10 aantal leden gekozen voor de bestaande bedrijven waarvan één een erg klein bedrijf is. Om dat bedrijf enige economische basis te geven hebben wij gezegd: Wij kiezen voor dat bedrijf. Die ruimte was er. Er is echter een duidelijke afweging gemaakt tussen de parti cipanten. In het derde verzoek wordt gevraagd eveneens aan te geven wat de consequenties zijn voor de thans afgewezen aanvragen. Ik vind dat dat niet van het college gevraagd kan worden. Het vierde en laatste verzoek vraagt om de beslissing van 14 juli 1987 te heroverwe gen. Het heroverwegen van de beslissing om vergunningen toe te kennen aan één van de vier aanvragers behoort niet tot de mogelijkheden. De vergunningen zijn verleend. De drie afgewezen aanvragen zouden dan alle drie heroverwogen moeten worden. Ik denk niet dat dat de intentie van de raad is. Aan de andere kant is het zo dat het college van de drie afgewezen aanvragen er niet één in een heroverweging kan betrekken. Wij zijn zoals gezegd op dit moment niet meer in staat de toegekende vergunningen in te trekken. Als wij nu opnieuw een nieuwe ondernemer toelaten dan is er sprake van een extra uit breiding en dat voert op dit moment te ver. De heer Ybema heeft de suggestie gedaan om de brief van 23 september van de heer Drent alsnog als een nieuwe aanvraag te beschouwen. Wij zijn daar niet toe in staat. De beroepstermijn is afgelopen en de desbetreffende aanvraag is afgehandeld. Als de thans ingediende motie wordt aangenomen dan zal er op een nieuwe aanvraag gereageerd moeten worden. Dat is de enige mogelijkheid. Namens het college zeg ik dat de intentie van de raad duidelijk is, maar dat wij niet in staat zijn een oude aanvraag opnieuw in behandeling te nemen. Wij zijn wel bereid een nieuwe aanvraag op zijn eigen merites te beoordelen, gehoord de discussies in deze raad. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Ik breng in stemming de motie. Mevrouw De Haan-Laagland: Gehoord hebbende het antwoord van de wethouder zou ik u willen vragen, mijnheer de voorzitter, of de stemming over de motie uitgesteld kan worden tot na de pauze. Wij kunnen in de pauze dan nog even over de motie beraadsla gen. De Voorzitter: Als de raad ermee instemt dan vindt de stemming over de motie plaats terstond na de eerste pauze. De heer De Beer: De wethouder is nog steeds niet ingegaan op het anti-speculatiebe- ding waar van de kant van mevrouw Jongedijk om is gevraagd. De heer Miedema (weth.): Ik kan op dit moment niet overzien of wij juridisch de ruimte hebben om een anti-speculatiebeding op te nemen. Ik zeg toe dat ik dit verzoek met wethouder Timmermans opneem en dat onze juridische medewerkers zullen nagaan of die ruimte er is. (De heer Dubbelboer: En als die ruimte er is?) Wij zullen die zaak dan op zijn eigen merites beoordelen. De Voorzitter: Gaat de raad ermee akkoord dat de stemming plaatsvindt terstond na de eerste pauze? Dat is het geval. Wij gaan dan verder met de afhandeling van de overi ge punten van de mededelingenlijst Sub M, N en O. Besloten wordt overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 3 (bijlage nr. 331). Benoeming lid Commissie van Beheer van het Gemeentelijk Studiefonds. Aanbeveling van burgemeester en wethouders: - de heer M. Kamminga, Leeuwarden. Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen. De heren Burg en Van Olffen vormden met de voorzitter het stembureau. Punten 4 t.e.m. 8 (bijlagen nrs. 332, 329, 340, 336 en 328). