- 8 - kan ui+pakken. Ik noem bijvoorbeeld: Wat kan eventuele verkoop van opstallen opleveren, zijn er mogelijkheden om nieuwe energiebesparingen toe te passen in het nieuwe bad en wat levert ons dat dan misschien op termijn op? Ik vind het terecht dat het college daar nog geen rekening mee houdt en zich niet rijk récent. Ik denk echter wel dat je er rekening mee moet houden dat er eventueel aan de posi tieve kant dingen uitkunnen komen. Binnen mijn fractie is verder een belangrijk punt van overweging geweest de verhoging van de toegangsprijs van het zwembad Nij lan. Na alles afgewogen te hebben zijn wij tot de conclusie gnomen dat, gezien het extra aanbod dat geleverd wordt, de toegangsprijs verantwoord is. Daar naast blijft ock nog de keus voor een goedkoper zwembad Kal verdijkje bestaan. Kortom, de meerderheid van mijn fractie is het eens met de keus voor ontwikkel ingsmodel 2. Er is binnen mijn fractie een minderheid die niet zoveel heil ziet in het realiseren van de buitenvoorzieningen van het zwembad KaIverdijkje. De minderheid zou deze middelen liever willen inzetten voor de vernieuwing van het zwembad Nij lan. Dat betekent ock dat deze minderheid tegen dat onderdeel in het voorstel is. Dus niet tegen de noodzakel ijke investeringen voor groot onderhoud voortvloeiend uit de nieuwe Wet hygiëne en veiligheid zwemgel egen hedenmaar alleen tegen de extra voorziening die nodig is om de bui ten accommodatie aan te passen. Tot slot nog een opmerking over het investeringsbedrag. Wij vinden het terecht dat het college niet bij voorbaat al de taakstelling in de zwembadsector laat vallen. Pas als uit concretere gegevens dan die wij nu hebben bl ijkt - ik doel op het programma van eisen dat nog komt - dat het al lemaal niet mogel ijk is voor dat bedrag, zul len wij ons moeten beraden op eventueel andere mogel ijkheden. Wij hebben geen moeite met de voorgestelde procedure, mijnheer de voorzitter. Samenvattend zou ik willen zeggen: Aan plannen is een risico verbonden. Als Je geen risi co's neemt, zul Je nooit meer wat nieuws kunnen real iseren. Hier komt nog bij dat ongewijzigd beleid ons meer kost dan de voorstellen zoals die er nu I iggen. Mijn fractie denkt dat er voldoende aanleiding is om te veronderstellen dat de uitwerking van model 2 verantwoord is. Wij gaan er dus mee dekoord evenals met de daarvoor benodigde voorbereid ingskred ieten Voor de volledigheid wil ik ock nog zeggen dat het voorbereid ingskred iet voor de ver vanging van de waterbehandel ingsinstal I atie in het zwembad Kalverdijkje wat ons betreft ekkoord is. De heer Ybema: Voorzitter, de conclusie moet inderdaad zijn dat de gemeentelijke zwembaden in Leeuwarden verouderd zijn en niet meer bieden wat het publ ïek op dit mement vraagt. De gevolgen hiervan zijn teruglopende bezoekersaantal len en oplopende exploitatietekorten tot een bedrag van bijna drie miljoen gulden op jaarbasis. De fractie van D66 is het dan ock. eens met het col lege dat het onverantwoord is om de exploitatie van de zwembaden op de huidige manier voort te zetten. Ingrijpende maatregelen zijn nodig. De conclusie op basis van het rapport van het Ingenieursbureau Oranjewoud ligt wat ons betreft voor de hand. Bij model 1 blijft namelijk een groot Jaarl ijks exploitatietekort dat vergeleken met de huidige situatie zelfs nog toeneemt met een bedrag van circa f 230.000,per jaarBij model 2, waarin wordt uitgegaan van sluiting van het zwembad aan het Jacob Catsplein en het zwembad De Kleine Wielen, kan evenwel spreke zijn van een dal Ing van het jaarl ijkse exploitatietekort met een bedrag van circa f 225.000, Een verschil tussen die beide varianten althans wat betreft de exploitatielasten van ongeveer f 450.000,op jaarbasis. Daar kun je moeil ijk omheen. Maar ock op grond van inhoudel ijke overwegingen gaat D66 ekkoord met het voorstel van b. en w. te kiezen voor model 2. Wel hebben wij nog enkele vragen. Al lereerst over de personele aspecten van het voorstel In de raadsbrief staat dat de per sonele aspecten alsmede de organisatorische aspecten buiten beschouwing zijn gebleven. Er staat echter wel In dat uitvoering van de plannen niet zal leiden tot een vermindering van de per soneel sformatie. Wij vinden dit een uitspraak die op dit moment nog niet goed is te onder bouwen. In model 2 wordt teruggegaan van zwembaden op vier lekaties naar zwembaden op twee lekaties. Wij krijgen bovendien te maken met grote investeringen. Je mag toch aannemen dat dat onder andere betekent dat een efficiënte bedrijfsvoering mogelijk wordt gemaakt in de twee resterende zwembaden. Wat ons betreft zou dat ock kunnen leiden tot een inkrimping van de vaste - 9 - personeelsformatie. Wij zijn althans op dit