- 116 -
die verantwoordelijk zijn voor het sociaal en cultureel klimaat In onze stad. Onder dankzegging
gaan wij ekkoord met dit agendapunt.
Over de motie zou Ik eerst graag de reactie van het college willen afwachten.
Mevrouw V1sscher-Bouwer heeft Inmiddels de vergadering verlaten.
De heer MeerdJnk: Over de decentralisatie en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen heb
ben de heren Schade en Bilker al een aantal opmerkingen gemaakt. Ik kan die opmerkingen van
harte ondersteunen. Op deze manier decentraliseren Is voor de gemeente natuurlijk heel ver
velend. Je krijgt wel zeggenschap, maar dat kost Inderdaad heel veel geld.
Wat de procedure betreft komen de reacties van de meeste fracties erop neer dat die dit
jaar geen schoonheidsprijs verdient vanwege de korte termijn van reageren.
Over de procedure voor de totstanckomIng van het Programma Sociaal-cultureel Werk Is In
het verleden gezegd dat die uitstékend werkt. Dit jaar zijn wij er achter gécomen dat het af en
toe wat problemen kan gaan opleveren op het moment dat er meer subsidie wordt aangevraagd dan
er geld beschikbaar Is. Volgend jaar zal dat volgens mij In nog grotere mate het geval zijn.
Vandaar ock dat wij met het voorstel gekomen zijn om In het stadium van het vaststellen van het
ontwerp-programma een discussie op hoofdlijnen In de Commissie voor WelzIJnsaangelegenheden te
voeren over de vraag of en hoe er gehandeld moet worden wanneer de gevraagde subsidies de
beschikbare middelen overstijgen. Ik heb In de commissievergadering begrepen dat de wethouder
daar op zich wel voor voelt.
Een ander algemeen punt zijn de sturingsmogelijkheden die Je als gemeente hebt ten aanzien
van de uitvoering van activiteiten. Een van de beleidsprioriteiten voor het sociaal-cultureel
werk Is het handhaven van de decentrale voorzieningenstructuur en de decentrale werkuitvoering.
Een consequentie van deze prioriteit Is dat de gemeenteraad over weinig directe Instrumenten
beschikt om de werkuitvoering In de door hem gewenste richting te laten plaatsvinden. Ock het
college Is die mening toegedaan wat onder meer moge blijken uit de opmerkingen met betrékklng
tot de Inzet van de beschikbare opbouwwerk tijd. Die zou niet functioneel worden toegedeeld. Dit
standpunt komt concreet naar voren bij de afwijzing van subsidieaanvragen voor extra
beroepskrachtentijd bij de Stichting Welzijn Leeuwarden (SWL). Die afwijzing wordt gemotiveerd
met het argument dat de SWL haar prioriteitstelling aan die van de gemeente moet aanpassen.
Ock op een ander terrein komt dat standpunt naar voren, namelijk daar waar het gaat om
sociaal-culturele activiteiten voor langdurig werklozen. Het standpunt van het college Is dat
het reguliere sociaal-culturele werk meer prioriteit moet toékennen aan activiteiten voor lang
durig werklozen. De PAL-fractle constateert hier een zékere spanning tussen organisatorische
beleidsprioriteiten en de Inhoudelijke prioriteiten. Wij hebben onlangs vastgesteld dat de
buurt- en wljkorganlsatles tamelijk autonoom beslissingen kunnen nemen met betrekking tot de
Inzet van middelen. Nu blijkt echter dat die autonomie soms tot strijdigheid met gemeentelijke
prioriteiten kan lelden. PAL Is er altijd voorstander van geweest om naast de decentrale voor
zieningenstructuur odk prioriteit te geven aan een categoriale voorzieningenstructuur. Bijvoor
beeld stedelijke voorzieningen voor een aantal categorieën, zoals werklozen, vrouwen maar ock
patiënten en consumenten.
Wij willen sociaal-cultureIe activiteiten op wijk- en buurtnlveau voor genoemde cate
gorieën niet per se uitsluiten, maar wij zouden dit soort activiteiten op stedelijk niveau per
se niet willen uitsluiten. Dat dreigt te gebeuren wanneer een decentrale voorzieningen
structuur als een keurslijf gaat werken voor de begeleidende Instellingen. Dat dreigt ock te
gebeuren wanneer wijk- en buurtorganisaties verplicht bepaalde activiteiten moeten gaan uit
voeren en alleen daarvoor beroepskrachtentijd kunnen aanvragen. PAL wacht wat dat betreft het
beleidsplan van de SWL af om hierover nader In discussie te gaan.
