- 77 - hij de motie In petto wil houden, dan lijkt het mij handiger dat hij die terugneemt en te gele gener tijd opnieuw Indient.) Dat is de vertaling van mijn woorden, mijnheer de voorzitter. (De Voorzitter: Dat komt erop neer dat u motie VI met betrekking tot mllleufonds c.q. winst Frigem intrekt? Het staat u vrij om te gelegener tijd met die motie terug te komen. Ik heb dat zo correct gezegd?) Ja, mijnheer de voorzitter. De heer Meerdirk: Ik wil mijn reactie in tweede termijn de titel meegeven: Als PAL niet applaudlseert, dan raakt de PvdA gepikeerd en het CDA verbijstert. Wat de bootjes betreft. Wat daarvan blijft hangen Is dat ons bootje voorop vaart en dat wij de koers bepalen. (De heer J.F. Janssen: Een pleremachochel Ja, het doet er niet toe wat voor naam u er aan wilt geven. Wij varen voorop en bepalen de koers. Er Is nogal wat kritiek gekomen op de keuze die PAL maekt. Wethouder Kessler Is de enige geweest die daar naar ons Idee op een zdcelljke en een ter zeke doende manier op in is gegaan. Hij heeft gezegd dat het college een andere filosofie heeft dan PAL, maar dat het wel een fun damentele discussie is waar het over gaat. PAL zet nu juist vraagtekens bij de keuze die door het college Is gemaekt en die kennel ijk door alle fracties In deze raad met gejuich wordt begroet. Het college neemt de gek wat betreft de Inzet van middelen. Allerlei gemeenten maken ambitieuze plannen. Ze azen allemaal op steun van het bedrijfsleven. Onze mening is dat die plannen nooit allemaal uitgevoerd kunnen worden. Als dat wel gebeurt dan kun je over een aantal jaren de terugslag daarvan verwachten. De gemeente mist de publiekrechtelijke Instrumenten om bedrijven naar Leeuwarden te lekken. Vandaar de keuzes voor de Investeringsplannen en public- prlvate-partnershlp, met alle financiële risico's van dien voor de gemeente. Ik vind het merkwaardig dat het CDA en met name de VVD zich zorgen hebben gemaakt over de financiële positie van de gemeente, maar toch die risicovolle plannen zonder meer ondersteunen. Wij denken dat daar heel veel risico's aan verbonden zijn en dat het ock wel eens een keer verkeerd zou kunnen uitpakken. (De heer Koopmans: Datzelfde hebben wij ock opgemerkt. Wij heb ben gezegd dat wij heel wel weten dat er allemaal risico's zijn. Wij hebben gevraagd om Inzicht in de financiën.) Maar u bent verbijsterd over onze kritische vragen. (De heer Koopmans: Ja, ik ben inderdaad verbijsterd.) Goed, het verbijstert mij dan weer dat u aan de ene kant ver bijsterd bent over onze kritische vragen en dat u aan de andere kant wel een aantal kritische opmerkingen maakt over de financiële positie maar voor de rest over de plannen niet kritisch bent. Ik heb die kritiek In Ieder geval niet gehoord. (De heer Koopmans: Dat Is terecht, Ik heb daar ock geen kritiek op.) Nou dat wilde ik dus constateren. PAL bestrijdt dat niet meedoen bij voorbaat verlies oplevert. Wat opvalt is dat het vaak progressieve stadsbesturen zijn die Investeringsplannen van vele miljoenen guldens maken en daarmee met elkaar In de concurrentieslag gaan om de gunst van het rijk en het bedrijfsleven. De gemeentebesturen laten zich tegen elkaar uitspelen. Wat PAL voorstaat is dat met name uit de progressieve zeg maar linkse kant maar wat mij betreft ock uit andere kampen op de gevaren van een dergelijke medogenloze concurrentiestrijd wordt gewezen. Een dergelijke strijd levert naar onze mening meer verliezers op dan winnaars. En Juist dat Is voor PAL reden een andere koers te varen. Niet meedoen betekent niet bij voorbaat verlies. Het geeft minder voordeel als de gek van het college en de meerderheid van de raad goed uitpakt. Onze keus geeft echter veel en veel meer voordelen als de gek van het college negatief uitpakt. PAL acht de kans op niet slagen groter dan 50?. Vandaar onze voorzichtige koers. Kun je als gemeente de macro-economische ontwikkelingen zoals het CDA die gisteren schetste tegenhouden? Ons is ooit wel eens door een wethouder zeifopblazend vermogen verweten. Wij derken dat de presentatie In het nu vast te stellen beleidsplan ock een vorm is van zei fopblazend vermogen. Twijfels bij de maakbaarheid van de samenleving worden alom beleden, maar aan de andere kant wordt een beleidsplan voorgelegd waarin die twijfels ztjn weggeschreven en helemaal niet meer terucjcomen. Daar hebben wij kritiek op en daarover hebben wij ock kri tische vragen gesteld. Het niet slagen van beleid zou je over vijf of tien jaar kunnen zien wanneer allerlei gebouwen leegstaan en het werkgelegenheidsaspect uitgebleven is. Een andere reden voor een voorzichtige koers Is dat PAL direct wat voor de laagstbetaalden wil doen. PAL wil meer middelen Inzetten voor de stadsvernieuwing In de naoorlogse wijken. V - 78 - Daarvoor heeft PAL In Januari van dit Jaar nog een motie Ingediend. PAL