van het basisonderwijs, de zogenaamde Londo-normenwaren voorstellen gedaan tot toewijzing van nieuw beleid. Ook bij deze voorstellen kan naar onze mening f. 100.000,worden omgebogen. De raming van het gemeentelijk infocentrum kan naar onze mening f. 25.000,structu reel worden teruggebrachtWellicht is het ook mogelijk realisering een jaar uit te stellen Met betrekking tot de raming voor verkeersluwe gebieden meent onze fractie dat hier mee helaas moet worden gewacht tot de financiën weer gezonder zijn. De geraamde f. 100.000,dus niet besteden. Ook de bij de opsomming voor nieuw beleid genoemde f. 30.000,voor nog in te vullen ruimte zou kunnen worden gebruikt voor het dichten van het gat dat ontstaat als de voorge stelde belastingverhoging deels niet doorgaat. Overigens, mijnheer de voorzitter, in het boekwerk Nieuw Beleid en Herwaardering 1987-1991 is sprake van een onbenoemde stelpost groot f. 100. Ö00,cumulatief per jaar voor nieuw beleid. Het is onduidelijk waar die post is gebleven. Kan het college daar enige duidelijkheid over geven? Wij denken verder dat de Echo-middelen zowel voor investeringen als voor de jaarlijkse exploitatie - er zijn daar aanzienlijke bedragen voor geraamd - een rol kunnen spelen. Ik heb ze in dit verband overigens niet benoemd. Een doelmatiger maken van inspraak op tal van gemeentelijke beleidsterreinen is een onderwerp waarvan wij de mogelijke bezuinigingen niet kunnen becijferen. Toch achten wij hier ook mogelijkheden aanwezig. Zoëven heb ik gesproken over de op te nemen bedragen ten behoeve van de basiseduca tie. Ook hier zou de nodige ruimte kunnen worden gevonden. Ik stel die op dit moment op f. 100.000, Uit de aanvullende raadsbrief blijkt dat een bedrag uit de reserves van de regio is te verwachten. Ook dit bedrag ware te betrekken als dekkingsmiddel ten behoeve van onze voorstellen. Ik raam daarvoor f. 20.000, Met het bovenstaande hebben wij een poging gedaan, mijnheer de voorzitter, dekking aan te geven voor onze voorstellen tot het slechts gedeeltelijk verhogen van de afvalstoffen heffing. De dekking kan mede worden aangewend voor de door ons geformuleerde voorstel len die betrekking hebben op het algemeen maatschappelijk werk en het Gereformeerd Pedagogisch Centrum. Resumerend, mijnheer de voorzitter, vraag ik u structureel een bedrag van f. 470.000, de derde tranche. Over de tweede tranche wensen wij de mogelijkheid voor te behouden daarop terug te komen. Als mogelijke dekkingsmiddelen geef ik een bedrag van ongeveer f. 725.000, Namens mijn fractie wil ik thans de volgende motie indienen. Motie 4. "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 28 april 1987, overwegende - dat een grondige analyse van de gehele financiële situatie op dit moment ontbreekt; - dat ook het resultaat van de rekening 1986 nog niet bekend is; - dat het structurele tekort waar het college vanuit gaat een aanname is; - dat belastingverhoging in het collegeprogramma als laatste moge lijkheid wordt aangegeven; - dat de afvalstoffenheffing met name voor de lagere inkomens een belangrijk knelpunt is; - dat Leeuwarden voor wat betreft de belastingheffing in vergelijking met andere grotere gemeenten niet erg hoog zit, doch dat dit beeld niet opgaat voor de omliggende gemeenten en dat bovendien een vergelijking van inkomenspositie van de Leeuwarder burgers met die uit andere gedeelten van het land ontbreekt; - dat het derhalve niet wenselijk is over te gaan tot het verhogen van de afvalstoffenheffing met f. 470.000,per jaar tot 1,4 mil joen gulden totaal; - dat evenwel niet geheel aan die verhoging valt te ontkomen, nodigt het college uit 9 1. de verhoging van de afvalstoffenheffing over de jaren te beperken tot f. 470.000,in 1988 en nogmaals f. 470.000,in 1989 (totaal f. 940. 