- 12 -
stikken heeft, naar onze fractie Is gebleken, ock in Den Haag het nodige respect afgedwongen.
Samenvattend zouden wij wat onze positie betreft zeker niet tot een sombere toonzetting
willen concluderen. Integendeel, er is de laatste jaren ongelofelijk veel tot stand gebracht.
Leeuwarden is de belangrijkste parel in het snoer van de Friese steden. Het bruist er van acti
viteiten; de politieke wil tot het voeren van een vooruitstrevend beleid is volop aanwezig. Om
het modern te zeggen: Leeuwarden kan het, Leeuwarden wil het en Leeuwarden doet het ock! Wij
willen best op eigen kracht verder gaan. Alleen Wij kunnen niet alles alleen!
Daartoe ontbré<.en een aantal voorwaarden en Instrumenten. Voorwaarden en instrumenten die nodig
zijn om daarmee ock in de toekomst de verdere teruggang van het platteland op redelijke wijze
te kunnen opvangen. Middels een aanbod van werkgelegenheid. Naar onze stellige overtuiging
zullen demogelijkheden van het platteland van Friesland in hoge mate afhankelijk zijn van
datgene wat onze gemeente dit platteland zal hebben te bieden.
In dit verband wijzen wij op het tekstuele deel van het beleidsplan, waarin het college
een aantal uitsprdcen doet die onze fractie aanspreken. Als het gaat om Leeuwarden, hoofdstad
van Friesland, schrijft het college dat Leeuwarden voor een belangrijk deel vanuit eigen kracht
de toekomst van de stad vorm zal moeten geven. En verderop in hetzelfde hoofdstik wordt
gesteld: Om als stad aantrekkelijk te blijven moet worden ge'fnvesteerd In kwaliteit.
Mijnheer de voorzitter, wij zijn het met die uitspraken geheel eens. Evenwel het uitspre
ken van dergelijke woorden kan nooit op zich staan. Dergelijke uitspreken veronderstellen een
vervolg. Natuurlijk geeft het college wel aan wat er zoal aangepakt moet worden, waarnaar even
tueel met kracht gestreefd moet worden, welke zeken veel aandacht behoeven, waar prioriteiten
moeten worden gegeven, waar nauwlettend op gelet moet worden etc. Maar, voorzitter, onze frac
tie zou graag zien, dat er een concreet plan van aanpak wordt opgesteld. Op welke wijze wordt
de ontwikkelde visie operationeel gemaakt? Wie worden daarbij Ingeschdceld? Waar ligt het coör
dinatiepunt? Naar onze mening is dat een must. Natuurlijk is een dergelijk opereren slechts
mogelijk als de gemeente beschikt over een aantal instrumenten. Natuurlijk is een dergelijke
aanpak slechts mogelijk als er aan een aantal voorwaarden is voldaan. In dit verband, voor
zitter, meent onze fractie dat er veel meer gedaan zou kunnen worden om onze stad middels een
goed opgezet p.r.-beleid aan de man te brengen. Zulks kost geld, dat is duidelijk, maar ock
hier gaat de "cost voor de baet" uit. Naar onze mening Is dit aspect te veel onderbelicht
gebleven. Graag de zienswijze van het college.
Vervolgens wil onze fractie aandacht besteden aan een aantal beleidsterreinen. Beleidster
reinen waarbinnen zich de laatste tijd ontwikkelingen voordoen. En dat in het kader van de
positie van onze gemeente als hoofdstad van Frleslan en als, al dan niet formeel, stedelijk
knooppunt.
Alvorens op die punten In te gaan en rëcening houdend met het feit dat het Kabinet deze
week over de onderhavige zeken spreekt en daarover wellicht besluit, wil ik namens onze fractie
de volgende motie Indienen.
Motie III.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 december 1988,
constaterende dat:
- in de Vierde nota over de ruimtelijke ordening de stad Groningen als enig
knooppunt in het Noorden wordt aangewezen;
- op het gebied van de werkgelegenheid, de cultuur, de gezondheidszorg, het
onderwijs, verkeer en vervoer, de landbouw en de zuivel, Leeuwarden de
centrumplaats voor Friesland is;
- vastgesteld moet worden, nu Groningen aangewezen is als knooppunt, het psycho
logisch effect daarvan tot onaanvaardbare consequenties leidt ten aanzien van
onder andere de positie van Leeuwarden en Friesland in de Nota Verkeer en
Vervoer, bij de conti n gent er i ng volkshuisvesting, de positie van het
Conservatorium en het Frysk Orkest en bij de programmering van de podiunkunsten,
V
- 13 -
spreekt uit:
- dat Leeuwarden samen met Groningen in de Vierde nota over de ruimtelijke
ordening als een gedeeld knooppunt moet worden aangewezen;
- dit onder de aandacht te brengen van het Kabinet,
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is mede-ondertécend door mijn fractiegenoot, de heer Bilker. (De Voorzitter: De motie
is voldoende ondersteund en maekt deel uit van de beraadslagingen).
