4 Glasgow. Het startpunt zal kunnen worden gevormd door de bestaande post-HBO-oplei- dingen op het gebied van Bedrijfskunde, Management en Bedrijfsinformatica. Verdere in teressante uitgroeimogelijkheden zullen deze Business School tot een binnen het Neder landse onderwijspatroon zowel interessant als exclusief gegeven kunnen maken. Bij teruglopende financiële mogelijkheden van de overheid zal in toenemende mate naast de al bekende maatregelen als afstoten van taken, deregulering en privatisering gezocht worden naar andere creatieve oplossingen. Het begrip „Public Private Partner ship" zal allengs meer in het beeld komen. Het gaat daarbij om het ineengrijpen van overheids- en private inspanningen. Wij ontmoetten deze vorm reeds bij het bij een aantal departementen ingediende investeringsplan Stadsgewest, waarvan de werken in de naaste omgeving van het station een wezenlijk onderdeel vormen. De Raad voor het Binnenlands Bestuur heeft inmiddels een advies over „Public Pri vate Partnership" uitgebracht. Daarin wordt onder meer gewezen op de verschillen onder andere in bedrijfscultuur tussen de overheid en de particuliere sector. Hoe het zij, deze nieuwe partnershipbenadering vraagt een herijking van de houding die de overheid en de private sector, het bedrijfsleven daarbij ingesloten, ten opzichte van elkaar aannemen. Zo zullen in dit nieuwe jaar nieuwe mogelijkheden zich aandienen en nieuwe wegen kunnen worden ingeslagen. Het is verleidelijk daarbij de materie, het materiële, meer dan evenredig aandacht te geven. Het is echter geen doel in zichzelf. Het blijft een middel tot een hoger doel. Ruim dertig jaar geleden zei de toenmalige burgemeester van Den Haag, wijlen de heer Kolfschoten, het aldus: „Ik mag het eenvoudig zeggen: een com plex, groot of klein, van veel huizen en straten, kantoren, fabrieken en openbare ge bouwen met inbegrip van gemeentesecretarie en raadzaal, maken de gemeente nog niet. Het gaat in wezen om de levende mensen, die er wonen, werken en streven en die als redelijke en zedelijke wezens - de wet en zelfs de statistiek spreken nog altijd zo veelbe tekenend van „zielen"! - door een gemeenschappelijk doel worden geleid en gericht: het welzijn der gemeenschapwaarin de ontplooiingsmogelijkheid van hun persoonlijk welzijn ligt vervat Een jaar ging opnieuw voorbij. Remco Campert dichtte: Weer zijn de bomen van ouder hout geworden maar in steeds meer takken verzamel ik mijn groen. Ik wens u en de uwen en allen die zich bij Leeuwarden betrokken weten: Veel groen 1 QQQ Mevrouw De Haan-Laagland: Mijnheer de voorzitter, net als in de afgelopen jaren wil ik als voorzitter van de grootste fractie graag namens de raad een korte reactie op uw Nieuwjaarstoespraak geven. U begon uw speech met het gedenken van het overlijden van Joop den Uyl. Ik vind het heel passend om ook in deze raadzaal bij deze trieste gebeurtenis stil te staan, want zelden heeft het overlijden van een politicus zoveel reacties in de maatschappij teweegge bracht als juist bij het heengaan van Den Uyl. Reacties ook dwars door alle politieke scheidslijnen heen. Ik denk dat dat komt omdat personen als Den Uyl, die in zich vereni gen kwaliteiten van denker en bestuurder, intellectueel en man van het volk, politiek ac tivist maar ook parlementariër in hart en nieren, beschermer van de zwakkere en een maatschappelijk architect, zeldzaam zijn. Terugkerend naar het citaat uit 1951 waarmee u Den Uyl eerde, wil ik opmerken dat de daarin vervatte boodschap ondanks het gedateerde taalgebruik nog onverminderd actu eel is. Want een van de grote opgaven in deze tijd is ook nu het vinden van evenwicht en samenhang tussen individualisering en zelfontplooiing aan de ene kant en gemeen schapszin en solidariteit aan de andere kant, ook op gemeentelijk niveau. U zei net in uw toespraak, mijnheer de voorzitter, dat niet iedereen een nadrukkelij ke keus durft te maken voor de Friese hoofdstad. U doelt daarbij denk ik op het beleid van het provinciaal bestuur en zeker ook op dat van de rijksoverheid. Wat het rijk betreft. Recentelijk stond in de krant wat de teneur zal zijn van de in maart te publiceren 4e Nota op de Ruimtelijke Ordening. Friesland krijgt alleen een re creatiefunctie en een landbouw functie toebedeeld, terwijl de agglomeratie Groningen het economisch trekpaard van het Noorden zal moeten worden. Als er één zaak is waar alle fracties het in deze raad over eens zijn dan is het wel dat het zetten van alle kaarten op de stad Groningen volstrekt voorbij gaat aan de schaalproblematiek in het Noorden en fnuikende consequenties zal hebben voor de sociaal-economische ontwikkeling in Friesland en in Leeuwarden in het bijzonder. Wij