11
10
Wij moeten ook om toekomstige bewoners denken. Er blijft verontreinigd slib liggen. Ik wijs
er nogmaals op dat de rioolbuizen die op 20 cm onder de huizen liggen ook al in verontrei
nigd slib liggen. Wij vinden dat wij op grond daarvan voor de duurdere oplossing moeten
kiezen
Als de gemeente zou kiezen voor de grondige oplossing en de provincie en het rijk zou
den die keuze afwijzen, dan hoeven wij helemaal niet te zeggen dat wij toch de duurste oplos
sing kiezen. Wij zouden dan inderdaad op aandrang van provincie en rijk de goedkopere op
lossing kunnen uitvoeren. Maar komen er in de toekomst al problemen dan kunnen wij altijd
zeggen: Zie je wel, wij hebben voor de duurste oplcssing gekozen; nu is er toch iets aan de
hand en nu komen wij bij jullie terug. Ik denk dat men er dan niet onderuit zal kunnen als
nog een ontgraving onder de woningen toe te staan.
Wij handhaven de motie.
Mevrouw Jongedijk-WellesWij zijn voor saneringsplan 1, niet omdat dat de goedkoopste
oplossing is maar omdat dat de minste overlast geeft voor de bewoners en ook technisch ge
zien een aanvaardbare oplossing is. Bovendien kan het merendeel van de betrokkenen met
dit alternatief leven. Wij hebben dan ook geen enkele behoefte aan de motie.
De heer Duijvendak is inmiddels ter vergadering gekomen.
De heer Timmermans (weth.): Ik heb wat moeite met de reactie van de heer Burg. De mo
tivering van.het college met betrekking tot het veilig zijn van de voorgestelde oplossing
wordt niet gedeeld. De VVD-fractie vindt om enig risico uit te sluiten - dat is uiteraard haar
goed recht - dat voor de duurdere integrale variant gekozen moet worden. Maar als het dan
om het geld gaat dan wordt er vervolgens teruggedraaid en komt plotseling het verhaal van
rijk en provincie naar voren. Als de VVD-fractie vindt - nogmaals, dat is haar goed recht -
dat hier een risico aanwezig is dan moet zij niet marchanderen, maar moet zij ook de conse
quenties daarvan trekken en dus ook bereid zijn zelf voor de kosten op te draaien. Ik be
grijp dat de VVD-fractie die consequenties niet trekt.
Ik blijf de motie namens het college ontraden.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Ik breng eerst in stemming de motie van de
heer Burg.
De motie van de heren Burg en De Beer wordt verworpen met 28 tegen 3 stemmen.
(Voor de motie stemmen de leden van de VVD-fractie.)
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over agendapunt 9.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 10 (bijlage nr. 345).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 11 (bijlage nr. 359).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Aangaan van een overeenkomst met de NV Nederlandse
Spoorwegen inzake het uitvoeren van werken en voorzieningen ten behoeve van de gecombi
neerde bediening van de spoorwegbrug bij km 24.026 van de spoorweg Harlingen-Nieuwe
Schans en de naastgelegen wegverkeersbrug.
De heer Van der Wal: Ik wil het nog even hebben over de brugbediening die twee weken
geleden ook al in de raad aan de orde is geweest. B. en w. waren het toen met ons eens dat
er sprake was van een groot bedrag voor een zo kleine dienst die ons wordt verleend. Wij
blijven dit een onevenredig grote bijdrage aan de NS vinden.
Ik reed de afgelopen week op een avond eens langs deze bruggen. Het "suterich" brug-
hoekje van de NS staat er nog steeds. De brugbediening door de NS-man gebeurt vanuit een
riante villa die de gemeente op de wegverkeersbrug heeft gebouwd. (De Voorzitter: Een
bungalow!) Ja inderdaad, een bungalow. Een prachtig gebouwtje vol met planten. Je mag ze
ker spreken van een bungalow in vergelijking met het "suterich" hokje dat de NS destijds
voor haar personeel heeft gebouwd.
Pe dus onze brugbedieningsruimte. Ik stel bij deze voor de NS daar een zeer
aanzienlijk bedrag aan huur voor te vragen, zodat de kosten weer wat gedrukt worden. Mis
schien kunnen deze kosten wat bijdragen in de bezuinigingen die de DSO zo moeilijk kan ver
wezenlijken, want dit is vast een onrendabele sector. Het mes snijdt dan aan drie kanten.
Ik wil het college deze suggestie meegeven.
