- 18 - nog tijd kunnen vinden om met een alternatief te komen, maar daarover straks meer. Over de doelstelling van de bezuinigingsoperatie bestaat wat onze fractie betreft geen enkel verschil van mening met het college. PAL stemt In met de visie dat er nu bezuinigingen op bestaand beleid noodzakelijk zijn. Ook de PAL-fractle vindt dat een algemene reserve van enige miljoenen guldens noodzakelijk is In verband met perspectivische vertekening, ruimte voor nieuw beleid en dergelijke. Waar wij het niet met het college over eens zijn Is het ontbreken In het collegevoorstel van een politieke benadering. Welke criteria worden bij deze bezuinigingsoperatie gehanteerd en tot hoe ver kan/moet er op bepaalde posten bezuinigd worden? Het college laat de politieke argumentatie aan de raad over, maar geeft daarvoor nauwelijks handvatten aan. Waarom wordt er bijvoorbeeld wel bezuinigd op het onderhoud van straten en plantsoenen maar bijvoorbeeld niet op de stelpost civieltechnische werken? Waarom wordt er bijvoorbeeld niet bezuinigd op het flankerend ouderenbeleid en wel op voorzieningen voor Jeugdbeleid? Zo zijn er ten aanzien van dit bezuinigingsvoorstel nog talloze vragen te stellen. In het PAL'ternatlef hebben wij aangegeven wat voor onze fractie prioriteiten van beleid zijn en hoe door onze fractie de verschillende Invalshoeken van waaruit bezuinigd kan worden worden gewaardeerd. Ik zal dat niet allemaal gaan herhalen, maar ik wil de uitgangspunten die PAL heeft gehanteerd In het kort nog even noemen. De nadruk komt wat de PAL-fractle betreft te liggen bij het verbeteren van de efficiency. Daaruit moet het grootste deel van de bezuinigingen worden gehaald. Uit het ter Inzage gelegde stuk op een vraag van PAL blijkt dat het relatief grootste deel van de voorstellen van het college ook te rangschikken valt onder de rubriek Verbetering van efficiency, zeker als daar de rubriek Vermindering van begeleldlngskosten bij wordt opgeteld. Daarnaast kan PAL instemmen met de gedachte om niet effectief beleid te schrappen, wanneer duidelijk Is dat beleidsdoelen op geen enkele manier zijn te realiseren. Uit hetzelfde ter in zage gelegde stuk blijkt dat slechts 2% van de bezuinigingsvoorstellen daar onder te rangschik ken valt. PAL stemt eveneens In met verhoging van tarieven, zo lang daarmee de lagere Inkomensgroe pen niet om financiële redenen van bepaalde voorzieningen worden uitgesloten. PAL is verder van mening dat niet te gemakkelijk naar het middel van belastingverhoging gegrepen moet worden. De Voorjaarsnota die net is uitgekomen en jammer genoeg nu niet behandeld wordt, lijkt onze fractie een extra argument om bij de nu voorliggende voorstellen tot bezuini gingen de verhoging van de ogb met zeer veel terughoudendheid te gebruiken. In het Sociaal-cultureel Plan - ik kom dan op de Inhoudelijke weging - staat aangegeven wat de gemeente met sociaal-culturele activiteiten beoogt. Dat plan biedt op zich mogelijkheden voor het schrappen van een aantal voorzieningen. Het merkwaardige is dat de bezuinig!ngsvooi stellen die nu worden gedaan betrekking hebben op de hoofdpriorItelten van het Sociaal-cultu reel Plan. In het voorste! van het college wordt niet aangegeven dat er binnenkort een herwaai dering van de prioriteiten van het Sociaal-cultureel Plan zal komen. Hoe valt dit rijmen? Wordt er dan misschien niet doelmatig gewerkt door de welzljnslnstelI1ngen? Geen woord daarover In het voorste! van het college. Wat geschreven wordt is dat er een versobering van taken moet plaatsvinden of dat er een vermindering van begeleldlngskosten moet komen. Maar wat houdt dat gezien de werksituatie en werkdruk bij de Instellingen anders In dan het afstoten van een aan tal taken? En als klap op de vuurpijl stelt het college dan ook nog voor om samen met de in stellingen te bezien hoe de bezuinigingen opgevangen moeten worden. Daarmee wordt de keuze overgelaten aan de Instellingen. Mijn fractie meende dat het maken van keuzes nu juist een taak van de politiek was. Het college maakt geen politiek Inhoudelijke afweging. Het college ontpolItiseert en neemt de denk- en werkwijze van de Inmiddels demissionaire minister Ruding over, de vleesgeworden zakjapanner In onze visie. Zo lang door het college geen richting of keuze wordt aangegeven, Is het een sprong in het duister om nu reeds te besluiten dat op bepaalde activiteiten bezuinigd moet worden. Er wordt geen ondergrens aangegeven, er wordt niet voorgesteld om bepaalde wijken en buurten helemaal geen ondersteuning meer te geven en er wordt niet gesteld dat het stedelijk jeugd- en Jongerenwerk bepaalde groepen niet meer moet bedienen. Als er nu sprake was van achterhaalde doelstellingen of van duidelijk inefficiënt werk of van luxe voorzieningen? Maar - 19 - niets van dit al les! In tegenstelling