- 28 - scheppen zëcer verantwoord. Wat betreft de kwestie van moeilijk plaatsbare woningzoécenden moet duidelijk de afspraak gelden dat iedere woningzoécende wordt ingeschreven en niet bij voorbaat als nïet-pIaatsbaar wordt verklaard. Zoals in de raadsbrief staat zal in het directeuren- overleg de kwestie van het stellen van criteria betreffende nog wel bemiddelbare gevallen en niet meer bemiddelbare gevallen uitdrikkel ijk aan de orde komen. De uifkomsten zullen in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting aan de orde worden gesteld. Wij vinden dit een goede gang van zeken, omdat er dan dui del ijk hei d komt welke problemen zich voordoen. Een en ander kan dan in de commissie worden bespreken. Uiteindelijk zal onzes inziens soms aanvaard moeten worden dat een geval niet meer bemiddelbaar is. Er zijn tenslotte grenzen aan de tolerantie van mensen. En het is uiteindelijk iemands eigen verantwoordelijkheid om zich al of niet aan bepaalde regels, zoals het huurreglement, te houden. Het komt bijna nooit voor dat er niet meer bemiddelbare gevallen zijn, maar het is bë^end dat mensen soms gewoon niet te handhaven zijn. Zo iemand moet dan op zijn eigen verantwoordelijkheid worden aangespreken. Zoals gezegd betreft het hier uitzonderingen. Tot slot. Wij zijn het eens met het in de raadsbrief gestelde wat betreft de eva luatie door een meer onafhankelijke instantie. De nazorg lijkt ons een onmisbare schekel in het geheel en zal de kans van slagen zeker vergroten en de kans bieden de bewoners bij het proces te betreken. Wij zien de verdere ontwikkelingen met optimisme tegemoet. Wat betreft de brief van het PEL moge het duidelijk zijn dat wij daar afstand van nemen. Mefrou Westra: By de evaluaasje fan de wenromteferdieling hat PAL oangeande de seléc- tive tawizing de k I am lein op In strikte omskriuwing fan wat in reden wêzekin foar it net tawizen fan in wente yn in probIeemkompIeks en op it punt dat ien en oar gjin oantaasting weze mei fan it algemiene wenrjocht. Nei dizze evaluaasje is der in diskusje op gong kaam by de korporaasje oer min- of net-pleatsbere wenningsikers. De riedsbrief referearret dêr oan op side 4: "in geval van een negatief advies van de vertrouwenscommissie kan er in feite worden gespreken van een moeilijk plaatsbare woningzoekende en in het uiterste geval van een niet-plaatsbare woningzoekende." Dy ütspraëc giet us fierstente fier. It soe ynhalde dat de seléctlve tawizing üteïnlik wol ta in oantaasting fan it algemiene wen rjocht liedekin. In ofwizing foar de Meenthekin net mear ynhalde as dat Immen net net geskikt is foar dat spesifike prob I eenk omp I ek s Foar us is der gjin irkele oanlieding om foarut te rinnen op in diskusje oer min- pleatsbere of net-pIeatsbere wenningsikers. In diskusje dêr't trouwens yn dizze ried alhiel net om frege is, mar dy't buten us om is untstien. Yn it ferslach fan dekommisje- gearkomste leze wy dat de wethalder him distansjearre hat fan dy neamde passaazje yn de riedsbrief. Wy fine dat yn dat soarte fan gefal Ien sa'n passaazje eins skrast wurde moat. Der rlnt op it gebiet fan de wennlngtawizing noch in diskusje dêr't yn de riedsbrief oan referearre wurdt en wol dy oer de tawizingskrltearia op komp leksnivo. De riedsbrief merkt der oer op dat der foar de ferskil lende flatgebouwen yn de Meenthe utgongspunten formu learre wurde si lie foar de tawizing "dit om een zekere homogene wijze van bewonina te creëren". Twa kanttekeningen derby. Wy hienen tocht dat dit punt us as in algemiene diskusje foar lein wurde soe. De proseduere dy't hjir neamd wurdt ferbaast us einliks ek want by de proseduere is allinne de Wenningstichting Ljouwert-Ljouwerteradiel behelIe. Boppedat slacht de proseduere allinne op de Meenthe en wurdt dy yn it algemiene korporaas- jeferban net fierd. It ferbaast us dus dat us in dieifoarstel foarlein wurdt. De twadde kanttekening. Wykinne skoan begripe dat it PEL, alhoewol't ek wy us distansjearje wol Ie fan de toansetting fan de brief, hjiryn lest dat it aide wensty I ferhaal einliks wer werom komt. Ommers, in "homogene wijze van bewoning" Is In hiel oare formuIearring fan it doel as de formuIearring yn it beslut fan 29 juni 1987 dat gjin ynskr i uvkr itear ia op komp leksnivo hantearre wurde of it moat wêze dat de aard, de bouwize of de bestimming fan it komplécs oanlieding foarmet om it foar bepaalde