16
van het college over het onlangs opgerichte Netwerk voor Lagere Overheden tegen Apart
heid. Krijgen wij nog iets te horen van wat daar besproken wordt, in de vorm van bij
voorbeeld een verslag, of komt die zaak ook in de Commissie voor Welzijnsaangelegenhe-
den aan de orde?
De heer Krol heeft inmiddels de vergadering verlaten.
De heer Heere (weth.): De heer Meerdink heeft gevraagd of het college het antwoord
nog een keer wil heroverwegen. Hij heeft ook gezegd dat in het antwoord niets staat
over het exposeren van voorlichtingsmateriaal. In het antwoord van b. en w. wordt ver
wezen naar de mogelijkheden die ontstaan in verband met het onlangs opgerichte Netwerk
voor Lagere Overheden tegen Apartheid. Ik kan mij voorstellen dat dit soort zaken ook
in de activiteiten van Netwerk meegenomen had kunnen worden. Met andere woorden, het
feit dat wij er niet over spreken betekent niet dat wij het niet hadden zullen doen, maar
in dat kader hadden willen bespreken. Haast is in ieder geval niet het motief geweest om
het niet te doen.
Mevrouw Doevendans heeft gezegd dat het college niet expliciet antwoord heeft gege
ven op de thee-kwestie. Dat is juist, hoewel er in het antwoord staat dat wij er toch de
voorkeur aan geven om niet al te veel te versnipperen. Wij steunen al twee projecten in
ontwikkelingslanden en wij drinken al solidariteitskoffie. Het geld is ook een keer op.
Mevrouw Doevendans heeft daar overigens ook op gewezen. Als je weet wat deze koffie
meer kostdan ga ik er vanuit dat de thee ook een aantal duizenden guldens meer zal
kosten. Bovendien zullen wij daarover ook nog met de medezeggenschapscommissie moeten
praten, want die heeft zich met betrekking tot de koffie al enigermate geroerd.
Het komt er dus op neer dat de vraag van de heer Meerdink om nog eens een keer
opnieuw te bekijken wat er te doen is kan worden uitgevoerd. Dat betekent wel - ik kom
dan op die haast terug - dat dat enige tijd kan duren om de reden die ik zojuist heb ge
noemd. (Mevrouw Doevendans: Ik heb een vraag over de koffie. Het is natuurlijk zo dat
over smaak niet valt te twisten, maar is het het college bekend dat er mogelijkheden zijn
om in overleg met SOS-Wereldhandel - dat is ook in de Tweede Kamer gebeurd - de me
lange te wijzigen zodat een andere smaak ontstaat? Er kunnen proeven mee gedaan wor
den. Heeft de wethouder voorts enige onderbouwing...) (De Voorzitter: Dat is geen on
derdeel meer van de interruptie. U stelt die vraag maar in tweede termijn.) Bij het over
wegen en heroverwegen kan die kwestie wellicht ook worden betrokken. Als wij toch gaan
onderzoeken dan kan daar ook wel een onderzoek naar gedaan worden.
Voor wat betreft de vraag over het Netwerk voor Lagere Overheden tegen Apartheid
het volgende. Ik heb een paar dagen geleden brieven gezien waaruit blijkt dat het Net
werk inmiddels formeel bestaat en rechtspersoon is en dat men nu bezig is om organisa
tie, werkwijze en bezetting van het bestuur te regelen. Ik heb de indruk dat dat binnen
afzienbare tijd - wellicht binnen een paar maanden - is gerealiseerd. Netwerk zal dan met
voorstellen naar de aangesloten gemeenten toe komen. Indien er voorstellen komen dan
zullen wij daar natuurlijk in overleg met de betrokken commissie(s) over gaan praten en
tot besluitvorming kunnen komen.
Mevrouw Doevendans: De wethouder zei dat hij er vanuit gaat dat de thee aanmerke
lijk duurder zal zijn. Is dat zo? Heeft hij daar enige onderbouwing voor?
De heer Heere (weth.): Ik heb niet gezegd dat dat zo is. Ik heb alleen gezegd dat,
als ik naga dat de koffie iets in de orde van 10.000,duurder is, ik aanneem dat ook
de thee duurder is en dat ik dan geld moet zien te vinden. Ik heb toegezegd dat ik daar
naar zal kijken.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de
toezegging van de wethouder.
