- 101 -
De heer Meerdlnk: De PAL-fractle maekt een voorbehoud ten aanzien van de Investeringsplan
nen. Wij vinden die te vaag. Er zijn geen randvoorwaarden gesteld, terwijl de financiële
begrenzing zelfs niet wordt aangegeven.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met Inachtneming van de
aangenomen moties en de door het college gedane toezeggingen en het voorbehoud van de PAL-
fractle ten aanzien van de Investeringsplannen.
Punt 1c.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt ld (bijlage nr. 372).
De Voorzitter: Aan de orde is Aanpassing begroting 1989 ten behoeve van nieuw beleid.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, na de woorden die Ik zojuist en ock gisteren heb
gespreken zal het u duidelijk zijn dat wij tegen punt 2 van het besluit stemmen.
De heer Herrema: Bij de discussie over nieuw beleid moet de raad een keuze meken over de
omvang en de Invulling daarvan. Het college stelt voor over te gaan tot een forse verhoging van
het budget voor nieuw beleid. Gezien de financiële situatie van de gemeente Is dat een opmerke
lijk feit. Daar kan niet zo een-twee-drie aan voorbij worden gegaan. Toch ondersteunt de PvdA-
fractle deze beleidswijziging en wel om de volgende redenen. Wij constateren dat de bestaande
middelen voor nieuw beleid In toenemende mate onvoldoende ruimte bieden om In te spelen op de
nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en om de accenten te verleggen op basis van het PvdA-
verk lezingsprogramma. Door de beperkte financiële ruimte zit de zaak op slot. Bestaand beleid
wint het dan van nieuw beleid.
Het Is moedig en progressief - als je daaronder verstaat: vernieuwend en veranderJngs-
gerlcht en daar ock middelen voor vrij willen meken - om de ruimte voor nieuw beleid te verho
gen ten koste van bestaand beleid. Overigens Is de PvdA van mening dat, nu er meer financiële
ruimte voor nieuw beleid is, toch vooral eerst gékéken moet worden naar accentverschuivingen
binnen de diverse sectoren alvorens er een beroep gedaan wordt op nieuw beleid.
Als dekking voor 1989 wordt de financiële meevaller van de zogenaamde september-cIreu I aire
benut. Hoewel dit tegen de systematiek van de mee- en tegenvallers is, achten wij het In dit
geval verantwoord gelet op datgene wat Ik zojuist heb gezegd. Bovendien kan de dekking moeilijk
nu al ten laste van bestaand beleid worden gebracht, nu er een grote bezuinigingsoperatie voor
de deur staat. De dekking voor de komende jaren zal echter wel uit het bestaande beleid moeten
komen. Derhalve heeft het college al besloten om de omvang van de bezuinigingsoperatie te
verhogen.
De invoering van nieuw beleid Is een goede vertaling van de accenten die de PvdA-fractle
wil leggen. Ik noem: minimabeleid, kinderopvang, werkgelegenheid, bestrijding seksueel geweld,
milieubeleid/uitvoering Hinderwet, bestuurlijke preventie van de veel voorkomende criminaliteit
en het meer zicht krijgen op de gemeentelijke financiën. Bij een aantal onderdelen wil Ik kort
stlI staan
Met de f 80.000,voor bestuurlijke preventie van de vee! voorkomende criminaliteit wordt
de financiële en organisatorische vormgeving afgerond. Nu kan het accent liggen op het ont
wikkelen van concrete activiteiten. WIJ hopen op korte termijn daar de eerste resultaten van te
zien In de commissie. Van speciaal belang Is de wijze waarop het beleidsplan van de politie
zijn vertaling op dit punt krijgt In concrete activiteiten. Wij willen graag te zijner tijd met
- 102 -
de burgemeester van gedachten wisselen over de concrete Invulling hiervan.