tot het welzijnswerk zijn bij het gemeentelijk apparaat wel knelpunten bij het uitvoeren van het werk aan te wijzen. Die knelpunten, bijvoorbeeld het doen van dubbel werk, de verkokering van het ambtelijk apparaat, de lange procedures, de vele overlegsituaties enz. - zie de evaluatienota Organisatie gemeente Leeuwarden -, zijn er In de gemeentelijke organisatie. De Inefficiëntheid van delen van de organisatie Is aangetoond. Wat Is er dan meer voor de hand liggend om aan de reorganisatie van het ambtelijk apparaat een taakstelling mee te geven? Simpel gezegd, wanneer de knelpunten In de organisatie zijn weggewerkt moet dat geld op leveren. Mevrouw De Haan wees Impliciet al In die richting door erop te wijzen dat de bezuini gingen In de sfeer van de beleidsuitvoering zullen gaan plaatsvinden en niet In de sfeer van de beleidsvoorbereiding. Alleen een motie In die richting ontbrak. Natuurlijk heeft ook onze fractie respect voor de Intentie-afspraak tussen gemeentebestuur en bonden. Maar waar het argument "gezien de financiële positie van de gemeente" nu juist een doorslaggevende rol kan spelen Is op dit terrein. De gemeente Is niet gehouden tot het onmoge lijke. Onvoorzienbare omstandigheden zoals het uitgeput raken van de algemene reserve vormen een reden om een dergelijke Intentie-afspraak met de bonden niet onverkort uit te voeren. Mits dit zorgvuldig gebeurt en na een behoorlijke belangenafweging te hebben gemaakt. Wat PAL betreft moet bij een dergelijke taakstelling vastgehouden worden aan het uitgangspunt dat geen gedwongen ontslagen mogen plaatsvinden. Is deze taakstelling - het Is geen dekking, maar een andere taakstelling - een zachte taakstelling? Is die bijvoorbeeld zachter dan een aantal voorstellen zoals die gedaan zijn tn het voorstel Herwaardering 1989-1993? WIJ menen van niet. Is besparing op de formatie BBMV een harde taakstelling? Volgens ons niet. Vermindering van de bijdrage DMF: Is dat een harde taak stelling? Volgens ons niet. Verminderen onderhoud van straten: Is dat een harde taakstelling? Volgens ons niet. Is de dekking die In de motie van de PvdA en het CDA wordt voorgesteld een harde taakstelling? Volgens ons niet. Alvorens op onze concrete wijzigingsvoorstellen In te gaan, wil ik nog een paar opmerkin gen maken over voorstellen waarop vanuit de samenleving of de diensten/afdelingen Is gerea geerd. Een aantal van die reacties komt bij onze wijzigingsvoorstellen aan de orde. Het voorstel voor het versneld Invoeren van vrijwillige brandweer heeft nogal wat stof dóen opwaaien. In de afde!Ingsvergader1ng hebben wij daarover gezegd dat de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd dient te blijven. Vooralsnog meent mijn fractie dat de kwaliteit van de dienstverlening door de brandweer niet In het gedrang komt wanneer er een kleiner be roepskorps komt. WIJ wachten de concrete voorstellen af en zullen dan beoordelen of de kwali teit we! of niet gehandhaafd kan blijven. De verkoop van het Marnlxveld kan eveneens onze Instemming hebben, omdat er nog een tei rein van ongeveer 60 bij 60 meter overblijft dat als trap- en speelveld voor de jeugd In de buurt kan dienen. PAL vindt dat het terrein dan ook een dergelijke functie dient te krijgen. De voorgestelde bezuiniging op het muzieklyceum en het Kreatlvlteltscentrum kan eveneens onze Instemming krijgen. Met name de suggesties om een aantal van dit soort functies bijeen te brengen ln een multifunctioneel cultuurcentrum spreekt ons aan. Mijn fractie gaat er vanuit dat er geen afstoting van taken zal plaatsvinden en dat samenvoeging geen gedwongen ontslagen tot gevolg zal hebben. Een concreet voorstel op dit punt wachten wij af. De taakstelling die aan de Stichting Beeldende Kunst (SBK) wordt opgelegd heeft eveneens de Instemming van mijn fractie. Wel kunnen wij ons voorstellen dat de verhuizing van deze stichting naar de "Wlrdumerpoort" enige financiële risico's met zich meebrengt. De gemeente zal de SBK enige garanties dienen te geven. Verminderen onderhoud straten met 5?. Met deze bezuinigingspost heeft PAL grote moeite. Gesteld wordt dat 5? minder onderhoud verantwoord is. Maar, zoals de wethouder in de afdelings vergadering al zei, het had ook meer of minder kunnen zijn dan 5%Het enige argument Is dat deze besparing een belangrijke bijdrage aan het totale pakket aan bezuinigingen oplevert. Aan deze bezuiniging ligt dus geen Inhoudelijke argumentatie ten grondslag, alleen een financiële. Het levert een boe! duiten op. De vraag Is of vermindering van het onderhoud verantwoord is. Wij zijn In het gezelschap van de DSO als wij daaraan twijfelen. Een simpel rekensommetje leert dat de gemeente Leeuwarden niet vee! meer dan een 1/3? aan onderhoud van verhardingen besteedt,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 10