- 34 -
maar Ik constateer dat u terecht zegt dat je niet zonder meer moet vasthouden aan het verhaat
dat stadsvernieuwing een absolute hoofdprlorttelt Is en dat je dus nimmer opnieuw een facet dat
betrekking heeft op het stadsvernieuwingsproces mag bekijken.
Wij hebben aangegeven dat je ook in dat kader moet kijken of er elementen In de planning
van activiteiten zitten die, gewogen andere bezuinigingsvoorstellen die wij de afgelopen
periode hier hebben voorgelegd, op pragmatische overwegingen een lagere prioriteit moeten heb
ben. Dat Is de lijn die hier Is Ingezet. Ik constateer dat dat In het verleden voor eerdere
kortingen precies dezelfde redenatie van het college als Inzet van de discussie Is geweest,
maar toen was PAL nog niet zo ver.
Voorzitter, dan een opmerking over het voorstel van PAL om, als over een aantal Jaren
onverhoopt mocht blijken dat de kademuren het niet meer houden - dat herstel op dat moment dus
feitelijk noodzakelijk Is -, nu al het besluit te nemen om de kosten daarvan niet ten laste van
het stadsvernieuwingsfonds te brengen maar ten laste van de dan bestaande of wellicht niet
bestaande post onvoorzien. Ik vind dat wij het maar aan de dan functionerende gemeenteraad
moeten overlaten hoe die op dat moment de prioriteiten wil leggen over de vraag of de kosten
ten laste van de post onvoorzien van het stadsvernieuwingsfonds of ten laste van de algemene
onvoorzienpost op de gemeentebegroting moeten worden gebracht. Het lijkt mij niet verstandig om
over zaken die misschien pas over tien Jaar gaan plaatsvinden nu al besluiten te nemen. (De
heer Meerdlnk: Wij hebben daarover ook geen motie Ingediend.) Nee, maar u viste naar een ant
woord en Ik heb dat gegeven. Wellicht had u gehoopt dat dat anders zou zijn.
Voorzitter, Ik kom bij motie 8 van PAL om f 35.000,minder te bezuinigen op het budget
voor het onderhoud van openbaar groen ten behoeve van een onderhoudsdienst speel voorzieningen.
In de eerste plaats - dat heb Ik ook In de af delIngsvergaderIng aangegeven - zijn wij voorne
mens om met gebruikmaking van de f 65.000,die ten gevolge van de vacature waar het hier om
gaat voor dit jaar beschikbaar ts een groenonderhoudsplan op te stellen. In de tweede plaats
staat het plan dat PAL naar voren heeft gebracht nog ter discussie. In de af delIngsvergaderIng
heb Ik hier ook al op geantwoord, In die zin dat er op zich zelf een aantal aantrekkelijke uit
gangspunten verbonden Is aan dit plan, dat de mogelijkheden voor de alternatieve strafoplegging
een van belang zijnde factor Is en dat de mogelijkheden die het biedt om In het kader van bewo
nersparticipatie en buurtbeheer een Invulling te geven ook In dat verhaal passen. Ik stel voor
om het plan ter discussie te stellen In de Commissie voor Openbare Werken en Milieu en dan te
bezien of en op welke wijze deze aanpak vorm kan worden gegeven. Ik denk niet dat het verstan
dig Is, zeker ook omdat de meerderheid van de raad niet op de hoogte Is van de werkelijke In
houd van dat plan, om nu reeds op voorhand daarvoor extra middelen uit te trekken. Ik ontraad
derhalve deze motie, voorzitter.
De heer Heere (weth.): Voorzitter, mevrouw De Haan heeft de uitspraak gedaan dat de
korting op act!vlteltensubsldies voor buurtorganisaties voor haar fractie onaanvaardbaar is. De
heer Koopmans heeft dat namens zijn fractie eveneens betoogd. Een en ander heeft geleld tot een
door hen gezamenlijk ondertekende motie die beoogt die korting niet door te laten gaan.
De heer Rozema heeft gezegd dat bezuinigen niet leuk Is. Je zou vind Ik ook eens na moeten
denken over de vraag wat Je van "niet hoeven bezuinigen" vindt. Ik wil daar een wat uitgebrei
der antwoord op geven. Wat heeft het college ertoe gebracht om een bezuiniging als deze en ook
andere In deze sector toch voor te stellen? Een belangrijk element van dat antwoord Is uiter
aard - wethouder Kessler heeft dat zojuist ook gezegd - gelegen In de financiële problematiek.
Een ander element Is toch ook van Inhoudelijke aard.
De veronderstel 11ng van de heer Meerdlnk dat er uitsluitend met de zakjapanner of eventu
eel ander rekentuig zou zijn gewerkt Is ten dele Juist. Wij werken Inderdaad ook wel eens met
die apparatuur. Ik zal de raad de resultaten daarvan eens voorhouden, want Ik heb geprobeerd
Inzicht te krijgen In de uitgaven die wij voor sociaal-cultureel werk op buurt- en wijkniveau
hebben gedaan van 1985 tot en met 1989. Ik doe dat niet alleen omdat de heer Meerdink denkt dat
wij niet kunnen rekenen, maar ook omdat er In allerlei publicaties In kranten en dergelijke een
plaatje Is opgehangen dat een beetje tendeert naar: hier wordt afbraak gepleegd, hier wordt
Iets verschrlkkel1jks gedaan, dit is onaanvaardbaar, dit Is volkomen tegen allerlei planmatig
- 35 -
vastgestelde zaken In enz. Dat is een reden te meer waarom het nu toch maar eens goed Is om
eens wat cijfers te noemen.