doelgroepen te - 29 - reservearjen. Ek hjiroer graach tekst en utlis fan itkolleezje. Dan it utstel op himsels. Wy binne fan betinken dat it omskreaune doel fan de selec tive tawizing in goede ofbedcening jout en yn kombinaasje mei de non-diskriminaasje- bepaling in wurkber ramt foar de yn te stellen fertrouwenskommisje foarmet. Ek wy miene dat it net mooglik is om op foarhan 'Clip en klaar" te bepalen oan de han wêrfan in of wizing te rjochtfeardigjen Is. In goede proseduere moat dan de garansje foarmje dat in suvere beoardiel ing plskfynt dêr't oan de iene kant it folkshusfestingsbel ang en oan de oare kant de rjochten fan it yndividu yn oan bod komme. Wy fine de proseduere dy't hjir beskreaun stiet soarchfaldich. By ien punt hawwe wy lykwols us twifels en dat is de gearstalling fan de fertrouwenskommi sje. Der wurdt keazen foar funksjonarissen dy't thus binne op sis mar It mêd fan de yndividueel minsk I Ike problemen sa as in fertrouwensarts en in maatskiplik wurker. Der wurdt einliks net drekt keazen foar in saëckundichheid dy't mear lelt op it mêd fan de algemiene folkshusfestingsfraachstikken. Wy miene dat beide aspë<ten, sawol it yndividuele as it algemiene aspekt, oan de oarder binne yn de fertrouwenskommi sje. Wy freegje us of wêrom't der net tocht Is oan saekkundichheid dy't by werkonsuminte-or- ganisaasjes bestiet of dy't men ferwachtsje k in fan bygelyks immen dy't thus is yn de so- sjology fan de bebouwde omjouwing. Ut de formulearring "gedacht zou kunnen worden aan de volgende samenstelling" begripe wy dat der noch wol romte is foar in wat oare gearstalling fan de fertrouwenskommi sje. Wy wol Ie itkolleezje us suggestjes dan ek nochris ütdrik I ik foarIi zze. P De heer Timmermans (weth.): Ik constateer dat beide woordvoersters namens hun frac ties dekoord gaan met het voorstel om het proces van de selectieve woningtoewijzing vorm te geven via het hanteren van de vertrouwenscommissie. Uit het niet spreken van de andere raadsfracties mag ik concluderen dat de gehele raad deze procedure als de juiste ervaart. Mevrouw Visscher heeft nog eens aangegeven wat het belang is van selectieve woningtoewijzing met name ock voor de Meenthe. Ik ben dat graag met haar eens. Het gaat ons erom dat de Meenthe een buurt wordt waar zich geen probleemsituaties meer voordoen, want dat is voor deze wijk waar veel negatieve beeldvorming over bestaat buitengewoon belangrijk. Het moet duidelijk worden in onze gemeente dat zich in de Meenthe geen situaties voordoen die uit een oogpunt van wonen bezwaren opleveren. Mevrouw Visscher heeft ock de discussie genoemd over de vraag wat er gebeurt indien er sprake is van probleemgevallen. Hoe kijken wij tegen de mensen aan die niet door de "zeef" van de selectie voor de Meenthe komen? Ik kom daar direct in het kader van de reac tie van het PEL nog op terug. Dezelfde vraag is gesteld door mevrouw Westra. Daarenboven is in het betoog van mevrouw Westra naar voren gekomen de vraag hoe het zit met de selec tieve toewijzing in de zin of die ock leidt tot het vervallen van het woonrecht. Wordt hier voor het eerst Iets nieuws gecreëerd? Dat is niet het geval, maar ik kom daar dade- I ijk nog op terug. Mevrouw Westra heeft het nog gehad over de samenstelling van de vertrouwenscommissie. Zij doet de suggestie om deskundigen op het terrein van de volkshuisvesting daarin te benoemen in plaats van deskundigen die meer op de sociaal-maatschappelijke aspecten van het wonen letten. Die suggestie kan bij de verdere uitwerking aan de orde komen, hoewel ik mij voorstel dat hier toch vooral de persoonsgebonden eigenschappen bepalend zullen zijn voor de vraag of men in de sfeer van wonen overlast oplevert of niet. De kwaliteit van de woonomgeving lijkt mij dan een wat moeilijk bewijsbaar criterium. Ik kom dan nu bij de reactie van het PEL. Ik kan niet onfkennen dat de brief van het PEL een licht demagogisch toontje heeft. Wanneer wij praten over selectieve toewijzing dan wordt daar nadrikkel ijk mee bedoeld het toewijzen aan de hand van een beoordeling van per soonlijke gedragingen. Als wij het hebben over het vastleggen van complexen voor doelgroepen, dan is er geen spreke van persoonlijke weging van personen. Deze personen voldoen echter aan groepskenmerken. In onze gemeente hebben wij flats voor bejaarden, voor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 15