16 zou dat een herschikking van middelen kunnen inhouden van de ene accommodatie naar de andere, met name op het gebied van de professionele ondersteuning. Wij vinden ook dat de principiële streep die het college trekt tussen de gevestigde accommodaties en de min der gevestigde accommodaties die ik zojuist noemde niet principieel te trekken is en dat het meer een financieel-technische keuze is. Wanneer er een principiële keuze gemaakt wordt dan wil ik wel eens horen waarom het college principieel kiest voor de beroepsmati ge ondersteuning voor de Harmonie en de nieuwe theaterzaal. Dat heeft toch niets met principes te maken? Het gaat er toch om dat daar een goed produkt is omdat de tent moet draaien en dat niet te veel verlies op moet leveren? De principiële keuze zou ik graag zo vertaald willen hebben dat het gewoon een financieel-technische keuze is. Ik heb hiermee ook voor een groot deel op het antwoord van de wethouder gerea geerd. Ik moet gewoon constateren dat PAL een andere visie heeft op wat er in de stad aan cultuur en aan cultuuruitingen zou moeten voorkomen dan het college en kennelijk de meerderheid van de raad. Wij willen ook vasthouden aan een verdeling van taken tussen de verschillende overheden. De heer Ybema heeft ook gezegd dat je de druk op de pro vincie stevig moet houden. Allemaal akkoord. Natuurlijk moet de provincie produkties gaan ondersteunen als zij daar middelen voor heeft gekregen en daar beleid in voert. Er blijft echter een gebied over waar de gemeente zeker een taak heeft en dat komt onzes inziens onvoldoende naar voren. Tot slot een opmerking over Zalen Schaaf. De wethouder zegt dat de functie van Za len Schaaf iets zal veranderen. De zwaar geluid producerende activiteiten zullen er niet meer plaatsvinden. Het punt is echter dat Zalen Schaaf op dit moment ook andere activi teiten in huis haalt. Zodra er een bas, een elektronisch instrument of een drumstel gaat bewegen is er geluidsoverlast en gaan de buren klagen. De keuze om geen investeringen te doen ten aanzien van de geluidsisolatie betekent dat Zalen Schaaf zijn functie gaat ver liezen. Alleen bedaagde gezelschappen kunnen er misschien nog vergaderen, maar overige activiteiten kunnen er niet meer plaatsvinden. (De heer Schade: Pantomime!) Ja, dat is een heel aardige suggestie maar ik vraag mij af of je daar 800 mensen voor trekt. Om het college uit te nodigen met een voorstel ten aanzien van Zalen Schaaf te komen heb ik de volgende motie gemaakt. „De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 18 april 1988, overwegende: - dat Zalen Schaaf een functie vervult ten behoeve van bijeen komsten, manifestaties en festiviteiten, waarvan muzikale activi teiten deel uitmaken; - dat in de Notitie Podiumkunst april 1988 het besluit is vervat om geen aanzienlijke bedragen te investeren in het opheffen van de geluidshinder van het complex Zalen Schaaf; - dat in de Notitie niet is aangegeven welke gevolgen dit besluit zal hebben voor de exploitatie van het complex, spreekt als zijn mening uit dat Zalen Schaaf zijn functie, zoals hiervoor genoemd, moet behouden, schort het besluit, zoals in de Notitie Podiumkunst is vervat, op totdat de consequenties daarvan voor de exploitatie van Zalen Schaaf duidelijk zijn, ziet informatie daaromtrent van het college met belangstelling te gemoet, en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertekend door Piet van der Wal. De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadsla gingen. De hear Bilker: Noch trije opmerkings yn twadde ynstansje. De ynterpretaasje fan de wethalder oangeande Finnisj diel ik. Mar sa hie ik it ek al begrepen üt de kommisjedis- kusje en üt de formulearring yn de notysje. My tinkt dat it net ferstannich is taken oer te nimmen yn dit gefal fan de provinsje dy't net tadield binne. Ik wol ek in opmerking meitsje oer it Füns foar Kulturele Doelen. De wethalder seit dat it dochs mooglik wêze moat om ek yn it twadde jier in berop op dit füns te dwaan. Wat üs oanbelanget wachtsje wy earst de rapportaazje óf fan wat der yn it ófrüne jier mei dit füns bard is. My tinkt dat der dan noch romte is om te praten oer wol of net in twadde berop op it füns. Dy romte hawwe wy yn alle frijheid omdat - ik praat dan oer jannewaris - der noch gjin twadde berop op dien is. De wethalder is net yngien op de suggestje om foar produkjes dy't krekt start binne in lytse reserve oan te halden yn it Füns foar Poadiumkeunst. Dêr soe ik leaver foar kie- ze. 17 Myn léste opmerking giet oer de beide opsjes Westertsjerke en kultureel sintrum. Ik stel fêst dat wy dêr noch op weromkomme by de definitive diskusje - de hear Herrema sei dat ek al - en ik sil dêr dan uteraard djipper op yngean. Wy fine it posityf - de wethal der hat dat yn earste ynstansje nochris düdlik makke - dat in lytse teaterseal by de Har- monije mei yn it ündersyk belutsen wurdt. De heer Herrema: Ik wil nog twee korte reacties geven in tweede instantie. In de eerste plaats wil ik ingaan op wat D66 naar voren heeft gebracht