- 32 -
een andere procedurele benadering. Wij zijn van oordeel - dat geldt voor belde werksoorten -
dat het mogelijk moet zijn om ook buurten een eigen bijdrage te vragen op het moment dat men
dit type activiteiten In de desbetreffende buurt tot uitvoering wil brengen. Wij denken dat dat
ook de afweging binnen de buurten ten goede komt, dat men scherper nadenkt wat men met het
budget wil gaan doen. In die zin heeft ons voorstel naar ons gevoel duidelijk kans van slagen.
Bovendien komt dat de manier waarop buurten met dit type activiteiten omgaan en de afwegingska
ders ten goede.
De moties 7, 8 en 9 hebben betrekking op de portefeuilles van de wethouders Heere en Tim
mermans.
Moties 10 en 11 gaan over de ogb. Ik heb net in antwoord op het verzoek van mevrouw De
Haan het voorstel overgenomen om de behandeling van de ogb-problematlek te betrekken bij de
behandeling van de Voorjaarsnota In de raadsvergaderlng van 5 juni. Ik weet niet of de PAL-
fractle desalniettemin deze moties op dit moment aan de orde wil stellen of dat zij ermee
akkoord gaat dat deze problematiek ook doorschuift naar 5 Juni. (De heer Meerdlnk: Als de hele
discussie verschoven wordt naar 5 Juni dan lijkt het mij niet erg realistisch dat wij In ons
eentje de discussie hierover voortzetten.) Ik kan er dus van uitgaan dat deze moties op dit
moment worden Ingetrokken. (De Voorzitter: De heer Meerdlnk trekt de moties 10 en 11 in In
afwachting van de discussie bij de behandeling van de Voorjaarsnota?) (De heer Meerdlnk: Ja.)
(De Voorzitter: Dan zijn hierbij de moties 10 en 11 Ingetrokken.) Ik wil na afloop van de
vergadering nog graag Ingaan op de technische kant van motie 11, want die motie Is technisch
onuitvoerbaar omdat het zo niet werkt In de praktijk. (De heer Meerdlnk: Dat mag ook op 5
juni.) Ja, maar het lijkt mij handiger om dat van te voren doen.
Motie 12 is In feite het alternatieve dekkingsplaatje van het PAL'ternatiefDekking door
middel van een extra verhoging van het marktconform handelen en door middel van een extra
taakstelling op de reorganisatie. Het college wijst belde benaderingen af. Wat betreft het
markconform handelen omdat wij denken dat wij met f 350.000,al een zekere hypotheek nemen op
de toekomst. Het Is duidelijk dat de bedoeling van marktconform handelen Is een ontwikkeling In
gang te zetten om ooit een keer resultaten te zien, dat wil zeggen efficiënter te gaan werken.
Aan de andere kant is er sprake van een proces dat nog In de kinderschoenen staat. WIJ
hebben net de eerste tussenrapportage de revue laten passeren. In het kader van de reorganisa
tie, fase 4, moeten wij er nadrukkelijk mee door. Wij hebben het gevoel dat wij met
f 350.000,een begin hebben gemaakt. Op dit moment Is het volgens ons onverstandig om dat
budget op die taakstelling In forse mate te gaan verhogen zoals de PAL-fractle dat voorstelt.
Dat betekent niet dat er nooit en te nimmer een moment zal komen om die discussie nog een keer
aan te gaan. In leder geval zal dat moeten gebeuren als er minstens een jaar ervaring mee is
opgedaan, als de volgende rapportages van de Werkgroep marktconform handelen besproken zijn en
er bij wijze van spreken ook In de nieuwe centrale directieraad een keer een goede discussie
over gevoerd Is en ons daarover ook geadviseerd wordt. Op dit moment vinden wij f 350.000,het
maximum, hetgeen niet wegneemt dat er ooit een keer een moment kan komen dat je In redelijkheid
kunt zeggen dat de taakstelling verhoogd moet worden. Op dit moment vinden wij dat echter
uiterst voorbarig.
Wat betreft de reorganisatie ligt het nog scherper. Verhoging op dit moment van de reorga
nisatietaakstelling zou In lijnrechte strijd zijn met de afspraken die wij met de bonden hebben
gemaakt. In feite zouden die afspraken ook door de PAL-fractle geschonden worden, omdat ook de
aanpaknotlties met betrekking tot de reorganisatie door die fractie zijn geflatteerd. Een dei
gelijke verhoging legt, maar dat Is misschien wat te veel gezegd, een bom onder de reorganisa
tievoorstel Ien die op 5 Juni worden behandeld. Ook Is het lijkt mij voor de bonden volstekt on
aanvaardbaar om ongeveer drie weken voordat de voorstellen, die In het GeorganIseerd Overleg In
het algemeen op ruime Instemming hebben kunnen rekenen, In de raad worden besproken Ineens een
extra bedrag aan de algemene reorganIsatletaakstel11ng toe te voegen. Procedureel wijs Ik deze
dekkingsmethode af.
