De heer Krol: Aan de orde is het raadsvoorstel om te besluiten tot instandhouding van
twee dorpsscholen, te weten in Hempens en Lekkum. Deze twee scholen voldoen niet aan de
criteria op grond waarvan wij automatisch zouden kunnen blijven voortbestaan. Voorzitter,
een school neemt in een wijk maar zeker in een dorp een centrale plaats in. Naast kerken,
winkels en andere voorzieningen is een school niet alleen uit het oogpunt van onderwijs van
belang maar vervult zij tegelijkertijd ook andere functies. Soms zijn die minstens zo belang
rijk in een dorpsgemeenschap. Met andere woorden - de heer Heidstra zei het wat anders -
een dorp zonder school is niet of nauwelijks leefbaar. Vandaar dat het zowel voor Hempens
als voor Lekkum van belang is dat daar een school blijft bestaan.
Wat Hempens betreft is dat op grond van de criteria niet zo'n groot probleem en met
enige creativiteit van de gemeente helemaal geen probleem meer. Het leerlingenaantal is im
mers gegroeid tot 28 en daarmee is een dreigende sluiting voorkomen.
Voor wat Lekkum betreft is in goed overleg met de provincie afgesproken om de school
gedurende een zestal jaren te laten voortbestaan door een tweetal scholen in te wisselen.
"In te wisselen" betekent dan de school in Lekkum laten voortbestaan en een tweetal andere
grotere scholen op te heffen c.q. te fuseren.
Voorzitter, bij dit inwisselen van relatief grotere scholen voor een kleine school wil ik
een paar kanttekeningen plaatsen. De Wet op het basisonderwijs geeft hooguit voor drie jaar
maximale bestaanszekerheid. Langere termijnafspraken zoals hier het geval is van zes jaar
vallen onder de term "Herenakkoord" - dat is in dit geval met het oog op de wethouder wel
licht niet de juiste omschrijving - en geven juridisch geen maximale zekerheid. Vervolgens is
het ook zo dat het ministerie een tweetal criteria hanteert bij dat inwisselen, namelijk het
geldt alleen bij gelijkblijvend beleid en gelijke wetgeving - dat wil nog wel eens veranderen -
en het aantal leerlingen van de in stand te houden school moet aan een minimum voldoen.
Alles overziende, voorzitter, betekent een en ander dat de weg waarlangs geprobeerd
wordt om de school in Lekkum te behouden niet geheel ongevaarlijk is. Om in stijl te blijven:
niet geheel verkeersluw. Toch vindt de CDA-fractie dat deze weg - de langere termijnafspra
ken en het inwisselen op dit moment - de meeste garantie biedt voor het dorp Lekkum om de
school te behouden.
Mefrou Westra: Yn de earste gearkomste fan de Kommisje foar it Underwiis oer it yn stan
halden fan iepenbiere basisskoallenhawwe wy üs akkoart ferklearre mei it ütstel fan b. en
w. om de Wassenberghskoalle yn Lekkum yn stan te halden troch dêrfoar de Floris Verster-
skoalle yn te wikseljen. Us ynstimming wie basearre op de folgjende oerweagings. Foar de
leefberens fan Lekkum is de skoalle ünmisber. It is spitich dat dêr in stedsskoalle foar ynle-
vere wurde moat, mar dat is it üs wol wurdich. Boppedat soe oars yn 1989 in opheffingsbeslüt
foar de Floris Versterskoalle nommen wurde moatte. It ynwikseljen fan de Floris Verster-
skoalle haldt sadwaande net oars yn as de skoalle in jier earder slute.
Mar lit it de provinsje wol düdlik wêze dat dat in konsesje is. In konsesje dy't foar it
iepenbier ünderwiis yn Huzum-West wol soer is. Soer omdat it ünder de noarm reitsjen fan
it leerlingetal net suver en allinne it gefolch is fan in öfnimmend tal bern yn de wyk, mar
ek bepaald is troch de eigenaardige konkurrinsjeslach dy't him hjoed de dei öfspilet tusken
iepenbier en bysünder ünderwiis. In konkurrinsjeslach dy't nea te krijen hat mei grünslach
of libbensoertsjüging, mar wol mei saken dy't sekundêr binne om de "verzuilde" opdieling fan
it ünderwiis.
