- 10 -
woningen I a+en huren en hen een zo groot mogelijk, bedrag op grond van de individuele huur
subsidietabel verstreken. Deze mensen zullen daardoor echter in een uitzichtloze positie
komen, want zij zul len geen cent meer overhouden om nog iets anders te kunnen doen. Ik
vind dat je dan een schijnmarkt aan het creëren bent en dat is wat PAL voorstelt.
De heer Van der Wal heeft terecht geconstateerd dat ontheffing zal leiden tot prece
dentwerking. Aan het verlenen van ontheffing kan echter ock geen enkel redelijk argument
ten grondslag worden gelegd.
Tot slot de heer De Beer. Het is juist dat, als er woningen worden verkocht, de basis
voor de garantiestelling, namelijk het eigendom van de woningen, wegvalt. In geval van
verkoop is garantiestelling echter niet meer nodig, want met de opbrengst kan de lening
worden afgelost.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat
de PAL-fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punt 9 (bijlage nr. 165).
De Voorzitter: Ik zou u willen voorstellen dit punt later op de avond te behandelen.
Het is mij net gebléven dat er vandaag een brief is binnengekomen van het Platform Eén- en
tweepersoonshuishoudens Leeuwarden (PEL), waarin in vrij stevige bewoordingen onder andere
stelling wordt genomen tegen de vertrouwenscommissie. Ik heb de raadsdienaar verzocht de
brief in een voldoende aantal exemplaren te kopiëren, zodat alle raadsleden de beschikking
daarover kunnen krijgen. Deze brief kan dan tegelijkertijd mee in de beschouwingen worden
betrekken. Ik constateer dat de raad hiermee instemt. Behandeling vindt dus plaats na
agendapunt 17.
Punt 10 (bijlage nr. 161).
De Voorzitter: Aan de orde is Beschikbaar stellen van een krediet voor uitvoering
buitenonderhoud van het BurmaniacompIex c.a.
De heer Rozema: In het besluit staat dat een krediet van f 135.000,— beschikbaar
wordt gesteld voor de uitvoering in 198£. In de raadsbrief staat echter dat voor 1988 een
bedrag van f 67.500,nodig is. Ik vermoed dat in het besluit zijn weggevallen na in
1988" de woorden "en 1989".
De heer Timmermans (weth.): Ik kan niet met zekerheid antwoord op de vraag van de
heer Rozema geven. Of het is zo dat de gemeente eerst een krediet beschikbaar stelt en
- 11 -
daar vervolgens de helft van teruc^rijgt of er had in het besluit "in 1988 en 1989" moeten
staan. Maar nogmaals, ik heb op dit moment geen sluitend antwoord,.
De Voorzitter: Wij moeten natuurlijk wel weten waar wij een besluit over nemen. Ik
stel voor uit te gaan van 1988. Mocht het nodig zijn dan komen wij bij de raad terug met
een afzonderlijk voorstel voor 1989.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 11 (bijlage nr. 173).
De Voorzitter: Aan de orde Is Verbeteren van de huisvesting van de Dienst Sociale
Werkvoorziening (DSW).
n
De heer IJestra: Vanaf het begin is mijn fractie voorstandster geweest van het
één I ck at i emode Idus nieuwbouw. Uit efficiëntie- en bereikbaarheidsoverwegingen lijkt ons
dit de meest goede oplossing. Het verheugt ons, mijnheer de voorzitter, dat het
nieuwbouwpl an ten uitvoer gebracht kan worden. Voor de werknemers is er spreke van een
heel nieuwe situatie die overigens in den lande niet nieuw is. Naar de mening van mijn
fractie eist deze nieuwe situatie wel de nodige begeleiding en het nodige begrip. Ik ben
ervan overtuigd dat de directie erin zal slagen hier een goede sturing aan te geven. Voor
het werkgebied van de DSW gaan wij met deze nieuwe concentratie een goede toé<.omst tegemoet.
De gekozen wijze van aanbesteding komt mijn fractie wat ongebruikelijk voor. In de
raadsbrief wordt toegelicht welke relaties en ervaringen gemeenten hebben met HEV0 Project
Bouwmanagement. Het moge bé<end zijn, mijnheer de voorzitter, dat mijn fractie voor open
bare aanbesteding is. Of de bouw goeckoper kan worden gerealiseerd blijft een open vraag.
Mijn fractie zou daar graag een toelichting van de wethouder op willen hebben.
Tot slot de wijze van behandeling van dit voorstel. Zowel de welzijns- als de
bouwaspecten zijn voorgelegd aan de Commissie voor Wel zijnsaangelegenhedenIk heb ergens
in een stik onder het hoofdstik Procedures gelezen dat ock de Commissie voor Openbare
Werken en Milieu gehoord zou worden. Ik heb echter begrepen dat dat voor dit soort projec
ten niet gebruikelijk is.
De hear Bilker: Yn septimber 1987 hawwe wy yn de ried utsprutsen dat der nedich wat
barre moast oan de husfesting fan de Tsjinst Sosjale Wurkfoarsjenning, omdat it sa
nj ork en I y tsen net mear ferantwurde wie der mei safolle minsken op dy beheinde romte te
wurkjen. De gongen bygelyks waarden brtkt as opsl achromte. De oarderportef ul je wie l^kwols
geunstich. Der moast dus eigentlik utwreiding komme. Wy hawwe doe as ried krediten
beskikber steld foar ferbouwing en foar unders>k ferbettering husfesting. Yn febrewaris
wienen de plannen yn kalk en semint, mar de sask siet fêst op jildlike stipe fan it
ministearje. Boppedat spile it nije systeem fan budzjetfinansiering noch in wichtige
rol. Dêrtroch soenen wy yn de takomst minder earmslach hawwe. Of it soe op kosten gean fan
de wurk ge legenhe id en dat mocht nea de bedoeling wêze.