i2
voorstel dat nu voorligt is mijns inziens een goede oplossing. Het college stelt voor om de
wijziging in een periode van drie jaar te realiseren. Ik vind dat een verstandige keus. Met
het college ben ik het eens dat die periode wel in 1988 moet ingaan en niet, zoals met name
het bestuur van de Hollanderwijk wenst, in 1989. Ook de voorgestelde verdeling van de sub
sidie tussen Schieringen en Insulinde heeft de instemming van D66.
Dan de regeling ten aanzien van de Kinderboerderij. Het college heeft denk ik een ver
standige keus gemaakt om in deze situatie toch naar de betrokkenen toe een zo goed mogelijke
regeling te treffen. En dat betreft natuurlijk met name de positie van de kinderboer. Een en
ander betekent ook dat in deze voorgestelde constructie de nieuwe situatie op 1 maart van
start kan gaan. Het blijft natuurlijk bitter dat dit dan een prijs van f. 80.000,met zich
meebrengt, maar dat is het gevolg van de keus voor het voorstel zoals dat nu voorligt.
Tot slot de brief die ons is toegestuurd door de wijkorganisatie Aldlan. Daarop is door
het college op een alerte manier gereageerd. Ik vond het plezierig dat reeds voor de behan
deling in de raad er een reactie van het college lag in de richting van de wijkorganisatie
Aldlan. Ik ga akkoord met die reactie.
De Voorzitter: Ik moet u er op wijzen dat in het concept-besluit onder punt 1 een on
zorgvuldigheid voorkomt. Tussen de woorden "Wijzigingen" en "vast" moet komen te staan
"met inachtneming van de in het voorstel van b. en w. van 14 januari 1988 opgenomen wijzi
gingen en aanvullingen". Het gewijzigde concept-besluit kan als zodanig in de beschouwingen
worden betrokken.
Het college antwoordt via drie monden. Ik geef wethouder Heere als eerste het woord.
De heer Heere (weth.): Op gevaar af, voorzitter, dat ook die monden met elkaar worden
vergeleken zal ik proberen in ieder geval niet de grootste mond te hebben. Daar is ook wei
nig aanleiding toe denk ik, want de reacties waren gematigd.
Ik begin met De Blauwe Stoep. De heer Bilker gaat akkoord met de budgetfinanciering
maar wel met controle achteraf. Dat is daar inderdaad bij inbegrepen. Wij hebben afspraken
gemaakt met het bestuur van De Blauwe Stoep over de manier waarop wij het gaan doen. Wij
zien met belangstelling de resultaten daarvan tegemoet.
De heer Bilker gaat akkoord met het bezuinigingsplan. Meerder fracties hebben gezegd
veel moeite te hebben met het voorstel - zij zijn daar eigenlijk ook tegen - met betrekking tot
de huurlasten. Om te voorkomen dat wij opnieuw de discussie gaan voeren die wij ook al in
de commissie hebben gehad, lijkt het mij verstandig aan te sluiten bij de suggestie van de
heer Janssen om de zaak voor 1988 zo te laten en die in 1989 opnieuw te bekijken. Ik wil er
wel op wijzen dat het cursusjaar van De Blauwe Stoep niet parallel loopt met het kalenderjaar.
Als wij deze zaak in het programma voor 1989 meenemen dan zullen wij wellicht voor een pe
riode van een half jaar in een wat moeilijke positie komen. Maar goed, wij zullen proberen
daar een oplossing voor te vinden.
Het Gastouderproject. Door toevoeging van een bedrag hebben wij dit jaar het nodige
budget toegewezen. Er is gevraagd om een en ander voor de komende jaren structureel te
regelen. Dat voornemen bestaat ook bij het college. Ik wil daarbij toch ook de wat nauwere
samenwerking die op dit moment aan het ontstaan is tussen het Gastouderproject en de Stich
ting Kinderopvang mee in de beschouwingen betrekken. Of dat dan ook rechtstreeks een
financieel plaatje tot gevolg heeft in de zin zoals het dit jaar is aangepakt, namelijk uitgaan
van ongeveer de helft, daar wil ik niet op voorhand van uitgaan. Wij willen ook niet op voor
hand uitsluiten dat de samenwerking toch enige financiële voordelen kan opleveren. De waar
de die diverse woordvoerders aan het project als zodanig hebben toegekend wordt door het
college onderkend en ook onderstreept. Dus wat dat betreft zitten wij op één lijn.
