- 12 - stikken heeft, naar onze fractie Is gebleken, ock in Den Haag het nodige respect afgedwongen. Samenvattend zouden wij wat onze positie betreft zeker niet tot een sombere toonzetting willen concluderen. Integendeel, er is de laatste jaren ongelofelijk veel tot stand gebracht. Leeuwarden is de belangrijkste parel in het snoer van de Friese steden. Het bruist er van acti viteiten; de politieke wil tot het voeren van een vooruitstrevend beleid is volop aanwezig. Om het modern te zeggen: Leeuwarden kan het, Leeuwarden wil het en Leeuwarden doet het ock! Wij willen best op eigen kracht verder gaan. Alleen Wij kunnen niet alles alleen! Daartoe ontbré<.en een aantal voorwaarden en Instrumenten. Voorwaarden en instrumenten die nodig zijn om daarmee ock in de toekomst de verdere teruggang van het platteland op redelijke wijze te kunnen opvangen. Middels een aanbod van werkgelegenheid. Naar onze stellige overtuiging zullen demogelijkheden van het platteland van Friesland in hoge mate afhankelijk zijn van datgene wat onze gemeente dit platteland zal hebben te bieden. In dit verband wijzen wij op het tekstuele deel van het beleidsplan, waarin het college een aantal uitsprdcen doet die onze fractie aanspreken. Als het gaat om Leeuwarden, hoofdstad van Friesland, schrijft het college dat Leeuwarden voor een belangrijk deel vanuit eigen kracht de toekomst van de stad vorm zal moeten geven. En verderop in hetzelfde hoofdstik wordt gesteld: Om als stad aantrekkelijk te blijven moet worden ge'fnvesteerd In kwaliteit. Mijnheer de voorzitter, wij zijn het met die uitspraken geheel eens. Evenwel het uitspre ken van dergelijke woorden kan nooit op zich staan. Dergelijke uitspreken veronderstellen een vervolg. Natuurlijk geeft het college wel aan wat er zoal aangepakt moet worden, waarnaar even tueel met kracht gestreefd moet worden, welke zeken veel aandacht behoeven, waar prioriteiten moeten worden gegeven, waar nauwlettend op gelet moet worden etc. Maar, voorzitter, onze frac tie zou graag zien, dat er een concreet plan van aanpak wordt opgesteld. Op welke wijze wordt de ontwikkelde visie operationeel gemaakt? Wie worden daarbij Ingeschdceld? Waar ligt het coör dinatiepunt? Naar onze mening is dat een must. Natuurlijk is een dergelijk opereren slechts mogelijk als de gemeente beschikt over een aantal instrumenten. Natuurlijk is een dergelijke aanpak slechts mogelijk als er aan een aantal voorwaarden is voldaan. In dit verband, voor zitter, meent onze fractie dat er veel meer gedaan zou kunnen worden om onze stad middels een goed opgezet p.r.-beleid aan de man te brengen. Zulks kost geld, dat is duidelijk, maar ock hier gaat de "cost voor de baet" uit. Naar onze mening Is dit aspect te veel onderbelicht gebleven. Graag de zienswijze van het college. Vervolgens wil onze fractie aandacht besteden aan een aantal beleidsterreinen. Beleidster reinen waarbinnen zich de laatste tijd ontwikkelingen voordoen. En dat in het kader van de positie van onze gemeente als hoofdstad van Frleslan en als, al dan niet formeel, stedelijk knooppunt. Alvorens op die punten In te gaan en rëcening houdend met het feit dat het Kabinet deze week over de onderhavige zeken spreekt en daarover wellicht besluit, wil ik namens onze fractie de volgende motie Indienen. Motie III. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 december 1988, constaterende dat: - in de Vierde nota over de ruimtelijke ordening de stad Groningen als enig knooppunt in het Noorden wordt aangewezen; - op het gebied van de werkgelegenheid, de cultuur, de gezondheidszorg, het onderwijs, verkeer en vervoer, de landbouw en de zuivel, Leeuwarden de centrumplaats voor Friesland is; - vastgesteld moet worden, nu Groningen aangewezen is als knooppunt, het psycho logisch effect daarvan tot onaanvaardbare consequenties leidt ten aanzien van onder andere de positie van Leeuwarden en Friesland in de Nota Verkeer en Vervoer, bij de conti n gent er i ng volkshuisvesting, de positie van het Conservatorium en het Frysk Orkest en bij de programmering van de podiunkunsten, V - 13 - spreekt uit: - dat Leeuwarden samen met Groningen in de Vierde nota over de ruimtelijke ordening als een gedeeld knooppunt moet worden aangewezen; - dit onder de aandacht te brengen van het Kabinet, en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertécend door mijn fractiegenoot, de heer Bilker. