- 10 -
Een ieder weet of zou kunnen weten dat een leerling het best gedijt binnen een kleine, over
zichtelijke eenheid waarin hij of zij met naam en toenaam géiend wordt. Met andere woorden,
binnen de brede scholengemeenschap een aspect dat niet onbelangrijk is en dat niet uit het oog
mag worden verloren en dat naar onze mening deel moet uitmaken van het onderzoek. De gebouwen
situatie is ock zo'n aspect dat in ieder geval aan de orde moet komen, omdat de huidige regel
geving daar voor ontoereikend is. Wat in het onderzoek ock niet mag ontbreken is in ieder
gevat, mede gelet op de vele reacties daaromtrent, het onderzoek naar het gymnasiaal onderwijs
in een brede schotengemeenschap. Van verschi i lende kanten is er de laatste weken op gewezen dat
met name het gymnasiaal onderwijs het kind van de rekening zou kunnen worden bij het doorgaan
van de plannen van de gemeente.
Wij gaan er zeer nadrikkel ijk vanuit dat gymnasiaal onderwijs overeenkomstig de daarvoor
opgestelde regelgeving mogeI ijk moet blijven, ock binnen een brede scholengemeenschap en dat de
kwaliteit van dat gymnasiaal onderwijs er dan ock niet op achteruit mag gaan. Een en ander is
een voorwaarde, alleen al vanwege het brede en gevarieerde onderwijsaanbod dat de gemeente
Leeuwarden moet kunnen blijven bieden. Wij willen met nadrik hier verklaren dat, wanneer gym
nasiaal onderwijs binnen een brede scholengemeenschap niet mogelijk zou zijn, dat op zich een
aanleiding zou kunnen zijn voor mijn fractie om het gymnasium categoriaal verder te kunnen
laten voortbestaan, uiteraard binnen de alsdan geldende regelgeving. Overigens, en wellicht ten
overvloede, wit ik nog wijzen op wat in het Collegeprogramma 1986-1990 is opgenomen met
betrekking tot scholenfusies. Dat is ock een aspect dat men niet over het hoofd mag zien.
Voor alle duidelijkheid dienen wij met betrekking tot dat voorgestelde onderzoek de
volgende motie in.
"De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 6 december 1988,
behandelende het raadsvoorstel Toekomstige structuur van het openbaar en
algemeen bijzonder voortgezet onderwijs, bijlage nr. 354,
overwegende dat een gelijkwaardig onderzoek zal worden Ingesteld naar de
voor- en nadelen van de vorming van één, twee of drie scholengemeenschappen,
besluit dat naast de al in de raadsbrief genoemde zeken, ock en met name
aandacht zal worden besteed aan de navolgende aspecten:
1. De gebouwensituatie;
2. De positie en de kwaliteit van het gymnasiaal onderwijs in een brede
scholengemeenschap;
3. Het aspect van de werkgelegenheid;
4. Het streven naar kleine en herkenbare eenheden binnen een brede scholen
gemeenschap;
5. Rekening wordt gehouden met het gestelde in het Collegeprogramma 1986-1990
met betrekking tot scholenfusies,
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is mede-ondertekend door de heer Koopmans. (De Voorzitter: De motie is voldoende
ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.)
Tot slot, voorzitter, nog wat losse opmerkingen. Allereerst een opmerking naar aanleiding
van de brief van staatssecretaris mevrouw Ginjaar. Voorzitter, indien mevrouw Ginjaar zich zou
hebben gemanifesteerd als een vertegenwoordigster van de VVD dan zou haar reactie alleszins
begrijpelijk zijn geweest. Ock de woordvoerster van de PvdA-fractie heeft dat opgemerkt. Als
staatssecretar is wekt zij op zijn minst de indrik zich te bemoeien met de interne onderwijsza
ken van de gemeente.
Het voorgestelde tijdschema. Ervaringen met andere fusieprocessen hebben aangetoond dat de
naweeën van ingrijpende fusieprocessen - daar zou ock hier spreke van kunnen zijn - nog merk
baar zulten zijn zo'n vijf jaar na fusiedatum. Om dit soort zeken binnen de perken te houden is
een weloverwogen en duidelijk tijdschema een vereiste. Ik vind dat dat ock wet in de raadsbrief
staat, maar een tijdschema mag geen doet op zich worden omdat zorgvuldigheid ons meer waard is
- 11 -
dan haast.