De regeling tussen de verschillende wijken over de verdeling van de activiteitensubsidies,
inclusief het jaar van ingang en de periode, heeft de instemming van de diverse fracties. Wij
zullen daar dit jaar een begin mee maken.
Voor wat betreft de brief van het Aldlan is gezegd dat er door het college alert en ook
inhoudelijk juist is geantwoord. De heer Bilker zegt dat voor 1989 de zorg voor met name de
groep ouderen die het betreft moet worden weggenomen. Wij zullen dat in het programma voor
1989 proberen te doen.
De Kinderboerderij. De keus was tussen halen wat de raad het college heeft opgedragen,
namelijk zo mogelijk per 1 maart de feitelijke gang van zaken laten ingaan waartoe besloten is,
danwel dat langer te laten duren. Gelet op het contract dat er is met een opzeggingstermijn
van een half jaar hebben wij gekozen voor de oplossing zoals wij de raad die nu hebben voor
gelegd. Ik heb begrepen dat daar in principe geen bezwaar tegen bestaat.
De fusie COL-SSKWL. Er is een hard tijdschema, althans er is een lijstje ontvangen dat
gehecht was aan een zogenaamd convenant - een aantal afspraken tussen COL en SSKWL -
over de manier waarop men verder wil gaan. Dat lijstje eindigt ongeveer half mei en ik heb
geen reden om aan te nemen dat dat niet een hard schema is. De volgende vraag is, als dat
tijdschema niet wordt gehaald, wat dan de concrete maatregelen zijn. Daar gaat mijns inziens
een vraag aan vooraf, namelijk of er dan iets verwijtbaars is in de richting van beide instel
13
lingen. De heer Janssen zegt in dat verband of er niet gedacht zou kunnen worden aan bij
voorbeeld een artikel 12-status. Hij bedoelt waarschijnlijk niet artikel 12 van de ASV, maar
dat is de verordening waar ik in dit geval mee moet werken. Ik begrijp echter best wat hij
bedoelt. Dat soort signalen is evenwel al in de richting van beide instellingen afgegeven, in
die zin dat wij dan aan het wapen denken waarmee wij het hardst kunnen toeslaan, namelijk het
financiële wapen. Ik heb overigens geen aanleiding op dit moment om aan te nemen dat wij na
alle maatregelen die wij hebben genomen, waaronder het instellen van een arbitragecommissie
die binnenkort van start gaat, nog moeten twijfelen aan de goede afloop hiervan.
Dan de Meenthe. De heer Janssen zegt dat zijn fractie benadrukt dat zij hier erg positief
tegenover staat. Ook het college vindt dat er op het terrein van het sociaal-cultureel werk
in de Meenthe veel moet gebeuren. Ongeveer 14 dagen geleden ben ik daar nog een hele dag
geweest met ambtenaren van het ministerie. Wij hebben een aantal mogelijkheden voor het
starten van bijzondere projecten onder ogen gehad, zoals het verbeteren van de accommoda
tie, de werkgelegenheid, het starten van kinderopvang en het uitbreiden van de sociaal-cul
turele activiteiten. Wij zijn voornemens de raad daarover op korte termijn nadere voorstellen
te doen als blijkt dat het ministerie ook financieel wil meewerken op de wijze zoals wij dat ge
vraagd hebben. Ik hoop dat dat binnenkort duidelijk wordt.
Dan het Project Wijkwerk voor etnische groepen. Mevrouw Westra heeft daar de opmer
king bij gemaakt dat ik een toezegging heb gedaan en dat die in de raadsbrief had moeten
staan. Zij wil dat ik die toezegging nu herhaal. In het verslag van de commissievergadering
dat zeer recent gereed is gekomen is deze toezegging opgenomen. In het verslag staat dat
vooralsnog een verhoging ongewenst wordt geacht, maar dat, indien de wijken kunnen aan
tonen dat een verhoging noodzakelijk is, dat opnieuw kan worden bekeken.