Projecten voor mensen zonder werk. De regeling van het rijk Is veranderd en dat houdt voor
de gemeente Leeuwarden In vier jaar tijd een bezuiniging van bijna zes ton In. Op grond van die
bezuinigingen geeft het college aan het noodzakelijk te achten prioriteiten te stellen. Tot
zover kan PAL hierin meegaan. Het college wil vervolgens met name projecten ondersteunen die
- 117 -
gericht zijn op de Intreding of her Intreding van werklozen op de arbeidsmarkt en soclaal-
cultureel gerichte activiteiten afbouwen. Maar dit mag niet Inhouden, zegt het college, dat er
geen sociaal-culturele activiteiten voor werklozen meer worden verricht. Het college vindt dan
dat de reguliere sociaal-culturele werk Instel 1 Ingen dat moeten doen. Daarna merkt het college
op zich In het komende voorjaar nader te willen beraden over de voor 1990 te stellen priori
teiten. Je krijgt dus een prioriteitstelling In twee etappes.
PAL Is het er niet mee eens het criterium van arbeidsmarktgerichtheid voor alle projecten
te gaan hanteren. Voor zover het rijk dat criterium hanteert In verband met de toekenning van
middelen Is er veel voor te zeggen een schelding aan te brengen In met rijksmiddelen gefinan
cierde projecten en met gemeentelijke middelen gefinancierde projecten. Voor de eerste cate
gorie geldt nadrikkel Ijk het criterium arbeldsmarktgerIchtheld; voor de tweede geldt dat niet.
PAL meent dat er geen enkele noodzaak Is om het criterium van het rijk ock te hanteren voor
projecten die met eigen gemeentelijke middelen gesubsidieerd worden. Bovendien geeft het niet
volgen van de criteria van het rijk enige ruimte.
Natuurlijk Is PAL het er mee eens dat werklozen In het reguliere sociaal-culturele werk
bediend moeten worden. Maar PAL ziet niets In een ontwikkeling dat elk wijk- en buurtcentrum
zijn eigen houtwerkplaats, garageproject en creatieve cursussen voor jongeren, ouderen, lang
durige en kortdurlge, manlijke en vrouwelijke, autochtone en allochtone, werklozen gaat organi
seren. Een groot aantal van deze activiteiten zal op stedelijk niveau aangeboden moeten worden
om versnippering tegen te gaan door Instellingen die daar ervaring mee hebben opgedaan en die
daar de deskundigheid voor In huls hebben gehaald. Bovendien blijken de sociaal-cultureel
gerichte activiteiten ten dele als effect te hebben dat deelnemers vervolgcursussen gaan doen
en zelfs beroepsopleidingen In die richtingen gaan volgen en wellicht ock In die richting werk
vinden.
Het grootste bezwaar van PAL tegen het criterium arbetdsmarktgerlchtheld Is dat daarmee de
werkloosheid tot een Individueel probleem wordt bestempeld met voorbijgaan aan de structurele
oorzaken daarvan. PAL wil dat de keuze voor het criterium arbeidsmarktgerichtheid uitgesteld
wordt tot het nader beraad In het komende voorjaar. Dat houdt tevens In dat pas op basis van de
ulfkomsten van die discussie criteria gesteld worden voor de evaluatie van projecten voor men
sen zonder werk. De In het najaar van 1989 plaatshebbende evaluatie dient alle projecten te
betreffen. Wij hebben daarvoor een motie gemaakt die als volgt luidt.
Motie I.
"De raad der gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 13 december 1988,
overwegende:
- dat de wijziging van artikel 36 WWV op zichzelf een onvoldoende reden vormt
om voor het gehele gemeentelijke beleid ten aanzien van projecten voor mensen
zonder werk het criterium van arbeidsmarktgerichtheid als prioriteit te
stellen;
- dat In het voorjaar van 1989 nader beraad zal plaatsvinden aangaande
prioriteiten ten aanzien van de projecten voor mensen zonder werk;
- dat het stellen van prioriteiten op dit moment op bedoeld beraad vooruit
loopt en geen recht doet aan een evenwichtige afweging van belangen en
doel stel IIngen;
besluit:
- een verdeling aan te brengen tussen met rijksmiddelen en met gemeentelijke
middelen te subsidiëren projecten voor mensen zonder werk;
- het criterium van arbeidsmarktgerichtheid alleen In te voeren voor met
rijksmiddelen te subsidiëren projecten;
- eerst op grond van de uitkomsten van het nader beraad In het voorjaar van
1989 prioriteiten te stellen ten aanzien van de projecten voor mensen zonder
werk