zijn. De andere 720.000 vacatures worden dus vervuld door mensen die al een baan hebben.
Van de 80.000 vacatures die vervuld worden door werklozen worden 5.000 tot 6.000 vervuld
door mensen die langdurig werkloos zijn. Nog geen van het totaal aantal vacatures wordt
dus vervuld door langdurig werklozen. Naar mijn smaak is dat des te meer reden dat je ock
een beroep zult moeten doen op het bedrijfsleven om meer langdurig werklozen in dienst te
nemen
Ik neem dan ock graag de suggestie van de heer Janssen over om te kijken in hoeverre
arbeidspools zoals in Den Haag gebeurt ock in Leeuwarden gerealiseerd kunnen worden. Een
en ander zal samen met de Kamer van Koophandel en Fabrieken, het GAB en wellicht andere
organisaties bekeken moeten worden. Ik denk wel dat daar een van de sleutels ligt voor
zinvolle follow-up projecten. Daarnaast zal uiteindelijk de rijksoverheid met een groter
budget op termijn over de brug moeten komen. Ik zie namel ijk niet hoe de grote aantal len
langdurig werklozen in onze regio maar ock in de rest van Nederland zonder deze zinvolle
follow-up projecten weer in het arbeidsproces ingeschakeld kunnen worden.
De heer Janssen heeft het tot slot gehad over een tussentijdse rapportage. Ik heb
daarover in de commissie al een toezegging gedaan, maar ik wil die hier nog wel eens
herhalen. Binnen een jaar zullen wij rapporteren over de stand van zaken met betrekking
tot deze heror iënter ingsgesprekken
Ik wil het hierbij laten.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met Inachtneming van
de toezegging van de wethouder.
Punten 16 en 17 (bijlagen nrs. 155 en 156).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 18 (bijlage nr. 125).
De Voorzitter: Aan de orde is Wijziging Algemene Politieverordening (APV).
De heer Meerdlnk: Een paar korte kantteken ingen bij dit voorstel. Op zich is het
probleem waar het om gaat een ieder wel duidelijk, alleen kan het heel moeilijk exact wor
den omschreven. In de raadsbrief wordt dan ock gespreken over excessen die bestreden
moeten worden. Door het uitbreiden van de APV met het voorgestelde artikel komt er een
instrument bij cm dit soort problemen aan te pakken naast andere reeds bestaande instru
menten zoals het Wetboek van Strafrecht in het geval van bijvoorbeeld openbare
dronkenschap en openlijke geweldpleging. Ik zou willen verzoeken om in het komende najaar
de effectiviteit van het nieuwe instrument aan de orde te stellen in de Commissie voor
Algemene Zaken om te zien wat dat heeft bijgedragen om het probleem zoals dat is gesigna
leerd enigszins in te dammen. Ik hoop en verwacht ock - dat is ock in de Commissie voor
Algemene Zaken toegezegd - dat er selectief gebruik van het instrument gemaakt zal
worden
Ik wil ock nog een opmerking md<en over de verkoop van alcoholhoudende drank. Onze
fractie heeft de indruk dat een deel van het probleem veroorzaakt wordt door jongeren
onder de 16 jaar. Volgens de wet is het verboden om aan hen alcoholhoudende dranken te
verkopen. Ook I ijkt het mij een goede zaak om winkel iers en uitbaters van horecabedr ij ven
er nog eens uitdrukkelijk op te wijzen dat het niet de bedoeling is om aan jongeren onder
16 jaar zonder begeleicing drank te verko-^en. Ik hoop dat dat ock een instrument kan zijn
- 17 -
dat kan bijdragen om excessen die zich kennel ijk af en toe voordoen te voorkomen.
De Voorzitter: Ik kan vrij kort zijn in mijn beantwoording. Het gaat inderdaad om een
probleem dat zich ineens kan voordoen en waar je een instrumentarium voor moet hebben. Van
dat instrumentarium moet natuurlijk wel selectief gebruik gemaakt worden. Ik heb er geen
enkel bezwaar tegen om dit najaar in de Commissie voor Algemene Zaken hierover nog eens te
praten mede aan de hand van vragen als: is er gebruik van het instrumentaria gemaakt, zo
ja hoe va<*, wanneer en naar aanleiding waarvan. Op die manier kunnen wij een beetje de
vinger aan de pols houden.
Ik wil nog wel eens bekijken wat wij kunnen doen aan de verkoop van alcoholhoudende
dranken aan Jongeren beneden de 16 jaar. Controle daarop is natuurlijk uitermate gering,
bij sommige personen is bovendien de leeftijd vaak moeilijk aan het uiterlijk af te lezen.
Ik wil echter best eens nagaan of er een mogel ijkheid is om hier weer eens de aandacht op
te vestigen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van
de toezeggingen van de voorzitter
Punten 19 en 20 (bijlagen nrs. 157 en 140).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
De Voorzitter: Wij zijn dan nu toe aan een vroegtijdige pauze. De PvdA-fractie kan
dan fractieberaad houden. Ik heb er behoefte aan om tijdens de pauze met de fractievoor
zitters even te communiceren - dat kan hier ter plé<ke - over de invulling van de
reg ioraad
De Voorzitter schorst, om 20.30 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 20.50 uur, de vergadering.
Punt 2 (vervolg)
Sub M en N.
De Voorzitter: Aan de orde is thans de stemming over de punten M en N van de Medede-
iingenlijst en daaraan voorafgaande de stemming over de door de heer Meerdink ingediende
motie. Is er behoefte aan het afleggen van stemverklaringen?
Mevrouw De Haan-Laagland: Het Komitee Zuidelijk Afrika heeft de gemeente gevraagd
zijn actie te ondersteunen. Wij hebben daar zojuist uitvoerig in de fractie over gepraat.
Een meerderheid van onze fractie vindt dat ondersteuning van deze actie past in het
gemeentelijk beleid. Ik verwijs daarbij dan naar een formulering die indertijd door het
college is gebruikt om aan te geven wat het beleid van de gemeente zou zijn. In een
voorstel uit 1987 dat ging over boycot en kernwapens staat onder andere: "Wij zijn overi-