- 6 - Aanbevel ing van burgemeester en wethouders: Commissie Gezondheidszorg Commissie Sociale Zaken en Wel zij nsaangel egenheden Commissie On der wij sa an gel egenheden Commissie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Commissie Milieu-Aangelegenheden Commissie Regionale Brandweer D.E. Heere; D.E. Heere; J.G. VI ietstra; J.A.F.A. Timmermans; J.A.F.A. Timmermans; W. Miedema. Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen. Mevrouw Visscher-Bouwer en de heer Burg vormden met de voorzitter het stembureau. Punten 5, 6 en 7 (bijlagen nrs. 168, 160 en 162). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 8 (bijlage nr. 166). De Voorzitter: Dit punt luidt: Verzoek van de Woningstichting Leeuwarden- Leeuwarder adeel en de Woningbouwvereniging Beter Wonen om toestemming tot verkoop van (leegstaande) woningwetwoningen in de wijk Aldlan-Oost. De heer Van der Wal: PAL is in principe tegen verkoop van woningwetwoningen. Ock in het collegeprogramma wordt een dergelijke uitspraak gedaan. Uitzonderingen daarop zijn mogelijk onder zeer stringente criteria. In de raadsbrief staat een aantal criteria genoemd waar wij wel mee in kunnen stemmen. Voorlopig althans, want er wordt ock aangekon digd dat in de een of andere zoveelste beleidsnota daar nog eens nader op wordt ingegaan. Wij komen dan voor het feit te staan om deze aanvraag te toetsen aan die criteria. Mijn fractie komt dan direct al in moeilijkheden bij de toetsing aan het eerste criterium dat luidt: "De woningen dienen aantoonbaar geen functie meer te (kunnen) vervullen op de sociale huurmarkt." B. en w. geven onder dat criterium aan waarom zij denken dat die woningen aan dit criterium voldoen en dus geen functie meer kunnen vervullen op de sociale huurmarkt. Bij ons leeft daarover grote twijfel. Dit criterium is voor ons het kerncri terium en ik denk dat ock het college dat zo bedoeld heeft. Deze woningen stammen uit het begin van de Jaren zeventig met voor die tijd maar ock voor deze tijd hoge huren. De woningen zijn zogenaamd "huursubsidie afhankelijk" gebouwd. Ze waren bedoeld om op de sociale markt gebracht te worden en voor een groot deel verhuurd te worden via de huursubsidie. In het begin is dat ock heel aardig gelikt. Tot begin Jaren tachtig was er geen spreke van overmatig grote leegstand, totdat het college/de raad heeft - 7 - besloten tot de zogenaamde huursubsidie-fiatteringsregeling waardoor met name potentiële huurders voor deze woningen veelal buiten de boot vielen. Van de 4.000 ingeschrevenen voldoet 80? niet aan de criteria die genoemd zijn in de huursubsid ie-f i atter i ngsregel ing Een regeling waarvan zoals bekend PAL tegenstander is. Hoe zou het geweest zijn als de huursubsi d ie-fi atter i ngsregel ing nog niet van kracht was geweest? Waren die woningen dan wel verhuurd? Het antwoord is: zeer waarschijnlijk wel, want voor die regeling hebben wij daar geen moeilijkheden mee gehad. Die moeilijkhe den zijn ontstaan toen de regeling is ingevoerd. Je kunt je dus afvragen of bij toepassing van de rijkscriteria voor de huursubsidieregel ing de woningen wel nog een functie op de sociale huurmarkt zouden kunnen vervullen. In ieder geval twijfelen wij er sterk aan of je op dit moment kunt zeggen dat de woningen geen functie meer op de huurmarkt hebben, mits Je de huursubsidie-fiatteringsregeling niet van toepassing verklaart op dit complex. Wanneer het col lege met harde bewijzen komt dat, als de gemeentel ijke regel ing niet meer van kracht is, de woningen ock dan niet meer verhuurbaar zijn, dan zou dat voor ons een reden zijn om met het voorl iggende voorstel in te stemmen. Uit informatie uit het veld hebben wij tot nu toe de sterke indrik dat de woningen wel verhuurbaar zijn mits de fiat teringsregeling niet van toepassing zou zijn. Zoals gezegd kunnen wij niet ekkoord gaan met de toetsing aan het eerste criterium zoals dat in de raadsbrief staat. Voor ons is dit het hoofdcriterium. Ik verwacht van het college in het antwoord een hard bewijs wat betreft de gemeentelijke regeling- In de raadsbrief is ock spreke van huurverl aging. Daarover wordt echter geen besluit van de raad gevraagd. Wij vinden dat - het gaat om 19 woningen - toch een heel gevaarlijk middel. Het gaat hier om een woningcorporatie die wel wat dragen kan, maar als deze maatregel een sneeuwbaleffect tot gevolg zou hebben - dat is volgens mijn zegslieden niet geheel uitgesloten - dan kan dat zeer vervelende gevolgen hebben. Zeker voor de cor poraties die er financieel zeer zwak voor staan, want die zouden ock gedwongen worden om mee te gaan. Wij willen er op aandringen dat het college, hoewel de raad geen besluit wordt gevraagd, de grootst mogelijke voorzichtigheid betracht met de toestemming tot huurverIag ing Zoals gezegd gaat onze voorkeur er om principiële redenen vanuit de huursubsidie- fiatteringsregeling weer ter discussie te stellen. Overigens zijn mij al een paar gevallen bekend van mensen die, omdat zij op grond van die regel ing niet aanmerking konden komen voor een woning, naar de randgemeenten zijn gegaan. Dat lijkt mij helemaal een ongewenste ontwikkel ing. 0e heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, in het verleden is vanuit de VVD-fractie al eens de suggestie gedaan om de corporaties in de gelegenheid te stellen woningwetwoningen te verkopen. Hier hebben wij te mek en met een op zich zelf staande aangelegenheid. De VVD- fractie zou van deze uitzondering graag een structurele maatregel willen md<.en. Naar de huurders en de corporaties toe Is het nodig dat er snel duidelijkheid komt over de lijn die de gemeente gaat volgen. Het is niet voldoende om te verwijzen naar de Nota Woning bouwbeleid. Door de verkoop van woningen komt er een uitholling van het woningbestand en dus verandert de financiële positie van de corporaties. De gemeente staat garant voor leningen aan de corporaties. Hoe denkt het college eventuele veranderingen, misschien zelfs eventuele problemen op te lossen? De heer Timmermans (weth.): De heer De Beer heeft de Nota Woningbouwbeleid genoemd die voor de zomer in eerste bespreking in het college en in de commissie komt. In deze nota komt het totale nieuwbouwbeleid van de gemeente aan de orde. Niet alleen voor volgend jaar zoals gebruikelijk is in het kader van planning en programmer ing, maar ock voor de komende jaren op basis van onderzoeken die wij hebben gepleegd met betrekking tot kwal ita-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 4