- 48 -
wil bekritiseren. Vandaar dat wij het daar niet mee eens zijn. Ik wil bij het agendapunt
omtrent de begrotingswijzigingen hier niet weer het woord over voeren. Wij zijn bij dat punt
ock tegen datgene waar wij hier tegen zijn.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ik zie de heer Bijkersma al vreemd kijken, maar
ik heb aan het begin van de avond een telefoontje gehad van een bestuurslid van de Leeuwarder
Kaatsclub. Dat bestuurslid heeft een brief geschreven over de onroerend goedheffing die de club
heeft gekregen. Men wacht nog steeds op antwoord. Mijn vraag is of het college zo snel mogelijk
een antwoord kan geven.
De Voorzitter: In de verte heeft dat onderwerp wel iets met dit punt te mcken.
De heer Kessler (weth.): Wat betreft dat laatste punt - het is misschien wat ongebruike
lijk om dat in een raadsvergadering aan de orde te stellen - past het helemaal in het kader van
de cliëntvriendelijkheid die wij willen gaan betrachten om zo snel mogelijk te reageren als wij
een brief krijgen.
De opmerkingen van de heer Bijkersma. Het is eigenlijk een herhaling van de discussie. Het
lijkt mij het beste om die opmerkingen voor kennisgeving aan te nemen. Wij hebben er in de com
missie al uitgebreid over gespreken. De heer Bijkersma kent in feite het antwoord van het
college op de punten die hij nu naar voren heeft gebracht. Ik wil het daarom hierbij laten.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
De heer Bijkersma: Ik heb een aantal punten aangevoerd waar wij tegen zijn. Wij zijn voor
punt I van het raadsvoorstel, maar tegen de overige punten.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. met aantekening dat de
VVD-fractie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen de onderdelen II, III en IV van het
raadsvoorstel
Punt 31 (bijlage nr. 347).
De Voorzitter: Aan de orde is Krediet voor de hertaxatie onroerend goed ten behoeve van de
onroerend goedbelastingen (ogb).
De heer Meerdirk: Het is meer een procedureel punt dat ik aan de orde wil stellen. In de
commissie is dit punt aan de orde geweest. Daar is opgemerkt van mijn kant en ock van de kant
van de PvdA dat het eigenlijk goed zou zijn wanneer zo'n krediet gevraagd wordt om inzicht te
krijgen in de voordelen van die hertaxatie en het automatiseringsprogramma dat daar dan voor
nodig is. Er is een toezegging gekomen dat er inzage gegeven zou worden in de opbouw van het
krediet. Ik heb die inderdaad aangetroffen. Maar dat beantwoordt eigenlijk nog niet de vraag
wat nou de voordelen zijn.
In de raadsbrief wordt een aantal voordelen genoemd. Op zich kunnen wij ons daar ock wel
iets bij voorstelten. Alleen wanneer je het in de financiële sfeer gaat bëc ijken dan zou het
wel eens kunnen zijn dat die voordelen extra kosten met zich mee gaan brengen. Dat was
eigenlijk ock de strekking van de vraag In de commissie: Wat zijn naast de baten die je kunt
hebben de kosten die een dergelijk voorstel met zich mee kan brengen? Er wordt opgemerkt dat er
V
- 49 -
veel meer mogelijk is. Ik denk inderdaad dat een van de gevaren van automatisering is dat er
Inderdaad veel meer kan, dat er allerlei statistische berëceningen uitgevoerd kunnen worden
voor allerlei doeleinden en dat dat misschien de kwaliteit van het bestuur op zich wel kan
verhogen, maar dat dat ock de prijs van het bestuur zal verhogen. Op die vraag hebben wij geen
antwoord gehad. Ik wil daar toch wel graag een antwoord van de wethouder op hebben.
De heer Kessler (weth.): Ik derk dat ik toch niet veel verder kan gaan dan de punten die
in de raadsbrief als voordelen genoemd staan. Dat zijn deels voordelen In de sfeer van kwali
teitsverbetering, snelheid en dergelijke. Er zitten twee punten in die je ock zou kunnen ver
talen in geld. Op de eerste plaats staat er dat tegen de huidige vorm waarin objectbeschrij
vingen hebben plaatsgevonden als bezwaar wordt ingediend dat er een uitgebreid nader onderzoek
moet plaatsvinden. Daar is op dit moment één mensjaar mee gemoeid. Op het moment dat je het in
een geautomatiseerd systeem hebt ingebracht dan kun je daar belangrijke besparingen realiseren.
Een tweede voordeel staat ock in de raadsbrief, namelijk het feit dat taxatiebureaus bij een
volgende hercalculatie 25goeckoper kunnen werken. U heeft kunnen lezen dat op dit moment aan
het mek el aarskantoor f 750.000,in rekening wordt gebracht. U kunt er vanuit gaan dat dus 25?
bespaard kan worden op dat bedrag. Dat Is dus het bedrag dat wij over vijf jaar als wij weer
moeten gaan hertaxeren minder in rekening hoeven te brengen.
De heer Meerdirk: Het feit dat in de raadsbrief niet staat dat het concreet een besparing
oplevert van f 175.000,bij de volgende hertaxtatie - als je dat over vijf jaar wilt
spreiden dan is dat f 35.000,per jaar plus de kosten van een mensjaar, dat wordt ock niet
aangegeven - doet ons vrezen dat het om iets gaat dat ons wel geld gaat kosten. De voordelen in
financiële termen zijn niet aanwezig; die zijn in ieder geval niet te benoemen. Wat dat betreft
vind ik het antwoord mager en vrees ik dat het eerder prijsverhogend zal gaan werken dan
kostenverlagend, want anders had het college dat wel nadrikkel ijk aangegeven.
De heer Kessler (weth.): Die voordelen zijn natuurlijk wel degelijk aanwezig, alleen wij
ramen dat op dit moment nog niet. Bij de hertaxatleronde die over vier of vijf Jaar aan de
orde Is kunnen wij dus 25? goeckoper werken. Dat ene mensjaar zou je als een besparing kunnen
gaan realiseren. Het is derk ik toch wel duidelijk dat op dit moment bij het bureau Belastingen
van de afdeling Financiën, gelet op het feit dat het aantal belastingaanslagen ock in de ogb-
sfeer toch behoorlijk stijgt, dat ene mensjaar hard nodig Is om de capaciteitsvergroting die
op dit moment plaatsvindt te kunnen opvangen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de
PAL-fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punt 32 (bijlage nr. 368).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 33 (bijlage nr. 369)
De Voorzitter: Dit punt luidt: Wijzigen van de gemeentebegroting en de begrotingen van de
Dienst Stadsontwikkeling, de Gemeentelijke Sociale Dienst en het Gemeentelijk Woningbedrijf
voor het dienstjaar 1988.