10
keuze voor de meer gevestigde gezelschappen leiden. Nog even afgezien van een eventu
eel nieuwe concertzaal en wat die de gemeente moet gaan kosten, ligt er nu een voorstel
voor een haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe theaterzaal en wordt er een raming ge
geven van het exploitatieverlies van deze nieuwe zaal met inbegrip van de kosten van
programmering en techniek.
Ik wil vooropstellen dat PAL voorstander is van de nieuwe theaterzaal. De raming van
het exploitatieverlies van een nieuwe theaterzaal komt ons echter rijkelijk optimistisch
voor. Wij zouden graag inzicht krijgen in de berekeningen en ramingen van de werkgroep
Harmonie Nieuwe Stijl. Mijn fractie vreest dat eventuele tegenvallende exploitatieverliezen
ertoe zullen leiden dat en de toegangsprijzen omhoog gaan en concessies gedaan worden
aan de programmering. Bij dat laatste denk ik dan vooral aan een ontwikkeling in de
richting van zoveel mogelijk commerciële produkties. Gisteravond zagen wij daar bij Sonja
Barend ook een voorbeeld van. (De heer E.M. Janssen: Wie zijn „wij"?) Ik denk dat er
meer mensen naar Sonja Barend hebben gekeken, Ernst. Of er dan voor vernieuwende en
interessante initiatieven nog ruimte zal zijn, behalve in de Steeg en niet-gemeentelijke po
dia, betwijfelen wij. Wij willen daarom waarschuwen voor een te krappe exploitatie-opzet.
Wat daar nog bij komt is dat Zalen Schaaf, die tot nu toe ook een functie vervulde op
het gebied van de podiumkunsten, als niet geschikt wordt afgeschreven vanwege de ge
luidsoverlast. Wat de financiële consequenties hiervan zullen zijn wordt in de notitie niet
aangegeven. PAL vindt dat Zalen Schaaf met betrekking tot de amateuristische kunst en
met name ook voor bijeenkomsten in het kader van 8 maart, 1 mei, 4 mei en andere festi
viteiten een rol moet kunnen blijven vervullen. Dat houdt in dat er geluidswerende voor
zieningen getroffen zullen moeten worden. Wij willen het college vragen aan te geven wel
ke functies het voor Zalen Schaaf ziet in het totaal van gemeentelijke accommodaties en
wat voor financiële andere gevolgen - ik denk daarbij met name aan de festiviteiten die ik
zoëven noemde - het verwacht van de beslissing om geen aanzienlijke bedragen te inves
teren in het opheffen van de geluidshinder van dit complex.
Ik ben aan het slot van mijn verhaal gekomen. Het zal duidelijk zijn dat de PAL-frac-
tie de Notitie Podiumkunst onvoldoende vindt. Onvoldoende omdat niet wordt aangegeven
hoe het college de verhouding ziet tussen actieve en passieve kunstbeoefening, tussen de
verschillende podia en wat daar zal gaan gebeuren, tussen wenselijkheid en financiële
haalbaarheid. Onze fractie vindt het een gemiste kans dat in deze notitie niet is aangege
ven hoe hetgeen in Leeuwarden zelf aan initiatieven op cultureel gebied opborrelt beleids
matig ondersteund kan worden. Overigens is onze fractie wel voor het instellen van een
Fonds voor Podiumkunstmaar dan zonder een maximering van het budget voor produk
ties. Het toekenningsvoorstel 1988 wil onze fractie, gezien de datum, ondersteunen ten
einde de instellingen voor dit jaar zekerheid te geven.
De hear Bilker: De Notysje Poadiumkeunst is op himsels in knap stikje wurk en hat
oanlieding west om yn de kommisje in lang petear oan te besteegjen. Alles wat dêr sein is
wol ik no net herhelje. Lykwols binne der in pear punten foar üs fraksje oerbleaun dy't
dochs omtinken freegje. Wy sjogge dizze notysje yn gearhing mei it totale kultuerbelied sa
as dat fierd wurdt yn üs gemeente en ek yn üs Nota Keunstbelied fêststeld is. Dizze spe-
sifike notysje sjogge wy ek düdlik yn relaasje mei it kultureel sintrum de Harmonije, mar
ik kom dêr noch op werom.
