- 57 - boe+es en aanschrijvingen hard nodig zijn om bedrijven te wijzen op hun verantwoordelijkheid voor ons milieu. Wij zijn het daar volstrë^t mee eens. Op dit moment zijn er zeven procedures die gaan van dwangsommen tot sluiting. Het beeld dat er geen beleid is, voorzitter, is niet juist. Overigens, Ik wil dat nogmaals herhalen, er Is wel degelijk behoefte aan een algemene nota. Wij zijn voornemens om in maart een contourennota aan de raad voor te leggen, waarin met name een aantal hoofdpunten worden opgenomen op grond waarvan politieke keuzes kunnen worden geformuleerd. Daarna kan uitwerking van die nota plaatsvinden. Ik kom dan nu, voorzitterbij de beantwoording van een aantal afzonderlijke punten. De PvdA-fractle heeft gevraagd hoe het staat met de compostering van het gemeentelijk plantsoen-en bermafval. Voor zover geschikt wordt het groenafval uit de plantsoenen gecomposteerd. Het geldt niet voor zwerfvuil, maar ock niet voor rozentskken want die zijn niet geschikt voor com- posteren en gaan naar de vuilverbranding. De PvdA-fractie heeft gevraagd of het mogelijk is om de verzekeringsmaatschappijen in de zin van sponsoring te betrekken bij verkeersvei I igheldsprojecten. Het college Is bereid daar invulling aan te geven. Wij zullen ons In verbinding stellen met een aantal verzekeringsmaat schappijen om te kijken of wij bijvoorbeeld bij de oplossing van blackspots of anderszins in de sfeer van voorlichting gezamenlijke projecten kunnen opzetten. Terecht wordt geconstateerd dat mevrouw Smit-Kroes het Van Harinxmekanaal het karekter van grootscheepvaartwater wil ontnemen. De PvdA-fractie vraagt wat voor actie het college ter zdce zal ondernemen. In het structuurplan voor de vaarwegen voldoet het Van HarInxmek anaal Inderdaad niet aan de norm van grootscheepvaartwater; er wordt te weinig gebruik van gemaekt. Het probleem is een beetje dat In het ontwerp-Streek plan van de provincie Friesland hetzelfde verhaal wordt gehouden. Onze gemeente heeft daar bezwaar tegen aangetekend, maar dat heeft In de reactie van de provincie niet geleld tot een aanpassing daarvan. Wij hebben dus niet zo zeer in de richting van Den Haag een probleem. In onze provincie wordt feitelijk de prioriteit niet bij het Van Har inxmek anaal gelegd maar bij het Prinses Margrietkanaal. Wij zullen dus eerst zending in de richting van de provincie moeten bedrijven. Een opmerking over de geluidbelastingnormen van de vliegbasis en de vraag of het college met harde cijfers kan informeren naar de gebruiksmogelijkheden. Er bestaat overeenstemming tussen rijk, provincie en betrekken gemeente over de geluidscontouren rond het vliegveld van Leeuwarden. De moeilijkheid van de vraag hoeveel ruimte daar In zit voor het civiele gebruik is dat, als je die ruimte weet, je dan ock weet hoeveel militaire vliegbewegingen er plaatsvinden. Wel, dat Is nu eenmaal geheim. Spotters kunnen die bewegingen wel tellen, maar de cijfers zijn in leder geval geheim. Wij weten dus niet exact wat de ruimte Is binnen de vastgestelde geluidsnormering voor het civiele gebruik. Wij hebben tijdens het gesprek van ongeveer een maand geleden met de staatssecretaris gevraagd om eens aan te geven in welke richting wij moeten denken, want wij kunnen natuurlijk wel mooie plannen meken maar als blijkt dat er maar één vliegtuig per maand op mag stijgen dan is alles voor niks geweest. Wij hebben daarop de op zichzelf perspectief biedende uitspraak gekregen dat de vliegbasis Leeuwarden vergelijkbaar is met de vliegbasis Twenthe. Als u weet hoeveel bewegingen daar moge lijk zijn en dat wij In onze planvorming nog lang niet op dat niveau denken te gaan zitten, dan gaan wij er vanuit dat wij vooralsnog zinvol kunnen werken aan de civiele mogelijkheden van de vliegbasis zonder dat wij de vastgestelde geluidsnormeringen daarmee geweld aan doen. De PvdA-fractie heeft gespreken over een "beeldplan", een visueel-rulmtelijke visie op de inpassing van stedebouvkundige ingrepen. Binnen het college bestaat het idee om dat beeldplan met name te verwerken in de structuurschets waar wij het komende jaar mee van start gaan en dat jaar ock hopen af te ronden. Overigens wachten wij de Inbreng die de PvdA-fractie in de Com missie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting heeft toegezegd graag af. Vervolgens heeft de PvdA-fractie een vraag gesteld over de voorbeeldprojecten in het kader van de Vierde nota over de ruimtelijke ordening. Daarbij heeft de fractie met name gedacht aan de herinrichting van het W!Ihelmlnapleln. Uit een brief uit 1985 van minister Nijpels aan de Tweede Kamer is ons gebleken dat de minister uitsluitend de in de ontwerp-nota aangewezen ste delijke knooppunten daarvoor In aanmerking wenst te laten komen. Zo ligt de situatie momenteel. Wij hebben daar wel bezwaar tegen aangetekend. Ik kan mij voorstellen dat, wanneer er definl- - 58 - tieve duidelijkheid