- 6 -
Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen.
Mevrouw Van Uizen-Hakker en de heer Krol vormden met de voorzitter het stembureau.
De Voorzitter: Ik kan u mededelen dat In de eerste pauze c.q. na afloop van de raadsverga
dering wanneer dat tijdstip eerder mocht zijn dan de eerste pauze op de Nieuwe Zaat de gelegen
heid is om te kijken naar een video-opname van een programma van Keek op de Week. Ter compensa
tie voor degenen die misschien de desbetreffende omroep wat minder passend vinden is er ook een
video-opname van Hier en Nu. Er is dus voor ledereen wel wat te vinden.
Punt 5 (bijlage nr. 76).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 6 (bijlage nr. 69).
De Voorzitter: Met betrekking tot dit punt, Verwerving en vervreemding diverse onroerende
goederen, is een brief binnengekomen van de heer A. Bosma. De heer Timmermans zal een korte
mondelinge toelichting hierbij geven.
De heer Timmermans (weth.): Er is enige discussie ontstaan met betrekking tot de verkoop
van een stuk openbaar groen. Een naastliggende bewoner meent daardoor in zijn bereikbaarheid
van zijn erf met name voor vakantievoertuigen te worden beperkt. De heer Bosma heeft enige tijd
geleden een gemeentelijk pad overgenomen om juist wat meer mogelijkheden te hebben voor het be
reiken van zijn erf. Wij hebben de klacht nagegaan om te zien of die reëel is. Wij hebben moe
ten constateren dat de heer Bosma door een kleine verruiming van zijn eigen toegang zonder
moeite zijn eigen terrein kan bereiken. Er is derhalve geen enkele aanleiding om de redelijke
vraag om het stukje openbaar groen te verkopen te weigeren.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 7 en 8 (bijlagen nrs. 73 en 77).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstetien van b. en w.
Punt 9 (bijlage nr. 78).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Beschikbaar stellen krediet ter dekking van inspraakkosten
Dienst Stadsontwikkeling (DSO) ter zake van de gemeentelijke organisatie.
De heer Burg: Voorzitter, de raadsbrief begint met de zin: "In het kader van de gemeente
lijke reorganisatie heeft de Dienst Stadsontwikkeling in 1988 voor een bedrag van f 202.000,
aan inspraakkosten gemaakt." Door het feit dat de DSO van dit soort kosten de rekening pleegt
te presenteren worden kosten zichtbaar gemaakt die met een cijfer X vermenigvuldigd kunnen wor
den wanneer het om het totaal aan (nspraakkosten gaat voor het gehele gemeentelijke apparaat.
Niemand heeft zich van tevoren gerealiseerd dat de DSO voor deze kosten de rekening zou presen
t-
teren. Daarom schrijft de afdeling Financiën dat het krediet niet ten laste gebracht kan worden
van het krediet voor de gemeentelijke reorganisatie.
De eerste vraag is of het terecht is dat de DSO dit bedrag apart opvoert. Of moet deze
dienst net als alle andere gemeentelijke afdelingen de gebruikte tijd zelf en intern opvangen?
Het college beantwoordt die vraag bevestigend: de DSO kan dat bedrag opvoeren. Daaruit blijkt
dat er om te beginnen bij het taxeren van de te maken kosten voor de reorganisatie een grote
fout is gemaakt.
Wanneer het zonder meer opschuiven van werkzaamheden en het anders verdelen van taken
zoals naar Ik aanneem bij andere gemeentelijke afdelingen gebeurt niet binnen de DSO kan worden
opgevangen, is de tweede vraag: Waarom kan dat dan wel bij de andere diensten?
Uit de voorgestelde oplossing blijkt dat het college het opvoeren van dit extra krediet
terecht vindt, maar zegt: Probeer het zelf a. ten laste van de onderhoudsbudgetten en b. ten
laste van de tarieven van de DSO terug te verdienen.
Volgens ons, mijnheer de voorzitter, is dit niet terecht. Het gaat hier om kosten die
gemaakt worden om het functioneren van het totale gemeentelijke apparaat te verbeteren. Deze
kosten moeten dan ook niet doorberekend worden alleen aan een groep gebruikers van de diensten
van de DSO. Wat dat betreft zijn wij het eens met de bezwaren van de directeur van de DSO met
betrekking tot het verstorend element ten opzichte van de tarieven van het bedrijfsleven en dat
door het incidenteel karakter de tarieven grillig worden beïnvloed.
Een bredere verdeling zouden wij dan ook in ieder geval terecht vinden. Of dat een alge
meen extra Investeringskrediet voor de DSO of een extra krediet voor de gemeentelijke reorgani
satie zal moeten zijn staat nu niet ter discussie.
Wij zijn het in ieder gevat niet eens met het hier voorgelegde besluit en zulten dus
tegenstemmen.
De heer Koopmans: Voorzitter, mijn fractie heeft grote bezwaren tegen de wijze waarop
dekking wordt gezocht voor het beschikbaar te stellen krediet van f 137.000, Het is denk ik
zo, zoals ook de heer Burg zojuist schetste, dat door het feit dat de DSO een methode volgt van
tijdschrijven en toerekening van kosten deze kosten zichtbaar worden. Een vraag die ook bij
onze fractie op komt is: Hoe worden de 1nspraakkosten bij andere diensten en afdelingen van de
gemeente verwerkt? Of moeten wij constateren dat de inspraak daar gewoon in enige maand ten
koste gaat van de produktie? Dan is dat een versluiering van kosten.
Wij hebben bezwaar, voorzitter, tegen het In rekening brengen van deze kosten direct aan
de burger of het bedrijfsleven. Eigenlijk vinden wij dat de DSO deze kosten binnen haar begro
ting zou moeten dekken zonder tariefstljging. Dat doen andere diensten en bedrijven kennelijk
ook. En mocht dat niet lukken - Ik moet u zeggen dat ik uit de woorden van de wethouder in de
vorige commissievergadering heb begrepen dat dat uiterst moeilijk Is - dan Is er misschien een
mogelijkheid om deze kosten ten taste te brengen van de reorganisatie dan wel ten laste van de
algemene dienst.
Het kan natuurlijk niet zo zijn - Ik wil dat er voor alle eerlijkheid bij zeggen - dat de
DSO extra moet boeten omdat men een goed toereken!ngssysteem heeft. Ik begrijp dat best, alleen
zo zonder meer achteraf deze kosten ten laste brengen van tarieven vindt onze fractie te ver
gaan.
Wij wachten graag eerst het antwoord van de wethouder af.
De heer Den Oudsten: Mijnheer de voorzitter, er doet zich hier in feite een heel gekke
situatie voor. Het gaat om één dienst binnen de gemeentelijke organisatie waar wordt tljdge-
schreven. Het gaat dus ook om één situatie waarin de kosten zichtbaar worden gemaakt. Op zich
zelf is dat natuurlijk een heet goede zaak. Je realiseert je dan weer eens wat de werkelijke
kosten van de inspraak zijn.
Vorige sprekers hebben gezegd dat de inspraakkosten misschien wel in het reorganisatiebud
get besloten liggen. Wij wisten natuurlijk allemaal waarvoor wij het bedrag van ik meen 1,3
miljoen gulden beschikbaar hebben gesteld. Dat bedrag was perfect opgedeeld en de posten daar-