Op himsels is dizze notysje, dy't in belied ütstippelet, gjin fernijing. Der feroaret ek
neat oan datjinge wat der op it mêd fan alternative poadiumkeunsten al is. Ien en oar
wurdt op in rige setten, strukturearre en yn in finansjeel ramt getten troch it ynstellen
fan in Füns foar Poadiumkeunst. Dat füns stypje wy. Ek kinne wy ynstimme mei de fer-
dieling fan de finansjele middels sa as op side 36 en folgjende fan de notysje ütsteld
wurdt.
Foar de CDA-fraksje jildt oer it generaal dat troch de konstatearre tanimming fan it
lytsskalige teater en de belangstelling dêrfoar, it foar it kultuerbelied saak is dêrop yn
te spyljen yn de sfear fan akkommodaasjes en it skeppen fan betingsten foar subsidiear-
ring. Mei datjinge wat yn de ynlieding opmurken wurdt oer de sintrumposysje fan üs
stêd, benammen yn dit ferban dus op kultureel mêd, binne wy it fan herte iens. Dat soe
konsekwint oangeande it hiele kultuerbelied trochlutsen wurde moatte. Dus ferbettering
fan de kulturele ynfrastruktuer. Lytsskalich teater is dêr in ünderdiel fan. Der binne in-
kele konkrete punten dêr't ik noch wat fan sizze wol.
Op it foarste plak it Berneteater Finnisj. Hieltyd mear wurdt it Berneteater in wich-
tich ünderdiel fan de foarming fan learlingen. Der is in düdlike tanimming te konstatear-
jen. It liket üs goed ta dêr in grut plak foar yn te romjen yn de sfear fan produksje-óf-
set. Subsidiearring op himsels hinget óf fan de provinsje. Wat dat oanbelanget is it wich-
tich wat der mei Finnisj bart. Sa as it no yn de definitive notysje stiet kinne wy it der
wol mei iens wêze, nammentlik dat earst oerlein wurde sil mei de provinsje. De resultaten
dêrfan sille besprutsen wurde yn de kommisje en wy sjogge dan wol wat der barre kin.
De hüsfesting fan Finnisj is in knyppunt. Hoe liket it mei de ferskate suggestjes dêrta?
11
De twadde opmerking giet oer de Stichting Filmhüs. De heale krêft dy't yn it earst
oansteld wurde soe is no ferfongen troch in subsydzjebedrach dêr't de stichting eventueel
seis in beropskrêft foar oanstelle kin. Dy feroaring yn de notysje stiet üs oan.
In tredde opmerking wol ik meitsje oer de aktiviteiten mei in ynsidinteel karakter.
Ynisjativen dy't opkomme kinne faak in berop dwaan op it Füns foar Kulturele Doelen. Op
side 29 fan de notysje wurdt min ofte mear it ütstel dien om ek foar it twadde jier as it
selde inisjatyf wer halden wurdt wer in berop te dwaan op dat füns. Op himsels is üs
fraksje dêr net lokkich mei. It füns is nammentlik mar beheind en hat strikte kritearia,
bygelyks it ien kear in berop dwaan op it füns foar ien en deselde aktiviteit. Us tinkt
dat men him dêr oan halde moat. De wethalder hat lykwols yn de kommisje tasein dat oan
it ein fan dit jier in oersjoch yn de kommisje komme sil, sadat wy ris ynsjoch haw we hoe
dit füns operearret. Op grün dêrfan en grif ek op grün fan de ófrekkens, want^ dy binne
hast noch wichtiger dan de oanfragen, kinne wy bepale oft wy fan de kritearia ófwike
kinne sa as no efkes tuskentroch ütsteld wurdt. B. en w. sizze seis ek ünderoan side 29
dat hieltyd mear in berop dien wurdt op dit füns. Dat is in reden te mear om der earst
ris beliedsmjittich nei te sjen, alear't der mar wer in ekstra berop op dien wurdt. Der sil
neffens üs yn it Füns foar Poadiumkeunst reservearringsromte wêze moatte foar nije alter-
nativen dy't net mear üt it Füns foar Kulturele Doelen finansjeel bekostige wurde kinne.
Ik wol hjir graach in reaksje fan it kolleezje op haw we.
