- 57 -
boe+es en aanschrijvingen hard nodig zijn om bedrijven te wijzen op hun verantwoordelijkheid
voor ons milieu. Wij zijn het daar volstrë^t mee eens. Op dit moment zijn er zeven procedures
die gaan van dwangsommen tot sluiting.
Het beeld dat er geen beleid is, voorzitter, is niet juist. Overigens, Ik wil dat nogmaals
herhalen, er Is wel degelijk behoefte aan een algemene nota. Wij zijn voornemens om in maart
een contourennota aan de raad voor te leggen, waarin met name een aantal hoofdpunten worden
opgenomen op grond waarvan politieke keuzes kunnen worden geformuleerd. Daarna kan uitwerking
van die nota plaatsvinden.
Ik kom dan nu, voorzitterbij de beantwoording van een aantal afzonderlijke punten. De
PvdA-fractle heeft gevraagd hoe het staat met de compostering van het gemeentelijk plantsoen-en
bermafval. Voor zover geschikt wordt het groenafval uit de plantsoenen gecomposteerd. Het geldt
niet voor zwerfvuil, maar ock niet voor rozentskken want die zijn niet geschikt voor com-
posteren en gaan naar de vuilverbranding.
De PvdA-fractie heeft gevraagd of het mogelijk is om de verzekeringsmaatschappijen in de
zin van sponsoring te betrekken bij verkeersvei I igheldsprojecten. Het college Is bereid daar
invulling aan te geven. Wij zullen ons In verbinding stellen met een aantal verzekeringsmaat
schappijen om te kijken of wij bijvoorbeeld bij de oplossing van blackspots of anderszins in de
sfeer van voorlichting gezamenlijke projecten kunnen opzetten.
Terecht wordt geconstateerd dat mevrouw Smit-Kroes het Van Harinxmekanaal het karekter van
grootscheepvaartwater wil ontnemen. De PvdA-fractie vraagt wat voor actie het college ter zdce
zal ondernemen. In het structuurplan voor de vaarwegen voldoet het Van HarInxmek anaal Inderdaad
niet aan de norm van grootscheepvaartwater; er wordt te weinig gebruik van gemaekt. Het
probleem is een beetje dat In het ontwerp-Streek plan van de provincie Friesland hetzelfde
verhaal wordt gehouden. Onze gemeente heeft daar bezwaar tegen aangetekend, maar dat heeft In
de reactie van de provincie niet geleld tot een aanpassing daarvan. Wij hebben dus niet zo zeer
in de richting van Den Haag een probleem. In onze provincie wordt feitelijk de prioriteit niet
bij het Van Har inxmek anaal gelegd maar bij het Prinses Margrietkanaal. Wij zullen dus eerst
zending in de richting van de provincie moeten bedrijven.
Een opmerking over de geluidbelastingnormen van de vliegbasis en de vraag of het college
met harde cijfers kan informeren naar de gebruiksmogelijkheden. Er bestaat overeenstemming
tussen rijk, provincie en betrekken gemeente over de geluidscontouren rond het vliegveld van
Leeuwarden. De moeilijkheid van de vraag hoeveel ruimte daar In zit voor het civiele gebruik is
dat, als je die ruimte weet, je dan ock weet hoeveel militaire vliegbewegingen er plaatsvinden.
Wel, dat Is nu eenmaal geheim. Spotters kunnen die bewegingen wel tellen, maar de cijfers zijn
in leder geval geheim. Wij weten dus niet exact wat de ruimte Is binnen de vastgestelde
geluidsnormering voor het civiele gebruik. Wij hebben tijdens het gesprek van ongeveer een
maand geleden met de staatssecretaris gevraagd om eens aan te geven in welke richting wij
moeten denken, want wij kunnen natuurlijk wel mooie plannen meken maar als blijkt dat er maar
één vliegtuig per maand op mag stijgen dan is alles voor niks geweest.
Wij hebben daarop de op zichzelf perspectief biedende uitspraak gekregen dat de vliegbasis
Leeuwarden vergelijkbaar is met de vliegbasis Twenthe. Als u weet hoeveel bewegingen daar moge
lijk zijn en dat wij In onze planvorming nog lang niet op dat niveau denken te gaan zitten, dan
gaan wij er vanuit dat wij vooralsnog zinvol kunnen werken aan de civiele mogelijkheden van de
vliegbasis zonder dat wij de vastgestelde geluidsnormeringen daarmee geweld aan doen.
De PvdA-fractie heeft gespreken over een "beeldplan", een visueel-rulmtelijke visie op de
inpassing van stedebouvkundige ingrepen. Binnen het college bestaat het idee om dat beeldplan
met name te verwerken in de structuurschets waar wij het komende jaar mee van start gaan en dat
jaar ock hopen af te ronden. Overigens wachten wij de Inbreng die de PvdA-fractie in de Com
missie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting heeft toegezegd graag af.
Vervolgens heeft de PvdA-fractie een vraag gesteld over de voorbeeldprojecten in het kader
van de Vierde nota over de ruimtelijke ordening. Daarbij heeft de fractie met name gedacht aan
de herinrichting van het W!Ihelmlnapleln. Uit een brief uit 1985 van minister Nijpels aan de
Tweede Kamer is ons gebleken dat de minister uitsluitend de in de ontwerp-nota aangewezen ste
delijke knooppunten daarvoor In aanmerking wenst te laten komen. Zo ligt de situatie momenteel.
