22 De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraad slagingen De heer HeidstraPer 1 augustus a.s. is de gemeente financieel verantwoordelijk voor het vervoer van schoolgaande kinderen voorzover zij althans gebruik maken van vervoer. Dat gebeurt door een jaarlijkse bijdrage van het rijk in het gemeentefonds. Hoewel iedereen in deze zaal - in ieder geval de raadsleden - natuurlijk blij is wanneer centrale overheids regelingen worden gedecentraliseerd, moeten wij met deze decentralisatie niet al te vroeg en te luid juichen. Vergeleken met de huidige regeling leerlingenvervoer zal de nieuwe regeling de gemeente in 1989 een nadelig saldo op begrotingsbasis van f. 160.000,opleve ren. Ook brengt de nieuwe regeling met zich mee dat er een verordening vastgesteld dient te wordenVoor wat betreft de nu aangeboden vast te stellen verordening kan ik stellen dat mijn fractie hiermee akkoord gaat. Een aantal punten wil ik er uit lichten. De heer Krol heeft ook op die punten gewezen. In de eerste plaats de door het rijk opgelegde voorwaarde dat ouders met een belastbaar inkomen van meer dan f. 27.000,slechts een vergoeding kunnen ontvangen wanneer de reiskosten van hun kind(eren) een bedrag van f. 200,per jaar te boven gaan. Deze regeling geldt alleen voor ouders van wie kinderen de scholen voor basisonderwijs, lom en lmk bezoeken. Ten opzichte van ouders wier kinderen naar andere scholen voor speciaal onderwijs gaan vinden wij dat er sprake is van rechtsongelijkheid. Wij vragen ons af of het rijk niet op de hoogte is met het bestaan van bijvoorbeeld scholen voor langdurig zieke kinderen In de tweede plaats het afstandscriterium. In de vergadering van de Commissie voor het Onderwijs is langdurig gediscussieerd over de in artikel 14 van de Verordening leerlingen vervoer genoemde 2 km-grens bij het speciaal onderwijs. Binnen de grens van 2 km van de school voor speciaal onderwijs komen de leerlingen niet in aanmerking voor een reiskosten vergoeding. Dit zal volgens een aantal betrokkenen tijdens de commissievergadering op grote bezwaren stuiten. Gezien het cijfermateriaal dat de raadsleden na de vergadering ter inzage hebben gekregen blijven wij op het standpunt staan dat deze 2 km-grens haalbaar moet zijn. De heer Krol sprak zojuist over kinderen in een speciale positie die vervoer zouden moeten hebben. Ik ben dat natuurlijk met hem eens, maar als je het ter inzage gelegde stuk leest dan blijkt daaruit dat het slechts om 41 kinderen gaat voor wie, als de situatie onontkoom baar zou zijn, ook nog eens een keer op grond van artikel 18 van de verordening een ont heffing zou kunnen worden aangevraagd. Gezien het aantal kinderen laten wij het bewuste artikel maar even staan en wachten wij de verdere gang van zaken af. Ik ben er zeker van dat voor die kinderen voor wie vervoer echt nodig is best een ontheffing kan worden ver kregen. Met andere woorden, mijnheer de voorzitter, hieruit blijkt dat wij geen behoefte hebben aan de motie van het CDA. Mefrou WestraIk wol oer twa kwestjes in pear opmerkings meitsje. Yn it alderearste plak oer de kwestje fan it 2 km-gebiet. Yn it twadde plak oer de fraach oft de feroardering net ütwreide wurde moat ta in skoalkar op grün fan pedagogyske motiven. It 2 km-gebiet/it hantearjen fan in foe ding sgebietUs fraksje kin it wol begripe dat it kolleezje benammen üt finansjele oerweagings sein hat dat it sitten giet op de 2 km-grins sa't yn it VNG-model foarsteld wurdt. Der is hjir wer ris in foarbyld fan in desintralisaasje dy't tagelyk in besuniging is. Foar in part wie dy besuniging al ynkalkulearre en dêr komt no