Myn fjirde opmerking giet oer de akkommodaasje. Op side 21 fan de notysje wurdt
yngien op de nije plannen foar de Harmonije dêr't in konsertseal yn kombinaasje mei it
konservatorium stal jün wurde moat. Ien en oar hinget óf fan ünderhannelingen mei de
provinsje en it ryk, mar fansels ek fan üs eigen finansjele sitewaasje. Mar in nijsgjirrich
sintsje lükt de oandacht yn dizze paragraaf. Yn de konsept-notysje stie dat stribbe wur
de moat nei realisaasje fan in lytse teaterseal yn de Westertsjerke. Yn de definitive ferzje
stiet it der wat kryptyskergestreefd zal moeten worden naar het realiseren
van een kleine theaterzaal in de Westerkerk, danwel in of nabij „De Harmonie"." Ik bin
bliid dat dat léste der oan ta heakke is, al soe ik wol graach witte wolle wat no presys
„im Bild" is.
Us fraksje fynt de Westertsjerke net geskikt foar lytsskalich teater om redenen fan
akkommodaasje, horekafoarsjenning, technyske middels en ek de berikberheid. Boppedat
binne wy fan betinken dat yn in stêd as Ljouwert de kulturele produksjes sa sintraal
mooglik, dus yn de Harmonije plakfine moatte. Dat hat altyd üs stanpunt mar ek dat fan
de oare partijen yn dizze ried west. Allinnich al om reden fan eksploitaasje soe it winsklik
wêze om in lytsskalige toanielfoarsjenning te meitsjen yn de skouboarch. Ik wol ien foar-
byld neame.
It liket üs net ferstannich om de produksjes fan Tryater büten de Harmonije te pleat-
sen. Foar de ütfierings fan Tryater binne in soart technyske easken nedich en dy binne
alline by de Harmonije te finen. It publyk is wend om nei de Harmonije te gean en dat
publyk moatte jo dêr halde. It giet der ommers om om in sa grut mooglik ferskaat oan pu
blyk en oan produksje yn it kultureel sintrum ünder te bringen en sadwaande ek de eks
ploitaasje geunstich te beynfloedzjen. As it giet om foarstellings foar in lyts publyk, ün
der de 50 minsken, dan is ek de Westertsjerke net geskikt. Miskien kinne wy dan better
in eardere suggestje oppakke om dêr it Kreativiteitssintrum De Blauwe Stoep by te belü-
ken. Dizze hiele akkommodaasjediskusje komt noch, mar dochs wol ik it no neame omdat de
notysje der ek nochal op yngiet.
Oan't sa fier myn opmerkings, foarsitter.
De heer HerremaDe doodstraf op culturele initiatieven is afgeschaftzo was te be
luisteren tijdens de hoorzitting over de Notitie Podiumkunst. Naar mijn idee heeft daar
nooit een doodstraf op gestaan. Wel kun je constateren dat binnen het veld in Leeuwarden
de situatie zoals die was tot verstarring en belemmering heeft geleid voor het verder ont
wikkelen van het culturele beleid in Leeuwarden. Ik versta daar een soort voorlopige
hechtenis onder. Het ontbrak aan een duidelijke uitspraak van de gemeente over de
structuur van de podiumkunst en het toekomstperspectief daarvan. V/at dat betreft zijn
wij erg blij dat de notitie er is en dat daarin de lijnen voor de toekomst worden uitgezet.
In die zin denk ik dat wij op de goede weg zijn. Per jaar wordt er iets minder dan 2i ton
gestort in het Fonds voor Podiumkunst.
In de notitie is ook aangegeven dat de raad een duidelijke mogelijkheid heeft om in
houdelijk te gaan discussiëren over de verschillende podiumkunsten en de verdeling daar
tussen. Dit jaar is nog gekozen voor de vorm van het handhaven van de huidige situatie.
De werkelijke discussie over de inhoud van het beleid en de accenten binnen de verschil
lende podiumkunsten zullen wij komend jaar voeren.
Ook aan de culturele initiatieven in Leeuwarden is meer zekerheid gegeven, door het
geven van een zekere garantie voor subsidie in de toekomst wordt ook aan hen een dui
delijke erkenning gegeven voor een plaats en plek in het Leeuwarder cultuurbeleid. Te
vens wordt door het percentage van 75 waarop men als subsidie kan rekenen voor het