Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 14 (bijlage nr. 150). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 15 (bijlage nr. 152). De Voorzitter: Aan de orde is Samenwerkingsovereenkomst Gewestelijk Arbeidsbureau Leeuwarden - gemeente Leeuwarden. De heer Krol: Aan de orde is de samenwerkingsovereenkomst tussen het Gewestelijk Arbeidsbureau (GAB) en de gemeente Leeuwarden. Een overeenkomst die erop is gericht om heror iënter ingsgesprekken te starten met degenen die langer dan drie Jaar werkloos of werkzoekend zijn. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid trekt ruim 41 miljoen gulden uit waardoor landelijk 250 medewerkers - in Leeuwarden gaat het om 3 medewerkers - hiermee aan de slag kunnen. De CDA-fractie beoordeelt deze samen werkingsovereenkomst positief, ik wil dat in het kort nader toelichten. Op dit moment zijn in ieder geval 135.000 mensen - het kunnen er echter ock best 170.000 zijn - drie jaar of langer werkloos of werkzoekend. Driekwart van hen heeft een opleiding op lbo/mavo-niveau, is tussen de 25 en 50 jaar oud en verkeert veelal in een uitzichtloze situatie. Door zo lang werkloos te zijn is de wil/het streven werk te krijgen verminderd. Deze mensen rëcen vaak hun sociale contacten kwijt, omdat zij niet meer voldoen aan de geldende norm dat werken moet. Het gevaar is dan ock groot dat deze opvat tingen zich doorzetten in de tweede generatie, omdat veel kinderen zich identificeren met of aan hun opvoeders. Daarom is het een goed initiatief van het kabinet om hiervoor extra middelen ter beschikking te stellen. Je kunt je echter afvragen of het initiatief voldoende is en of de langdurig werklo zen hiermee echt geholpen kunnen worden. Of om met anderen te spreken en dan met name col I eg a-raad sl eden van andere partijen: is het niet een worst die hen wordt voorgehouden en is het niet een halfbécken voorstel? Om met het laatste te beginnen. Wanneer dit een halfbakken voorstel zou zijn dan moet je zeggen dat je het daar niet mee eens bent en dan moet je ock nee durven zeggen tegen deze overeenkomst. Je moet je dan wel afvragen of dat in het belang is van de mensen die geholpen moeten worden. Voorzitter, wij beoordelen deze overeenkomst anders, positiever zoals ik al zei. Wij denken dat bedoelde heror iënter i ngsgesprekk en wel degelijk effect kunnen sorteren. Natuurlijk zal het niet mogelijk zijn om iedereen In dit land op dit moment aan een baan te helpen. Wij beseffen dat terdege. Het aantal arbeidsplaatsen zal wellicht eerder teruglopen. Kijk alleen maar naar de effecten van automatisering en naar andere daarop van invloed zijnde zaken. Maar de heror iënter ingsgesprekken kunnen een doorbreking van het isolement betekenen. Het gesprek kan het gevoel van eigenwaarde versterken en het gevoel geven dat men weer meetelt. Het kan een richting aangeven om het eens op een andere manier te proberen door middel van bijvoorbeeld her- en bijscholing. Voorzitter, het dreigende of feitelijke isolement wordt doorbreken. De ge motiveerdheid om zich opnieuw te oriënteren - misschien op een andere manier dan men gewend was - op de arbeidsmarkt is op zich al een groot winstpunt. Natuurlijk hebben wij ock onze zorgen omtrent een adequate follow-up. Wij mogen geen illusies wekken die wij niet waar kunnen mdcen. Op basis van de ervaring die wij gaan opdoen moeten wij, wanneer er zich prob I em en* voordoenin overleg treden met het rijk. Een en ander neemt echter niet weg dat wij het initiatief als goed en positief beoordelen. De heer J.F. Janssen: Voor ons ligt de samenwerkingsovereenkomst tussen GAB en gemeente. Deze overeenkomst heeft tot doel om er via heror iënter ingsgesprekken met mensen die drie Jaar of langer werkloos zijn achter te komen welke middelen