- 16 - schoolsoorten kwijt te rdcen? Het kan toch niet de bedoeling zijn de keuzevr ij hei d van ouders en leerlingen in te perken? Dat lijkt eerder op dwang. Het kan toch niet de bedoeling zijn het onderwijsaanbod in Leeuwarden te willen inperken, met als motto: Wat Jantje niet kan mag Koentje niet leren. Het kan toch niet de bedoeling zijn om voor iedereen zonder aanziens des persoon precies hetzelfde onderwijs te willen voorschrijven? Waarom mogen ouders dat zelf niet kiezen? Wie denkt u eigenlijk precies te zijn? Waar bemoeit u zich eigenlijk mee? U gedraagt zich hoogmoedig, kortzichtig en moralistisch. U hebt geen oog voor Interne zeken noch voor de wereld daar buiten, laat staan buiten de eigen club. Maar ik begin het wel te herkennen. Uw wijze van opereren vertoont a I i e k enmerk en van een godsdienst. Zoals alle overtuigende linkse mensen die het beste voor hebben met het volk, weet u precies wat goed is. Wat zeg ik? U weet wat beter is voor het volk dan het volk zelfl Het beste voor de mensen, mijne heren en mevrouw, is datgene waar zij zelf in geloven en zelf voor wiIlen kiezen. En dat kon wel eens een heel ander geloof zijn dan het uwe. Maar waarom zou men ock in uw voorstellen geloven. Op grond van onderzoek? Dat is er niet geweest. Iemand zei: Het loopt goed in Gorredijk. Ja allicht, Gorredijk Is het middelpunt van de wereld! Dankzij uw voorstel op de zogenaamde gelijke kansen? Denkt u dat echt? Dat is een illusie! U had dat kunnen weten als u naar uw eigen clubgenoot, de heer Co van Calcar, had geluisterd. Omdat heterogeniteit borg staat voor kwaliteit? Nou, ock dat onderzoek heeft in heel Nederland nog nooit plaatsgevonden. Het enige wat plaatsvindt en wat vaststaat is een vertragend tempo. En dat is voor een aantal leerlingen helemaal niet nodig. Wat u beoogt met het Stedelijk Gymnasium is na het nivelleren van het inkomen nu dekennis te nivelleren. Dat is nog eens wat anders dan spreiden. Wat komt er daarna? Weet u nog Iets wat u kunt nivelleren? Ik hoor het graag van u! Wist u dat het Stedelijk Gymnasium en evenzo de Wissesdwingermavo in belangrijke mate bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijsaanbod in Leeuwarden? Weet u dat het Stedelijk Gym nasium 60? buitenleer!ingen heeft? Weet u dat, als uw plannen doorgaan, Leeuwarden de enige hoofstad zonder openbaar gymnasium is? Weet u eigenlijk wel dat uw opstelling een groot gevaar voor het openbaar onderwijs inhoudt? Weet u eigenlijk wel dat de omliggende dorpen de basisvor ming in eigen hand kunnen houden? Beseft u eigenlijk wel dat in dat geval het de gemeente Leeuwarden leerlingen gaat kosten? Realiseert u zich wel dat het provinciaal bestuur zich het vuur uit de sloffen loopt om voor Leeuwarden allerlei opleidingen binnen te halen? Beseft u eigenlijk wel dat u met dit voorstel blijk geeft van een enorme minachting hiervoor? Weet u eigenlijk wel dat het uw taek is om het openbaar onderwijs in stand te houden? Weet u eigenlijk wel wat u In uw eigen rode verkiezingsprogramma schrijft, bladzijde 48, punt 8? (De heer Pruiksma: Deze houden wij erin!) Wacht maar, er komt meer. Weet u eigenlijk wel dat de scholen zelf niet eens invloed op het principe-besIuit kunnen uitoefenen? Is dat wat u bedoelt met externe democratisering? Beseft u wel dat u in uw hoogmoed bezig bent het openbaar onderwijs de nek om te draaien en al deze ellende alleen om het verkie zingsprogramma van de PvdA onverkort te willen invoeren/uitvoeren? Dit stedelijk bestuur, sinds veie jaren gedomineerd door de PvdA, zou moeten beseffen waar de grenzen van zijn macht liggen en deze grenzen moeten erkennen maar vooral respecteren. Wethouder VI ietstra in het bijzonder en met haar de hele raad en het hele college, moet zich rekenschap geven van de politieke en bestuurlijke consequenties van haar beleid. Het be hoort niet te gaan om de macht. Het behoort te gaan om de waarde van het onderwijs. Het lijkt wel of in Leeuwarden de macht van het getal is omgeslagen in - hoe heet het ock al weer? U wist het toch? - de arrogantie van de macht. In de richting van de wethouder zou ik het volgende willen citeren: In iedere organisatie is het zo dat degene die de laatste verantwoordelijkheid draagt zijn of haar stempel op de gang van zdcen zet. Wie meer wil afdwingen dan waartoe de overtuigingskracht van haar argumenten strekken veroorzaakt chaos. Wie, dat constaterend, het op dezelfde manier nog verder wil proberen veroorzaakt nog meer chaos. Het lékkerste heb ik voor het laatst bewaard. Dat Is het CDA. Jongens, jongens, hoe krij gen jullie het zo gebakken! Ondanks alles kan in mijn fractie wel enig begrip voor de PvdA wor den opgebracht. Wij