- 10 - nog 40? over voor de verbetering van particuliere huurwon ingen ten aanzien waarvan in het verleden bedrijfjes en in ieder geval het bedrijf waar nu sprdce van is zich hebben gespe cialiseerd. Uit een deel van bedoeld budget van de gemeente zou een bepaald aantal woningen door deze bedrijfjes kunnen worden opgeknapt. Dat betekent dus ock werk. Nu bl ijkt dat 60? van het budget naar één project toegaat bl ij ft er voor de rest maar erg weinig over. Zoals gezegd is hier sprake van een incidenteel geval dat alleen voor dit jaar geldt. Tot nu toe is er bij de herverdeling van de stadsvernieuwingsmiddelen altijd voor vele tonnen verschoven. De vraag dringt zich dan ock op of, als het overleg met de H.I.D. niet lekt - het lijkt erop dat dat niet zal likken -, er naar een overbrugg ingsregel ing moet worden gezocht om alsnog een bepaalde som, bijvoorbeeld f 50-000, f 60.000,of f 70.000, in de verbetering van particuliere huurwoningen te stoppen. Daarvoor zou gebruik gemaakt kunnen worden van de stadsvernieuwingsmiddelen of de herverdeling. Bij de verschuivingen binnen de stadsvernieuwingsmiddelen gaat het tot nu toe om veelvouden van het bedrag waar het hier om gaat. Ik heb dit voorstel ock in de commissie gedaan, maar daar is toen niet voldoende positief op gereageerd. Reden waarom Ik mij toen tegen het voorgestelde antwoord op de brief van de heer Zondervan heb verklaard. Zoals gezegd moet er wel enige ruimte te vinden zijn. De heer Zondervan heeft in de commissie van zijn inspreekrecht gebruik gemaakt en gezegd dat er altijd goed overleg is geweest tussen hem en Bouw- en Milieutoezicht. In dat goede overleg is gezegd dat hij voor 1987 geen subs id ie-aanvragen meer hoefde in te dienen omdat de pot leeg is. Nu bl ijkt - dat wordt geformal iseerd in de brief van de advocaat - dat er wel geld voor in 1987 ingediende plannen binnen de verdeling zit. Dat is natuurlijk een vreemde zaak. Andere sprekers hebben daar ock vragen over gesteld en ik wil mij daar bij aansluiten. Ik wacht met belangstel I ing het antwoord van het col lege af. De heer Timmermans (weth.): Ik wil graag reageren op de brief van de advocaat van Bouwbedrijf Zondervan. De heer Ten Hoeve heeft de daarin genoemde punten al naar voren gebracht In de eerste plaats wordt in de brief gespreken over "de juridische kwal ificatie onrechtmatig". De gemeente zou onrechtmatig gehandeld hebben. Ik heb wat moeite met dat soort krachtige taal en zeker als er geen enkel motief wordt gegeven op grond waarvan die kwalificatie wordt omschreven. Men constateert slechts dat er een substantieel deel van het subsidiebudget naar een andere particuliere verhuurder is gegaan. Dat lijkt mij recht matig en ock passend binnen de regel ing. Nogmaals, naast deze constatering wordt geen enkel motief gegeven op grond waarvan de gemeente onrechtmatig gehandeld zou hebben. Ik moet zeggen dat ik het geen sterke benadering vind als je zonder motief dergelijke uitspreken formuleert. In de tweede plaats de afsprak In 1985 is een afspraak gemaakt, dat wil zeggen dat Bouwbedrijf Zondervan toen een aantal panden in eigendom had waar een aanschrijving op rustte zonder dat er binnen de mogel ijkheden van het bedrijf tot een oplossing gekomen zou kunnen worden. Toen is gezegd dat wij met elkaar een schema zouden moeten opstellen. Samen met de dienst is in 1985 een schema opgesteld dat past binnen de mogel ijkheden, ock de financieringsmogelijkheden - het gaat hier natuurlijk om een vrij specifieke benadering die het bedrijf hanteert - van het bedrijf om zo in de loop der jaren daar een oplossing voor te vinden. Zoals gezegd is dat schema in 1985 gemaakt. In 1986 en 1987 heeft het bedrijf die lijst nauwel ijks meer gehanteerd en derhalve is er feitel ijk nu geen afspraak meer' Daarnaast constateer ik dat van een aantal beschikkingen die het bedrijf in 1984/1985 heeft gekregen geen gebruik is gemaakt. De gemeente is bereid geweest in 1987 een aantal van deze beschikkingen om te zetten, omdat dat voor het bedrijf f i nanc Ier ingstechn isch voordel iger was. Vanaf 1987 is de regel ing van de j aar I ijkse bijdrage omgezet in een regeling voor een eenmal ige bijdrage. De gemeente is het bedrijf dus tegemoet gekomen - dat heeft wel tot gevolg gehad dat wij in 1984/1985 een contingent hebben verloren - om die voor het