De heer Burg: Wij hadden de vorige keer met het voorstel als zodanig niet zo veel moeite
en dat hebben wij eigenlijk nu ook niet. Het vanavond opnieuw aan de orde stellen van dit
voorstel zit in het feit dat twee weken geleden de dekking niet was aangegeven. In het voor
liggende voorstel is een uitgebreid verhaal opgenomen met allerlei bedragen. Wij begrijpen er
eigenlijk nu nog minder van dan de vorige keer. Er stond toen één bedrag in waar je ja of nee
tegen kon zeggen. Nu rommelt het aan alle kanten. Ik wil daarmee niet zeggen dat het dan ook
aan alle kanten rammelt. In de commissie zijn al deze bedragen niet aan de orde geweest en ik
kon daar toen ook niet op ingaan. Dat moet ik dus nu wel doen. Er wordt gegoocheld met al
lerlei bedragen, soms exclusief BTWsoms inclusief BTW. Ramingen en begrotingsbedragen
kloppen niet met het in de huidige en vorige raadsbrief voorgestelde bedrag. Bovendien
wordt er een indexering ter tafel gebracht die volgens de ontwerp-overeenkomst op 1 januari
1986 zou moeten ingaan, terwijl het nu bijna al 1 januari 1986 is. Ik zou graag van de wet
houder willen weten hoe het nu precies zit met deze andere opgevoerde bedragen en de index
ering.
De heer Timmermans (weth.): Het lijkt mij niet zinvol om uitgebreid op de opmerkingen
van de heer Van der Wal in te gaan. Wij hebben hier te maken met een gezamenlijke brug
wachtersfunctie, enerzijds voor de NS en anderzijds voor de gemeente. De kosten die verbon
den zijn aan het uitvoeren van deze functie zijn zeer aanzienlijk. De gemeente draagt daarin
echter aanzienlijk minder bij. Het bedrag dat in de onderhandelingen is vastgesteld is dan
ook een redelijk bedrag. Er zijn dus niet veel andere mogelijkheden meer om het overleg te
openen.
Ik laat in het midden of wij nu nog moeten gaan praten over riante brugwachtersvertrek-
ken waar al dan niet huur voor zou moeten worden betaald. Een en ander is opgenomen in
het totaalpakket van de overeenkomst.
In de richting van de heer Burg zal ik een poging wagen om hem duidelijk te maken wat
er in de raadsbrief staat. Naar mijn gevoel wijkt deze gang van zaken niet af van wat wij
jaarlijks in den brede voor de gemeente doen, namelijk bij de vaststelling van de begroting.
In 1986, toen er reeds sprake was van een gecombineerde brugbediening, heeft er een bij
stelling van de begroting plaatsgevonden en is er een bedrag van f. 79.000,geraamd. Zo
als het er thans naar uitziet wordt dat bedrag f. 65.640, Vervolgens hebben wij in het be
leidsplan 1987-1991 een bedrag geraamd van f. 89.000,Dit is hetgeen in de raadsbrief ver
woord staat. Het zal duidelijk zijn dat het in het beleidsplan opgenomen bedrag hoger is dan
het bedrag dat nu in de overeenkomst tot stand is gekomen, namelijk f. 72.690,
De heer Van der WalIk begrijp dus dat de kapitaallasten van de brugbedieningsvilla een
behoorlijk stuk hoger zijn dan in de raadsbrief staat vermeld en dat het om een bedrag per
saldo gaat. Ik heb in de commissie al gezegd dat ik dit bedrag exorbitant hoog vind als je
ziet welke dienst er voor geleverd wordt. Toen is ook gesproken over een onderzoek naar
het op afstand bedienbaar maken van deze brug vanaf naar ik meen de Van Harinxmabrug.
Ik wil er bij deze op aandringen om dat onderzoek zo snel mogelijk uit te voeren om te zien of
wij in dezen substantiële bezuinigingen kunnen doorvoeren. Wij blijven dit bedrag voor de
dienst die ervoor geleverd wordt, zeker als je dat vergelijkt met andere zaken, exorbitant
hoog vinden ook al zijn de kosten lager dan wanneer wij deze werkzaamheden zelf zouden moe
ten verrichten.
De heer Timmermans (weth.): Ik kan volstaan met de beantwoording van de opmerking
van de heer Van der Wal over de gezamenlijke brugbediening via zenders. Ik weet dat er
dienaangaande een onderzoek is, maar ik weet op dit moment niet wat de stand van zaken
daarvan is. Ik ben evenwel graag bereid om deze zaak in een volgende vergadering van de
Commissie voor Openbare Werken en Milieu nader toe te lichten.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van
de toezegging van de wethouder.
Punten 12 en 13 (bijlagen nrs. 360 en 347).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 14 (bijlage nr. 352).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Programma Basiseducatie 1988.
De heer Heidstra: De per 1 januari 1987 van kracht geworden Rijksregeling Basiseduca
tie (RBE) heeft weliswaar een eenduidig beleids- en bekostigingskader geschapen in de edu
catie aan volwassenen, maar daarbij moet direct geconstateerd worden dat er nog veel ondui
delijkheden zijn ten aanzien van de exacte invulling van diezelfde basiseducatie. Wat het