respecteren een consequente houding. De PvdA heeft zeer veel dogma's en probeert die op deze wijze consequent aan het mens te brengen. Dat ligt heel anders kennel ijk voor de mensen van het CDA. Nou, die zijn pas echt progressief! Alles kan, alles mag! Gisteren nog voor, vanavond weer tegen! (De heer Krot: Hoe bedoelt u?) Daar kom ik straks wel op. (De heer Krol: Ik wil graag dat u dat nu uitlegt.) Nee, ik doe dat wanneer het mij uitkomt. (De heer Krot: Roept u dan maar verder.) Ik roep verder, mijnheer Krol, en gaat u maar rustig zit ten. Het wordt nog echt Tetk voor u! Uit de krant mochten wij van drie PvdA-fract ie leden vernemen - zij zijn alle drie belast met onderwijszaken - dat het CDA dit ingezette beleid onverkort steunt. Het CDA wist toen ken nelijk nog niet van het deze week te houden congres in Noordwijk. Want wat wordt daar door een werkgroep voorgesteld? En als niet-CDA'er voel je toch wel dat hier sprake is van al gerechtig heid op aarde. Wat lezen wij in de NRC van 3 december? Ik wil u niet langer in spanning houden: CDA-fract ie leden mogen in de toekomst niet meer zo maar hun tijd uitzitten. Kennelijk is in Drachten de toekomst al begonnen. Tweemaal per zittingsperiode zullen volgens het voorstel functioneringsgesprekken plaatsvinden. De volgende vragen zullen gesteld worden. Hoe was uw opstelling tegenover de maatschappelijke organisaties? Hoe heeft u getracht het CDA-verkie- zingsprogramma te realiseren? Aan de Leeuwarder CDA-wethouders en CDA-raadsieden zal gevraagd worden: Zo ja, weet u dan wel wat er in uw verkiezingsprogramma staat? Zo ja, waar staat dat dan? Ik zal u helpen, want Ik heb het voor mij liggen. Op bladzijde 17 staat halverwege: "De gemeente is mede verantwoordelijk voor het garanderen van de vrijheid van onderwijs voor alle richtingen ais voldoende ouders de wens tot plaatsing van hun kinderen op die scholen te kennen geven. Waar mogelijk dienen de voorrechten van de bijzondere bestuursvorm ock te kunnen worden gebruikt voor hen die op het openbaar onderwijs zijn aangewezen." Bladzijde 18, punt 2: "Stimulering van de oprichting van samenwerkingsscholen is geen overheidstaak." Blad zijde 18, punt 10, tweede zin - ock een hele teike -: "De gemeente voert een zorgvuldig personeelsbeleid." Bladzijde 19, punt 14: "Overeenkomstig het streven naar gespreide verant woordelijkheid maakt de gemeente optimaal gebruik van de mogelijkheden tot privatisering van onderwijsinstellingen ten gunste van organisaties van ouders en andere betrokkenen." Het betreft hier niet het Liedboek, het betreft hier uw eigen Dordtse leerregels. Als de antwoorden van de fractieleden, zo stond dat In het artikel in de NRC - die krant staat niet direct bekend om het feit dat zij liegt -, van het CDA tegenvallen, dan moet er bijgeschoold worden. Zes of twaalf maanden, al naargelang de onkunde. Men gaat dan in retraite om zich toe te leggen op studie en reflectie. En als zelfs dat niet helpt, dan rest er nog maar één-oplossing: Zij zuilen niet herkiesbaar gesteld worden. Met respect nemen wij dus nu maar vast afscheid van de heren Koopmans, Miedema, Heere en Pruiksma. Anderen zullen zeker volgen, maar die groeten wij te zijner tijd wel. Want, mijnheer Van Olffen, hier geldt: Het hemelse gerecht heeft zich te lange leste erbarmt over mij en mijn benauwde veste. Vaarwel, vaarwel mijn CDA, verwacht een ander heer. Maar omdat de VVD oprecht barmhartig is, zullen wij het CDA nog graag een kans willen geven om zich eindelijk eens een keer principieel en duidelijk uit te spreken in de geest van zijn eigen verkiezingsprogramma. Het CDA kan dat doen door onze motie te steunen. Deze motie is ock onder tekend door D66. Bovendien is deze motie zeer duidelijk. Wij hopen hiermee te bereiken dat de raad zich duidelijk uitspreekt over de toekomstige structuur van het voortgezet onderwijs in Leeuwarden, want dan kan dat ock in alle dagbladen en media vermeld worden. De motie luidt als volgt. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 6 december 1988, behandelende de toekomstige structuur van het openbaar en algemeen bijzonder voortgezet onderwijs, overwegende: - dat het Stedelijk Gymnasium belangrijk bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijsaanbod in de gemeente Leeuwarden; - dat het Stedelijk Gymnasium een belangrijke regionale functie heeft, omdat ongeveer 60? van de leerlingen van buiten de gemeente Leeuwarden komt; - dat het Stedelijk Gymnasium, naast het Praedinius Gymnasium in Groningen, het enige openbare categoriale gymnasium in het Noorden is; - dat deze drie aspecten ock economisch van grote betekenis zijn voor de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 9