Het minimabeleid mag ambitieus zijn. Het woord "ambitie" heeft zo langzamerhand in deze
raad wat een verkeerde toonzetting gekregen. Ambitie heeft twee betékenissen: vol Ijver maar
ock eerzuchtig. De laatste betekenis Is uiteraard niet de bedoeling. Ambitie betékent wel dat
Je vol Ijver werkt aan de invulling van het minimabeleid. In de algemene beschouwingen van
vorig jaar zijn wij al uitvoerig Ingegaan op de armoedeproblematlék Het is een goede zaék dat
in het gemeentelijke beleid het minimabeleid meer gestalte krijgt, in dit geval dus door middel
van het Noodfonds en de kort! ngsregel ing. Wij willen nu niet Inhoudelijk ingaan op de kor
tingsregeling, maar willen volstaan met de opmerking dat het niet stigmatiserend karekter van
de regeling voor ons een belangrijk beoordelingspunt Is. Wij gaan er vanuit dat het voorstel
van BLUT bij het collegevoorstel zal worden betrekken. Een ding Is duidelijk, namelijk dat de
nieuwe armoede vooral sociale armoede betékent. De kortlngsregelIng kan daarbij de financiële
drempel om aan maatschappelijke activiteiten deel te nemen voor een deel wegnemen. Laten wij
echter duidelijk zijn. Het rijk loopt met betrékklng tot de inkomenspositie van mensen met een
uitkering voor zijn verantwoordelijkheid weg. Nieuwe voorstellen van het rijk over de bijstand
verontrusten ons zeer: 20? b Ij standsbij dr age van de gemeenten en afkopen van de bijzondere
bijstand. Dat betékent derhalve dat een actief beleid van de gemeente dringender en nood
zakelijker is dan ooit. Het zou een goede zaak zijn als ock de VVD daar als boegbeeld bij zou
zijn.
Een ander punt Is het werkgelegenheidsbeleid. In de totale middelen voor nieuw beleid Is
daar f 75.000,voor uitgetrokken. Met name hebben wij moeite met de f 25.000,voor de
marktsector. Het werkgelegenheldsfonds ten behoeve van de marktsector Is leeg. Het college
stelt voor daar slechts f 25.000,In te stéken. Gelet op de ruimte en het beroep op derge
lijke middelen Is dat bedrag naar ons idee onvoldoende om daarmee een actief en stimulerend
beleid te voeren. In het verleden hebben wij uit het fonds geld geput voor het BCL, terwijl ock
Problcom daar een bijdrage uit heeft gékregen. Daarom willen wij een motie Indienen om daar
Iets aan te doen, gekoppeld aan een ander punt. In het totale beeld van nieuw beleid kiezen wij
nogal veel voor het aantrekken van nieuw personeel bij de gemeente zelf. In eerste Instantie Is
het uiteraard de bedoeling dat binnen de bestaande budgetten wordt gékeken of er ruimte is om
de knelpunten die er op het terrein van het personeel zijn aan te pekken. Het Is ons gebléken
dat In de post resturen bij de gemeente nog ruimte zit om eventueel zéken te financieren.
Derhalve dienen wij de volgende motie In.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 13 december 1988,
overwegende:
- dat werkgelegenheid In het collegeprogramma een hoofdprioriteit Is;
- dat hieruit een actieve rol van de gemeente voortvloeit met betrékklng tot het
stimuleren en ontwikkelen van werkgelegenheidsprojecten in samenwerking met
het bedrijfsleven;
- dat In de begroting voldoende middelen aanwezig moeten zijn om deze actieve
rol te ondersteunen;
- dat de voorgestelde storting In het werkgelegenheldsfonds ten behoeve van de
marktsector In het kader van nieuw beleid onvoldoende ruimte biedt,
besluit de post Storting werkgelegenheldsfonds, onderdeel martksector, voor 1989
te verhogen met f 15.000,en de post Formatie EBO ten behoeve van automati
sering met f 15.000,te verlagen."
De motie Is mede-ondertékend door mevrouw Van der Kloet. (De Voorzitter: De motie Is
voldoende ondersteund en maekt deel uit van de beraadslagingen.)
Ik heb begrepen dat in de resturenpost van de gemeente nog een bedrag zit van ongeveer
f 15.000,In eerste Instantie zal deze post gebruikt worden voor het oplossen van eventuele
knelpunten. Dat betekent dat In principe de dekking voor ons voorstel aanwezig Is.
Ik wil nog even doorgaan op het werkgelegenheidsbeleid ten behoeve van de marktsector.