Over de bestuurlijke vormgeving van de eventueel te stichten brede schoiengemeenschap(pen)
witlen wij ons, vooruitlopend op het aangekondigde onderzoek, op dit moment niet nadrikkel ijk
uitspreken. Het zal u, voorzitter, echter niet verbazen wanneer wij om de u wellicht wel beken
de reden enige voorkeur hebben voor een commissie ex artikel 61-constructie met rechtstreéise
vertegenwoordiging van belanghebbenden zoals de besturen van de mogelijk deelnemende schoten
voor algemeen bijzonder onderwijs en ouders/verzorgers van leerlingen.
Een belangrijke peiler van het raadsvoorstel is de concept-Wet op de basisvorming die
wellicht nog in deze kabinetsperiode zal worden aangenomen door de Tweede Kamer. Wij vinden
dat, mocht onverhoopt deze concept-wet niet doorgaan, er dan een nieuwe situatie ontstaat
waarop de CDA-fractie zich alsdan opnieuw wil beraden.
Wij zouden ons kunnen voorsteilen en willen daar ock bij het college op aandringen om op
korte termijn een voorstel met betrekking tot de inrichting en opzet van het onderzoek te
bespreken in de Commissie voor het Onderwijs.
Ik wil het hierbij laten, voorzitter.
De heer Rozema: Mijnheer de voorzitter, onIangs keurde de staatssecretar1s, mevrouw
Ginjaar-Maas, - wet of niet op verkeerd briefpapier - het onderwijsbeleid van het college af.
Zij meent - en volgens mijn fractie terecht - dat er ruimte moet blijven voor categoriale scho
len voor voortgezet onderwijs, zoals in Leeuwarden het Stedelijk Gymnasium. Het college voelde
zich als een schooljongetje of een schoolmeisje in dit geval in de hoéi gezet en spreëit in de
raadsbrief over een onaanvaardbare interventie. De kritiek van de staatssecretaris van Onder
wijs - zij is toch wel iemand die weet waar zij het over heeft - en alle andere kritieken uit
de Leeuwarder onderwijswereld - mensen die toch ock wet weten waar zij het over hebben - komt
blijkbaar wat pijnlijk aan. Een en ander zou het college aan het denken moeten zetten of dit
voorstel wel verantwoord is in de Leeuwarder situatie.
Mijn fractie is van mening dat dat niet zo is en vindt dat er naast een schotengemeenschap
of scholengemeenschappen ock ruimte moet zijn voor categoriale scholen. Alle argumenten pro en
contra zijn de laatste dagen, onder andere in de pers, de revue gepasseerd. Eén element wil ik
er nu uitlichten, namelijk de keuzemogelijkheid voor ouders. Scholen die nu goed draaien - die
zijn blijkbaar gekozen door ouders omdat daar het onderwijsaanbod voor hun kinderen goed is -
gaan streks op in een brede scholengemeenschap met een universele visie op het onderwijsgebeu-
ren.
Mijnheer de voorzitter, vanavond bepalen wij de structuur van het voortgezet onderwijs in
Leeuwarden. De opmerking dat er ock een onderzoek plaatsvindt naar de vorming van meer scho
lengemeenschappen, overtuigt mijn fractie niet. Deze visie is immers strijdig met de algemene
hoofdlijn in de raadsbrief, namelijk het streven naar één brede scholengemeenschap met één
gemeenschappelijke onderwijsvisie. Vandaar dat mijn fractie tegen dit voorstel zal stemmen.
Mefrou Westra: Op it plan foar In nije striktuer foar it fuortset underwiis is in bulte
krityk kaam. Wa't de reeksjes op him ynwurkje lit soe hast it ideekrije dat it hjoeddeisk un
derwiis ideaal is. Sa fuleindlch is it protest as men de striktuer feroarje wol. In striktuer
dy't it underwiis opdiett yn sa'n 23 skoaltypen. Skoaltypen dy't Ondersteld wurde in homogene
befotking te hawwen en dêr't de learlingen allegear as koeke fan ien daai behannele wurde. In
striktuer dy't learlingen opdielt yn mi Ijeubepaalde skoalpopui aasjes en dy't dus op grutte
skaat talinten weismyt. In striktuer dy't fan learlingen easket dat hja, wannnear't hja noch
mar tolve j ier binne, in foar harren tkomst funemintele kar meitsje. Pekt dy kar net goed ut,
dan hat dy striktuer net oars mear as in negative offatrace te bieden.
Like it der yn it earstoan op dat de reeksjes ien ienstemmich pleit wienen foar beha ld fan
it aide, by neiere bestudearring docht bl iken dat de krityk ferskillend en ek net unfei
dield ofwizend is. De suggestje as soe it hiele fjield "en bloc" folslein tsjin wêze doocht
net. De ferskil lende skoaltypen nimme yn de diskusje in hiel eigen posysje yn.
In skoal type dat sit te springen om inisjativen foar de tekomst is it leger beropsunder-