plaatst moeten worden; - dat daarvoor extra middelen ter beschikking moeten worden gesteld, besluit een bedrag van f 500.000,toe te voegen aan de middelen voor de begeleiding, herscholing en herplaatsing van ambtenaren In het kader van de gemeentelijke reorganisatie en dekking voor dit bedrag te vinden In annuï teiten van f 90.000,(termijn 10 jaar), en gaat over tot de orde van de dag." De motte Is mede-ondertekend door Gerard Helns. (De Voorzitter: De motie Is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) De laatste motie Is een gevolg van een toezegging die wethouder Heere heeft gedaan bij de behandeling In december 1988 van het voorstel Ontwikkelingssamenwerking. HIJ was het met mij eens dat het effect van het beleid zou kunnen zijn dat er meer aanvragen zouden kunnen komen. De wethouder heeft toegezegd dat hij een voorstel van onze kant zou Inbrengen bij de bespreking van de herwaarderIng. Uit de ter Inzage gelegde stukken heb Ik niet kunnen opmaken dat dat Is gebeurd, maar het Is misschien wel In de wandelgangen gebeurd. In leder geval willen wij vasthouden aan wat wij toen hebben voorgesteld. Vandaar de volgende motie. Motie 14. "De raad van de gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 16 mei 1989, gezien het voorstel HerwaarderIng beleid 1989-1993, gezien het PAL'ternatlef Herwaardering 89-93, overwegende: - dat thans meer dan ooit duidelijk Is dat de onderontwikkeling In de Derde Wereld rechtstreeks verband houdt met het consumptieniveau en -patroon van het rijke "Westen"; - dat Inzicht In de verbanden tussen armoede In de Derde Wereld en rijkdom In onze wereld niet vanzelf tot stand komt, maar dat daar een bewustwor dingsproces aan vooraf moet gaan; - dat het beleid van de gemeente Leeuwarden op het terrein van ontwikkelings samenwerking een bijdrage levert aan dat bewustwordingsproces, doch een te bescheiden bijdrage, besluit In het kader van de herwaarder 1ng van beleid de storting In het Fonds ontwikkelingssamenwerking structureel te verhogen met een bedrag van f 20.000, en gaat over tot de orde van de dag." De motie Is mede-ondertekend door mevrouw Westra. (De Voorzitter: De motie Is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Ik ben hiermee gekomen aan het einde van mijn verhaal. Ik bedank de raad voor de aandacht. De Voorzitter: Met excuses aan de heer Rozema zou Ik eerst koffie willen drinken. De Voorzitter schorst, om 21.15 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 21.40 uur, de vergadering. De heer Sljbesma heeft Inmiddels de vergadering verlaten. - 27 - De heer Rozema: Mijnheer de voorzitter, herwaarder 1ngen zijn nooit leuk, maar het moet Deze uitspraak Is herhaaldelijk gedaan tijdens de behandeling In de afdelingen. Niet leuk, Ik kan mij dat helemaal Indenken. Niet leuk voor de Inwoners van Leeuwarden, want zij krijgen minder voorzieningen, minder groenonderhoud, minder zorg voor wegen, verhoging van de belastingen, enz. Het Is uiterst triest dat er gesnoeid moet worden In zaken als Projecten Men sen Zonder Werk, vormtngs- en ontwikkelingswerk, stedelijk jeugdwerk, buurtactlvltelten en de Stichting Welzijn Leeuwarden. Het Is ook niet leuk voor het college. Door een centrum-links be stuur wordt bijna rücksichtslos gekort zelfs op prloritelten, heilige huisjes als emancipatie, werkgelegenheid en stadsvernieuwing. In de begroting 1988 kwam de term "zorgwekkende financiële situatie" nog al eens voor. De nood moet nu wel erg hoog gestegen zijn en de algemene reserve bijzonder laag gedaald dat een dergelijke herwaardering ons nu zo wordt voorgelegd. Mijnheer de voorzitter, graag had mijn fractie