wer ris f. 65.000,boppe-op. Wy kinne it begripe dat men dan goed sjocht nei de finan sjele konsekwinsjes fan de feroardering sa't men dy opstelt. Dêr komt dan noch ris in kear by it feit dat de 2 km-grins net in hiel strikte kwestje is, want yn de feroardering is de mooglikheid fan üntheffing opnommen. Ik begryp einliks net wat der yn de CDA-moasje bedoeld wurdt mei de oerweaging dat it ünderwiis feitlik ünberikber wurde sil. My tinkt dat troch de üntheffingsmooglikheid dy sitewaasje net foarkomme sil. It is no in kwestje fan taksjearjen hoefolle üntheffingen der oanfrege en takend wurde sille. In ynsprekker üt it spesjaal ünderwiis hat sein dat der foar 50% oant 70% fan de bern dy't binnen de 2 km-grins wenje üntheffingsoanfragen ferwachte wurde kinne. Wy fine it net maklik om op foarhan al te sizzen dat dat in reële foarsizzing is. It liket üs wol fan belang om ynformearre te wurden troch it kolleezje oer it tal üntheffings oanfragen dat üteinlik dien en takend wurdt. Mocht it dan sa wêze dat der yndied sa'n heech persintaazje ütkomt as niis neamd is, dan hawwe wy it idee dat wy net hielendal goed sitte. Op dit momint kinne wy lykwols ynstimme mei it stünpunt fan it kolleezje. Ik kom dan no by it twadde punt. Ik haw yn de kommisje sein dat skoalkar op grün fan godstsjintige motiven of op grün fan libbensoertsjüging yn üs maatskippij folop erkend is en ek yn dizze feroardering erkend wurdt. Der wurdt lykwols neat dien mei it feit dat in protte alders bewust üt pedagogyske motiven foar in skoalle kieze dy't fier üt de eigen buert stiet. It is yn Ljouwert sa dat it kolleezje hiel ütdruklik in belied opset hat dat der ta liede moat dat der mear fariaasje komt yn it basisünderwiis yn üs gemeente. Wy hawwe no in Montessori-skoalle, in Freinet-skoalle en in Jenaplan-skoalle. In logysk gefolch fan dat 23 kolleezjebelied is neffens üs om te besjen wat dêr yn dizze feroardering foar learlingeferfier mei dien wurde kin. Doe't ik dizze opmerking yn de gearkomste fan de kommisje makke gong ik der fanüt dat it wetlik ramt dat Den Haach üs biedt üs dy romte gewoanwei net jaan soe. Ut de reaksje haw ik begrepen dat dy romte der foar de gemeente wol is no't dizze saak desintralisearre is. Ik soe graach in ütspraak fan it kolleezje hawwe wolle dat in skoalkar op pedagogyske grü- nen lykskeakele wurdt mei in skoalkar op grün fan libbensoertsjüging. Is it kolleezje ek ree om dan nei te gean hokker punten dêrby üteinlik fan belang wêze kinne, bygelyks de fraach oft de gemeente sa'n bepaling opnimme mei? In oare fraach is oft it kolleezje neigean wol hoe't it pedagogysk skoalkonsept fierder ófbeakene wurde kin. Op it momint dat men de pedagogyske skoalkar wol moat men ek be- pale foar hokker skoallen in reiskostenfergoeding krige wurde kin. It moat wol gean om skoallen dy't it troch my neamde ünderwiis jouwe op grün fan pedagogyske motiven. Dat is net sa ienfaldich omdat der mar in pear skoallen binne dy't hiel düdlik it etiket hawwe fan fernijingsskoalle. Dêrnjonken binne der skoallen dy't ek wol fernijend wurkje mar it sunder sa'n erkend etiket dwaan moatte. Ik wol graach in tasizzing fan it kolleezje dat ien en oar ütsocht wurde sil sadat wy dêroer letter hjir in prinsipe-beslüt nimme kinne. De heer Buurman: Aan b. en w. worden in de Wet gemeentelijke regelingen leerlingen vervoer ruime bevoegdheden toegekend passend bij een wet die op decentralisatie is ge schoeid. Dit weerspiegelt zich in het aantal "kan "-bepalingen waarmee een gemeentelijke verordening mag worden gevuld. Hier ligt een vrije beleidsruimte voor elke gemeente om een beleid ten aanzien