moment niet overtuigd van de stelling dat dat niet mogel ijk is op grond van model 2. Op dat punt houden wij graag de handen vrij Een tweede punt. In het voorstel wordt gesteld dat het zwembad aan het Jacob Catsplein en het zwembad De Kleine Wielen wordt gesloten c.q. afgestoten. De variant van het afstoten van een zwembad brengt althans in theorie met zich mee dat mensen die dat zwembad dan overnemen het zouden kunnen reactiveren en moderniseren. Ik wil graag van het college horen in hoeverre met die variant rekening is gehouden. Mocht dat namel ijk het geval zijn dan denk ik dat een gereac tiveerd en een gemoderniseerd zwembad bijvoorbeeld op de lekatie De Kleine Wielen een geduchte concurrent kan zijn voor de twee resterende zwembaden met alle gevolgen vandien voor met name de exploitatie van die zwembaden. Als derde punt heb ik de volgende vraag aan het college. Heeft het college ock overwogen te onderzoeken of het geplande comblbad in Nij lan door een partieul ier kan worden geëxploi teerd? Als je leest van golfslagbad, wi I dwaterkreek jetstreams, superglijbaan en turks stoom bad dan denk ik niet onmiddel I ijk dat dat typisch een taak is van de gemeentel ijke overheid. De praktijk leert dat menige partieul Ier daar een fikse boterham in verdient. Ik zou mij dus heel goed kunnen voorstellen dat het college in zijn hele besluitvorming heeft overwogen of er moge lijkheden zijn om die voorziening in die setting over te doen, in welke variant of onder welke voorwaarden dan ock, aan een partieul ier. Ik doel dan op de exploitatie. Het laatste punt dat ik wil aansnijden is de bezuinigingstaakstelling. Ik ga ekkoord met de opstel I ing van het col I ege dat de bezui n ig ingstaakstel I Ing die in het vor ige bel eidspl an is vastgelegd wordt gehandhaafd. Het col lege kiest nu voor een verlaging van het investeringsni veau voor een voorziening bij het zwembad Nij lan van 8,6 miljoen gulden naar 7 miljoen gulden. Op zich akkoord met die keuze. Ik denk echter wel dat die keuze in moet houden dat de moge lijkheid cm toch de oorspronkel ijke Investering op het niveau van 8,6 miljoen gulden te real i- seren bl ij ft bestaan. Die investering moet In de hele planvorming en ock in de uitvoering openblijven. Ik proef dat wel wat uit het voorstel, maar ik zou dat graag bevestigd willen zien Ik wil daarbij ock nog de suggestie doen om de tariefstelling voor het combibad Nij lan nog eens te bekijken. In het voorstel wordt gespreken over een mogelijke tariefstijging van f 1,50. Daarmee zouden de investeringen voor het hele project budgettair-neutraal kunnen verlopen. Als wij dan kijken naar de tarieven die uit de bus rollen voor toch luxe zwem bad voor zien in gen namelijk van f 3,75 voor jeugdigen en f 4,75 voor volwassenen, dan zijn dat toch wel tarieven die, zeker vergeleken met vergel ijkbare voorzieningen in ons landsdeel, erg aan de bescheiden kant zijn. Voor een luxe zwembadvoorziening - dat is toch ock de bedoel ing voor het ccmbibad Nij lan - moet je ock heel nadrikkel ijk kijken naar de verhouding tussen prijs en kwal iteit. Wat bieden wij daar en wat is gelet op de kwal iteit die daar geboden wordt dan een redel ijke prijs? Het zou kunnen zijn, gelet op de kwal iteit die wij daar wil len real iseren en gelet op de moge lijkheid die er is om uit te wijken naar het zwembad Kalverdijkje, dat een verdere tariefstijging voor die luxe zwembadvoorziening - want dat is het toch - mogel ijk is. Zo'n stijging zou kunnen bijdragen aan een verdere realisering van de bezuiniging die wij al eerder hebben afgesproken. De heer Krol: De CDA-fractie gaat akkoord met de besluiten die blijkens de thans voor- I iggende raadsbrief genomen moeten worden. Wij vinden dat het nodig is om op zo kort mogel ijke termijn maatregelen te nemen in de zwembad sector. In de eerste plaats vanwege het grote en bij ongewijzigd beleid steeds toenemende exploitatietekort. In de tweede plaats vanwege de nogal achterblijvende en ouderwetse zwemvoorzien ingen die wij zo langzamerhand in Leeuwarden hebben. Wat dat laatste betreft zou je je kunnen afvragen hoe het zover heeft kunnen komen. Maar om eens een citaat aan te halen: Wij kunnen beter vergeten wat achter ons I igt en ons best doen om te bereiken wat voor ons ligt. Dan nu de toekomst. Wij kiezen vanavond op basis van een rapport van het Ingenieursbureau Oranjewoud voor ontwikkelingsmodel 2. Een goede zaak vinden wij. Wij willen daarbij een paar opmerkingen meken. Het is de bedoeling cm het zwembad aan het Jacob Catsplein te sluiten. Ik denk dat dat vanzelfsprekend is. Het zwembad in De Groene Ster proberen wij af te stoten. De CDA-fractie wil

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 5