- 48 - wil bekritiseren. Vandaar dat wij het daar niet mee eens zijn. Ik wil bij het agendapunt omtrent de begrotingswijzigingen hier niet weer het woord over voeren. Wij zijn bij dat punt ock tegen datgene waar wij hier tegen zijn. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ik zie de heer Bijkersma al vreemd kijken, maar ik heb aan het begin van de avond een telefoontje gehad van een bestuurslid van de Leeuwarder Kaatsclub. Dat bestuurslid heeft een brief geschreven over de onroerend goedheffing die de club heeft gekregen. Men wacht nog steeds op antwoord. Mijn vraag is of het college zo snel mogelijk een antwoord kan geven. De Voorzitter: In de verte heeft dat onderwerp wel iets met dit punt te mcken. De heer Kessler (weth.): Wat betreft dat laatste punt - het is misschien wat ongebruike lijk om dat in een raadsvergadering aan de orde te stellen - past het helemaal in het kader van de cliëntvriendelijkheid die wij willen gaan betrachten om zo snel mogelijk te reageren als wij een brief krijgen. De opmerkingen van de heer Bijkersma. Het is eigenlijk een herhaling van de discussie. Het lijkt mij het beste om die opmerkingen voor kennisgeving aan te nemen. Wij hebben er in de com missie al uitgebreid over gespreken. De heer Bijkersma kent in feite het antwoord van het college op de punten die hij nu naar voren heeft gebracht. Ik wil het daarom hierbij laten. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. De heer Bijkersma: Ik heb een aantal punten aangevoerd waar wij tegen zijn. Wij zijn voor punt I van het raadsvoorstel, maar tegen de overige punten. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. met aantekening dat de VVD-fractie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen de onderdelen II, III en IV van het raadsvoorstel Punt 31 (bijlage nr. 347). De Voorzitter: Aan de orde is Krediet voor de hertaxatie onroerend goed ten behoeve van de onroerend goedbelastingen (ogb). De heer Meerdirk: Het is meer een procedureel punt dat ik aan de orde wil stellen. In de commissie is dit punt aan de orde geweest. Daar is opgemerkt van mijn kant en ock van de kant van de PvdA dat het eigenlijk goed zou zijn wanneer zo'n krediet gevraagd wordt om inzicht te krijgen in de voordelen van die hertaxatie en het automatiseringsprogramma dat daar dan voor nodig is. Er is een toezegging gekomen dat er inzage gegeven zou worden in de opbouw van het krediet. Ik heb die inderdaad aangetroffen. Maar dat beantwoordt eigenlijk nog niet de vraag wat nou de voordelen zijn. In de raadsbrief wordt een aantal voordelen genoemd. Op zich kunnen wij ons daar ock wel iets bij voorstelten. Alleen wanneer je het in de financiële sfeer gaat bëc ijken dan zou het wel eens kunnen zijn dat die voordelen extra kosten met zich mee gaan brengen. Dat was eigenlijk ock de strekking van de vraag In de commissie: Wat zijn naast de baten die je kunt hebben de kosten die een dergelijk voorstel met zich mee kan brengen? Er wordt opgemerkt dat er V - 49 - veel meer mogelijk is. Ik denk inderdaad dat een van de gevaren van automatisering is dat er Inderdaad veel meer kan, dat er allerlei statistische berëceningen uitgevoerd kunnen worden voor allerlei doeleinden en dat dat misschien de kwaliteit van het bestuur op zich wel kan verhogen, maar dat dat ock de prijs van het bestuur zal verhogen. Op die vraag hebben wij geen antwoord gehad. Ik wil daar toch wel graag een antwoord van de wethouder op hebben. De heer Kessler (weth.): Ik derk dat ik toch niet veel verder kan gaan dan de punten die in de raadsbrief als voordelen genoemd staan. Dat zijn deels voordelen In de sfeer van kwali teitsverbetering, snelheid en dergelijke. Er zitten twee punten in die je ock zou kunnen ver talen in geld. Op de eerste plaats staat er dat tegen de huidige vorm waarin objectbeschrij vingen hebben plaatsgevonden als bezwaar wordt ingediend dat er een uitgebreid nader onderzoek moet plaatsvinden. Daar is op dit moment één mensjaar mee gemoeid. Op het moment dat je het in een geautomatiseerd systeem hebt ingebracht dan kun je daar belangrijke besparingen realiseren. Een tweede voordeel staat ock in de raadsbrief, namelijk het feit dat taxatiebureaus bij een volgende hercalculatie 25goeckoper kunnen werken. U heeft kunnen lezen dat op dit moment aan het mek el aarskantoor f 750.000,in rekening wordt gebracht. U kunt er vanuit gaan dat dus 25? bespaard kan worden op dat bedrag. Dat Is dus het bedrag dat wij over vijf jaar als wij weer moeten gaan hertaxeren minder in rekening hoeven te brengen. De heer Meerdirk: Het feit dat in de raadsbrief niet staat dat het concreet een besparing oplevert van f 175.000,bij de volgende hertaxtatie - als je dat over vijf jaar wilt spreiden dan is dat f 35.000,per jaar plus de kosten van een mensjaar, dat wordt ock niet aangegeven - doet ons vrezen dat het om iets gaat dat ons wel geld gaat kosten. De voordelen in financiële termen zijn niet aanwezig; die zijn in ieder geval niet te benoemen. Wat dat betreft vind ik het antwoord mager en vrees ik dat het eerder prijsverhogend zal gaan werken dan kostenverlagend, want anders had het college dat wel nadrikkel ijk aangegeven. De heer Kessler (weth.): Die voordelen zijn natuurlijk wel degelijk aanwezig, alleen wij ramen dat op dit moment nog niet. Bij de hertaxatleronde die over vier of vijf Jaar aan de orde Is kunnen wij dus 25? goeckoper werken. Dat ene mensjaar zou je als een besparing kunnen gaan realiseren. Het is derk ik toch wel duidelijk dat op dit moment bij het bureau Belastingen van de afdeling Financiën, gelet op het feit dat het aantal belastingaanslagen ock in de ogb- sfeer toch behoorlijk stijgt, dat ene mensjaar hard nodig Is om de capaciteitsvergroting die op dit moment plaatsvindt te kunnen opvangen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 32 (bijlage nr. 368). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 33 (bijlage nr. 369) De Voorzitter: Dit punt luidt: Wijzigen van de gemeentebegroting en de begrotingen van de Dienst Stadsontwikkeling, de Gemeentelijke Sociale Dienst en het Gemeentelijk Woningbedrijf voor het dienstjaar 1988.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 25