- 18 - brede scholengemeenschappen af, om vervolgens onze keus te bepalen op basis van de uitkomsten van dat onderzoek Ock de CDA-fractie betreurt de zogeheten vierjarigen-maatregel. Deze maatregel mag, ock wat de CDA-fractie betreft, als eerste in aanmerking komen voor intrekking. Het onderwijs in eigen taal en cultuur verloopt op dit moment, blijkens uitlatingen van diverse vertegenwoordigers van basisscholen, niet naar wens. Er is over het algemeen geen overleg tussen de leerkrachten die hiervoor zijn aangesteld en de desbetreffende basisscholen, om van enige onderwijsinhoudelijke afstemming maar niet te spreken. Hoewel onlangs op ini tiatief van onder andere de CDA-fractie een stuurgroep/werk groep is opgericht, bestaande uit vertegenwoordigers van zowel het openbaar als het bijzonder onderwijs, om de knelpunten in kaart te brengen, willen wij er bij het college en in het bijzonder bij de wethouder van onder wijs op aandringen hieraan extra aandacht te besteden, zodat ingaande het schooljaar 1989-1990 gé<omen kan worden tot een meer bevredigende situatie. Tot slot, voorzitter, wil ik onze dank uitspreken aan de ambtenaren, die onder zeer grote drik hun taek ock het afgelopen jaar met grote inzet hebben verricht. Moge ock het komende jaar het beleid staan onder de zegen van de Allerhoogste. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, uit het door het college gepresenteerde beleidsplan spreekt naar onze mening een te negatief beeld van de Nederlandse economische situatie. Evenals u prioriteiten gesteld heeft, heeft ock de regering prioriteiten gesteld. Dat deze niet overeenkomen met elkaar is genoegzaam gekend. De huidige regeringscoalitie heeft er voor gezorgd dat er een eind Is gekomen aan de te hoge uitgaven; de gevolgen zijn duidelijk merkbaar. Daardoor wordt de Nederlandse economie op langere termijn hoog ingeschat. Een en ander zal pas later zichtbaar worden, zodat de gevolgen voor Leeuwarden nog niet voorbij zijn maar in de toekomst ongetwijfeld gunstiger zullen worden. De constatering dat de gemeente in financieel gevaarlijk vaarwater geraakt, is voor de VVD-fractie geen openbaring. Het is Jammer dat dit nu pas ock door de andere partijen wordt erkend, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Een gevaarlijke politiek is het afwentelen van een deel van de extra lasten op het bedrijfsleven in het bijzonder. De gevolgen: verslechteren van de concurrentiepositie, daling van de winstmarges, met als resultaat het stagneren van de investeringen en het terechfkomen In een negatieve spiraal wat weer ten koste zal gaan van de werkgelegenheid. Wanneer het college constateert dat de economie haarscheurtjes vertoont vragen wij ons af: Waar? Erg belangrijk is wèl om deze tijdig te ontdekken en er iets aan te doen want haarscheur tjes, mijnheer de voorzitter, betekenen in het algemeen het begin van het einde. Ock stelt u dat "de rente neiging heeft te stijgen", terwijl nu juist het tegengestelde het geval is en niets er op wijst dat uw veronderstel 11ng In de komende tijd waarheid zal wor den. Mijn fractie Is meer dan bezorgd over de enorme overschrijdingen van de rekeningen, ter wijl de stand van de algemene reserve zorgwekkend laag Is. Wij kunnen hier bepaald niet spreken van een succesvol beleid. Dat het lage niveau een negatieve invloed heeft op de rentebaten is het Intrappen van een open deur. Met genoegen constateren wij dat onze gedachte om iedere por tefeuillehouder meer zichtbaar verantwoordelijk te stellen voor het financiële beleid, nu ock door het college wordt onderschreven. Wij zijn van mening dat het in werking gestelde Instituut van budgethouder mee zal werken het financiële beheer beter te bewaken. Het mag er echter niet toe leiden dat de budgethouder een eigen begrotingsbeleid gaat hanteren. Positief ervaren wij de sterk verbeterde presentatie van de financiële paragrafen. Hieruit blijkt dat er vooral in deze sector met meer ambitie wordt gewerkt. Bij het garantstellen voor leningen moet naar onze mening een uitvoerige rapportage omtrent het