- 26 - volgen. Dat houdt In dat steeds meer een beroep gedaan zal worden op vrijwillige, dus onbe taalde krachten. PAL Is van mening dat de grenzen van het bezuinigen op dit terrein in zicht zijn gnomen. Bijvoorbeeld een functie als het Advies- en Informatiewerk heeft ter garantie van kwaliteit en continuïteit een gekwalificeerde betaalde beroepskracht nodig. Datzelfde geldt ock voor een functie als het KRIC. Het college moet wel met heel goede argumenten komen voor bezuinigingen op welzijnsterrein in het kader van de komende herwaardering om de steun van de PAL-fractie daarvoor te krijgen. Terucjcerend naar de investeringsplannen die het college aankondigt, kan de vraag gesteld worden hoe het college geld probeert binnen te krijgen. In het beleidsplan stelt het college de gemeente Leeuwarden voor als een eenheid; het wil Leeuwarden als stad profileren, het wil concurreren met andere gemeenten en dingen naar de gunst en het geld van rijksoverheid, bedrijven, maatschappelijke organisaties en potentiële inwoners. Maar Leeuwarden is geen concern en de gemeenteraad is geen raad van commissarissen. Leeuwarden is een stad van verschillende groepen mensen, die verschillende en soms tegenstrij dige belangen hebben. Het college, en dus de PvdA, zegt voor Leeuwarden te kiezen, maar kiest feitelijk voor de economisch sterkeren wanneer wij kijken naar de voorgestelde inzet van mid delen. Het volkshuisvestingsbeleid wordt afhankelijk gemaakt van het ruimtelijk ordeningsstre- ven van het college. Het financiële draagvlak van de stad moet omhoog, dus moeten gezinnen met geld in de stad blijven. De bouw Inspanningen zullen daarop gericht worden en niet meer op de zorg voor huisvesting van woningzoekende alleenwonenden met een smalle beurs. Gezinnen met geld worden aangelokt met koopwoningen om de financiële draagkracht van de stad te vergroten. Want meer mensen met geld betekent een grotere stad met betere voorzienin gen. Het worden weer gouden tijden! Is dat progressief? Is het progressief als er niet meer gebouwd wordt (of verbouwd wordt) voor de woningzoekende alleenwonende en laagstbetaalden? Het gaat daarbij om bijna 2.800 mensen. Het college stelt in zijn beleid dat zij maar woonruimte moeten vinden In de bestaande voorraad. Zeker, er staan 1.000 woningen leeg. Maar als er niet meer dan f 200,huursubsidie gegeven mag worden, dan zijn deze woningen niet beschikbaar voor de groepen die een woning zoeken. Of heeft het college Inmiddels concrete plannen om deze woningvoorraad geschikt te maken voor deze categorieën woningzoekenden? Wat heeft het college gedaan om te bevorderen dat de woningcorporaties eengezinswoningen per kamer aan bijvoorbeeld studenten verhuren? Moeten in Leeuwarden net als In Amsterdam stadsnomaden hekken, krotten en bouwsels op brakliggende stikjes land gaan bouwen om goeckoop te kunnen wonen? Is dat stede- Iijke vernieuwing? Door een halsstarlgge houding van de staatssecretaris van Volkshuisvesting dreigt de S8-flat In de Meenthe gesloopt te worden. Vertragende tactieken van de Woningstichting Leeuwarden-Leeuwarderadeel (WLL), bij wie het besluit tot sloop Jaren geleden al vaststond, hebben ertoe geleid dat de S8-flat er nu bijligt als een etterende puist in het levende weefsel van Bilgaard. De staatssecretaris en de WLL zijn maatschappelijk onverantwoordelijk bezig geweest. Goeckope woningen, die zeer goed verbeterbaar zijn tot huisvesting voor studenten of andere al leenwonenden, dreigen te worden gesloopt. De wethouder lijkt nu de strijd opgegeven te hebben. Ik dien de volgende motie in, die bedoeld Is om het college te stimuleren om te blijven strijden voor het behoud van de S8-f!at. Motie VII. "De raad der gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 12 en 13 december 1988, overwegende dat: - in Leeuwarden een groot aantal hbo- en mbo-studenten gehuisvest moeten worden; - de financiële positie van hbo- en mbo-studenten en andere jongeren over het algemeen en volgens objectieve maatstaven slecht Is; - ten behoeve van de huisvesting van genoemde groepen de bestaande goeckope woningvoorraad optimaal en maximaal benut moet worden; - de S8-flat in de Meenthe een groot aantal appartementen bevat, waarin per appartement drie of vier personen tegen een relatief