met betrek king tot de taakverdeling en de subsidiëring van produkties. Wij zijn van mening dat er binnen de podiumkunst wel degelijk ruimte moet zijn voor een beperkte bijdrage voor het stimuleren van produkties. Daarin zou volgens mij juist ook een vernieuwende functie voor het cultuurbeleid in Leeuwarden kunnen liggen. V/ij zouden initiatiefgroepen die wat willen ruimte moeten geven om een project te ontwikkelen. Wanneer zij vervolgens een ni veau hebben bereikt op grond waarvan zij de professionele kant op zouden willen gaan dan moet richting provincie gekeken worden. Juist ook in de produktiesfeer zit een ver nieuwend element van cultuurbeleid. In de tweede plaats wil ik ingaan op de accommodaties. Wat ons betreft heeft de ver betering van Zalen Schaaf geen prioriteit en dat heeft vooral te maken met de plannen die worden ontwikkeld rond de concertzaal en het kleine theater. Het is onzes inziens goed om te kiezen voor een aantal goede voorzieningen in de stad waar culturele activiteiten kunnen plaatsvinden. In een beperking moet dan je kracht liggen. Er moet niet voor wor den gekozen om allerlei accommodaties goed in te richten waardoor er vervolgens veel geld kwijt geraakt gaat worden in de stenen en niet in activiteiten of in de bemensing. Als er een mogelijkheid is om bijvoorbeeld binnen de exploitatiebegroting van Zalen Schaaf ruimte te maken voor verbeteringen dan wordt het een ander verhaal. Daar zou ook eens naar gekeken kunnen worden. Het met aanzienlijke bijdragen verbeteren van Zalen Schaaf waardoor de geluidshinder opgeheven zou kunnen worden heeft zoals gezegd echter niet onze hoogste prioriteit. Daarop voortbordurend een reactie naar PAL toe. PAL wil een duidelijk ander ver nieuwend cultuurbeleid. Ik heb daar toch wat moeite mee, want als je kijkt wat PAL con creet voorstelt dan blijft dat heel schimmig. De PAL-fractie komt met geen enkel voorstel met betrekking tot de beroepsmatige ondersteuning binnen het derde en vierde circuit waarvoor zij pleit. Ik vind dat, als je het anders wilt, je de zaak dan concreet moet ma ken. Er is echter wat sprake van vage intenties. Ik wil ook wijzen op de manier waarop gediscussieerd wordt over de gevestigde en niet gevestigde instellingen. Volgens mij moet de uitdaging voor de politiek juist zijn om de gevestigde instellingen meer ruimte te laten maken voor de niet-gevestigde kunstbeoefening. Als er gezegd wordt dat er te veel geld gaat naar de gevestigde instituten dan wil dat niet zeggen dat het geld op het gebied van de podiumkunst bijvoorbeeld gaat naar datgene wat traditioneel gevestigd is. Die sugges tie komt toch steeds in het verhaal van PAL naar voren en die wil ik bestrijden. Het gaat er om enerzijds ton ruimte te bieden voor culturele initiatieven en daarbinnen ook ver nieuwende zaken te gaan stimuleren en anderzijds binnen het budget van de Harmonie ook ruimte te houden voor het vernieuwende theatergebeuren. Dat zo iets dan plaatsvindt in een gevestigd instituut waar ruimte is en waar de loop van een aantal mensen naar toe is, is natuurlijk prima. Een en ander zal bovendien de bereikbaarheid voor een aantal groe pen ten goede komen. Ik wilde dit opmerken naar aanleiding van het wel door PAL uitspreken van intenties maar die niet concreet willen maken. Dat stelt teleur omdat wij voor een belangrijk deel op dezelfde lijn zitten, namelijk het stimuleren van de vernieuwende kant. (De heer Meer- dink: Als ik dus met het voorstel kom om het Filmhuis wel een halve beroepskracht te ge ven dan ondersteunt de PvdA dat?) Het gekke is dat jullie zeggen vernieuwend bezig te willen zijn, maar dat vervolgens op geen enkele manier in gaan vullen. Wij geven aan het Filmhuis hetzelfde bedrag als in de optie van PAL. De consequentie voor het Filmhuis is alleen dat nu met andere inkomsten de betaalde kracht gefinancierd moet gaan worden. PAL zou dat in directe zin willen doen. Wij geven allebei een bedrag van rond de 30.000,voor een vernieuwend initiatief en voor het vernieuwend bezig gaan met film programmering. In die zin is er dus niet zo'n groot verschil. Alleen ik denk dat de suggestie van PAL om veel meer geld te steken in de beroeps matige ondersteuning niet voldoende is doorgedacht en dat heeft heel veel consequenties voor je cultuurbeleid. (De heer Meerdink: Het gaat om het vernieuwende; daar kunnen wij het mee eens zijn. Het gaat er ook om dat in bepaalde accommodaties of zo men wil podia de vernieuwing afhankelijk wordt gesteld van de inzet van vrijwilligers en dat dat in andere podia niet gebeurt. Daar hebben wij bezwaar tegen. V/ij kunnen natuurlijk met een heleboel concrete suggesties komen waar volgens ons beroepsmatige ondersteuning noodzakelijk is, maar het gaat er om dat er in de voorliggende notitie een lijn zit waarin op een gegeven moment een principiële keuze wordt voorgesteld. Volgens ons gaat het echter alleen om een financieel-technische keuze en niet om een principiële keuze. Ik heb

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 9