- 89 - Informatie Is dat hier wel het geval.) Die Informatie heb Ik niet, maar het zou best zo kunnen zijn. (Mevrouw WJI lemsma-de Jong: Mijnheer de voorzitter, wat de hondenbrigade betreft zou Ik graag van u willen weten met welk aantal wij rekening moeten houden.) Uit mijn reactie mag u afleiden dat Ik mij daar In het geheel niets bij voorstel. Als je een hondenbrigade Instelt dan moet je minimaal twee honden nemen, niet vanwege het gezelschap maar vanwege de toch wat pro fessionele begeleiding van deze dieren. Ik geef het woord aan wethouder Kessler. De heer Kessler (weth.): Mijnheer de voorzitter, Ik zal de verschillende sprécers achtereenvolgens langslopen. Mevrouw De Haan heeft geen opmerkingen In mijn richting gemaekt. De heer Koopmans. Hij gaat akkoord met het feit dat het Investeringsplan stadsgewest als algemeen kader voor het Investeringsprogramma zal kunnen gelden - wat ons betreft Is dat ock het geval -, maar dat er wel meer bekendheid aan gegeven moet worden. Ik wil die toezegging wel doen. Wij zullen In het te entameren p.r.-beleid daar ock nadere aandacht aan geven. Gisteren heb Ik al gezegd dat het misschien goed Is dat wij In het kader van het actieplan In de Nota Werkgelegenheid nog een keer de contouren aangeven. De heer Koopmans heeft ten aanzien van het onderdeel financiën gezegd dat er nog steeds geen analyses zijn en hij vraagt hoe Ik dan weet dat het wel meevalt. Ten eerste - Ik heb dat gisteren al gezegd - omdat het niet helemaal een rommeltje ls, om het zo maar te zeggen. Wij varen niet blind. De grote lijnen hebben wij wel degelijk te pekken. Ten tweede omdat het op zichzelf heel moeilijk ls om goede analyses te mdcen van bepaalde begrotingsposten. Zoals gisteren al Is gezegd willen wij ten aanzien van een beperkt aantal begrotingsposten, en met name die posten die langere tijd hetzij grotere overschrijdingen danwel onderschrljdlngen te zien hebben gegeven, een specif Jéc onderzode doen omdat daar ock de knelpunten zitten. De heer Koopmans vraagt In dat verband of er een toezegging gedaan kan worden dat die ana lyses geleverd worden bij de aanstaande herwaarderingsoperatie, dat wil zeggen medio april. Ik kan helaas die toezegging niet doen. Wij zijn drik bezig met het starten van die analyses. Daarvoor Is het natuurlijk wel nodig dat je de voorlopige rëcenIngsresuitaten 1986 en 1987 om kunt zetten In definitieve resultaten. Pas dan kan je echt goed met de analyses aan de slag. Wij koersen er op aan om In de zomer van 1989 de desbetreffende analyses te hebben, zodat wij ze In Ieder geval wel meekunnen nemen bij het opstellen van het volgende beleidsplan. (De heer Koopmans: Mag Ik een vraag stellen aan de wethouder, voorzitter? Denkt hij niet dat hij de analyses nodig heeft om te komen tot een goede herwaarderingsoperatie?) Ten aanzien van de her waarderingsoperatie die momenteel In voorbereiding Is lopen wij ock alle begrotingsposten weer langs. Daarbij lopen wij nu al tegen posten aan waarvan wij denken dat daar een zekere speling In zit: aan de ene de begrotJngsomvang en aan de andere kant datgene wat wij op rekeningsbasis uitgeven. Dergelijke posten nemen wij wel degelijk breed onder de loep, maar een echt breed onderzoek over het hele terrein hebben wij op dit moment niet In gang gezet. (De heer Koopmans: U denkt dat u op zich goed kunt herwaarderen zonder dat u beschikt over die analyses?) Ja. Het Is natuurlijk mooier als je die analyses wel hebt. De afgelopen jaren hebben wij ock alleen maar geherwaardeerd zonder echte specifieke analyses. Dus dat likt ons deze keer ock wel weer. Wel hebben wij gezegd dat wij nu eens zo ver moeten zien te komen dat wij de analyses kunnen meenemen bij het opstellen van de beleidsplannen. Een van de punten waar wij steeds tegen aan lopen ls dat wij steeds zo ver achter zijn met de rekening. Het tweede onderdeel van de toezegging die de heer Koopmans wenst Is In welke mate er met betrekking tot het beleid met de reserves In april al Inzicht gegeven kan worden. Daar wil Ik wel positief op antwoorden. Gisteren heb Ik al gezegd dat wij ons best zullen doen de raad met betrekking tot de stand van de algemene reserve nadere Informatie te geven. Daar kunnen wij tegelijkertijd opvattingen bij ventileren ten aanzien van het beleid dat wij In de toécomst willen gaan voeren. De reorganisatie. Ik deel de zorg van het CDA over het tempo. Voor alle duidelijkheid wil Ik meedelen dat wij op dit moment op schema liggen. WIJ zijn niet achter. De vraag ls alleen of je het tempo eventueel zou kunnen versnellen. De CDA-fract!e vindt het vreemd dat er geen Informatie bekend ls over de leden van - 90 - etnische groepen. Dat klopt. Wij hebben de situatie op dit moment nog niet goed In beeld. Er moeten overigens ock nog bepaalde