- 26 -
volgen. Dat houdt In dat steeds meer een beroep gedaan zal worden op vrijwillige, dus onbe
taalde krachten. PAL Is van mening dat de grenzen van het bezuinigen op dit terrein in zicht
zijn gnomen. Bijvoorbeeld een functie als het Advies- en Informatiewerk heeft ter garantie van
kwaliteit en continuïteit een gekwalificeerde betaalde beroepskracht nodig. Datzelfde geldt ock
voor een functie als het KRIC. Het college moet wel met heel goede argumenten komen voor
bezuinigingen op welzijnsterrein in het kader van de komende herwaardering om de steun van de
PAL-fractie daarvoor te krijgen. Terucjcerend naar de investeringsplannen die het college
aankondigt, kan de vraag gesteld worden hoe het college geld probeert binnen te krijgen.
In het beleidsplan stelt het college de gemeente Leeuwarden voor als een eenheid; het wil
Leeuwarden als stad profileren, het wil concurreren met andere gemeenten en dingen naar de
gunst en het geld van rijksoverheid, bedrijven, maatschappelijke organisaties en potentiële
inwoners. Maar Leeuwarden is geen concern en de gemeenteraad is geen raad van commissarissen.
Leeuwarden is een stad van verschillende groepen mensen, die verschillende en soms tegenstrij
dige belangen hebben. Het college, en dus de PvdA, zegt voor Leeuwarden te kiezen, maar kiest
feitelijk voor de economisch sterkeren wanneer wij kijken naar de voorgestelde inzet van mid
delen. Het volkshuisvestingsbeleid wordt afhankelijk gemaakt van het ruimtelijk ordeningsstre-
ven van het college. Het financiële draagvlak van de stad moet omhoog, dus moeten gezinnen met
geld in de stad blijven. De bouw Inspanningen zullen daarop gericht worden en niet meer op de
zorg voor huisvesting van woningzoekende alleenwonenden met een smalle beurs.
Gezinnen met geld worden aangelokt met koopwoningen om de financiële draagkracht van de
stad te vergroten. Want meer mensen met geld betekent een grotere stad met betere voorzienin
gen. Het worden weer gouden tijden! Is dat progressief? Is het progressief als er niet meer
gebouwd wordt (of verbouwd wordt) voor de woningzoekende alleenwonende en laagstbetaalden? Het
gaat daarbij om bijna 2.800 mensen. Het college stelt in zijn beleid dat zij maar woonruimte
moeten vinden In de bestaande voorraad. Zeker, er staan 1.000 woningen leeg. Maar als er niet
meer dan f 200,huursubsidie gegeven mag worden, dan zijn deze woningen niet beschikbaar voor
de groepen die een woning zoeken. Of heeft het college Inmiddels concrete plannen om deze
woningvoorraad geschikt te maken voor deze categorieën woningzoekenden? Wat heeft het college
gedaan om te bevorderen dat de woningcorporaties eengezinswoningen per kamer aan bijvoorbeeld
studenten verhuren? Moeten in Leeuwarden net als In Amsterdam stadsnomaden hekken, krotten en
bouwsels op brakliggende stikjes land gaan bouwen om goeckoop te kunnen wonen? Is dat stede-
Iijke vernieuwing?
Door een halsstarlgge houding van de staatssecretaris van Volkshuisvesting dreigt de
S8-flat In de Meenthe gesloopt te worden. Vertragende tactieken van de Woningstichting
Leeuwarden-Leeuwarderadeel (WLL), bij wie het besluit tot sloop Jaren geleden al vaststond,
hebben ertoe geleid dat de S8-flat er nu bijligt als een etterende puist in het levende weefsel
van Bilgaard. De staatssecretaris en de WLL zijn maatschappelijk onverantwoordelijk bezig
geweest. Goeckope woningen, die zeer goed verbeterbaar zijn tot huisvesting voor studenten of
andere al leenwonenden, dreigen te worden gesloopt. De wethouder lijkt nu de strijd opgegeven te
hebben. Ik dien de volgende motie in, die bedoeld Is om het college te stimuleren om te blijven
strijden voor het behoud van de S8-f!at.
Motie VII.