Wij hebben daar wel bezwaar tegen aangetekend. Ik kan mij voorstellen dat, wanneer er definl-
- 58 -
tieve duidelijkheid bestaat en wanneer daaruit blijkt dat Leeuwarden Inderdaad de status van
knooppunt krijgt, het op dat moment zinvol is te bezien welk project wij in dat kader gaan
Indienen.
De PvdA-fractie en de fractie van D66 hebben gevraagd naar de mogelijkheden voor de ont
wikkeling van representatieve bedrlj fslckaties langs de rijkswegen. Er wordt daarbij onder
andere verwezen naar de ontwikkelingen nabij Heerenveen en Joure. De vraag is met name
toegespitst op de mogelijkheid nabij Rijksweg 32 en de kruising van Rijksweg 31, dus nabij
Werpsterhoeken ock in de richting van Leeuwarden-West nabij de Philipsvestiglng. Voorzitter,
het Is niet ongebruikelijk om, wanneer een dergelijke suggestie komt, eerst alle problemen eens
te verwoorden. Je praat hier wel over een situatie waarbij sprske is van een aanzienlijk
overschot aan bedrijfs- en industrieterrein op de Hemrik. Alles wat je daaraan toevoegt bete
kent dat je in exploltatle-techni sche zin een veel grotere last langer met je mee blijft dra
gen. Ik wil ode nog wijzen op de ideeën die bestaan omtrent Inrichting van bedrijfsterreinen,
weliswaar toegespitst op de luchtvaartfunctie, nabij Airport Leeuwarden. Ik heb begrepen dat je
dat tegenwoordig zo moet formuleren. Tenslotte spelen natuurlijk ock ruimtelijke, landschap
pelijke overwegingen een rol. Momenteel is er spreke van een open gebied. Anderzijds moet je
ock constateren dat er spreke Is van een markt. Ik vind dat je moet nagaan of die markt ode
voor Leeuwarden beschikbaar is.
Met de heer Ybema hoop Ik dat in 1989 gestart kan worden. Of dat allemaal likt laat ik nu
even In het midden. Maar in combinatie met een Van der Valk-motel aldaar en ock in combinatie
met de wetenschap dat in de toekomst daar spreke zal zijn van een krulsingsvrije situatie rond
een tweetal autosnelwegen, kun je constateren dat de ruimtelijke situatie dan zo ingrijpend Is
gewijzigd dat het niet uitgesloten moet worden dat, ock uit landschappelijke overwegingen, een
dergelijke ontwikkeling daar mogelijk is. Ik stel de raad voor de nadere keuze toch te meken In
het kader van de structuurschets Leeuwarden en ock onderdeel te laten uit meken van de plannen
met betrekking tot het stadsgewest Leeuwarden zoals die nu samen met de provincie en de randge
meenten worden uitgewerkt.
Ik kom dan nu bij de Inbreng van de CDA-fractie, voorzitter. Van die kant is gespreken
over de dorpennota en over de noodzack van een gedegen insprask. Wij hebben recent de nota
uitgebracht. In de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting zijn de eerste
gedachten daarover uitgewisseld. Wij voeren momenteel afzonderlijke besprekingen met de
verschillende besturen van de Verenigingen van Dorpsbelang. Deze gesprekken zullen deze en
volgende week worden afgerond. Daarna volgt een aangepaste concept-nota. In alle dorpen zullen
vervolgens hoorzittingen over de nota worden gehouden om daarna at dan niet aangepast zijn weg
te vinden In de richting van de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting en dan
tenslotte bij de raad. Dus een mijns inziens uiterst uitgebreid en zorgvuldig overtegclrcuit.
Het CDA heeft ock nog aangedrongen op snelle verwezenlijking van de aan leuningwoningen
rond het voormal 1 ge k looster In Wljtgaard. Het project wordt zonder meer Inhoudelijk onder
schreven. Een discussiepunt is de beschikbaarheid van contingenten. Ik wil allereerst wijzen op
de terugloop van contingenten. Daarnaast zijn de knelpuntencontingenten - want daar hebben wij
het In wezen over - voor wat betreft onze provincie ruim tweemaal overschreden. Ock daar
bestaat niet veel kans op. Ock ten aanzien van de ruimtelijke inpassing en het aantal woningen
- Ik verwijs dan weer naar de dorpennota: wat Is een redelijke uitbreiding voor een dorp ter
grootte van Wijtgaard? - bestaan nog een aantal knelpunten. Nogmaals, inhoudelijk wordt over de
wenselijkheid van het project niet anders gedacht.
Door de CDA-fractie is ock geconstateerd dat wij er voor moeten weken dat er over vijf
jaar geen gat valt in de planning voor woningbouw geschikte gronden. Gevraagd wordt om een
korte notitie daarover van het college. Enige tijd geleden is reeds een ambtelijke notitie
bespreken. Wij hebben geconstateerd dat, zeker nu de beschikbare contingenten aanzienlijk
teruglopen ten opzichte van enige tijd geleden en gelet op de planning van Cammlnghaburen en
datgene wat beschikbaar wordt gedacht in het kader van de nota vrije sector lek at Ie, je op zijn
vroegst In 1994 en uiterlijk 1995 weer behoefte hebt aan een iets grotere uitbreiding, uitge
zonderd dan wellicht enkeleklelne Ickatles waar je van i nbrel di ng k unt spreken. Zoals wij het
zien zul je in 1991 moeten besluiten over toekomstige ik neem aan kleinschaliger uitbreidingen
dan het basisplan Wtardaplan dat natuurlijk wel beschikbaar Is. Het is de bedoeling om In de al