- 32 - een andere procedurele benadering. Wij zijn van oordeel - dat geldt voor belde werksoorten - dat het mogelijk moet zijn om ook buurten een eigen bijdrage te vragen op het moment dat men dit type activiteiten In de desbetreffende buurt tot uitvoering wil brengen. Wij denken dat dat ook de afweging binnen de buurten ten goede komt, dat men scherper nadenkt wat men met het budget wil gaan doen. In die zin heeft ons voorstel naar ons gevoel duidelijk kans van slagen. Bovendien komt dat de manier waarop buurten met dit type activiteiten omgaan en de afwegingska ders ten goede. De moties 7, 8 en 9 hebben betrekking op de portefeuilles van de wethouders Heere en Tim mermans. Moties 10 en 11 gaan over de ogb. Ik heb net in antwoord op het verzoek van mevrouw De Haan het voorstel overgenomen om de behandeling van de ogb-problematlek te betrekken bij de behandeling van de Voorjaarsnota In de raadsvergaderlng van 5 juni. Ik weet niet of de PAL- fractle desalniettemin deze moties op dit moment aan de orde wil stellen of dat zij ermee akkoord gaat dat deze problematiek ook doorschuift naar 5 Juni. (De heer Meerdlnk: Als de hele discussie verschoven wordt naar 5 Juni dan lijkt het mij niet erg realistisch dat wij In ons eentje de discussie hierover voortzetten.) Ik kan er dus van uitgaan dat deze moties op dit moment worden Ingetrokken. (De Voorzitter: De heer Meerdlnk trekt de moties 10 en 11 in In afwachting van de discussie bij de behandeling van de Voorjaarsnota?) (De heer Meerdlnk: Ja.) (De Voorzitter: Dan zijn hierbij de moties 10 en 11 Ingetrokken.) Ik wil na afloop van de vergadering nog graag Ingaan op de technische kant van motie 11, want die motie Is technisch onuitvoerbaar omdat het zo niet werkt In de praktijk. (De heer Meerdlnk: Dat mag ook op 5 juni.) Ja, maar het lijkt mij handiger om dat van te voren doen. Motie 12 is In feite het alternatieve dekkingsplaatje van het PAL'ternatiefDekking door middel van een extra verhoging van het marktconform handelen en door middel van een extra taakstelling op de reorganisatie. Het college wijst belde benaderingen af. Wat betreft het markconform handelen omdat wij denken dat wij met f 350.000,al een zekere hypotheek nemen op de toekomst. Het Is duidelijk dat de bedoeling van marktconform handelen Is een ontwikkeling In gang te zetten om ooit een keer resultaten te zien, dat wil zeggen efficiënter te gaan werken. Aan de andere kant is er sprake van een proces dat nog In de kinderschoenen staat. WIJ hebben net de eerste tussenrapportage de revue laten passeren. In het kader van de reorganisa tie, fase 4, moeten wij er nadrukkelijk mee door. Wij hebben het gevoel dat wij met f 350.000,een begin hebben gemaakt. Op dit moment Is het volgens ons onverstandig om dat budget op die taakstelling In forse mate te gaan verhogen zoals de PAL-fractle dat voorstelt. Dat betekent niet dat er nooit en te nimmer een moment zal komen om die discussie nog een keer aan te gaan. In leder geval zal dat moeten gebeuren als er minstens een jaar ervaring mee is opgedaan, als de volgende rapportages van de Werkgroep marktconform handelen besproken zijn en er bij wijze van spreken ook In de nieuwe centrale directieraad een keer een goede discussie over gevoerd Is en ons daarover ook geadviseerd wordt. Op dit moment vinden wij f 350.000,het maximum, hetgeen niet wegneemt dat er ooit een keer een moment kan komen dat je In redelijkheid kunt zeggen dat de taakstelling verhoogd moet worden. Op dit moment vinden wij dat echter uiterst voorbarig. Wat betreft de reorganisatie ligt het nog scherper. Verhoging op dit moment van de reorga nisatietaakstelling zou In lijnrechte strijd zijn met de afspraken die wij met de bonden hebben gemaakt. In feite zouden die afspraken ook door de PAL-fractle geschonden worden, omdat ook de aanpaknotlties met betrekking tot de reorganisatie door die fractie zijn geflatteerd. Een dei gelijke verhoging legt, maar dat Is misschien wat te veel gezegd, een bom onder de reorganisa tievoorstel Ien die op 5 Juni worden behandeld. Ook Is het lijkt mij voor de bonden volstekt on aanvaardbaar om ongeveer drie weken voordat de voorstellen, die In het GeorganIseerd Overleg In het algemeen op ruime Instemming hebben kunnen rekenen, In de raad worden besproken Ineens een extra bedrag aan de algemene reorganIsatletaakstel11ng toe te voegen. Procedureel wijs Ik deze dekkingsmethode af. Ook op Inhoudelijke gronden wijs Ik die dekkingsmethode af, omdat Ik het Juist zo aardig vind dat wij in de afgelopen Jaren er In gestaagd zijn om de systematiek te kiezen waarbij wij alle herwaarderIngsvoorstellen binnen het apparaat, met uitzondering van die f 430.000, die wij