- 101 - De heer Meerdlnk: De PAL-fractle maekt een voorbehoud ten aanzien van de Investeringsplan nen. Wij vinden die te vaag. Er zijn geen randvoorwaarden gesteld, terwijl de financiële begrenzing zelfs niet wordt aangegeven. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met Inachtneming van de aangenomen moties en de door het college gedane toezeggingen en het voorbehoud van de PAL- fractle ten aanzien van de Investeringsplannen. Punt 1c. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt ld (bijlage nr. 372). De Voorzitter: Aan de orde is Aanpassing begroting 1989 ten behoeve van nieuw beleid. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, na de woorden die Ik zojuist en ock gisteren heb gespreken zal het u duidelijk zijn dat wij tegen punt 2 van het besluit stemmen. De heer Herrema: Bij de discussie over nieuw beleid moet de raad een keuze meken over de omvang en de Invulling daarvan. Het college stelt voor over te gaan tot een forse verhoging van het budget voor nieuw beleid. Gezien de financiële situatie van de gemeente Is dat een opmerke lijk feit. Daar kan niet zo een-twee-drie aan voorbij worden gegaan. Toch ondersteunt de PvdA- fractle deze beleidswijziging en wel om de volgende redenen. Wij constateren dat de bestaande middelen voor nieuw beleid In toenemende mate onvoldoende ruimte bieden om In te spelen op de nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en om de accenten te verleggen op basis van het PvdA- verk lezingsprogramma. Door de beperkte financiële ruimte zit de zaak op slot. Bestaand beleid wint het dan van nieuw beleid. Het Is moedig en progressief - als je daaronder verstaat: vernieuwend en veranderJngs- gerlcht en daar ock middelen voor vrij willen meken - om de ruimte voor nieuw beleid te verho gen ten koste van bestaand beleid. Overigens Is de PvdA van mening dat, nu er meer financiële ruimte voor nieuw beleid is, toch vooral eerst gékéken moet worden naar accentverschuivingen binnen de diverse sectoren alvorens er een beroep gedaan wordt op nieuw beleid. Als dekking voor 1989 wordt de financiële meevaller van de zogenaamde september-cIreu I aire benut. Hoewel dit tegen de systematiek van de mee- en tegenvallers is, achten wij het In dit geval verantwoord gelet op datgene wat Ik zojuist heb gezegd. Bovendien kan de dekking moeilijk nu al ten laste van bestaand beleid worden gebracht, nu er een grote bezuinigingsoperatie voor de deur staat. De dekking voor de komende jaren zal echter wel uit het bestaande beleid moeten komen. Derhalve heeft het college al besloten om de omvang van de bezuinigingsoperatie te verhogen. De invoering van nieuw beleid Is een goede vertaling van de accenten die de PvdA-fractle wil leggen. Ik noem: minimabeleid, kinderopvang, werkgelegenheid, bestrijding seksueel geweld, milieubeleid/uitvoering Hinderwet, bestuurlijke preventie van de veel voorkomende criminaliteit en het meer zicht krijgen op de gemeentelijke financiën. Bij een aantal onderdelen wil Ik kort stlI staan Met de f 80.000,voor bestuurlijke preventie van de vee! voorkomende criminaliteit wordt de financiële en organisatorische vormgeving afgerond. Nu kan het accent liggen op het ont wikkelen van concrete activiteiten. WIJ hopen op korte termijn daar de eerste resultaten van te zien In de commissie. Van speciaal belang Is de wijze waarop het beleidsplan van de politie zijn vertaling op dit punt krijgt In concrete activiteiten. Wij willen graag te zijner tijd met - 102 - de burgemeester van gedachten wisselen over de concrete Invulling hiervan. Het minimabeleid mag ambitieus zijn. Het woord "ambitie" heeft zo langzamerhand in deze raad wat een verkeerde toonzetting gekregen. Ambitie heeft twee betékenissen: vol Ijver maar ock eerzuchtig. De laatste betekenis Is uiteraard niet de bedoeling. Ambitie