Ook op Inhoudelijke gronden wijs Ik die dekkingsmethode af, omdat Ik het Juist zo aardig
vind dat wij in de afgelopen Jaren er In gestaagd zijn om de systematiek te kiezen waarbij wij
alle herwaarderIngsvoorstellen binnen het apparaat, met uitzondering van die f 430.000,
die wij ooit een keer in voorgaande perioden hebben vastgesteld, zo specifiek mogetijk hebben
- 33 -
benoemd. Gewoon concreet aangeven: om die en die sector gaat het en dat en dat op een andere
manier organiseren. Kunnen wij dan formatieplaatsen Inleveren of kunnen wij besparingen berei
ken? Ik denk dat je er heel erg voor moet oppassen om In het algemeen heel brede taakstellingen
te geven aan de reorganisatie onder het motto: ze zoeken het nog maar een keertje uit. Daarmee
creëer Je namelijk op geen enkele manier duidelijkheid waar je het moet gaan zoeken. Het Is
natuurlijk wel de gemakkelijkste weg, maar Ik vind het ook een weg die Je als college niet zou
moeten gaan en In leder geval ook als raad niet zou moeten gaan. Ik vind dat je veel nadrukke
lijker InhoudelIjker moet aangeven waar je het dan wilt gaan zoeken.
Tot slot de moties 13 en 14. Wat mij betreft zijn die op dit moment overbodig, omdat wij
nu over een herwaarderingsoperatie praten, de Invulling van een bedrag van vijf miljoen
gulden. Wij praten nog niet over nieuw beleid, want dat komt aan de orde bij het beleidsplan
1990-1994. Wij hopen dat beleidsplan In september/oktober aan de raad te kunnen aanbieden. In
december komt het dan In de plenaire zitting van de raad aan de orde. In het kader van het
beleidsplan praten wij over nieuw beleid en over de vraag wat voor extra middelen er nodig zijn
voor de reorganisatie, het scholingsbeleid, de ontwikkelingssamenwerking enz. Die afweging Is
op dit moment niet aan de orde. Alleen al om die reden zou Ik deze belde moties op dit moment
willen ontraden. Deze zaak kan veel beter bij de behandeling van het beleldplan In december aan
de orde komen.
Ik kom tot slot bij de heer Rozema. Herwaarder 1ng ts niet leuk, zegt hij. De heer Rozema
doet de suggestie om eens een lijstje van groet- en krImpsectoren te maken. Ik denk dat dat
niet mogelijk is. Wat wij proberen en wat wij geprobeerd hebben Is In het kader van de huidige
herwaarderingsoperatie aan te geven waar wat ons betreft besparingen mogelijk zijn. In leder
geval zijn dat de huidige kr Impsectoren. Het Is niet zo heel erg moeilijk om een lijstje met
groeisectoren te maken, maar het gaat daarbij Juist om de voorstellen die, als wij ze al zouden
willen honoreren, aan de orde komen ln het kader van de voorstellen voor nieuw beleid. Het
maken van een lijstje van groei- en krlmpsectoren vind Ik dus verloren energie. Bovendien werkt
het niet op die manier.
Over het realiteitsgehalte van de huidige voorstellen heb ik het al gehad.
De ogb moet omhoog, daar Is niet meer aan te ontkomen, aldus de heer Rozema. Dat Is duide
lijk ook een opvatting van de kant van het college. Maar zoals gezegd, wij schuiven dat
voorstel door naar de raadsvergaderIng van 5 Juni.
Tot slot nog een opmerking over het promotie- en acquisitiebeleid. WIJ zijn van mening,
alhoewel dit voorstel op zich zelf ook weer een besparing Is die wij de raad liever niet zouden
hebben willen voorleggen, dat het niet alleen gelet op de financiële situatie nodig Is om dit
te realiseren maar dat dat ook mogelijk Is. Het betekent dat Je scherper moet kiezen aan wat
voor activiteiten Je meedoet, aan wat voor type beurzen je meedoet. Het betekent ook dat Je
minder mogelijkheden hebt om eens inctdentele projecten te entameren, om eens een leuk Idee of
een bepaalde specleke actie die je nodig vindt te ondersteunen. Wellicht dat het ook betekent
dat je Iets vaker voor heel specifieke projecten, zoals een Vierde Nota-project, voor een apart
budget naar de raad naar toe moet.
Ik wil het hierbij laten, mijnheer de voorzitter.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, Ik wil enkele opmerkingen maken over de bijdrage
van de PAL-fractle. De heer Meerdlnk zegt dat het bezuinigingsvoorstel Onderhoud straten en
wegen als boterzacht moet worden aangemerkt. Ik kan hem verzekeren dat deze bezuiniging naar de
aard van de materie steen- c.q. keihard Is. Over de concrete Invulling daarvan zal - dat Is ook
al eerder afgesproken - een voorstel worden voorgelegd aan de Commissie voor Openbare Werken en
Mi Iieu.
Ik constateer dat de PAL-fractle voor wat betreft het voorstel om een korting te doen
plaatsvinden op de storting In het stadsvernieuwingsfonds erkent dat ook In dit beleidsveld
pragmatische keuzes de voorkeur verdienen boven theoretische benaderingen. Ik beschouw dat als
een doorbraak In de PAL-benaderlng en ga er dan ook vanuit dat daarmee Impliciet eerdere
pragmatische kortingen op het stadsvernieuwingsfonds alsnog door PAL worden onderschreven. (De
heer Meerdlnk: Dan heeft u de bijdrage van ons de laatste tijd kennelijk niet gehoord.) Nee,