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 9 (bijlage nr. 337). De Voorzitter: Dit punt luidt: Aangaan van een overeenkomst met de NV Nederlandse Spoorwegen inzake het uitvoeren van werken en voorzieningen ten behoeve van de ge combineerde bediening van de spoorwegbrug bij km 24.026 van de spoorweg Harlingen- Nieuwe Schans en de naast gelegen wegverkeersbrug. De heer E.M. Janssen: In deze raadsbrief wordt de raad voorgesteld ongeveer 72.000,uit te geven. De dekking daarvan is echter niet aangegeven. Wat is de dek king van deze uitgave? De heer Van der Wal: Ik was in de commissie hogelijk verbaasd - dat is dan erg zacht uitgedrukt - over het enorme bedrag dat de gemeente jaarlijks moet betalen voor het door de brugwachter van de NS op de knop laten drukken om de wegverkeersbrug en de spoorwegbrug tegelijk open en dicht te laten gaan. Om daar per jaar ongeveer 72.000,voor te betalen vind ik nog steeds van de gekke. In de commissie is gezegd dat er eerst een bedrag van 160.000,werd gevraagd en dat dit bedrag dan nogal meevalt, maar dat is een soort bewijsvoering uit het ongerijmde. Voor die 72.000, kunnen wij zelf ook een brugwachter aanstellen en dat is dan ook nog goed voor de werkgelegenheid Wij zijn tegen het aangaan van deze overeenkomst, althans tegen het voorgestelde be drag. Ik heb in de commissie voorgesteld om gebruik te maken van een sensor. Zodra de spoorwegbrug open gaat, gaat onze brug automatisch ook open. Zo'n systeem kost mis schien 500,en dat is een veel betere oplossing dan deze 72.000,per jaar. De heer Kessler (weth.): Er is gevraagd waaruit de kosten worden gedekt. Dekking zal bij een begrotingswijziging plaatsvinden. In de raad van 30 november a.s. zal dekking worden aangegeven. De Voorzitter: Volgens mij is er nog niet op alle vragen ingegaan. De heer Miedema (weth.): Wethouder Kessler heeft al antwoord gegeven op de wijze van dekking. De heer Van der Wal heeft gesproken over de hoogte van het bedrag. Hij vindt ge noemd bedrag veel te hoog voor een druk op de knop. Er blijft hier sprake van een zeer omstreden zaak. Ik ben het met iedereen eens dat het bedrag veel te hoog is. Onderhan delen met de NS geeft problemen die wij ook uit andere hoofde kennen, bijvoorbeeld ten aanzien van verwerving van grond of andere transacties. Onze mensen brengen tijdens het overleg de beste argumenten naar voren, maar tegenover deze instantie lukt het niet om op een lager bedrag uit te komen. Ik realiseer mij, mijnheer de voorzitter, dat dit in feite een nietszeggend antwoord is. Feit is echter wel dat wij, willen wij deze combinatie tot stand brengen - en dat is beter voor ons dan een ander model -, dan met deze prijs akkoord zullen moeten gaan. Als wij tegen de NS zeggen dat het niet lukt dan komen er verhalen over ploegendiensten, weekend en wat er nog meer te verzinnen is. Ik ben het eens met die raadsleden die zeggen dat het voorgestelde bedrag veel te hoog is. Wij zijn echter niet in staat geweest op een lager bedrag tot een akkoord te ko men. Wij hebben in „arren moede" besloten om dit te doen. Dat is niet zo best, maar het is niet anders. De heer E.M. Janssen: De dekking uit een toekomstige begrotingswijziging is voor mij niet echt helemaal duidelijk. Ik ga er vanuit dat de toekomstige begrotingswijziging haar dekking vindt in het bedrag dat is uitgetrokken voor de aanleg van de zuidtangent en niet bijvoorbeeld in het bedrag voor nieuw beleid 1988 of iets dergelijks. De heer Van der Wal: De beantwoording van b. en w. is inderdaad wel uit „armoede" geboren. Er wordt toegegeven dat het bedrag veel te hoog is voor de werkzaamheden die ervoor worden verricht. De wethouder zegt dat de NS nu een keer een vervelende on derhandelingspartner is. Bovendien blijkt de dekking van het bedrag ook niet aanwezig te zijn. Ik zou willen voorstellen om dit punt uit te stellen tot de volgende keer tegelijk met het voorstel over de dekking. Wij kunnen in de tussentijd misschien dan ook over andere oplossingen praten. In de commissie is de mogelijkheid naar voren gebracht van afstandsbediening vanuit andere bedieningsruimten bij gemeentelijke bruggen. Die mogelijkheid kost een kleinvoud van het bedrag van 72.000,per jaar. Als straks het sociaal-cultureel programma aan de orde is dan vallen wij ons een breuk over 5.000,per jaar, want dan wordt er bij voorbeeld gezegd dat er buiten het budget om wordt gegaan. Ten aanzien van de dek king van deze 72.000,wordt zo even gezegd dat dat wel even wordt geregeld bij een begrotingswijziging. Het gaat hier echter wel om een structureel bedrag.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 6