wil meer middelen beschikbaar houden voor welzijnswerk en dergelijke. Ock welzijnswerk Is prodiktlef, al oogt het In deze tijd van snelle zzkenlleden en propagandisten van de vrije markt enigszins ouderwets. Maar dat neemt niet weg dat de noodzaek van de verzorgingsstaat In deze tijd niet kleiner is geworden. PAL heeft In de algemene beschouwingen gespreken over de teneur van het beleidsplan. Deze teneur, die betrekking heeft op de toécomst en niet op het verleden, mijnheer Timmermans, doet ons kritisch zijn met betrekking tot de voorgestelde Inzet van middelen. In onze algemene beschouwingen hebben wij het beleidsplan tegen het licht gehouden en beoordeeld op zijn ambi tieus en progressief gehalte. Die kwal If Icatle was daar door PvdA-raa'ds leden aan gegeven. In leder geval was die kwal IfIcatle aan het col Iegebeleld gegeven. PAL had uit de uitvoering van het col I egebeleld, zo stelden zij, een verschuiving naar links moeten afleiden. Nou dat Is Iets wat wij In onze algemene beschouwingen geprobeerd hebben te doen, maar het Is niet gelikt. Er Is sprdce van een verschuiving naar rechts als je ziet hoe risicovol het college zich op de door PAL geschetste markt begeeft. En dat Is wat wij bedoelen met het verkopen van sociaal democratische beginselen. BIJ die beginselen behoort naar onze mening niet het voeren van een hevige concurrentiestrijd tussen gemeenten onderling. Een sterkte/zwskte-analyse vinden wij best. Daar gaan wij mee akkoord. In het verleden hebben wij daar zelfs ock voorgestemd. Wij gaan akkoord met het uitbuiten van de sterke punten van de stad en willen die ock wel promoten. Met het verbeteren van zwakke punten zijn wij het natuurlijk ock eens. Maar dat Is Iets anders, wij noemen dat cltymarketlng. Wat wij In het beleidsplan bespeuren Is cltyselllng en dat Is op een gegeven moment risicovol Je stad verkopen en God zegene de greep. Dat Is ongeveer wat wij er als teneur uithalen.(Mevrouw Van der Kloet: Dat Is de Invloed van het CDA.) Ja, Inderdaad. Wethouder Timmermans heeft onze fractie verweten nu met kritiek te komen terwijl wij, en Ik parafraseer, kilo's boter op ons hoofd zouden hebben. Ik wil niet op alle opmerkingen van zijn kant Ingaan, want de heer Helns zal dat strjks doen omdat een aantal zekelIJke punten toch In een wat persoonlijk sausje gepresenteerd werd. WIJ vinden een dergelijke reactie ontoereikend. Het lijkt erop dat Je op een gegeven moment met Iemand aan het wandelen bent en steeds dichter In de richting van de afgrond komt. Op een gegeven moment zegt de een - dat zijn wij dan In dit geval - Zullen wij nu wel doorlopen of - als het een sloot Is - daarover heensprlngen? Nee, wij willen stoppen want die sloot lijkt ons Iets te breed. Onze polsstck Is niet lang genoeg. Dan zegt de wethouder: Ja wacht eventjes, tot nu toe zijn Jullie meegelopen en nu moeten Jullie ock meespringen. Daar passen wij voor, dat doen wij niet. (De heer Koop mans: U heeft wel gedwaald, begrijp Ik.) WIJ zijn een eindje meegelopen. WIJ willen nog wel meelopen maar dan vla een omweg en naar een bruggetje toe, om het In beeldspradc te houden. Wethouder Timmermans heeft ock gereageerd op een opmerking van mij waarbij Ik hem Inter preteerde. Ik heb hem vorige weéc In een openbare bijeenkomst - het ging daarbij onder meer om de vraag hoe het provinciaal bestuur met kleine dorpen bezig Is - horen zeggen dat het bouwen In kleine dorpen eigenlijk onzin Is, omdat door allerlei normstellingen van bijvoorbeeld de staatssecretarIs van Onderwijs en Wetenschappen al dat soort Investeringen weggegooid geld en achterhaald zouden zijn. Dat was de reden waarom Ik die opmerking madete. Ik wil nu nog even Ingaan op een aantal specifieke reacties van wethouders. Wethouder Kessler heeft gesproken over de culturele Infrastructuur en gezegd dat daar risico's aan zitten en dat er gestreefd wordt naar evenwicht. WIJ wachten dat af. Ock de noti tie met betrekking tot de vierde doelstelling over de cultuurspreiding wachten wij af. De rest komt vanavond aan de orde. Wethouder Heere heeft gezegd dat de grenzen van bezuinigen In zicht zijn gekomen, dat ze dat al eerder waren en dat ze neiging hebben te gaan verschuiven. Ik vind dat een ware consta tering. Als raad moeten wij er alles aan doen om te proberen die grens een keer heel duidelijk vast te leggen. De andere wethouders hebben mij geen reden gegeven om te reageren. Ik wil dan nu Ingaan op de reacties en de bijdragen van de fracties. Ik vind het treffend dat de PvdA gécomen is met een mooie vergelijking: werkgelegenheid en solidariteit als een Siamese tweeling. Dat lijkt een heel aardige vergelijking, alleen er zitten ock wel risico's aan. Het Is mij bécend dat een Siamese tweeling een of meer functies samen moet delen. Boven-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 40