24 Rest het probleem van het ontbreken van de drijvende kracht. Heeft de wethouder geen ideeën, heeft hij het te druk en/of heeft hij een onmogelijke combinatie van onder werpen in zijn portefeuille? Wij denken dat vooral de laatste twee punten, het cultuur- en emancipatiebeleid, parten spelen. Een wethouder van financiën moet geen „kwetsbare" on derwerpen beheren; een wethouder die cultuur en emancipatie moet behartigen moet niet die extra „gevoeligheid" voor de financiële problemen hebben. Door financiën aan een an dere wethouder over te dragen, krijgt deze wethouder meer tijd voor „inhoudelijke" on derwerpen waar hij, niet gehinderd door financiële oogkleppen, waarschijnlijk meer van kan maken. Financiën overdragen hoeft ook geen probleem meer te zijn, omdat het re- gime-Kessler goed gewerkt heeft. De ergste problemen lijken achter de rug, de achter stand in de rekeningen is zo goed als ingehaald. Wanneer het college niet spontaan op deze suggestie ingaat, hebben wij hiervoor nog een stimulerende motie achter de hand. Leeuwarden is leuk voor bedrijven, maar hoe leuk zijn bedrijven voor Leeuwarden? Leeuwarden probeert alles te doen om het het bedrijfsleven naar de zin te maken: een ei gen spreekuur, een op bedrijven gericht nieuwsbulletin met o zo leuke rolbevestigde illu straties. Uitgebreid wordt aan bedrijven gevraagd hoe zij Leeuwarden leuker zouden wil len zien. Een actieve benaderingswijze die wij bij de prioriteitsgroepen uit het collegepro gramma nogal eens missen. Maar hoe leuk zijn bedrijven voor Leeuwarden? Soms wel leuk. Zo maar meer dan een halve ton na een geslaagde lunch met b. en w. voor een oudejaarsfeestje is nooit weg. Maar wat zijn de effecten van een eerdere bijeenkomst op uitnodiging van b. en w. met betrekking tot de Wet Vermeend/Moor? Hoe staat het in het bedrijfsleven met de aanstel ling van 5%-gehandicapten? Volgen de bedrijven de gemeente in haar positieve actiebeleid voor vrouwen en etnische minderheden? Spreekt de gemeente bedrijven hier ook op aan? In de goede verstandhouding die de gemeente met het bedrijfsleven zoekt, past ook en thousiaste medewerking van de kant van bedrijven aan het Hinderwet Uitvoeringsprogram ma (HUP). Hoe leuk is het voor de gemeente om zoveel bedrijven binnen de gemeente grenzen te hebben zonder goedgekeurde, bijgestelde en/of gecontroleerde hinderwetver gunning? Is het in Leeuwarden en Nederland zo leuk ten koste van anderen? Ten koste van de Derde Wereld en ten koste van toekomstige generaties die worden opgezadeld met door ra dio-activiteit gevulde zoutkoepels, uitpuilende vuilverbrandingsovens, vergiftigde grond en onuitgevoerde HUP-programma's? Is het in Leeuwarden leuk ten koste van anderen, hier en daar? Ja, en daarmee komt het leuke leven hier in een ander licht te staan. Leuk is niet alleen iets van het moment, leuk is pas echt leuk wanneer het ook in de toekomst leuk kan blijven. De organisatie van het „leuke leven" van dit moment hier, legt een hy potheek op de toekomst en heeft al drastische effecten op het leven van anderen nu, soms ver van ons bed. Alleen daarom al mag de schamele bijdrage aan Derde Wereld-pro jecten en bewustwording wat ons betreft verhoogd worden. Alleen daarom al zullen wij vriendschapsbanden moeten aangaan met landen en steden waar etnische groepen van oudsher vandaan komen. Alleen daarom al moeten we ons maximaal inspannen om koloniale en racistische verhoudingen hier en elders in de wereld te bestrijden. Wij verwachten daarom van b. en w. dat de verdere ontwikkeling van het anti-apartheidsbeleid snel ter hand zal worden genomen. Maar ook dichter bij huis mogen anderen niet de dupe worden van de parasiterende verhouding die „wij" ontwikkeld hebben tot onze omgeving. „Wij", levend in een economisch systeem waarin de directe bevrediging van steeds nieuwe con sumptieve behoeften centraal staat, het kapitaalkrachtige „leuke" aan zijn trekken komt maar overal onuitwisbare sporen nalaat: in het milieu en in de kansen van andere groe pen. Willen wij het in Leeuwarden en Nederland leuk houden dan zullen wij ons niet moeten opsluiten in de veilige binnenwereld van de delta-dijken, maar de discussie aangaan ver buiten de stadswallen en nationale grenzen: reizen naar Oost-Duitslandreageren op in ternationale ontwikkelingen. Of het in Leeuwarden leuk blijft, hangt al lang niet meer al leen af van de Haagse politiek. De werknemers van de CCFriesland ondervinden de inter nationale afhankelijkheid aan den lijve. Nederlandse gemeenten moeten veel zelfstandiger internationaal opereren, zich minder aantrekken van nationale grenzen: zelf banden sme den, boycotten effectueren en culturele verdragen sluiten. Of Nederland en Leeuwarden leuk blijven hangt steeds meer af van internationale beslissingen, vaak oncontroleerbaar, in het geheim genomen en met onvoorzienbare consequenties. Wie had verwacht dat het succes van het niet-stationeren van kruisraketten zou lei den tot discussies over nuclearisering van de F-16 met atoomwapens die Rusland kunnen bereiken? Wie heeft Nederland gebonden aan deze verdragen? En waar staan die F-16's eigenlijk? Deze gemeenteraad heeft eerder uitgesproken kernwapenvrij te willen zijn en er is zelfs een specifieke motie tegen nuclearisering van de F-16 aangenomen. Het ligt voor de hand dat wij nu opnieuw laten weten aan Den Haag dat wij onder geen beding een ge- nucleariseerde F-16-eenheid op de vliegbasis willen hebben. Ik wil daarvoor de volgende motie indienen. 