Sub G.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 3 (bijlage nr. 56).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt la (bijlage nr. 61).
Benoeming in diverse commissies en in de raad van de Regio Friesland-Noord.
17
Aanbeveling van burgemeester en wethouders:
- de Commissie voor Algemene Zaken
- de Commissie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken:
- de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden
- de Commissie voor Georganiseerd Overleg
- de Overlegcommissie voor Ontwikkelingssamenwerking
- de Overlegcommissie voor Etnische Groepen
lid van de raad van de Regio Friesland-Noord
Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen.
Punt Ub (bijlage nr. 62).
Benoeming leden Bestuurscommissie Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening
(CBB
Voordracht van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
- de directeur van het Gewestelijk Arbeidsbureau of diens plaatsvervanger.
Voordracht van de Vereniging van Friese Gemeenten:
- mevrouw N. van Zandbergen-SchefferSt. Nicolaasga.
Voordracht van de Bestuurscommissie Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening:
- mevrouw T. Wielinga-Graansma, Leeuwarden;
- de heer F,F. Rijpstra, Heerenveen.
Benoemd worden de voorgedragenen met algemene stemmen.
De heren Sijbesma en Van der Wal vormden met de voorzitter het stembureau.
Punten 5, 6 en 7 (bijlagen nrs. 60, 50 en 52).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
De Voorzitter schorst, om 21.30 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 21.50 uur, de vergadering.
De Voorzitter: Ik heropen de vergadering.
Punt 8 (bijlage nr. 64).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Beschikbaar stellen krediet voor het aanbrengen van
een lift in de fietsenkelder van het pleinafsluitend gebouw op het Mercuriusplein.
De heer Burg: Bij de behandeling van dit voorstel in de commissie heb ik een aantal
kanttekeningen geplaatst voor wat betreft de procedure en de economische haalbaarheid.
Onze fractie is van mening dat deze lift reeds in het ontwerp voor het pleinafsluitend ge
bouw meegenomen had moeten worden. Bouwkundig maar met name ook financieel was dit
beter en ongetwijfeld goedkoper geweest dan achteraf het bouwplan te moeten inpassen in
een al panklaar ontwerp waarvoor alle offertes al zijn afgewerkt. Bovendien zou er in
combinatie met liften voor het woongedeelte en de roltrappen ongetwijfeld veel scherper
gecalculeerd zijn. Als ik nu constateer dat het college en/of de desbetreffende dienst
zich eerder had moeten realiseren dat de fietsenkelder zonder lift voor een deel van de
bevolking praktisch onbruikbaar is, dan moet ik er meteen bij zeggen dat ook de commis
sieleden en de raad daar niet eerder op hebben aangedrongen. De kelder zonder lift zal
voor de door het college genoemde categorieën gebruikers moeilijk toegankelijk zijn. U
zult dan ook begrijpen, mijnheer de voorzitter, dat wij, ondanks mijn gepruttel in de
commissie, toch akkoord gaan met het voorliggende voorstel.
De kelder kost ons geld. Ik kom dan bij ons tweede bezwaar. In de raadsbrief stelt
het college - ik citeer -: „Bij de bepaling van de met de toekomstige exploitant van de
fietsenkelder overeen te komen huurprijs, zal rekening worden gehouden met de onderha
vige investering." Dat klinkt natuurlijk prachtig, maar het is wel een doekje voor het
bloeden. Deze fietsenstalling wordt één van de duurste en misschien wel de duurste fiet
senstalling van Nederland. De gemeente geeft een bijdrage van 700.000,voor de bouw
van de kelder en 156.000,voor de lift. Voor de daadwerkelijke inrichting van de fiet
senstalling zullen er nog wel wat „snypsnaren" bijkomen. Al met al zal de stalling zo'n 9
de
heer
P.
Meerdink;
de
heer
P.
Meerdink;
de
heer
P.
Meerdink;
de
heer
P.
Meerdink;
de
heer
P.
Meerdink;
de
heer
P.
Meerdink;
de
heer
P.
Meerdink.