000,— 2. de dekking van f. 470.000,in 1990 te vinden door verdergaande bezuinigingen op: - DSO - Stadsvernieuwing - Londo-normen - Gemeentelijk infocentrum - Verkeersluwe gebieden - Ruimte nieuw beleid - Basiseducatie - Reserves regio f. 100.000,— f. 250.000,— f. 100.000,— f. 25.000, f. 100.000, f. 30.000 f. 100.000,— f. 20.000,— f. 725.000,— Totaal en gaat over tot de orde van de dag." Ook deze motie is mede-ondertekend door de heer Bilker. (De Voorzitter: De motie is vol doende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen Ik dank u wel. De heer Bijkersma: Mevrouw De Haan is haar betoog begonnen met een compliment in de richting van b. en w. dat zij in korte tijd een herwaarderingsoperatie op papier hebben ge zet en aan de raad hebben voorgelegd. Dat is voor wat betreft het werk dat daaraan ver richt is. Voor wat betreft de opzet van het geheel vind ik dat er toch een kritisch geluid in de richting het college moet worden gegeven. Wij vinden dat de herwaarderingsoperatie zoals het college die aan de raad voorlegt te weinig een analytisch karakter heeft. Het col lege wijst in zijn stellingname namelijk voor het grootste deel op de invloeden van buitenaf die de ellende veroorzaken. Te weinig heeft het college opgenomen waar door ons fouten zijn gemaakt. Er is toch een groot aantal fouten gemaakt. Niet alleen door dit college maar ook door vorige colleges zijn steeds voorstellen gepresenteerd die in onze ogen toch erg bekritiseerd konden worden. Bovendien vinden wij dat het college er niet in is geslaagd het publiek duidelijk te maken dat ook Leeuwarden moet bezuinigen. Wij hebben zo vaak in deze raad gezegd: doe nu zelf eens wat en toon eens dat je zelf ook in het kader van de bezuinigingsronde die in Nederland rondgaat iets wilt doen. Het college heeft daar in onze ogen te weinig aan ge daan. Zelfs vorig jaar toen al duidelijk was dat er in een bepaalde richting bezuinigingen doorgevoerd zouden moeten worden hebben de raad en het college alleen een protestmotie richting Den Haag gezonden. Verder heeft men niets gedaan. Dat waren duidelijk signalen dat er iets moest gebeuren, maar daarin heeft het college gefaald. Een en ander is de basis geweest van de voorliggende herwaarderingsoperatie. Bovendien heeft het college in de afgelopen jaren steeds weer te optimistisch geraamd. Het college heeft steeds de bevolking niet duidelijk willen maken dat er iets moet gebeuren en dat dat sneller moet dan tot nu is gebeurd. Vandaar dat ineens dit grote bedrag boven de tafel komt. Het college is daar ook in de fout gegaan. B. en w. besteden veel tijd aan beleid, maar te weinig aan beheer. Het feit dat de rekening 1985 een groot tekort laat zien mag aantonen dat het college de boeken niet goed heeft bijgehouden, want anders had dat tekort veel eerder gesignaleerd moeten worden. Ik wil een voorbeeld geven uit de afgelopen tijd ten aanzien van een gemeentelijke dienst. Er is een aanbesteding met een laagste in schrijver. Wat gebeurt er? Het werk wordt niet aan de laagste inschrijver gegund. Vervol gens vindt er arbitrage plaats. De gemeente moet betalen. Dat zijn fouten waarvoor het col lege verantwoordelijk is. Ik had graag gezien dat het college het boetekleed, zij het in alge mene zin, had aangetrokken. Vandaar dat wij vinden dat deze herwaarderingsoperatie de toets der kritiek niet kan doorstaan. Ik wil ook iets zeggen over de methodiek. (De heer Pruiksma: Dat kan nog net even.) Ik ben wel binnen de tijd, mijnheer Pruiksma. U had uw eigen fractievoorzitter wat dat be treft moeten kritiseren, maar u hebt toen gezwegen. Het CDA zwijgt echter wel vaker. Het college zegt dat het een groot aantal herwaarderingsprojecten in het kader van deze operatie heeft bekeken. In dat verband zegt het college dat het zich heeft laten leiden door politieke prioriteiten, dus kijken of een en ander binnen het collegeprogramma past. Wij vinden dat geen goede zaak. Als er bezuinigd moet worden, moet er in zijn totaliteit worden bezuinigd. Iedereen moet aan die bezuiniging worden onderworpen en niet, zoals het college heeft ge daan, een aantal instituten daar buiten houden omdat die in de politieke denkwijze van het college naar voren gebracht worden. Ik vind dat niet reëel en niet van solidariteit getuigen. Het college doet dat heel erg bij de subsidieverlening aan de gesubsidieerde instellingen. Er is een algemene korting van 4%. Maar waar komt het op neer? Een korting van 4% voor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 5