van leerlingenvervoer te voeren. Op enkele punten is dan ook van de model-verordening van de VNG afgeweken om een betere afstemming te verkrijgen op de lokale situatie. Eén punt daarvan is één van de zogenaamde volume beperkende maatregelen en wel dat de gemeentelijke regeling kan bepalen - zie bladzijde 2 van de raadsbrief - dat voor leer lingen die een basisschool, een lom-school of een mlk-school bezoeken en voor wie de afstand van de woning naar de school meer bedraagt dan 20 km, de hoogte van de vergoeding af hankelijk is van de financiële draagkracht van de ouders. Op bladzijde 3 van de toelichting op de Verordening leerlingenvervoer wordt daarvan gezegd - ik citeer -: "Het komt slechts sporadisch voor dat een leerling een basisschool bezoekt, die op een afstand van 20 km van zijn woning verwijderd is. Het is niet te verwachten dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn. Wij zijn met de V.N.G. derhalve van oordeel dat, gelet op het gegeven dat de bepaling omtrent het draagkrachtprincipe slechs bij wijze van hoge uitzondering zal worden toegepast het de voorkeur verdient deze niet in de verordening op te nemen." Hoe dat gevoelen van de VNG b. en w. heeft bereikt is mij niet duidelijk en ik heb het ook niet in de stukken kunnen vinden. In de model-verordening staat de financiële draagkracht wel vermeld, namelijk in artikel 22. Ik neem aan dat, wanneer een of meerdere gevallen zich voordoen - ik verwijs daarbij naar de beantwoording van vragen over dit punt in de Commissie voor het Onderwijs -, in de geest van dit artikel zal worden gehandeld, geen eigen gefabriceerde formule wordt gebruikt maar de in artikel 22, lid 3, van de model-verordening genoemde formule zal worden gehanteerd. De km-grens is overigens arbitrair van karakter. Verschillende ouders uit één gemeente die hun kinderen naar dezelfde school sturen en van wie de een binnen de 20 km-grens woont en de ander net daar boven worden financieel heel anders belast. Het verschil in vergoeding van de gemeente kan honderden guldens bedragen. Wanneer toepassing van de draagkracht regeling in een zeldzaam geval tot dergelijke onrechtvaardige verschillen leidt mag van de gemeente worden verwacht te besluiten gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid ge noemd in artikel 23 van de verordening namelijk dat b. en w. in bijzondere gevallen ten gunste van de ouders kunnen afwijken van de bepalingen. Ik wil graag dat het college dit nog even bevestigt. Het tweede punt geldt de eigen bijdrage-regeling, waarover ik slechts een opmerking wil maken. Ouders met veel schoolgaande kinderen zullen door de eigen bijdrage-regeling nog eens extra de dupe worden. Per kind geldt de drempel van f. 200, De gemeente kan daar niets aan doen. De bepalingen zijn imperatief gesteld. Het derde punt is meer een signaal. Wij moeten er wel voor waken dat de gemeente deze verordening op de een of andere manier in de toekomst zal aangrijpen om bezuinigingen door te voeren ten koste van het leerlingenvervoer. Ik hoop dat dit signaal duidelijk is wanneer in december a.s. mocht blijken dat er weer een gat is te dichten van een paar miljoen. Ik wacht overigens de reactie van het college af op de motie van het CDA. De heer De Beer: Ik wil een opmerking maken over twee punten die ook al door de vorige sprekers naar voren zijn gebracht. In de eerste plaats de eigen bijdrage-regeling van f. 200,--. Wij kunnen daar weinig aan doen. Ik zou de mensen die door deze regeling in de problemen komen willen adviseren om zelf stappen te ondernemen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 12