- 12 -
het stadsvernieuwingsfonds hier gelden voor uit te gaan trekken. Daar zit toch een vrij
principiële kant aan. Niet alleen is de rek die in het verleden in het verdeel besl uit zat
er aardig uit - ook in de overcapaciteit is behoorlijk gesneden - tegelijkertijd is het
zo dat je op die manier gemeentelijk geld gaat toesluizen - dat is het principiële
kar ter - naar een rijksregel ing. Het komt er in feite op neer dat je stadsvern ieuwi ngs-
gelden gaat inbrengen om daarmee een tekort aan verbetercontingenten te compenseren. Ik
vind dat geen juiste manier. Je zou daar misschien wel over kunnen denken - ik zeg dat
heel voorzichtig - wanneer er sprake zou zijn van een structureel probleem. Maar als er
sprake is van een incidenteel probleem voor één jaar dan moet je daar niet aan beginnen.
Ik wil het hierbij laten, voorzitter.
De heer Ten Hoeve: Het antwoord van de wethouder horend als reactie op de brieven
denk ik dat de gemeente zuiver heeft gehandeld. Het blijft op zich jammer dat deze
woningen niet verbeterd kunnen worden, maar ik heb van de wethouder begrepen dat, wanneer
er ruimte komt, geprobeerd zal worden dit alsnog te doen.
Ik wil het hierbij laten.
De heer Van der Wal: Ik denk zeker niet dat de juridische bluf in de brief op
waarheid berust of enig real iteitsgehal te heeft. Dat is ock niet de achterl iggende
gedachte van het standpunt dat ik nu naar voren breng en zoals ik dat in de Commissie voor
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting reeds heb ingenomen. Voor particuliere ver
nieuwbouw zijn bedrijven nodig, ock kleine bedrijven voor k I eïne k I usj es. Zonder die
bedrijfjes gaat het ock niet. Wij hebben nu twee jaar achter elkaar een grote klus gehad,
terwijl er voor de k I ei ne k I usj es om het zo maar te zeggen weinig over is gebleven.
Gelet op het totale verdeel besl uit stadsvernieuwing gaat het om vrij marginale bedra
gen, gezien het i nci dentel e kar ak terWat dat betreft begrijp ik de reactie van de
wethouder niet als hij het heeft over een principieel punt. Volgens hem is het structureel
gemakkelijker om bepaalde dingen te doen dan nu incidenteel iets te doen om een bepaalde
periode te overbruggen. Het lijkt mij dat het structureel gezien veel moeilijker is om in
een van oorsprong rijksregel ing gemeentegeld te stoppen. Ik vind dat in die zin een
oplossing gezocht moet worden.
Ik zou eigenl ijk wel willen dat het thans aan de orde zijnde voorstel teruggenomen
wordt en opnieuw in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting aan de orde
wordt gesteld met daarbij de nieuwe informatie die de wethouder nu geeft. Wij kunnen dan
alsnog bekijken of er in dit geval een overbruggingsregeling is te treffen. Ik zou ock
graag willen weten of dit het enige bedrijf is - dit is wel het enige bedrijf dat reageert
dat hier tegen aanloopt. De Stadsvern ieuwi ngs Korporatie zit ock met dit soort moeilijk
heden. Zij kan geen subsid ie-aanvragen meer indienen en krijgt dus ock geen gelden
b innen
Wat de werkgelegenheid betreft nog het volgende. Bestuurlijk gezien maakt het
natuurlijk niet veel uit of je nu zoveel miljoen aan grote of aan kleine projecten geeft,
want er ontstaat in beide gevallen werkgelegenheid. Ik vind dat echter wel wat al te
macro-economisch geredeneerd. Het is natuurlijk voor dit soort kleine bedrijfjes van
levensbelang dat zij zich op dit soort werk kunnen toeleggen en dat er wat dat betreft
sprake is van een zekere continuïteit. Je kunt dan niet zeggen: werkgelegenheid is werk
gelegenheid, de ene of de andere bouwvakker maakt ons niks uit. Ik vind dat wat te hard,
onnodig hard.
Ik wil graag dat het college het voorstel terugneemt en alsnog de mogelijkheid
bekijkt om incidenteel in het kader van het herverdeel besl ui t hier wat gelden voor vrij te
maken
V
- 13 -
De heer Timmermans (weth.): De heer Van der Wal zegt dat er in de stadsvernieuwing
ock kleinschalige bedrijven nodig zijn. Ik zal dat niet ontkennen. Dergelijke bedrijven
kunnen daar zeker een nuttige functie in vervullen.
Vervolgens vraagt de heer Van der Wal om een garantie van de kant van de gemeente dat
dit soort bedrijven continu aan de slag kan blijven. Wij kunnen als gemeente die verant-
woordel ijkheid niet op ons nemen. Er moeten dan keiharde afspraken worden gemaakt en dat
betekent dat anderen daar vervolgens weer de dupe van kunnen worden. Als je namel ijk met
de ene particulier afspraken maakt die feitelijk verplichtingen inhouden, dan betekent dat
gewoon dat je de andere particul ier daarmee ieder jaar in een negatieve positie plaatst.
(De heer Van der Wal: In het geval je een structureel probleem hebt. Wij hebben echter nu
een redelijk incidenteel probleem.) Als u praat over dit soort bedrijven die dus door de
gemeente continu moeten worden voorzien van geldelijke steun, dan zul je ieder Jaar
daarover opnieuw afspraken moeten méken. Ik heb al aangegeven dat ik dat geen Juiste bena
dering vind.
Ik heb wat problemen met het incidentele karpeten van het voorstel van de heer Van
der Wal om uit het eigen stadsvernieuwingsfonds gelden te gaan fourneren. Het stadsver
nieuwingsfonds is een fonds waar veel andere soorten incidentele uitgaven heel graag naar
toegesluisd worden. Het lijkt mij uit een oogpunt van zorgvuldigheid maar ock gelet op de
afsprécen niet verantwoord om te zeggen dat, als er een keer een incidenteel probleem is,
dan het stadsvernieuwingsfonds kan worden aangespreken. Nogmaals, ik vind dat geen juiste
benader ing.
De heer Van der Wal doet alsof ik vanavond erg veel nieuwe informatie heb geleverd.
In feite heb ik, maar dan met andere woorden, dezelfde informatie gegeven die ik ook in de
commissie heb verstrékt. Ik zie dan eerlijk gezegd, voorzitter, ock geen aanleiding om het
voorstel van de heer Van der Wal over te nemen om het collegevoorstel terug te nemen.Wij
moeten in de praktijk proberen om zoveel mogelijk kansen te benutten - via het overleg met
de H.I.D. en ock wanneer er bepaalde zaken niet doorgaan - om zo snel mogelijk in de
richting van bedrijven, ock in de richting van het bedrijf van de heer Zondervan, te
reageren
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-
fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punten 9 t.e.m. 12 (bijlagen nrs. 145, 146, 142 en 151).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 13 (bijlage nr. 144).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Overdracht van de eigendom van het gebouw c.a. Cura-
caostraat 20 (voormal ige Gemeentel ijke Pedagogische Academie voor Basisonderwijs) aan de
Stichting Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
De Commissie voor Openbare Werken en Milieu heeft in haar vergadering van 25 april
jl. de raad geadviseerd met het voorstel in te stemmen. Daarvan Is in de raadsbrief echter
geen melding gemaakt. Ik deel u dat daarom bij deze mondei ing mee.