- 14 - feite de eerste garantie waarbij deze keuze wordt geëffectueerd. Wij hebben gemeend eerst de discussie die rond januari/februari in het college en ock in de Commissie voor de Financiën aan de orde was af te ronden - met deze garantie verlening worden inderdaad risico's gelopen; wij moeten onze ogen daar niet voor sluiten - alvorens tot garantieverlening over te gaan. De heer Bijkersma heeft ock gevraagd hoe de controle plaatsvindt. De begroting van de SKL wordt door de gemeente beoordeeld en die kunnen wij wel of niet goeckeuren. Bij de beoordeling van de begroting vindt controle plaats en wordt nagegaan in hoeverre men verantwoord te werk gaat. Tot slot de vraag van de heer Bijkersma over hypotheek vestiging. Er wordt Inderdaad een hypotheek vestiging bedoeld van de kant van de gemeente. De Voorzitter: Wil de heer Miedema hier nog Iets aan toevoegen? (De heer Mledema (weth.): Ja wel, maar dat is nauwelijks relevant, voorzitter.) Ik zou dan ock maar niets zeggen De heer Mledema (weth.): De heer Bijkersma heeft gezegd dat wij risico's lopen gezien de technische ontwikkeling. Ik wil daar een paar opmerkingen over mdcen. Wij hebben te mek en met een afschrijvingstermijn van ik meen 17 jaar waarvan al 8 jaar om zijn. Dat is het eerste punt dat wij moeten vasthouden. Het tweede punt is dat de kabeltel evisie zoals het nu lijkt op lange termijn naar de PTT gaat. Eén beheersinstituut zal zich dan bemoeien met de kabel en de telefonie. Daarover wordt momenteel drik gespreken. Voor zover wij het nu kunnen inschatten zal over name geschieden tegen de dan bestaande boekhoudkundige waarde. Als dat gebeurt dan zijn de risico's erg klein. Gebeurt dat niet dan zitten wij met 50? aflossing op dit moment en over een jaar of 8 met het vervallen van de leningen. De instellingen die zich bezighouden met kabeltelevisie kunnen een prodikt leveren dat je nooit met een schotel kunt krijgen. Er zijn overigens een groot aantal zeken die je niet met schotel s kunt krijgen. De heer Bijkersma spréékt zijn zorg uit over het feit dat de techniek ons wel eens zou kunnen inhalen. Het zou ock wel eens zo kunnen zijn, mijnheer de voorzitter, dat de techniek ons ten dienste is. Zéken als telewinkelen en dergelijke - dat staat misschien nog ver van ons af - kunnen niet met een schotel maar wel met een CAI-systeem worden gerealiseerd. Door de versnelde techniek is de economische basis onder het bosje ijzerdraad mijns inziens erg groot. De heer Bijkersma: De woorden van de beide wethouders hebben mij wel een beetje zekerheid gegeven, maar toch niet die zekerheid die ik graag wil hebben. Ik heb dan ock nog een aantal vragen. Ik wil eerst ingaan op de woorden van wethouder Miedema. De wethouder zegt dat, als wij op een gegeven moment op grond van de garantie- verstrékking de bezittingen van de stichting overnemen, overname tegen de onderliggende waarde zal geschieden. Ik weet niet of die waarde zo hoog is, want het gaat natuurlijk alleen maar om een aantal kabels in de grond en om een aantal aansluïfkasten. Het enige wat misschien van waarde is is het gebouw, maar ik weet niet of daar een hypotheek op rust. Ik betwijfel dus of bedoelde waarde en de garantie die wij geven in evenwicht zijn. Wij hebben hierover niet uitvoerig In een of andere commissie kunnen spreken. Ik had dan ock de getallen over en weer kunnen zien. De vraagtekens blijven, maar ik wil het college wel het voordeel van de twijfel geven. Het college moet echter weten dat ik mijn twijfels houd. Wethouder Kessler antwoordt op mijn vraag waarom afdoening van deze aanvraag zo