"De raad der gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 12 en 13 december 1988,
overwegende dat:
- in Leeuwarden een groot aantal hbo- en mbo-studenten gehuisvest moeten worden;
- de financiële positie van hbo- en mbo-studenten en andere jongeren over het
algemeen en volgens objectieve maatstaven slecht Is;
- ten behoeve van de huisvesting van genoemde groepen de bestaande goeckope
woningvoorraad optimaal en maximaal benut moet worden;
- de S8-flat in de Meenthe een groot aantal appartementen bevat, waarin per
appartement drie of vier personen tegen een relatief lage prijs een kamer met
- 27 -
gebruik van gemeenschappelijk voorzieningen kunnen huren;
- het afwijzen van een gunstige f inancierIngsregel ing voor een Ingrijpende ver
bouwing van de S8-flat door de staatssecretaris van Volkshuisvesting op zichzelf
geen reden is om tot afbraak van deze flat over te gaan;
- het maatschappelijk onverantwoord is om goede en goeckope woningen aan de woning
voorraad te onttrekken;
- de S8-flat goed verbeterbaar is,
besluit het college op te dragen:
- er bij de desbetreffende corporaties nogmaals op aan te dringen de S8-flat niet
te slopen, maar te verbeteren ten behoeve van studenten en/of andere alleen
wonenden;
- op zeer korte termijn de mogelijkheden te onderzoeken om het Gemeentelijk
Woningbedrijf de S8-flat te laten kopen (voor een gereduceerd bedrag) en zelf
te verbeteren voor de huisvesting van genoemde groepen."
De motie Is mede-ondertekend door Gerard Helns. (De Voorzitter: De motie is voldoende onder
steund en maakt deel uit van de beraadslagingen.)
PAL vindt dat het college er te veel op gekt dat de voorgestelde Investeringsplannen
structurele werkgelegenheid met zich mee zullen brengen en dat daarmee uiteindelijk ock de
laagstbetaalden gebaat zullen zijn. Het regeringsbeleid van de afgelopen tien jaar heeft naar
onze mening toch wel voldoende aangetoond dat een dergelijke gek - of mooier gezegd: politieke
filosofie - er alleen maar toe leidt dat de laagstbetaalden nog lager betaald worden.
Het minimabeleid van het college dreigt een zoethoudertje te worden, omdat het niet n
Ingebed is In een beleid van stedelijke vernieuwing dat de positie van de huidige bewoners als
uitgangspunt neemt.
Hetzelfde zien wij bij het cultuurbeleid. Wethouder Kessler ziet cultuur als een motor van
de economie. Nog afgezien van het feit dat dat marxisme op z'n kop is - maar dat hoort ken
nel ijk bij schuivende panelen - bergt een dergelijke functie van cultuur het gevaar In zich dat
cultuur marktgericht moet worden. Het gevolg daarvan kan zijn dat Leeuwarden wellicht streks
een duur en luxe cultuurpaleis of -tempel heeft zonder bezoekers of een goed verkoopbaar aan
bod, terwijl voor de spontane initiatieven voor culturele activiteiten van Inwoners van deze
stad geen financiële steun beschikbaar is. Is dat progressief? PAL vindt van niet.
Wanneer wij op deze manier het col legebei eid, en dus PvdA-beleid, tegen het licht houden,
dan kan mijn fractie niet anders dan concluderen dat het progressieve gehalte tegenvalt en dat
het college, dus de PvdA, de panelen verschuift van links naar rechts en van stadsvernieuwing
naar cltyselling. De vroegere door sociaal-democraten geuite bezwaren tegen de regulering door
de markt zijn kennelijk als sneeuw voor de zon verdwenen. PAL betwist dat het een onontkoombare
keuze is om mee te doen met de grote concurrentiestrijd. PAL betwist dat niet meedoen bij voor
baat verlies oplevert. Want: een dergelijke uitsprak Is een politieke uitspraak, hoewel hij
wordt voorgesteld als een objectieve waarheid. Door een dergelijke uitsprak laat het college
zich meetrekken In de sfeer van korte termijnsuccessen.
Het col legeprogramma mag dan voor bijna 100? het PvdA-verk iezingsprogramma zijn, het
col legebeleld vertoont veel overeenkomsten met het regeringsbeleid. Is daarbij het CDA niet de
dominante partij?
Tot slot. De PAL-fractie heeft veel waardering voor de Inzet en het enthousiasme van amb
tenaren. Wij beseffen dat wij soms erg veel van hen vragen. Dat wij dat doen blijkt uit de
reactie van het college op vragen wanneer de beloofde nota zus of zo nu eindelijk eens komt. De
reactie van het college is vaak dat de ambtelijke capaciteit niet toereikend Is voor de vragen
om beleidsnotities vanuit de gemeenteraad.
Dat antwoord wordt te vaak gegeven, vindt onze fractie. Alsof capaciteit niet direct te
maken heeft met het stellen van prioriteiten. De PAL-fractie verwacht van het college dat het
achter zijn ambtenaren staat, wat inhoudt dat aan de raad keuzen worden voorgelegd wanneer een
teveel aan beleidsnotities wordt gevraagd. Op dit moment kunnen wij uit de reactie van het
college vaak niet opmaken of het gaat om een keuzeprobleem of om het niet efficiënt genoeg