bedrijf gunstige regel ing te hanteren. Ik constateer ock dat er nog steeds een beschikking ligt uit 1985 of 1986 waarvan het bedrijf gewoon gebruik kan msken en men dus aan de si ag kan Voor wat betreft de afsprdcen in mei 1987 is reeds in gesprekken met een medewerker van het bouwbedrijf meegedeeld dat het budget voor 1987 op is en dat er derhalve geen aanvragen voor dat jaar meer gehonoreerd zouden kunnen worden. Voor 1988 zou men weer aanvragen kunnen indienen. Dan het derde punt, de maximalisering van de subside tot ongeveer f 30.000,per aanvraag. De suggestie wordt gedaan dat het wellicht ,o zal zijn dat voor een aantal subsidie-aanvragen een lager bedrag nodig zal zijn en dat er derhalve geld over is. De wachtlijst met plannen uit 1987 maar ock die van begin 1988 - het bedrijf heeft pas eind februari weer nieuwe plannen ingediend - betreft bijna uitsluitend plannen die aanzienlijk meer subsidie behoeven dan f 30.000, Wij hebben de particuliere verhuurders schrif telijk gevraagd of zij bereid zijn voor dit jaar met die beperkte subsidie zkkoord te gaan. Vrijwel iedereen heeft daar positief op gereageerd. Over igens komt op genoemde lijst ock één pand voor van Bouwbedrijf Zondervan. Met andere woorden, ook ten aanzien daarvan behoort één beschikking tot de mogelijkheden. De nog niet gehonoreerde aanvraag van Bouwbedrijf Zondervan volgt vrijwel direct daarop. Is er ruimte, dan is die aanvraag zonder meer de eerste die wordt gehonoreerd. Dan het werkgelegenheidsaspect. Hoe je het ock wendt of keert, als je een bepaalde hoeveelheid subsidie hebt dan betekent dat dat daarvoor een bepaalde hoeveelheid werk kan worden omgezet en dat een aantal bouwvèckers aan de slag kan bl ij venHet kl inkt in de richting van het bedrijf van de heer Zondervan misschien wat vervelend, maar het is niet aan de gemeente om via subsidieregelingen individuele bedrijven te bevoordelen. Er is ock een suggestie gedaan om in projecten te knippen. Daarbij moet men zich voorstellen dat een plan van bijvoorbeeld f 60.000,in een eerste fase f 30.000,sub sidie krijgt en in een tweede fase het andere deel van de subsidie. Wij hebben dezelfde suggestie ock aan de H.I.D. voorgelegd. Het probleem is dat de regeling zodanig in elkaar zit dat de gemeente een bepaald gemiddeld bedrag heeft waarvoor een bepaald aantal panden opgeknapt moet worden. Als wij nu gaan knippen dan betekent dat dat wij volgend jaar minder subsi d ie kr ij genwaarvoor echter wel meer panden moeten worden opgeknapt. Met andere woorden, nu knippen betekent dat volgend jaar een heel grote groep mensen gemiddeld een lage subsi d ie kr ij gt. Als wij die kant uitgaan, dan zullen al die aanvragers die nu genoegen nemen met een lagere bijdrage precies hetzelfde doen. Dan is er geen spreke meer van een incidenteel probleem maar van een structureel probleem, want je neemt dan ieder jaar de last van dat jaar mee. Voorzitter, ik heb al gezegd dat wij in de richting van de H.I.D een aantal suggesties hebben gedaan om voor dit jaar extra ruimte te claimen. Voor zover wij binnen onze eigen contingenten uit een oogpunt van flexibiliteit de ruimte hadden om te schuiven van de ene verbeteringsklasse naar deze verbeteringsklasse hebben wij die mogelijkheid maximaal benut. Wij zien daar echter nu geen kansen meer toe. De H.I.D. heeft op al onze suggesties, waaronder het knippen, nee gezegd. Als er natuurlijk op een gegeven moment toch ruimte ontstaat om aanvragen in te dienen, dan zullen wij daar vanzelfsprekend onmid- del I ijk op inspelen, want nogmaals hoe meer woningen in onze gemeente verbeterd kunnen worden hoe I iever ons dat is. Ik kom dan nu bij de opmerkingen van de heer Van der Wal. Er is inderdaad spreke van een incidenteel geval. Vorig jaar hebben wij eenzelfde situatie gehad ten aanzien van het complex Eigen Brood Bovenal. Daarop is in feite dezelfde regeling van toepassing verklaard. Een eenmal ige zware belasting van de regel ing. Door honorering van de oude aanvragen uit 1987 hebben wij nu heel wat lasten. Wij hebben evenwel hoop dat dit jaar het laatste jaar is waarin wij dit probleem hebben. Wat dat betreft is het toch een redei Ijk in de tijd afgeperkt probleem. De heer Van der Wal doet de suggestie om in het kader van het herverdeel besl uit van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 6