Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 14 (bijlage nr. 150).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 15 (bijlage nr. 152).
De Voorzitter: Aan de orde is Samenwerkingsovereenkomst Gewestelijk Arbeidsbureau
Leeuwarden - gemeente Leeuwarden.
De heer Krol: Aan de orde is de samenwerkingsovereenkomst tussen het Gewestelijk
Arbeidsbureau (GAB) en de gemeente Leeuwarden. Een overeenkomst die erop is gericht om
heror iënter ingsgesprekken te starten met degenen die langer dan drie Jaar werkloos of
werkzoekend zijn. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid trekt ruim 41
miljoen gulden uit waardoor landelijk 250 medewerkers - in Leeuwarden gaat het om 3
medewerkers - hiermee aan de slag kunnen. De CDA-fractie beoordeelt deze samen
werkingsovereenkomst positief, ik wil dat in het kort nader toelichten.
Op dit moment zijn in ieder geval 135.000 mensen - het kunnen er echter ock best
170.000 zijn - drie jaar of langer werkloos of werkzoekend. Driekwart van hen heeft een
opleiding op lbo/mavo-niveau, is tussen de 25 en 50 jaar oud en verkeert veelal in een
uitzichtloze situatie. Door zo lang werkloos te zijn is de wil/het streven werk te krijgen
verminderd. Deze mensen rëcen vaak hun sociale contacten kwijt, omdat zij niet meer
voldoen aan de geldende norm dat werken moet. Het gevaar is dan ock groot dat deze opvat
tingen zich doorzetten in de tweede generatie, omdat veel kinderen zich identificeren met
of aan hun opvoeders. Daarom is het een goed initiatief van het kabinet om hiervoor extra
middelen ter beschikking te stellen.
Je kunt je echter afvragen of het initiatief voldoende is en of de langdurig werklo
zen hiermee echt geholpen kunnen worden. Of om met anderen te spreken en dan met name
col I eg a-raad sl eden van andere partijen: is het niet een worst die hen wordt voorgehouden
en is het niet een halfbécken voorstel? Om met het laatste te beginnen. Wanneer dit een
halfbakken voorstel zou zijn dan moet je zeggen dat je het daar niet mee eens bent en dan
moet je ock nee durven zeggen tegen deze overeenkomst. Je moet je dan wel afvragen of dat
in het belang is van de mensen die geholpen moeten worden.
Voorzitter, wij beoordelen deze overeenkomst anders, positiever zoals ik al zei. Wij
denken dat bedoelde heror iënter i ngsgesprekk en wel degelijk effect kunnen sorteren.
Natuurlijk zal het niet mogelijk zijn om iedereen In dit land op dit moment aan een baan
te helpen. Wij beseffen dat terdege. Het aantal arbeidsplaatsen zal wellicht eerder
teruglopen. Kijk alleen maar naar de effecten van automatisering en naar andere daarop van
invloed zijnde zaken. Maar de heror iënter ingsgesprekken kunnen een doorbreking van het
isolement betekenen. Het gesprek kan het gevoel van eigenwaarde versterken en het gevoel
geven dat men weer meetelt. Het kan een richting aangeven om het eens op een andere manier
te proberen door middel van bijvoorbeeld her- en bijscholing.
Voorzitter, het dreigende of feitelijke isolement wordt doorbreken. De ge
motiveerdheid om zich opnieuw te oriënteren - misschien op een andere manier dan men
gewend was - op de arbeidsmarkt is op zich al een groot winstpunt. Natuurlijk hebben wij
ock onze zorgen omtrent een adequate follow-up. Wij mogen geen illusies wekken die wij
niet waar kunnen mdcen. Op basis van de ervaring die wij gaan opdoen moeten wij, wanneer
er zich prob I em en* voordoenin overleg treden met het rijk. Een en ander neemt echter niet
weg dat wij het initiatief als goed en positief beoordelen.