De kapitaal Iasten, de huisvestingskosten en de organisatie- en actlvlteltenkosten bedroe
gen In 1985 totaal f 1.230.000,— en zijn voor 1989 f 1.322.000,—. Een stijging met ongeveer
f 90.000,Als daar het bedrag van f 60.000,aan actlvlteltenkostensubsldles af zou zijn
gegaan, dan zouden wij uiteindelijk nog op een plus belanden. Daarbij opgeteld het geld dat wij
hebben gestopt In peuterspeelzaal werk In wijken en buurten, gestegen van f 78-000,In 1985
tot f 170.000,In 1989, het geld voor vormlngs- ontwikkelingswerk, gestegen van f 8.000,In
1985 tot 32.000,in 1989, het geld voor emancipatie, gestegen van f 10.000, In 1985 tot
f 15.000,— In 1989, dan kom Ik alles bij elkaar opgeteld op een totaalbedrag van
f 1.326.000,In 1985 en f 1.539.000,In 1989. Met andere woorden ook een niet onaanzienlij
ke stijging. Als Ik daarbij dan ook nog optel de post bejaardenwerk, die Inmiddels ook aan het
activiteitenpakket van de wijken Is toegevoegd - gestegen van f 19.000,In 1985 tot
f 26.000,In 1989 -, dan kom Ik op een bedrag van f 1.345.000,in 1985 en f 1.565.000,In
1989. Dat zijn bedragen die ook uit het sociaal-cultureel programma gehaald kunnen worden. Het
gaat hier om de posten die gemoeid zijn met accommodaties, met organisatie en met activitei
ten.
Om het plaatje volledig te maken zet Ik hiernaast de kosten die gemoeid zijn met ondei
steuning op plangebiedniveau, dus wijken en buurten. Die kosten bedroegen In 1985
f 1.112.000,en zijn In 1989 f 813.000,Een vrij forse achteruitgang, maar daar staat te
genover dat er een stijging van die uitgaven heeft plaatsgehad op het gebied van de algemene of
categorale posten.
Alle bedragen bij elkaar opgeteld kom je voor 1985 op een bedrag van f 2.457.000,en
voor 1989 op een bedrag van f 2.378.000,Het verschil tussen deze bedragen Is f 80.000,
negatief, Inclusief de SWL-kortlngen. Dat is een percentage van ongeveer 3,2. Als Je nagaat dat
wij op een totaalbudget In de gemeente van 300 miljoen gulden zo grosso modo 30 miljoen gulden
hebben bezuinigd de afgelopen jaren, dan Is dat een percentage van ongeveer 10. Ik laat de
conclusies aan de raad zelf over.
Als daar nu die f 160.000,waar het hier om gaat van SWL en wljkactlvltelten bij opge
teld zou worden - Ik kom straks nog terug op de vraag of dat wij doen - dan komt daar
natuurlijk een aantal percenten korting bij dat In ieder geval de tien die Ik zojuist noemde
voor het gemiddelde kortingsbedrag op gemeentelijk niveau nog niet haalt.
Dit Is het plaatje dat Ik heb getekend. Het plaatje heeft natuurlijk - dat heb lk mij ook
wel gerealiseerd - gen klein risico, namelijk dat tot de conclusie gekomen zou kunnen worden
dat hier nog wel wat te halea valt. Ik heb dat risico willens en wetens genomen om te bevorde
ren dat de beeldvorming zoals die wellicht zou kunnen zijn ontstaan nu eens wat wordt rechtge
trokken.
In de richting van de heer Meerdlnk zeg Ik: Hoe Is gekozen? In navolging van de wethouder
van Financiën zeg Ik dat er Inderdaad is gekozen op een vermindering van wat wij hebben genoemd
de Invalshoek "ondersteunende activiteiten". Daar kun Je natuurlijk best tegen zijn, maar Je
kunt niet zeggen dat Je dus geen Inhoudelijke onderbouwing van het verhaal hebt gegeven.
Ik kom dan bij de motie. Het Is de politieke realiteit van vandaag dat een motie die zo
breed wordt ondersteund weergeeft wat er op dit moment In de raad leeft. Het college komt, dat
horende en alles overwegende, tot de conclusie dat het verstandig Is om de motie over te nemen.
Over de dekking wil Ik nog wel Iets zeggen. Wethouder Kessler Is al Ingegaan op een deel van
dekking. Van het element "bijdrage regio" weet de raad - lk heb dat ook al In de afdellngs-
vergaderlng gezegd - dat dat niet Iets Is wat wij als gemeente zelfstandig kunnen uitmaken. Wij
kunnen dat slechts bevorderen. In die zin zullen wij dat In de richting van de regio brengen In
de hoop dat dat dan f 30.000,oplevert. Het andere element van de dekking, f 10.000,lijkt
Inderdaad vrij hard als volgend jaar Inderdaad de plannen van de commissie-Dekker doorgaan en
de vestigingscommissie vervalt.
Ik wil ook nog Iets zeggen over het jeugd- en Jongerenwerk. De heer Koopmans heeft In dit
verband gezegd: dit Is de limiet. Daarmee bedoelt hij dat hij vindt dat langzamerhand de grens
van bezuinigen Is bereikt. Anderen hebben daar ook op gewezen en hebben dat In verband gebracht
met de nog te bespreken nota Jeugdbeleid. Op zich zelf is het goed om dat met elkaar In verband