betékent wel dat Je vol Ijver werkt aan de invulling van het minimabeleid. In de algemene beschouwingen van vorig jaar zijn wij al uitvoerig Ingegaan op de armoedeproblematlék Het is een goede zaék dat in het gemeentelijke beleid het minimabeleid meer gestalte krijgt, in dit geval dus door middel van het Noodfonds en de kort! ngsregel ing. Wij willen nu niet Inhoudelijk ingaan op de kor tingsregeling, maar willen volstaan met de opmerking dat het niet stigmatiserend karekter van de regeling voor ons een belangrijk beoordelingspunt Is. Wij gaan er vanuit dat het voorstel van BLUT bij het collegevoorstel zal worden betrekken. Een ding Is duidelijk, namelijk dat de nieuwe armoede vooral sociale armoede betékent. De kortlngsregelIng kan daarbij de financiële drempel om aan maatschappelijke activiteiten deel te nemen voor een deel wegnemen. Laten wij echter duidelijk zijn. Het rijk loopt met betrékklng tot de inkomenspositie van mensen met een uitkering voor zijn verantwoordelijkheid weg. Nieuwe voorstellen van het rijk over de bijstand verontrusten ons zeer: 20? b Ij standsbij dr age van de gemeenten en afkopen van de bijzondere bijstand. Dat betékent derhalve dat een actief beleid van de gemeente dringender en nood zakelijker is dan ooit. Het zou een goede zaak zijn als ock de VVD daar als boegbeeld bij zou zijn. Een ander punt Is het werkgelegenheidsbeleid. In de totale middelen voor nieuw beleid Is daar f 75.000,voor uitgetrokken. Met name hebben wij moeite met de f 25.000,voor de marktsector. Het werkgelegenheldsfonds ten behoeve van de marktsector Is leeg. Het college stelt voor daar slechts f 25.000,In te stéken. Gelet op de ruimte en het beroep op derge lijke middelen Is dat bedrag naar ons idee onvoldoende om daarmee een actief en stimulerend beleid te voeren. In het verleden hebben wij uit het fonds geld geput voor het BCL, terwijl ock Problcom daar een bijdrage uit heeft gékregen. Daarom willen wij een motie Indienen om daar Iets aan te doen, gekoppeld aan een ander punt. In het totale beeld van nieuw beleid kiezen wij nogal veel voor het aantrekken van nieuw personeel bij de gemeente zelf. In eerste Instantie Is het uiteraard de bedoeling dat binnen de bestaande budgetten wordt gékeken of er ruimte is om de knelpunten die er op het terrein van het personeel zijn aan te pekken. Het Is ons gebléken dat In de post resturen bij de gemeente nog ruimte zit om eventueel zéken te financieren. Derhalve dienen wij de volgende motie In. "De raad van de gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 13 december 1988, overwegende: - dat werkgelegenheid In het collegeprogramma een hoofdprioriteit Is; - dat hieruit een actieve rol van de gemeente voortvloeit met betrékklng tot het stimuleren en ontwikkelen van werkgelegenheidsprojecten in samenwerking met het bedrijfsleven; - dat In de begroting voldoende middelen aanwezig moeten zijn om deze actieve rol te ondersteunen; - dat de voorgestelde storting In het werkgelegenheldsfonds ten behoeve van de marktsector In het kader van nieuw beleid onvoldoende ruimte biedt, besluit de post Storting werkgelegenheldsfonds, onderdeel martksector, voor 1989 te verhogen met f 15.000,en de post Formatie EBO ten behoeve van automati sering met f 15.000,te verlagen." De motie Is mede-ondertékend door mevrouw Van der Kloet. (De Voorzitter: De motie Is voldoende ondersteund en maekt deel uit van de beraadslagingen.) Ik heb begrepen dat in de resturenpost van de gemeente nog een bedrag zit van ongeveer f 15.000,In eerste Instantie zal deze post gebruikt worden voor het oplossen van eventuele knelpunten. Dat betekent dat In principe de dekking voor ons voorstel aanwezig Is. Ik wil nog even doorgaan op het werkgelegenheidsbeleid ten behoeve van de marktsector.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 52