- 47 -
reserve onder de drie miljoen gulden zulten zakken. Da+ betekent geen of te weinig mogelijkhe
den om extra tegenvallers op te vangen, tenzij je natuurlijk bestaande bestemmingsreserves gaat
aanwenden maar dat is een zaak waar veel heken en ogen aan vastzitten. Ik wil wet toezeggen dat
wij bij de Voorjaarsnota en de komende herwaarderingsoperatie de raad nader zullen informeren
over het verloop en de stand van de algemene reserve.
Dan nu enkele opmerkingen over het derde thema, de reorganisatie. Het college heeft daar
over nog geen standpunten ingenomen. In die zin zal ik daarop ock niet vooruit lopen. Wij
zulten wel zo snel mogelijk met een standpunt op hoofdl ijnen komen. Waarschijnlijk sneller dan
In de planning is opgenomen. Dat heeft te mécen met een Informele vergadering van het Georgani
seerd Overleg van afgelopen vrijdag waarin daar van de kant van de werknemers op Is aangedron
gen. Een en ander in feite min of meer vanuit een zelfde optiek op grond waarvan de CDA-fractle
aandringt op spoed, namelijk daar waar je sneller kunt zul je dat moeten doen om hetzij eerder
klaar te zijn met het hele proces hetzij meer tijd te hebben in latere fases die nog
Ingewikkeld genoeg zullen worden. In dezelfde vergadering van het Georganiseerd Overleg is
gespreken over het feit dat - dat Is een reactie in de richting van de heer Rozema - cultuur
verandering een sleutelbegrip is binnen de reorganisatie, maar dat je er ock bescheiden ver
wachtingen van moet hebben. Hoe meer je de verwachtingen opschroeft over wat cultuurverandering
wel niet allemaal teweeg zal brengen, hoe groter de teleurstelling zal worden als je dat niet
helemaal haalt en hoe eerder mensen zullen af heken. Ik ben overigens bereid om in de Commissie
voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezeken - dat lijkt mij een betere commissie dan de
Commissie voor Algemene Zeken - de laatste stand van zeken met betrekking tot de cultuurveran
dering en de manier waarop het bureau Van Dien Co daarmee bezig is voor te leggen. Inclusief
de vraag wat een en ander kan gaan betekenen voor raadsleden en collegeleden.
De opvattingen van sommige fracties met betrekking tot concrete onderdelen van het gemeen
telijk apparaat, zoals bijvoorbeeld de Milieudienst, de Frieslandhal en het Gemeentelijk
Woningbedrijf, neem ik voorlopig maar voor kennisgeving aan. Wij zullen die opvattingen betrek
ken bij onze standpuntbepaling in het kader van de reorganisatie.
D66 heeft tot slot nog enkele opmerkingen gemaakt met betrekking tot de huisvesting van
het gemeentelijk apparaat. Een goede huisvesting is noodzakelijk. De gebouwen rond het Hofplein
en het stadhuis voldoen daar niet aan, zegt de heer Ybema. Ze zijn niet functioneel genoeg. Ock
daarover heeft het college nog geen definitieve standpuntbepaling ingenomen. Er tëcent zich
echter wel een zeer grote lijn af. Een totaal nieuw stadskantoor is onmogelijk - er zijn
zoveel verschillende functies In de gemeente aan de orde die je nooit In één kantoor kunt
onderbrengen - en ock niet te betalen. Vandaar dat wij, zoals wij er nu tegen aan kijken, op
meerdere lekaties uitkomen. Daarbij staat ons voor ogen om geen nieuwe raadzaal te bouwen, maar
de bestaande raadzaal te blijven gebruiken. Dat heeft tot gevolg dat het bestuurscentrum ock
rond deze plek geconcentreerd zal blijven worden. Tegelijkertijd sluiten wij hulsvesting van
een deel van het apparaat, bij voorkeur complete diensten, in het Burmanlahuis op dit moment
niet uit. Het is echter te vroeg daar nu verdergaande uitspraken over te doen. Het reorganisa
tie-onderzoek en het onderzoek naar de huisvesting zijn nog niet afgerond. Wij zullen de raad
daar te zijner tijd nader over informeren.
Tot slot nog een punt dat de heer Koopmans naar voren heeft gebracht en dat betrekking
heeft op het personeelsbeleid. Het gaat over de vraag in hoeverre er inzicht gegeven kan worden
in de toename van leden van etnische groepen. Op dit moment hebben wij daarover geen gegevens
beschikbaar. Het zal u bekend zijn dat aan leden van etnische groepen een voorrangsbehandeling
wordt gegeven, omdat ock zij vallen onder het criterium van voldoende geschiktheid. In het
kader van de automatisering van het personeelsbestand zullen wij de nodige aandacht besteden
aan de vraag hoe de toename c.q. afname zo effectief mogelijk te meten is. De raad zal dus nog
even moeten wachten.
Dan nu een reactie van mijn kant op de onderdelen cultuur en werkgelegenheid. Ten aanzien
van de sector cultuur zijn er weinig specifiëce vragen gesteld. PAL wijst op het gevaar van een
dure culturele infrastructuur waardoor geld voor de activiteiten, ock voor spontane activi
teiten, ontbreekt. Ik ben het er niet mee eens dat dat zo zal gaan gebeuren. Wel ben ik het
ermee eens dat dat een zeker risico zal kunnen zijn. Het betekent dat er altijd een evenwicht
zal moeten zijn tussen het geld voor de activiteiten en het geld voor gebouwen en mensen. Wij
- 48 -
proberen met dat evenwicht rekening te houden, maar het is uiteraard aan de raad om daar In
laatste Instantie het oordeel over uit te spreken.