vermogen van de aanvrager verstré<.t worden. Mocht onverhoopt toch aanspraak worden gedaan op de garantie, dan moet op voortvarende wijze getracht worden alsnog de dan ontstane vordering te innen. Door het vertraagd in werking stellen van de nieuwe ogb-regeling zijn wij helaas genood - 19 - zaakt ock voor 1989 extra verhogingen van de rioolrechten en de afvalstoffenheffingen door te voeren. Het standpunt van de VVD-fractie is wat dat laatste betreft duidelijk, mijnheer de voorzitter,: maak de afvaIstoffenheffIng kostendekkend. Een ontwikkeling die mijn fractie veel zorgen baart is de verdere en terecht noodzakelijke uitwerking van de milieuwetgeving. Hierbij staat de kwaliteit van de woon- en leefomgeving direct centraal. Dit zal grote financiële inspanning vragen waarbij ock de gemeente een tadc heeft. Het lijkt de VVD-fractie erg zinvol om hiervoor de nodige gelden te reserveren. Jaarlijks ontvangt de gemeente een behoorlijke winstuitkering van de NV Frigem. Dit geld is opgebracht door de gebruikers; dus Inwoners van onze gemeente. Van deze winstuitkering zou een deel hiervoor gereserveerd moeten worden. Om dit te kunnen realiseren dien Ik de volgende motie in. Motie VI. "De raad der gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 12 december 1988, overwegende dat: - aangescherpte milieumaatregelen ock voor een deel op de gemeente zullen worden afgewenteld; - te verwachten oplossingen aanzienlijke financiële middelen zullen vergen, besluit: - een mi lieufonds In te stellen; - een gedeelte van de winstuitkering van de NV Frigem In bovengenoemd fonds te storten; - jaarlijks vast te stellen welk deel van de winstuitkering wordt gereserveerd, en gaat over tot de orde dag." In deze motie is bewust niet een percentage of een getal genoemd. De bedoeling is dat wij burgemeester en wethouders vragen om met een voorstel in dezen via de Commissie voor de Finan ciën te komen naar de raad. De motie Is mede-ondertë<.end door de heer Burg. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Mijnheer de voorzitter, in het stikje over Leeuwarden, hoofdstad van Friesland, stelt u dat degenen die ruime en daardoor duurdere woningen zochten, Leeuwarden te weinig tot hun woonplaats kozen, terwijl zij hier wel werken, recreëren en gebruik maken van de door de gemeente gesubsidieerde voorzieningen. Alsof dat niet het gevolg Is van een beleid, waar wij al Jaren in onze algemene beschouwingen tegen hebben gewaarschuwd. WIJ hopen dat dit nu doordringend besef en het verruimen van de mogelijkheden voor vrije sectorkavels behalve een verbetering in vestigingsmogelijkheden voor new-comers ock een terugstroom van bedoelde gebruikers van onze voorzieningen kan bewerkstelligen. Het belang van de versterking en uitbouw van de centrumpositie van Leeuwarden wordt door de VVD-fractie onderschreven. Wij ondersteunen uw activiteiten om deze visie te verdedigen. Al sinds jaar en dag wordt er vanuit diverse richtingen gespreken over het verkopen van onze stad. De vele pogingen hebben nog niet geleid tot het verwachte resultaat. Tot een daad werkelijke invulling Is nog geen erkele poging gedaan die voldoende hout snijdt. Wel is bekend dat er nu twee onderzoeken lopen naar een p.r.-beleid. Duidelijk Is dus waar het aan ontbreekt: coördinatie. Het is duidelijk dat de gemeente deze kar niet alleen kan trekken. Er zal een organisatiestructuur moeten worden opgezet vanuit de gedachte dat alle p.r.-activiteiten vanuit één punt gecoördineerd kunnen worden. Om tot uitvoering te komen van een breedgedragen p.r.-plan zal een coördinatiegroep samengesteld moeten worden. In deze coördinatiegroep zullen deskundigen op het gebied van marketing en p.r. van een aantal bedrijven en instellingen uit Leeuwarden zitting moeten hebben. Om dit te realiseren - dan Is de vraag of de gemeente dit moet doen of dat dat zal moeten gebeuren In de vorm van een stichting - zouden wij graag zien dat op korte termijn getracht wordt met de betrekkenen een bijeenkomst te organiseren om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 10