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maekt deel uit van de beraadslagingen). Financiën. Het college schrijft: "Ondanks omvangrijke herwaarderingsoperaties in de afgelopen jaren is het financieel perspectief voor 1989 en 1990 somber". Het vleugje optimisme van het beleidsplan van vorig jaar heeft plaatsgemaakt voor perspectivische vertéleningEen aantal zécen in het voorliggende beleidsplan valt op. Zo wordt enerzijds een herwaarderingsoperatie aangekondigd voor niet minder dan vijf miljoen gulden. Anderzijds is er nog sprake van nieuw beleid. En bovendien schrijft het college dat in bepaalde gevallen verhoging van de eigen inkomsten van de gemeenste niet onacceptabel kan worden geacht. Voor alle duidelijkheid, voorzitter, als een herwaarderingsoperatie nodig is, akkoord! Dan snel en gefundeerd. Tegen nieuw beleid in het algemeen en het aangë^ondigde in het bijzonder, hebben wij op zich geen bezwaar! En ock een eventuele verhoging van eigen irkomsten, hoewel als het om belastingen gaat dit op gespannen voet met het col legeprogram staat, is met onze fractie tot op zekere hoogte bespreekbaar Wat ons ernstig verontrust, voorzitter, is het feit dat de gemeente Leeuwarden reeds gedurende een aantal jaren vrijwel blindvaart als het gaat om inzicht in de financiële positie. Het is bepaald niet de eerste keer dat daarop gewezen wordt. Bij de vorige herwaarderIngsopera tie is een motie aanvaard, ingediend door de PvdA-fractie, waarin op korte termijn gevraagd werd om een analyse van met name de rekeningstekorten. Welnu, tot op heden hebben dergelijke analyses ons niet bereikt. Sterker nog, te laat is een extra krediet gevraagd voor het aantrekken van extra menskracht om die analyses te mek en. Onze fractie heeft er grote moeite mee dat, nu noch het college noch de raad inzicht heeft In de werkelijke financiële situatie, er maatregelen worden aangëcondigd om, kennelijk zonder te weten in hoeverre, Iets aan die financiële positie te doen. Naar de mening van onze fractie dient er op zeer korte termijn orde op zeken te worden gesteld en dient de raad een betrouwbaar Inzicht te krijgen in de financiële stand van zeken. Dat inzicht, voorzitter, is nodig om als gemeentebestuur goed en slagvaardig te kunnen opereren. Hoe zal men zoals gesteld "op eigen kracht moeten werken aan de ontwikkeling van onze stad" als men niet weet hoe het gesteld is met de financiële basis van de gemeente! En hoe zal men moeten Investeren in kwaliteit, zoals het college aankondigt, als men niet weet hoe lang de financiële polsstck is? In dit verband spijt het ons te moeten constateren dat de wethouder van financiën tot dusverre op dat punt lankmoediger Is dan wij wenselijk achten. Naar onze mening blijkt dit te meer uit de pas aangekondigde maatregelen. Betekent nu datgene wat wij zoëven opmerkten dat onze fractie er tegen is een nieuw beleid te entameren? Allerminst. Wij hebben al gezegd dat ock onze fractie instemt met het op eigen kracht zoveel mogelijk ontwikkelen van onze gemeente. En met betrekking tot het Investeren in kwaliteit zijn wij duidelijk geweest. Daarenboven zal uit het vervolg van ons verhaal blijken welke zeken naar onze mening met voortvarendheid moeten worden aangepakt. Welnu, voorzitter, om dit alles te kunnen realiseren is meer dan ooit zicht nodig op de financiële positie! Voorzitter, wij zullen op dit punt het antwoord van de wethouder afwachten. Zo nodig zullen wij In tweede termijn de raad om een uitspraak vragen. Overigens willen wij zo langzamerhand ock zicht krijgen op het beleid dat betrekking heeft op de reserves. Een dergelijk beleid is reeds aangekondigd in het col legeprogram!

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 7