Financiën.
Het college schrijft: "Ondanks omvangrijke herwaarderingsoperaties in de afgelopen jaren
is het financieel perspectief voor 1989 en 1990 somber". Het vleugje optimisme van het
beleidsplan van vorig jaar heeft plaatsgemaakt voor perspectivische vertéleningEen aantal
zécen in het voorliggende beleidsplan valt op. Zo wordt enerzijds een herwaarderingsoperatie
aangekondigd voor niet minder dan vijf miljoen gulden. Anderzijds is er nog sprake van nieuw
beleid. En bovendien schrijft het college dat in bepaalde gevallen verhoging van de eigen
inkomsten van de gemeenste niet onacceptabel kan worden geacht.
Voor alle duidelijkheid, voorzitter, als een herwaarderingsoperatie nodig is, akkoord! Dan
snel en gefundeerd. Tegen nieuw beleid in het algemeen en het aangë^ondigde in het bijzonder,
hebben wij op zich geen bezwaar! En ock een eventuele verhoging van eigen irkomsten, hoewel als
het om belastingen gaat dit op gespannen voet met het col legeprogram staat, is met onze fractie
tot op zekere hoogte bespreekbaar
Wat ons ernstig verontrust, voorzitter, is het feit dat de gemeente Leeuwarden reeds
gedurende een aantal jaren vrijwel blindvaart als het gaat om inzicht in de financiële positie.
Het is bepaald niet de eerste keer dat daarop gewezen wordt. Bij de vorige herwaarderIngsopera
tie is een motie aanvaard, ingediend door de PvdA-fractie, waarin op korte termijn gevraagd
werd om een analyse van met name de rekeningstekorten. Welnu, tot op heden hebben dergelijke
analyses ons niet bereikt. Sterker nog, te laat is een extra krediet gevraagd voor het
aantrekken van extra menskracht om die analyses te mek en.
Onze fractie heeft er grote moeite mee dat, nu noch het college noch de raad inzicht heeft
In de werkelijke financiële situatie, er maatregelen worden aangëcondigd om, kennelijk zonder
te weten in hoeverre, Iets aan die financiële positie te doen. Naar de mening van onze fractie
dient er op zeer korte termijn orde op zeken te worden gesteld en dient de raad een betrouwbaar
Inzicht te krijgen in de financiële stand van zeken.
Dat inzicht, voorzitter, is nodig om als gemeentebestuur goed en slagvaardig te kunnen
opereren. Hoe zal men zoals gesteld "op eigen kracht moeten werken aan de ontwikkeling van onze
stad" als men niet weet hoe het gesteld is met de financiële basis van de gemeente!
En hoe zal men moeten Investeren in kwaliteit, zoals het college aankondigt, als men niet weet
hoe lang de financiële polsstck is? In dit verband spijt het ons te moeten constateren dat de
wethouder van financiën tot dusverre op dat punt lankmoediger Is dan wij wenselijk achten. Naar
onze mening blijkt dit te meer uit de pas aangekondigde maatregelen.
Betekent nu datgene wat wij zoëven opmerkten dat onze fractie er tegen is een nieuw beleid
te entameren? Allerminst. Wij hebben al gezegd dat ock onze fractie instemt met het op eigen
kracht zoveel mogelijk ontwikkelen van onze gemeente. En met betrekking tot het Investeren in
kwaliteit zijn wij duidelijk geweest. Daarenboven zal uit het vervolg van ons verhaal blijken
welke zeken naar onze mening met voortvarendheid moeten worden aangepakt. Welnu, voorzitter, om
dit alles te kunnen realiseren is meer dan ooit zicht nodig op de financiële positie!
Voorzitter, wij zullen op dit punt het antwoord van de wethouder afwachten. Zo nodig zullen wij
In tweede termijn de raad om een uitspraak vragen.
Overigens willen wij zo langzamerhand ock zicht krijgen op het beleid dat betrekking heeft
op de reserves. Een dergelijk beleid is reeds aangekondigd in het col legeprogram!