De heer J.F. Janssen: Voor ons ligt de samenwerkingsovereenkomst tussen GAB en
gemeente. Deze overeenkomst heeft tot doel om er via heror iënter ingsgesprekken met mensen
die drie Jaar of langer werkloos zijn achter te komen welke middelen aangewend kunnen wor
den om deze mensen weer aan het werk te krijgen. Gelikkig is het college erin geslaagd het
vr ij wi I I ige karéeter van deze gesprekken overeind te houden en zullen er net als bij de
tijdelijke voorzieningen voor jongeren ock bij tussentijds afhaken geen sancties worden
toegepast. Ik hoop dat men erin slaagt dit streven vast te houden, hoewel er van rijkswege
wel een stevige tegendrdc zal kunnen komen. Kortom, dit samenwerkingsverband is een goede
zaak. Maar nu het vervolg.
Het college schrijft in de raadsbrief - ik vertaal het even vrij - dat er geen Illu
sies gewekt mogen worden ten aanzien van het aanbieden van werk. Dat is overigens ock een
zaak van het GAB. Wij zouden als gemeente echter de contacten met het bedrijfsleven, waai
bij ik niet alleen denk aan de leveranciers van de gemeente, beter kunnen benutten door
niet alleen te wijzen op gunstige vestigingsvoorwaarden of goede uitbreidingsmogelijkheden
maar ock eens uitdrikkel ijk wervend te wijzen op de regel ingen die er zijn voor het
aantrekken van langdurig werklozen. Ik denk daarbij dan onder andere aan de Wet
Vermeend/Moor
Verder zal men samen met de Kamer van Koophandel en Fabrieken, het GAB en de werk
geversorganisaties in voorl ichtende zin naar de bedrijven toe bezig kunnen gaan. In Den
Haag heeft men samen met het Regionale Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf en een
vijftal andere organisaties een soort arbeidspool opgestart met de mogelijkheid om
gedurende één jaar stage te lopen. Daardoor krijgt de belanghebbende een stikje schol ing
in het bedrijf en komt hij/zij weer tot een zekere arbeidsgewenn ing, want na drie Jaar is
de drempel hoog om weer in het goede arbeidsritme te komen. Dit zijn zo een aantal moge-
I ijk heden om aan deze samenwerking een praktisch gevolg te geven.
Er zal ten aanzien van deze samenwerkingsovereenkomst een tussentijdse rapportage
moeten komen om te bekijken in hoeverre de gemeente een en ander nog financieel zal moeten
of kunnen ondersteunen. In ieder geval zou ik graag zien dat na één jaar via de commissie
of rechtstreeks verslag wordt uitgebracht aan de raad.
De heer Kessler: Ook het college beoordeelt net als de CDA-fractie - ik neem aan dat
dat ock voor de andere fracties in de raad geldt - dit initiatief op zich positief. Ik
vind het een goede zaak dat langdurig werklozen, die de afgelopen jaren toch stelselmatig
uit de beleidsmatige aandacht zijn verdwenen, met dit type heror iënter ingsgesprekken weer
volop in de belangstelling komen te staan. De motieven heeft de heer Krol duidelijk naar
voren gebracht.
Ondanks het feit dat de heroriëntatiegesprekken op zich zelf positief beoordeeld wor
den, mogen wij denk ik met elkaar constateren dat er toch grote twijfels zijn ten aanzien
van de follow-up. Het is niet niks om op de een of andere manier te proberen om uitein
delijk in Leeuwarden ruim 2.100 langdurig werklozen aan een vervolgactiviteit te helpen.
Dat aantal zal wat lager uit kunnen komen, maar stel dat Je uitkomt op een taekstel I ing
van 1.500 dan is dat toch wel gigantisch gelet op de beperkte regul iere middelen die erop
dit moment zijn. Ik denk desalniettemin dat je ermee moet beginnen; er zijn veel gemeenten
die ermee beginnen. Lopende het proces kom je wel een aantal knelpunten tegen waarvoor op
dat moment een oplossing bedacht moet worden.
Dit soort maatregelen doet een sterker beroep op de bestaande werkgelegenheid en de
bestaande bedrijven. Minister De Koning heeft onlangs in een rede wat cijfers genoemd die
ik wel illustratief vind. Per jaar zijn er in heel Nederland maar liefst 800.000 vaca
tures. Daarvan worden er ongeveer 80.000 vervuld door mensen die 'O dit moment werkloos