ooit een keer in voorgaande perioden hebben vastgesteld, zo specifiek mogetijk hebben - 33 - benoemd. Gewoon concreet aangeven: om die en die sector gaat het en dat en dat op een andere manier organiseren. Kunnen wij dan formatieplaatsen Inleveren of kunnen wij besparingen berei ken? Ik denk dat je er heel erg voor moet oppassen om In het algemeen heel brede taakstellingen te geven aan de reorganisatie onder het motto: ze zoeken het nog maar een keertje uit. Daarmee creëer Je namelijk op geen enkele manier duidelijkheid waar je het moet gaan zoeken. Het Is natuurlijk wel de gemakkelijkste weg, maar Ik vind het ook een weg die Je als college niet zou moeten gaan en In leder geval ook als raad niet zou moeten gaan. Ik vind dat je veel nadrukke lijker InhoudelIjker moet aangeven waar je het dan wilt gaan zoeken. Tot slot de moties 13 en 14. Wat mij betreft zijn die op dit moment overbodig, omdat wij nu over een herwaarderingsoperatie praten, de Invulling van een bedrag van vijf miljoen gulden. Wij praten nog niet over nieuw beleid, want dat komt aan de orde bij het beleidsplan 1990-1994. Wij hopen dat beleidsplan In september/oktober aan de raad te kunnen aanbieden. In december komt het dan In de plenaire zitting van de raad aan de orde. In het kader van het beleidsplan praten wij over nieuw beleid en over de vraag wat voor extra middelen er nodig zijn voor de reorganisatie, het scholingsbeleid, de ontwikkelingssamenwerking enz. Die afweging Is op dit moment niet aan de orde. Alleen al om die reden zou Ik deze belde moties op dit moment willen ontraden. Deze zaak kan veel beter bij de behandeling van het beleldplan In december aan de orde komen. Ik kom tot slot bij de heer Rozema. Herwaarder 1ng ts niet leuk, zegt hij. De heer Rozema doet de suggestie om eens een lijstje van groet- en krImpsectoren te maken. Ik denk dat dat niet mogelijk is. Wat wij proberen en wat wij geprobeerd hebben Is In het kader van de huidige herwaarderingsoperatie aan te geven waar wat ons betreft besparingen mogelijk zijn. In leder geval zijn dat de huidige kr Impsectoren. Het Is niet zo heel erg moeilijk om een lijstje met groeisectoren te maken, maar het gaat daarbij Juist om de voorstellen die, als wij ze al zouden willen honoreren, aan de orde komen ln het kader van de voorstellen voor nieuw beleid. Het maken van een lijstje van groei- en krlmpsectoren vind Ik dus verloren energie. Bovendien werkt het niet op die manier. Over het realiteitsgehalte van de huidige voorstellen heb ik het al gehad. De ogb moet omhoog, daar Is niet meer aan te ontkomen, aldus de heer Rozema. Dat Is duide lijk ook een opvatting van de kant van het college. Maar zoals gezegd, wij schuiven dat voorstel door naar de raadsvergaderIng van 5 Juni. Tot slot nog een opmerking over het promotie- en acquisitiebeleid. WIJ zijn van mening, alhoewel dit voorstel op zich zelf ook weer een besparing Is die wij de raad liever niet zouden hebben willen voorleggen, dat het niet alleen gelet op de financiële situatie nodig Is om dit te realiseren maar dat dat ook mogelijk Is. Het betekent dat Je scherper moet kiezen aan wat voor activiteiten Je meedoet, aan wat voor type beurzen je meedoet. Het betekent ook dat Je minder mogelijkheden hebt om eens inctdentele projecten te entameren, om eens een leuk Idee of een bepaalde specleke actie die je nodig vindt te ondersteunen. Wellicht dat het ook betekent dat je Iets vaker voor heel specifieke projecten, zoals een Vierde Nota-project, voor een apart budget naar de raad naar toe moet. Ik wil het hierbij laten, mijnheer de voorzitter. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, Ik wil enkele opmerkingen maken over de bijdrage van de PAL-fractle. De heer Meerdlnk zegt dat het bezuinigingsvoorstel Onderhoud straten en wegen als boterzacht moet worden aangemerkt. Ik kan hem verzekeren dat deze bezuiniging naar de aard van de materie steen- c.q. keihard Is. Over de concrete Invulling daarvan zal - dat Is ook al eerder afgesproken - een voorstel worden voorgelegd aan de Commissie voor Openbare Werken en Mi Iieu. Ik constateer dat de PAL-fractle voor wat betreft het voorstel om een korting te doen plaatsvinden op de storting In het stadsvernieuwingsfonds erkent dat ook In dit beleidsveld pragmatische keuzes de voorkeur verdienen boven theoretische benaderingen. Ik beschouw dat als een doorbraak In de PAL-benaderlng en ga er dan ook vanuit dat daarmee Impliciet eerdere pragmatische kortingen op het stadsvernieuwingsfonds alsnog door PAL worden onderschreven. (De heer Meerdlnk: Dan heeft u de bijdrage van ons de laatste tijd kennelijk niet gehoord.) Nee,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 17