Soer ek omdat mei de füzje tusken de Floris Versterskoalle en de Ferdinand Bolskoalle in
skoalle mei in dislokaasje üntstean sil. In protte alden fine dat heechtst beswierlik. In be
swier by de Ferdinand Bolskoalle is dat de dislokaasje foar guon alden reden wêze sil om in
oare skoalle te kiezen. Wy wolle der op oantrune dat al it mooglike dien wurdt om de dislo
kaasje sa gau mooglik op te heffen en dat er wiidweidich mei alden en personiel oerlein wurdt
wat de minst beswierlike ynfolling fan de dislokaasje wêze sil: kombinaasjeklassen of in fer-
dieling fan de groepen oer de twa gebouwen.
Fierder leit der in taak foar de gemeente om yn'e mande mei de skoalle alles te dwaan om
fan de fusearre skoalle in oantreklike skoalle te meitsjen mei in oansprekkend skoalkonsept
Yn de twadde kommisjegearkomste oer dit ünderwerp - in gearkomste dy't wy net bywen-
je koenen - bliek it b. en w.-ütstel feroare te wêzen. Om't deputearre steaten harren net te-
freden stelle mei it ynwikseljen fan ien skoalle, wurdt no üs ynstimming frege foar it opheffen
fan noch in skoalle. De PAL-fraksje kin dêr net mei ynstimme. Ik wol foar dit öfwizende stan-
punt de folgjende taljochting te jaan.
Alderearst wol ik der op wize dat de gemeente formeel allinne mar in ynstanhaldingsbe-
slüt hoecht te nimmenDe mienskiplike meisizzenskipsried haldt üs dat ek foar. Wy witte lyk-
wols dat, as wy allinne in ynstanhaldingsbeslüt foar de Wassenberghskoalle nimme, dat troch
de provinsje ófwiisd wurde sil. 'Wy steane dus ünder druk om de provinsje yn'e mjitte te kom
men
De betingsten dy't de provinsje yn it earst stelde wienen ek net ünridlik en lieken der op
rjochte te wêzen om ta in sa geunstich mooglike oplossing te kommen. In spriedingsplan en
in frijwillige füzje soenen in ütkomst biede, sa koenen wy üt de brief fan 8 desimber opmeitsje.
19
Underwilens is üt de opstelling fan deputearre steaten düdlik dat de provinsje net de belan
gen fan it iepenbier ünderwiis foaropstelt, mar dat hja foaral fan mefrou Ginjaar in goed si-
fer foar har hüswurk hawwe wol: Sjoch ris steatssekretaris wat wy yn goed oerlis mei de ge
meenten berikt hawwe, in lange list mei skoallen dy't opheft wurde sille. De brief fan 8 de
simber moast üs de yndruk jaan dat der mei de provinsje wol wat te regeljen wieOpmerklik
is dat yn it konsept fan dy brief seis noch sprake is fan "vrijwillige fusie van scholen al of
niet onder de opheffingsnorm". Pas yn de brief fan 29 desimber wurdt as kritearium opfierd
dat de yn te wikseljen skoalle fan gelikense wearde wêze moat en seis dus net ünder de noarm
sitte mei.
Wy fine dit gjin manier fan dwaan. Us earst ütnoegje om mei-inoar nei in oplossing te
sykjen en dan ynienen in ekstra kritearium opfiere. Ljouwert moat yn dat spultsje net mei-
gean. It is ek uterst ünridlik om fan üs in yntinsjeferklearring te freegjen ta it opheffen
fan in skoalle, wylst it spriedingsplan noch net opsteld is. De PAL-fraksje is net ree om dy
yntinsje dy't nearne op is te basearjen üt te sprekken. Wy stelle dan ek it folgjende amen-
demint op it b. en w.-beslüt foar.