lang heeft geduurd dat het college eerst de algemene discussie over het verstrëkken van garan ties wilde afronden. Ik vraag mij echter af waarom de SKL niet op de markt geld heeft kun nen lenen. De geldschieter zal denk ik wel zijn reserves hebben gehad. Als op de markt een geldlening wordt geweigerd, dan moet de gemeente extra voorzichtig zijn. Die voorzichtig heid vind ik op dit ogenbl ik nog steeds niet. Ik heb ock een vraag gesteld over de controle. Wethouder Kessler zegt dat de controle plaatsvindt bij de beoordeling van de begroting. Ik zou willen weten hoe de onderhouds- toestand van verschillende zéken dan wordt uitgeoefend. In het besluit wordt namelijk gespreken over "met controle belaste personen". Controle gebeurt natuurlijk niet door beoordeling van de begroting, maar moet op een andere wijze gebeuren. Ik wil graag van de wethouder weten hoe het college die controle uitvoert. De heer Kessler (weth.): De heer Bijkersma vraagt waarom de SKL niet op de markt geld leent. Wel dat is heel simpel. De barken verstrekken geen lening aan de SKL omdat zij denk ik de risico's te groot vinden. (De heer Bijkersma: Juist!) De bark verlangt gemeente garantie alvorens zij de lening verstrékt. Overigens is dat niet uniëk voor de SKL. Er zijn meerdere instellingen die alleen maar onder voorwaarde dat de gemeente garantie geeft geld bij de barken kunnen lenen. Je kunt natuurlijk nee zeggen tegen de garantie-aanvraag, maar dat betekent dat de SKL geen geld kan lenen en in feite haar taek niet kan uitoefenen. Controle op de onderhoudstoestand voeren wij niet, want dat behoort tot de verant- woordel ijk held van het stichtingsbestuur. Wij gaan er vanuit dat men, gelet op het belang dat deze commerciële organisatie goede prodiktie dient te leveren, verstandig genoeg is om te zorgen dat de centrale antenne-inrichting in goede staat blijft verkeren. (De heer Bij kersma: In het besluit onder punt III, sub 1, staat dat b. en w. met controle belaste per sonen zullen aanwijzen. Wie zijn dat?) Ik denk dat het een financiële controle is. Ik kan mij niet voorstellen dat wij, daar waar wij geen deskundigheid hebben...(De heer Bij kersma: Leest u alstublieft punt III, sub 1, van het besluit! Algehele verwarring!) (De Voorzitter: Het wordt rustig na een correct antwoord.) Er wordt mij door een van mijn medewerkers gezegd dat de verplichting die wij op ons nemen niet inhoudt dat wij feitelijk elk Jaar gaan controleren. In punt III, sub 1, van het besluit staat dat wij, als wij om welke reden ock signalen krijgen dat de onderhouds toestand van de centrale antenne-Inrichting erg slecht is - dus het functioneren van het bedrijf - en wij daar twijfels over krijgen, dan het recht hebben om personen aan te wij zen die feitelijk gaan controleren. Het is dus niet zo dat wij maandelijks of jaar in jaar uit gaan controleren en daar iemand voor aanstellen. Als wij willen controleren dan moet de stichting ons alle medewerking verlenen. (De heer Bijkersma: En hoe houdt u dat bij?) De Voorzitter: Er Is hier helemaal niets bijzonders aan de hand. Bij het in gebruik geven van panden staat regelmatig in het huurcontract of het gebruikerscontract vermeld dat desgewenst de eigenaar c.q. het gemeentebestuur de gelegenheid moet hebben om in het pand te kijken hoe de bewoning/het gebruik plaatsvindt. Een en ander is identiek aan hetgeen hier staat. Wethouder Miedema heeft het woord. De heer Miedema (weth.): Ik hoef niet meer te reageren, want ik heb het voordeel van de twijfel van de heer Bijkersma.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 8