lage prijs een kamer met - 27 - gebruik van gemeenschappelijk voorzieningen kunnen huren; - het afwijzen van een gunstige f inancierIngsregel ing voor een Ingrijpende ver bouwing van de S8-flat door de staatssecretaris van Volkshuisvesting op zichzelf geen reden is om tot afbraak van deze flat over te gaan; - het maatschappelijk onverantwoord is om goede en goeckope woningen aan de woning voorraad te onttrekken; - de S8-flat goed verbeterbaar is, besluit het college op te dragen: - er bij de desbetreffende corporaties nogmaals op aan te dringen de S8-flat niet te slopen, maar te verbeteren ten behoeve van studenten en/of andere alleen wonenden; - op zeer korte termijn de mogelijkheden te onderzoeken om het Gemeentelijk Woningbedrijf de S8-flat te laten kopen (voor een gereduceerd bedrag) en zelf te verbeteren voor de huisvesting van genoemde groepen." De motie Is mede-ondertekend door Gerard Helns. (De Voorzitter: De motie is voldoende onder steund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) PAL vindt dat het college er te veel op gekt dat de voorgestelde Investeringsplannen structurele werkgelegenheid met zich mee zullen brengen en dat daarmee uiteindelijk ock de laagstbetaalden gebaat zullen zijn. Het regeringsbeleid van de afgelopen tien jaar heeft naar onze mening toch wel voldoende aangetoond dat een dergelijke gek - of mooier gezegd: politieke filosofie - er alleen maar toe leidt dat de laagstbetaalden nog lager betaald worden. Het minimabeleid van het college dreigt een zoethoudertje te worden, omdat het niet n Ingebed is In een beleid van stedelijke vernieuwing dat de positie van de huidige bewoners als uitgangspunt neemt. Hetzelfde zien wij bij het cultuurbeleid. Wethouder Kessler ziet cultuur als een motor van de economie. Nog afgezien van het feit dat dat marxisme op z'n kop is - maar dat hoort ken nel ijk bij schuivende panelen - bergt een dergelijke functie van cultuur het gevaar In zich dat cultuur marktgericht moet worden. Het gevolg daarvan kan zijn dat Leeuwarden wellicht streks een duur en luxe cultuurpaleis of -tempel heeft zonder bezoekers of een goed verkoopbaar aan bod, terwijl voor de spontane initiatieven voor culturele activiteiten van Inwoners van deze stad geen financiële steun beschikbaar is. Is dat progressief? PAL vindt van niet. Wanneer wij op deze manier het col legebei eid, en dus PvdA-beleid, tegen het licht houden, dan kan mijn fractie niet anders dan concluderen dat het progressieve gehalte tegenvalt en dat het college, dus de PvdA, de panelen verschuift van links naar rechts en van stadsvernieuwing naar cltyselling. De vroegere door sociaal-democraten geuite bezwaren tegen de regulering door de markt zijn kennelijk als sneeuw voor de zon verdwenen. PAL betwist dat het een onontkoombare keuze is om mee te doen met de grote concurrentiestrijd. PAL betwist dat niet meedoen bij voor baat verlies oplevert. Want: een dergelijke uitsprak Is een politieke uitspraak, hoewel hij wordt voorgesteld als een objectieve waarheid. Door een dergelijke uitsprak laat het college zich meetrekken In de sfeer van korte termijnsuccessen. Het col legeprogramma mag dan voor bijna 100? het PvdA-verk iezingsprogramma zijn, het col legebeleld vertoont veel overeenkomsten met het regeringsbeleid. Is daarbij het CDA niet de dominante partij? Tot slot. De PAL-fractie heeft veel waardering voor de Inzet en het enthousiasme van amb tenaren. Wij beseffen dat wij soms erg veel van hen vragen. Dat wij dat doen blijkt uit de reactie van het college op vragen wanneer de beloofde nota zus of zo nu eindelijk eens komt. De reactie van het college is vaak dat de ambtelijke capaciteit niet toereikend Is voor de vragen om beleidsnotities vanuit de gemeenteraad. Dat antwoord wordt te vaak gegeven, vindt onze fractie. Alsof capaciteit niet direct te maken heeft met het stellen van prioriteiten. De PAL-fractie verwacht van het college dat het achter zijn ambtenaren staat, wat inhoudt dat aan de raad keuzen worden voorgelegd wanneer een teveel aan beleidsnotities wordt gevraagd. Op dit moment kunnen wij uit de reactie van het college vaak niet opmaken of het gaat om een keuzeprobleem of om het niet efficiënt genoeg

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 14