zullen dan ook via bestuurlijke en politieke wegen alle registers moeten opentrekken om dit onheil te keren. Wat ons betreft moet in de con tacten met de provincie en het rijk dit item, gezien de zo belangrijke lange termijneffec ten voor Leeuwarden, het komend halfjaar prioriteit nummer één zijn. 5 Ten aanzien van de verbindingen over de weg tussen Leeuwarden en de rest van Ne derland heeft u gesteld dat deze terecht steeds een hoge prioriteit hebben gehad. Op dit moment echter concentreert alle aandacht van het rijk zich op de oplossing van de ver keer scongestie in de Randstad. Ik las dit weekeinde tot mijn grote schrik dat minister Smit-Kroes van mening is dat de 50 miljoen investeringsimpuls die voor 1989 en 1990 op basis van het bestuursakkoord voorwaardelijk aan de gemeente is toegezegd voor minstens de helft aangewend zou moeten worden voor de aanpak van knelpunten in de Randstad. Dat zou betekenen dat gemeenten als Leeuwarden hun aandeel in dat budget niet zouden kunnen aanwenden voor eigen investeringen. Ik vertrouw erop namens de hele raad te spreken als ik het college in overweging geef om, via de Vereniging van Nederlandse Ge meenten of rechtstreeks, scherp te protesteren tegen deze volstrekt onredelijke suggestie van minister Smit-Kroes. Mijnheer de voorzitter, u hebt terecht geconstateerd dat Leeuwarden ten opzichte van de Randstad een van de meest gunstig gelegen steden in het Noorden is. Dat kan ook in het public relationsbeleid uitgedragen worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de STER-spotjes die de provincie wil gaan uitzenden. Ondertussen moet de gemeente ook zelf hard aan de slag met het verbeteren van de sociaal-economische condities. U noemde onder andere het tot stand brengen van een koppeling van de glasvezel infrastructuur aan andere netten en van een terminal voor de binnenlandse containervaart. Omdat er bij dit soort zaken nu eenmaal sprake is van een grote concurrentiestrijd tussen gemeenten is het zaak om als gemeente snel slagvaardig en projectmatig aan planvorming op deze terreinen te werken. Voor wat betreft de financiering van het door u genoemde investeringsplan Stadsge west wil ik nog attenderen op recente persberichten waaruit bleek dat de provincie Fries land voor de uitvoering van het nieuwe sociaal-economisch beleidsplan enkele miljoenen extra wil uittrekken. Het lijkt dus verstandig om niet alleen een beroep te doen op finan ciële medewerking van de betrokken departementen maar ook op de provinciale budgetten. Mijnheer de voorzitter, zoals gezegd zou mijn reactie kort zijn. Ik wil daarom afslui ten met u en de uwen een heel voorspoedig 1988 toe te wensen. De Voorzitter: Ik dank u zeer. Punt 1 De notulen worden ongewijzigd vastgesteld. Punt 2. Rondgezonden mededelingen. Sub A t.e.m. G. De berichten, de rapporten en de brief worden voor kennisgeving aangenomen. Sub H. De Voorzitter: Dit punt luidt: Brief van 10 november 1987 van BIVAK-Fryslan be treffende een boycotactie tegen bedrijven die meewerken aan de bouw van de basis in Woensdrecht. BIVAK-Fryslan deelt mee dat één van de in een eerdere brief genoemde be drijven, die voor een boycot in aanmerking zouden komen, thans van deze lijst dient te worden afgevoerd. De inzake dit bedrijf verkregen informatie wordt namelijk niet be trouwbaar geacht. De heer Dubbelboer: De VVD-fractie heeft vorig jaar aangedrongen om niet met - ik citeer - „Wij van BIVAK-Fryslan" in zee te gaan. Wij hebben toen ook vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van de door „Wij van BIVAK-Fryslan" geleverde informatie. Het gemak waarmee „Wij van BIVAK-Fryslan" nu even hun onjuiste informatie rechtzetten met de woorden „Wij achten onze informatie niet betrouwbaar." geldt voor de VVD-fractie voor de totale informatie die BIVAK-Fryslan heeft gezonden. Mijn fractie constateert dat het college op basis van onbetrouwbare informatie door BIVAK-Fryslan geleverd bedrijven in onze gemeente valselijk heeft beschuldigd of beschuldigt. De VVD-fractie distantieert zich volledig van deze brief en nogmaals ook van de brief van mei vorig jaar. Wat overblijft, mijnheer de voorzitter, is de vraag of het college voornemens is in de richting van de betrokken ondernemer, die hier toch wel publicitair op aangesproken wordt, acties te starten en het bedrijf een aanbod te doen voor bijvoorbeeld schadeloos stelling en ook initiatieven te ontwikkelen voor bedrijven die inderdaad schade hebben geleden. Ik wil het college wijzen op een artikel dat ik vandaag tegenkwam in het Finan- cieele Dagblad over de gemeente Hilversum die het afgelopen jaar even krasse taal heeft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 3