"De gemeenteried fan Ljouwert, gearkommende op 25
jannewaris 1988.
beslüt yn te stimmen mei it ben w.-ütstel, ferwurde yn
beslüt nr. 361, mei achtslaan op it folgjende amendemint
op de tekst ünder B: "De intentie uit te spreken om per
1 augustus 1988 de Floris Versterschool op te heffen."
It amendemint is mei-ündertekene troch Piet Meerdink. Hjirmei ferfalt dan de yntinsjeferklear -
ring om foar 1991 noch in twadde skoalle op te heffen.
De Voorzitter: Het amendement is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de be
raadslagingen
Ik mag u erop wijzen dat dit een historisch moment is, want één raadslid stapt nu af van
de nogal vastgewortelde gewoonte in deze raad om alles een motie te noemen, ook voorstellen
tot wijzigingen, amendementen en wat dies meer zij. Ik wil nu al veel waardering voor dit
betere spraakgebruik uitspreken. Een motie geeft alleen een gevoelen weer en nodigt hoog
uit uit. Een amendement brengt echter een concrete wijziging aan.
De heer Ybema: D66 kan akkoord gaan met het voorstel omtrent de instandhouding van
de Van IJsselskoalle te Hempens en de Wassenberghskoalle te Lekkum. Wij hebben twee vra
gen over de consequentie van dit voorstel. Allereerst wat betreft het opheffen van de Floris
Versterschool en nog een andere school. De provincie heeft in het overleg als voorwaarde
gesteld dat er zowel per 1 augustus 1988 als per 1 augustus 1989 een openbare basisschool
zal moeten worden opgeheven. In het voorstel dat nu voorligt wordt voorgesteld om per 1
augustus 1988 de Floris Versterschool op te heffen en voor 1 augustus 1991 nog een openba
re basisschool op te heffen. Ik zou graag van het college willen weten hoe dit voorstel zich
verhoudt tot de voorwaarde zoals die door de provincie in het overleg naar voren is gebracht.
Met andere woorden, is dit voorstel voor de provincie acceptabel?
De tweede vraag over de consequentie van het voorstel betreft de situatie die dan over
blijft voor de Ferdinand Bolschool en de Floris Versterschool. Misschien moet ik zeggen: de
situatie voor de leerlingen en de ouders van beide betrokken scholen. Het blijkt dat er zowel
bij leerlingen als bij ouders grote onrust is ontstaan over de situatie die zich daar dan zal
voordoen. Als mijn informatie betrouwbaar is dan zit het college te denken aan een oplossing
in Huizum-West voor deze beide scholen op basis van een tweelokatiemodelDat roept nogal
wat vragen op over de onderwijskundige kant van de zaakOok de hele verkeerssituatie
gaat dan een rol spelen. Mevrouw Westra heeft al terecht gewezen op de concurrentie met
het bijzonder onderwijs. Ik zou graag van de wethouder willen horen hoe zij die situatie in
de toekomst ziet. Het mag mijns inziens niet zo zijn dat de leerlingen van de Ferdinand Bol
school en de Floris Versterschool en hun ouders de dupe worden van deze constructie. Wij
zullen met elkaar ons uiterste best moeten doen om ook in Huizum-West voor het openbaar
onderwijs een goede werkbare constructie te creëren.
Ik zou graag van het college willen horen wat de concrete mogelijkheden zijn om ook in
huisvestingstechnische zin binnen de lokatie van de Ferdinand Bolschool op zo kort moge
lijke termijn een definitieve oplossing voor het totale leerlingenbestand te creëren.
De heer De Beer: In het verleden hebben wij de intentie uitgesproken om de basisschool
in Lekkum in stand te houden. Wij staan daar nog volkomen achter. De consequentie is na
tuurlijk wel dat je nu een keuze moet maken. In het verleden is de keuze gemaakt voor het
in stand houden van de basisschool in Lekkum. Dat houdt nu in de keuze zoals die ons wordt
voorgelegd in de raadsbrief, een en ander voortkomende uit het overleg met gedeputeerde
staten