De meeste fracties wijzen bovendien op het feit dat Den Haag ons met betrëcklng tot Het
Prlncessehof nog niet vergeten is. Ik kan dat alleen maar beamen en constateren dat dat boven
dien ock nog steeds Kamerbreed is. Wij zullen overigens moeten proberen dat vuurtje permanent
warm zien te houden.
Met betrekking tot het Frysk Orkest ligt dat wat ingewikkelder. Daar wordt In Den Haag
duidelijk verschillend over gedacht. Echter niet alleen in Den Haag, ock In Noord-Nederland.
Het college gaat er vooralsnog vanuit dat een bi Ickatiemodel van tien miljoen gulden haalbaar
moet zijn. Wij baseren ons daarbij onder meer op de opvattingen van het Frysk Orkest zelf dat
een heel eind In die richting komt. Op dit moment is er overigens een onafhankelijke financiële
werkgroep bezig om de hele exploitatie nogmaals onder de loep te nemen. Over de vraag wat er
moet gebeuren als er meer dan tien miljoen gulden nodig zou zijn heeft het college nog geen
duidelijk standpunt ingenomen. Het zal duidelijk zijn dat wij niet staan te trappelen van onge
duld.
Een opmerking over de Prinsentuin. Bruisend onderdeel van het stadshart, een suggestie van
D66. Ik wil toch de nodige vraagtekens zetten bij dat idee. De stad moet mijns Inziens ock
plekken hebben waar je rustig kunnen wandelen, waar het stil Is en waar je van de zon moet kun
nen genieten. Bovendien kan je niet alles overal tegelijk. Het bruisende gebeuren zie ik toch
veel meer ontstaan op het Wllhelminapleln dat binnenkort opnieuw wordt Ingericht en voorzien
zal worden van een open podium. Het Is natuurlijk niet zo dat er In de Prinsentuin helemaal
niets gebeurt. Er is een werkgroep Activiteiten Prinsentuin die daar allerlei activiteiten
organiseert. De raad zal daar vandaag maar In ieder geval morgen een subsidie van rond
f 10.000,aan geven.
Tot slot de PvdA die nogmaals benadrukt dat het streven naar cultuurspreiding van belang
Is. Het college is het daar nog steeds volledig mee eens. Wij zijn dan ock nog steeds van plan
- alhoewel dat door allerlei omstandigheden wat is vertraagd - de raad een notitie met
betrekking tot de zogenaamde vierde doelstelling aan te bieden.
Op het gebied van de werkgelegenheid zijn er wat gerichtere vragen gesteld over de her-
oriëntatiegespréeken. Ik kan daar het volgende over zeggen. Wij zijn ermee bezig, maar het Is
een terrein dat op dit moment druk in ontwikkeling is. Afgelopen vrijdag is in het Kabinet een
akkoord gesloten over de zogenaamde werkervaringsplaatsen die van belang zijn voor de follow-up
projecten in het kader van de heroriënteringsgesprekken. Wij zullen de precieze manieren waarop
dat tot ons komt en wat wij ermee kunnen doen af moeten wachten. Overigens hebben wij al een
zestal gespréeken gevoerd met de werkgevers in de non-profitsector om mee te gaan werken aan
het tot stand brengen en creëren van werkervaringsplaatsen. De overige werkgevers in de non-
profitsector zullen wij door middel van gerichte mailing benaderen.
De suggestie van het CDA om door middel van een gerichte premieregeling zoals in
Lemsterland gebeurt te gaan werken wordt op dit moment onderzocht op de consequenties. Ik heb
dat overigens in de afdelingsvergadering ock al toegezegd. Misschien voor de duidelijkheid nog
even het volgende. Lemsterland geeft op dit moment elk bedrijf dat een werkloze in dienst neemt
f 4.000,gedurende twee jaar. De gemeente betaalt dat uit de bespaarde uitkering. Ock het CDA
vraagt of er bij ons mogelijkheden zijn voor een dergelijke benadering. Op zich zelf hoeft de
vraag of er mogelijkheden zijn niet onderzocht te worden. Die mogelijkheden zijn er. De manier
waarop je ermee om gaat is denk ik iets ingewikkelder, omdat er toch ock een aantal vragen
beantwoord zal moeten worden.
De eerste vraag Is of wij ons net als dat in Lemsterland gebeurt moeten richten op alle
werklozen of dat wij ons alleen moeten richten op de langdurig werklozen. Een tweede vraag is
of je de regeling op alle bedrijven van toepassing moet verklaren. Bovendien Is er de vraag hoe
je het moet betalen, want er is natuurlijk ock weer geld mee gemoeid. Daarnaast vraag ik mij af
of je deze zaak op gemeentelijk niveau puur boekhouckundlg kunt oplossen. Desalniettemin doe Ik
de toezegging dat wij daar nader op terug zullen komen. Dat geldt trouwens ock voor de PvdA die
het college attendeert op de Nijmeegse aanpak met betreking tot langdurig werklozen. Het lijkt
mij een goede zaak in de komende maanden de Commissie voor Economische Zaken en Bedrijven over
een en ander te informeren en aan te geven wat er zo al gebeurt en op welke wijze wij follow-up