bestaat en wanneer daaruit blijkt dat Leeuwarden Inderdaad de status van knooppunt krijgt, het op dat moment zinvol is te bezien welk project wij in dat kader gaan Indienen. De PvdA-fractie en de fractie van D66 hebben gevraagd naar de mogelijkheden voor de ont wikkeling van representatieve bedrlj fslckaties langs de rijkswegen. Er wordt daarbij onder andere verwezen naar de ontwikkelingen nabij Heerenveen en Joure. De vraag is met name toegespitst op de mogelijkheid nabij Rijksweg 32 en de kruising van Rijksweg 31, dus nabij Werpsterhoeken ock in de richting van Leeuwarden-West nabij de Philipsvestiglng. Voorzitter, het Is niet ongebruikelijk om, wanneer een dergelijke suggestie komt, eerst alle problemen eens te verwoorden. Je praat hier wel over een situatie waarbij sprske is van een aanzienlijk overschot aan bedrijfs- en industrieterrein op de Hemrik. Alles wat je daaraan toevoegt bete kent dat je in exploltatle-techni sche zin een veel grotere last langer met je mee blijft dra gen. Ik wil ode nog wijzen op de ideeën die bestaan omtrent Inrichting van bedrijfsterreinen, weliswaar toegespitst op de luchtvaartfunctie, nabij Airport Leeuwarden. Ik heb begrepen dat je dat tegenwoordig zo moet formuleren. Tenslotte spelen natuurlijk ock ruimtelijke, landschap pelijke overwegingen een rol. Momenteel is er spreke van een open gebied. Anderzijds moet je ock constateren dat er spreke Is van een markt. Ik vind dat je moet nagaan of die markt ode voor Leeuwarden beschikbaar is. Met de heer Ybema hoop Ik dat in 1989 gestart kan worden. Of dat allemaal likt laat ik nu even In het midden. Maar in combinatie met een Van der Valk-motel aldaar en ock in combinatie met de wetenschap dat in de toekomst daar spreke zal zijn van een krulsingsvrije situatie rond een tweetal autosnelwegen, kun je constateren dat de ruimtelijke situatie dan zo ingrijpend Is gewijzigd dat het niet uitgesloten moet worden dat, ock uit landschappelijke overwegingen, een dergelijke ontwikkeling daar mogelijk is. Ik stel de raad voor de nadere keuze toch te meken In het kader van de structuurschets Leeuwarden en ock onderdeel te laten uit meken van de plannen met betrekking tot het stadsgewest Leeuwarden zoals die nu samen met de provincie en de randge meenten worden uitgewerkt. Ik kom dan nu bij de Inbreng van de CDA-fractie, voorzitter. Van die kant is gespreken over de dorpennota en over de noodzack van een gedegen insprask. Wij hebben recent de nota uitgebracht. In de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting zijn de eerste gedachten daarover uitgewisseld. Wij voeren momenteel afzonderlijke besprekingen met de verschillende besturen van de Verenigingen van Dorpsbelang. Deze gesprekken zullen deze en volgende week worden afgerond. Daarna volgt een aangepaste concept-nota. In alle dorpen zullen vervolgens hoorzittingen over de nota worden gehouden om daarna at dan niet aangepast zijn weg te vinden In de richting van de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting en dan tenslotte bij de raad. Dus een mijns inziens uiterst uitgebreid en zorgvuldig overtegclrcuit. Het CDA heeft ock nog aangedrongen op snelle verwezenlijking van de aan leuningwoningen rond het voormal 1 ge k looster In Wljtgaard. Het project wordt zonder meer Inhoudelijk onder schreven. Een discussiepunt is de beschikbaarheid van contingenten. Ik wil allereerst wijzen op de terugloop van contingenten. Daarnaast zijn de knelpuntencontingenten - want daar hebben wij het In wezen over - voor wat betreft onze provincie ruim tweemaal overschreden. Ock daar bestaat niet veel kans op. Ock ten aanzien van de ruimtelijke inpassing en het aantal woningen - Ik verwijs dan weer naar de dorpennota: wat Is een redelijke uitbreiding voor een dorp ter grootte van Wijtgaard? - bestaan nog een aantal knelpunten. Nogmaals, inhoudelijk wordt over de wenselijkheid van het project niet anders gedacht. Door de CDA-fractie is ock geconstateerd dat wij er voor moeten weken dat er over vijf jaar geen gat valt in de planning voor woningbouw geschikte gronden. Gevraagd wordt om een korte notitie daarover van het college. Enige tijd geleden is reeds een ambtelijke notitie bespreken. Wij hebben geconstateerd dat, zeker nu de beschikbare contingenten aanzienlijk teruglopen ten opzichte van enige tijd geleden en gelet op de planning van Cammlnghaburen en datgene wat beschikbaar wordt gedacht in het kader van de nota vrije sector lek at Ie, je op zijn vroegst In 1994 en uiterlijk 1995 weer behoefte hebt aan een iets grotere uitbreiding, uitge zonderd dan wellicht enkeleklelne Ickatles waar je van i nbrel di ng k unt spreken. Zoals wij het zien zul je in 1991 moeten besluiten over toekomstige ik neem aan kleinschaliger uitbreidingen dan het basisplan Wtardaplan dat natuurlijk wel beschikbaar Is. Het is de bedoeling om In de al

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 30