25 Motie 6. „De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 14 en 15 december 1987, overwegende dat: - op 8 december 1987 voor de eerste keer in de geschiedenis een akkoord getekend is ter vernietiging van een bestaand (kern-) wapensysteem - dit akkoord een eerste stap dient te zijn in een proces van vermindering van zowel conventionele als nucleaire bewapening op basis van toenemend wederzijds vertrouwen en afname van blokdenken (gedeelde veiligheid); - de Nederlandse regering het presteert om uitgerekend op 8 de cember voor te stellen om de Nederlandse atoomtaken te hand haven - voorzover het de F-16 betreft zelfs plannen c.q. afspraken be staan om het type (bereik) van de nucleaire bewapening te mo derniseren (vergroten); - op de Leeuwarder vliegbasis F-16's gestationeerd zijn; - deze gemeenteraad nog onlangs heeft uitgesproken dat Leeuwar den kernwapenvrij wil zijn, spreekt uit dat: - aan het op gang gekomen proces van nucleaire ontwapening bij gedragen kan worden door de Nederlandse kerntaken te ver minderen, onder anderen door het afstoten van de nucleaire taak van de F-16; - discussies c.q. afspraken over een ander type nucleaire bewa pening voor de F-16 (met een groter bereik) haaks staan op dit ontwapeningsproces en daarom afgewezen dient te worden, en draagt het college van b. en w. op dit standpunt ter kennis te brengen van het parlement en de regering." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Westra. (De Voorzitter: De motie is voldoen de ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Resteren de vragen: hoe leuk is politiek en kan de politiek een rol spelen in het leu ker maken van de wereld? Eerst over de laatste vraag. Het kan, maar het hangt van de machtsverhoudingen af, van het geloof in eigen kracht, van het geloof in de verander baarheid van de samenleving, door mensen zelf, in samenwerking met de „officiële" poli tiek. Veel mensen hebben zich nu juist van die officiële politiek afgekeerd. Vaak teleur gesteld, vaak met terechte kritiek. Voor veel vormen van persoonlijke en maatschappelijke verandering heb je de politiek ook niet nodig. Voor het leuker maken van je eigen leven, kun je de politiek vaak missen als kiespijn. Onherroepelijk komen er echter momenten in je eigen leven, in het bestaan van de groep waar je bijhoort of waarvoor je je inzet, waarop de „officiële" politiek wel een rol speelt. Officiële politiek die vaak dor en droog is, saai en onbegrijpelijk, gewichtig en gesloten. Maar juist omdat de invloed van de poli tiek, van de samenleving op ieders leven enorm is, omdat de onderlinge afhankelijkheid van mensen sterker is dan ooit tevoren, is de politiek een uitdaging die je niet aan domi nante groepen in de samenleving moet overlaten. Juist omdat zelfs het persoonlijke poli tiek „is"omdat achterstelling en discriminatie geen natuurverschijnselen zijn maar aange pakt kunnen worden, kan politiek een rol spelen in het „leuker" maken van veel zaken. Of de politiek zelf ooit leuker wordt blijft de vraag. Voorlopig blijft de aantrekkings kracht van de politiek zeer gering. Politieke partijen trekken nauwelijks jongeren, over koepelende ideologische noties spreken niet meer aan. Traditionele politieke organisatie vormen zoals partijen en vakbonden nemen in belang af. De „individualisering" van de politiek komt tot uitdrukking in nieuwe vormen van verzet: mensen willen hun eigen leven kunnen leiden zonder betutteling van bovenaf en organiseren zich daartoe zo nodig in losse verbanden en bewegingen. Blijft de vraag: hoe solidair, hoe leuk is een samenle ving waarin zelfs de politiek geïndividualiseerd is? In tegenstelling tot andere partijen die met allerlei panelen gaan schuiven om maar bij de tijd te blijven, geloven wij niet dat „individualisering" negatieve consequenties hoeft te hebben voor linkse ideeën en vormen van politiek. Eerder zal de doorzettende indivi dualisering leiden tot een verdere afbladdering van opgepoetste, nostalgische concepten van „zorgzaamheid", tot ondermijning van het „traditionele gezin" en tot afname van vor men van „gedwongen afhankelijkheid". Natuurlijk, individualisering en solidariteit liggen niet vanzelfsprekend in eikaars verlengde, maar dat lagen de oude hoekstenen en solidariteit ook niet. De nieuwe sociale bewegingen van de afgelopen jaren zijn echter even zovele manifestaties van solidariteit, van betrokkenheid van mensen op hun natuurlijke en sociale omgeving. Die bewegingen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 13