Iets planmatigs willen ontdekken In de herwaardering. De Indruk bestaat dat op alle posten waarmee Iets valt te halen bezuinigd Is zonder rekening te houden met een achterliggende filosofie. Op de vraag van de GPV/RPF/SGP- fractle tijdens een af delIngsvergaderlng bleek dat er geen overzicht beschikbaar was van her waarderingen In het verleden, zodat bleek welke afdelingen reeds eerder In bijzondere mate door bezuinigingen werden getroffen. Deze herwaarder 1ng lijkt mij ook niet de laatste mede gezien de aantallen onzekerheden ervan. Daarom wil mijn fractie aan het college de suggestie doen om een lijst op te stellen van bijvoorbeeld groei- en krImpsectoren. Welke sectoren/afdelingen kunnen wellicht nog groeien en welke krimpen. Op deze wijze kan er van te voren een beleid worden uitgestippeld dat In de verschillende commissies vooraf op hoofdlijnen wordt besproken. Met andere woorden, geen ad hoe beleid maar een beleid op de toekomst gericht. Vaststellen van het beleid en ook het vaststellen van de hoogte van de financiële reserve geeft duidelijkheid zowel naar de raad als naar de mensen In het werkveld die het beleid moeten uitvoeren. Graag een reactie van het col Iege op dit punt. Een ander punt Is de realiteitswaarde van de herwaardering. Tijdens de af delIngsvergade rlng Is herhaaldelijk gevraagd of deze bezuiniging wel wordt gehaald. Met andere woorden, wat hebben wij wat dat betreft van vorige herwaarderingen geleerd. Of gaan wij straks herwaarderen mede omdat vorige herwaarder 1ngen niet gehaald werden? Mijnheer de voorzitter, begrotingen en dus ook deze herwaarder 1ng moeten reëel zijn en een zo hoog mogelijke mate van betrouwbaarheid bezitten. Mijn fractie Is het eens met het advies van b. en w. om geen gebruik te maken van de genoemde alternatieve bezuinigingsmogelijkheden van vier ton, omdat wij niet de lllussle hebben dat alle genoemde bezuinigingen gehaald zullen worden. Ik wil nu nog enkele opmerkingen maken over de genoemde posten. De verhoging van de ogb. De consequentie van het niet op tijd doorvoeren van bezuinigingen en het te laag stellen van de algemene reserve - mijn fractie heeft daar In het verleden vaak voor gewaarschuwd - Is dat nu de ogb omhoog moet. Een moeilijke zaak, maar op dit moment niet meer aan te ontkomen, of wij daar nu een maand later over praten of dat wij nu de beslissing nemen. Bezuinigingen op het jeugdwerk, post 520.00, Is een trieste zaak. Op voorhand Is een bedrag vastgesteld zonder een Inhoudelijke onderbouwing. Mijn fractie wacht de voorstellen over de nadere Invulling af om die op hun waarde te kunnen beoordelen. Een nadere discussie In de Commissie voor WelzIJnsaangelegenheden zal nodig zijn om vast te stellen welk niveau van Jeugd werk wij In Leeuwarden willen handhaven. Bezuinigen op promotie- en acquisitie-activiteiten lijkt mijn fractie niet verstandig. De kans Is groot dat er meer geld verloren dan gewonnen wordt. Het sociaal-cultureel werk. De Stichting Welzijn Leeuwarden zal eerst onderzoeken hoe een en ander Ingevuld kan worden. Mijn fractie vraagt zich wel af of een dergelijke taakstelling mogelijk en verantwoord is. In december zo heb Ik gelezen zal de raad de resultaten onder ogen kunnen zien. Wij wachten de voorstellen af. Voorshands plaatsen wij grote vraagtekens. Tot slot de PAL-herwaardering. Voor een deel onderschr1jft mijn fractie de nota van PAL. Ook mijn fractie mist de politieke onderbouwing van deze herwaardering. Het Is uiterst pijnlijk te moeten bezuinigen op zaken als Projecten Mensen Zonder Werk, vormtngs- en ontwikkelingswerk,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 14