De Stichting Turkse en Marokkaanse Gemeenschap Leeuwarden. Daarvan heeft de heer
Janssen gezegd dat hij het eens is met de aanpak zoals wij die hebben gekozen. Dat is des
te meer reden voor ons om door te gaan op de ingeslagen weg.
Ik heb het al gehad over het Kreativiteitcentrum
Mevrouw Westra heeft nog gesproken over de uitbreiding naar 4 uren voor het experi
ment kinderopvang. Zij heeft gezegd dat er wellicht nog meer kosten achter weg komen. Dat
ligt in het karakter van het experiment. Als daar duidelijke signalen over binnenkomen dan
zullen wij daar adequaat op moeten reageren. Dezelfde opmerking heeft zij ook gemaakt over
het Gastouderproject. Ik ben daar mijns inziens voldoende op ingegaan.
De heer IJestra heeft een aantal vragen gesteld waarop ik al ben ingegaan.
Ik wil het hierbij laten.
De heer Pruiksma is inmiddels ter vergadering gekomen.
De heer Kessler (weth.): Een aantal sprekers is ingegaan op het Lesbisch Archief. Het
lijkt mij goed van tevoren de opstelling van het college ten aanzien van het Lesbisch Archief
nog eens naar voren te brengen. Het Lesbisch Archief moet op dezelfde manier worden behan
deld als andere instellingen. Daarnaast worden huisvestingslasten voor 50% subsidiabel ver
klaard. Tegen die achtergrond hebben wij het subsidieverzoek beoordeeld. Als reactie op de
opmerkingen en de vragen die vanavond gemaakt en gesteld zijn het volgende.
Het is moeilijk, gelet op de zojuist genoemde uitgangspunten, om op voorhand de huis
vestingssubsidie aan een maximum te binden. Wij doen dat ten aanzien van de huisvestings
subsidie voor alle andere gesubsidieerde instellingen ook niet. Ook daar vinden op gezette
tijden aanpassingen plaats aan reële kostenstijgingen of kostendalingen. Ik vind dat wij die
lijn ook ten aanzien van het Lesbisch Archief moeten blijven volgen. Uit het programma blijkt
dat in sommige gevallen huisvestingslasten verhoogd maar ook verlaagd zijn. Het lijkt mij
verstandig om voor het Lesbisch Archief niet weer een uitzondering te creëren, maar deze
instelling gewoon te behandelen als alle overige instellingen.
De PvdA verklaart zich akkoord met de subsidie. De PAL-fractie gaat daar ook mee ak
koord, maar mevrouw Westra maakt de opmerking dat het bedrag toch al dicht zit in de buurt
van de f. 15.000, Wij hebben het denk ik nu beter gedaan dan vorig jaar, omdat deze
zaak nu de normale bestuurlijke en ambtelijke beleidsvoorbereiding is gepasseerd. De heer
Ybema heeft gezegd dat dat niet erg zorgvuldig is gebeurd. Ik ben dat niet met hem eens.
Het is gegaan zoals het gegaan is. Deze zaak is van de kant van het ambtelijk apparaat goed
voorbereid. De laatste signalen dat de subsidie toch wat bijgesteld moet worden hebben ons
bereikt via de commissievergadering. Daar zijn commissievergaderingen natuurlijk ook voor
bedoeld. Allerlei instellingen kunnen daar inspreken en zeggen waar zij het wel of niet mee
eens zijn. Naar aanleiding van die laatste commissievergadering is er nogmaals overleg ge
weest. Het bleek dat de oorspronkelijk door het Lesbisch Archief ingediende begroting op
een aantal onderdelen nog is bijgesteld.
De heer IJestra heeft het gehad over het JOL en zegt dat er geen subsidie meer gegeven
moet worden. Ik neem die opmerking voor kennisgeving aan. Hij heeft ook een toezegging
gevraagd om een overzicht te krijgen van de kosten en de baten van de houtwerkplaats. Die
kosten zijn wel bekend - wij beslissen daar vanavond over - namelijk ongeveer f. 45.000,
De baten, die je kunt uitdrukken in het aantal deelnemers, zijn ook bekend en zijn na te