aangewend kunnen wor den om deze mensen weer aan het werk te krijgen. Gelikkig is het college erin geslaagd het vr ij wi I I ige karéeter van deze gesprekken overeind te houden en zullen er net als bij de tijdelijke voorzieningen voor jongeren ock bij tussentijds afhaken geen sancties worden toegepast. Ik hoop dat men erin slaagt dit streven vast te houden, hoewel er van rijkswege wel een stevige tegendrdc zal kunnen komen. Kortom, dit samenwerkingsverband is een goede zaak. Maar nu het vervolg. Het college schrijft in de raadsbrief - ik vertaal het even vrij - dat er geen Illu sies gewekt mogen worden ten aanzien van het aanbieden van werk. Dat is overigens ock een zaak van het GAB. Wij zouden als gemeente echter de contacten met het bedrijfsleven, waai bij ik niet alleen denk aan de leveranciers van de gemeente, beter kunnen benutten door niet alleen te wijzen op gunstige vestigingsvoorwaarden of goede uitbreidingsmogelijkheden maar ock eens uitdrikkel ijk wervend te wijzen op de regel ingen die er zijn voor het aantrekken van langdurig werklozen. Ik denk daarbij dan onder andere aan de Wet Vermeend/Moor Verder zal men samen met de Kamer van Koophandel en Fabrieken, het GAB en de werk geversorganisaties in voorl ichtende zin naar de bedrijven toe bezig kunnen gaan. In Den Haag heeft men samen met het Regionale Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf en een vijftal andere organisaties een soort arbeidspool opgestart met de mogelijkheid om gedurende één jaar stage te lopen. Daardoor krijgt de belanghebbende een stikje schol ing in het bedrijf en komt hij/zij weer tot een zekere arbeidsgewenn ing, want na drie Jaar is de drempel hoog om weer in het goede arbeidsritme te komen. Dit zijn zo een aantal moge- I ijk heden om aan deze samenwerking een praktisch gevolg te geven. Er zal ten aanzien van deze samenwerkingsovereenkomst een tussentijdse rapportage moeten komen om te bekijken in hoeverre de gemeente een en ander nog financieel zal moeten of kunnen ondersteunen. In ieder geval zou ik graag zien dat na één jaar via de commissie of rechtstreeks verslag wordt uitgebracht aan de raad. De heer Kessler: Ook het college beoordeelt net als de CDA-fractie - ik neem aan dat dat ock voor de andere fracties in de raad geldt - dit initiatief op zich positief. Ik vind het een goede zaak dat langdurig werklozen, die de afgelopen jaren toch stelselmatig uit de beleidsmatige aandacht zijn verdwenen, met dit type heror iënter ingsgesprekken weer volop in de belangstelling komen te staan. De motieven heeft de heer Krol duidelijk naar voren gebracht. Ondanks het feit dat de heroriëntatiegesprekken op zich zelf positief beoordeeld wor den, mogen wij denk ik met elkaar constateren dat er toch grote twijfels zijn ten aanzien van de follow-up. Het is niet niks om op de een of andere manier te proberen om uitein delijk in Leeuwarden ruim 2.100 langdurig werklozen aan een vervolgactiviteit te helpen. Dat aantal zal wat lager uit kunnen komen, maar stel dat Je uitkomt op een taekstel I ing van 1.500 dan is dat toch wel gigantisch gelet op de beperkte regul iere middelen die erop dit moment zijn. Ik denk desalniettemin dat je ermee moet beginnen; er zijn veel gemeenten die ermee beginnen. Lopende het proces kom je wel een aantal knelpunten tegen waarvoor op dat moment een oplossing bedacht moet worden. Dit soort maatregelen doet een sterker beroep op de bestaande werkgelegenheid en de bestaande bedrijven. Minister De Koning heeft onlangs in een rede wat cijfers genoemd die ik wel illustratief vind. Per jaar zijn er in heel Nederland maar liefst 800.000 vaca tures. Daarvan worden er ongeveer 80.000 vervuld door mensen die 'O dit moment werkloos

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 8