keuzes gemaakt worden. Ik wil een heel simpel voorbeeld noemen. Reken je mensen van Indische afkomst nu wel of niet mee? Wij moeten ons daar nog nader op beraden. In het kader van de automatisering van het personeelsbestand zullen wij deze zaek meenemen. Overigens gebeurt het wel dat wij eens vragen aan mensen of zij lid zijn van een etnische groep. Dan volgt het antwoord: ledereen Is lid van een etnische groep. Deze zaek Is dus soms nogal Ingewikkeld en heel subtiel. Op dit moment hebben wij nog niet echt een goed Inzicht In wie wij nu tot lid van een etnische groep mogen rekenen. Wij gaan er wel mee bezig. Ik ben het met de heer Koopmans eens dat je, wil je die maatregel kunnen toetsen op zijn resultaten, In Ieder geval een definitie moet hebben wie wij onder lid van een etnische groep verstaan en dat je het In de tijd moet kunnen volgen. Nogmaals, wij gaan daar mee bezig. De heer De Beer heeft geen opmerkingen In mijn richting gemadet. De heer Meerdlrk stelt nogmaals de discussie aan de orde die de PAL-fractle heeft Ingebracht. Ik wil daar nog wel een keer antwoord op geven, want de heer Meerdlnk heeft de zaek dit keer wat meer toegespitst op de risico's die wij lopen met de benadering die het college nu voorstaat. Gisteren heb Ik al aangegeven dat die risico's voor een deel beperkt zijn. Wij pro beren grotendeels met de eigen middelen die er nu al bestaan, reguliere budgetten, een en ander te entameren. Het InvesterIngsprogramma Infrastructuur door middel van de stelpost civieltech nische werken. Het InvesterIngsprogramma cultuur door middel van de vrijvallende gelden van Het PrlncessehofHet Investeringsprogramma economische voorzieningen - vaek betreft het enta- merIngsprojecten - door middel van het fonds werkgelegenheid. Alleen ten aanzien van de recreatieve voorzieningen hebben wij op dit moment In die zin een probleem dat daar vrij moeilijk echt reguliere begrotingsposten voor te vinden zijn om daar het gemeentelijke aandeel voor te gaan betalen. Vandaar dat Ik gisteren ock In de richting van de PvdA heb gezegd dat wij er misschien niet aan ontkomen om nadere prioriteitsstelling te mdcen tussen de verschillende Investeringsprogramma's. De suggestie alsof wij tot nu toe ervoor gekozen zouden hebben om op grote schaal allerlei extra middelen voor deze Investeringsprogramma's ten laste van de alge mene dienst te brengen Is niet juist. Aan de andere kant Is er nog een risico, namelijk het risico van niet meedoen. Als je niet meedoet dan weet je In Ieder geval zeker dat je geen aanvullende middelen verkrijgt. Maar dat Is nu Juist waar het bij deze Investeringsprogramma's om gaat, het met relatief bescheiden eigen middelen, veelal uit bestaande begrotingsposten gehaald, een veelvoud aan middelen van andere overheden kunnen losweken. Ik moet constateren dat wij daarmee op de goede weg zijn. Een voorbeeld In dat kader, het plan Communautair Belang Noord-Friesland. Een plan dat In luttele weken ls gemaakt op grond van Informatie dat daarvoor subsidie zou kunnen worden verkregen. In dat verband wordt een beroep gedaan op de EFRO-mlddelen tot een bedrag van 40 miljoen gulden. Dat plan kon alleen maar op zo'n korte termijn worden gemaakt en Ingediend omdat wij Investe ringsplannen achter de hand hadden. Als alles likt dan leveren de plannen de gemeente Leeuwar den toch vele miljoenen guldens aan Europese subsidies op. Eenzelfde verhaal kan gehouden worden ten aanzien van bijvoorbeeld de concertzaal. Ock het niet meedoen aan de concertzaal levert heel veel risico's op, namelijk het verlies van het Con servatorium en de werkgelegenheidseffecten die daaraan zijn verbonden Inclusief de Investeringen. Kortom, ock niet meedoen levert grote risico's op. Overigens zijn er ln ons land meer gemeenten waar een zeer ambitieus beleid wordt gevoerd. In Den Haag ls een discussie aan de orde over de bouw van een stadhuis van maar liefst 400 miljoen gulden. Daar wordt ock door bevriende collega's van PAL aan meegedaan. Wat dat betreft gebeurt dat kennel Ijk ock In PAL-krlngen. (De heer Meerdlrk: Den Haag ligt In een ander deel van Nederland dat met name In de Vierde nota over de ruimtelijke ordening nogal veel aandacht heeft gekregen. Ik denk dat dat een van de verschilpunten Is.) Dus alleen als je In de Vierde nota over de ruimtelijke ordening veel aandacht krijgt, dan mag je dat doen en anders niet? (De heer Meerdlrk: Ik zeg dat dat een verschilpunt Is. En dat kan op een gegeven moment ock een andere Invulling geven aan het beleid dat je voert.) De heer Meerdlnk zegt nog In dit verband dat de kans op niet slagen groter Is dan 50$. Ik ben dat absoluut niet met hem eens. Tot nu toe gaat het goed. Zeker niet alles zal likken, maar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 46