te brengen. Niettemin vinden wij echter op dit moment dat de f 65.000,— die In ons voorstel Is
opgenomen als een mogelijke korting op zich zelf niet een zodanige aanslag op dat budget doet
dat daarna geen discussie meer over het beleid gevoerd zou kunnen worden. Binnen die belelds-
marges Is het dus moge!Ijk om dat bedrag te besparen.
Wat mij opvalt Is dat aan de ene kant wordt gehekeld, met name door de heer Meerdlnk, de
benadering van het college dat bij de SWL wordt gekozen voor Invulling In onderling overleg.
Overigens Is dat een volstrekt gebruikelijke manier van doen, want wij hebben tot nu toe vrij
wel alle bezuinigingsrondes met welke Instelling dan ook vla overleg tot stand gebracht. Dat
dat nu Ineens Iets zou zijn wat volstrekt onaanvaardbaar snap Ik helemaal niet.
Aan de andere kant zegt de heer Meerdlnk, als het over Jeugd- en Jongerenwerk gaat, dat de
Instellingen daar van die aardige Ideeën over hadden, bijvoorbeeld besparen op accommodaties.
Dat Is nu precies waar wij met die andere Instellingen ook wel naar toe willen. WIJ moeten maar
eens praten over de minst pijnlijke wijze waarop dat Ingevuld kan worden. In december zullen
wij daarover nader aan de raad rapporteren.
Wethouder Kessler Is al op de PAL-motles over vormlngs- en ontwikkelingswerk en emancipa
tie-activiteiten Ingegaan.
Ik heb zojuist al Iets gezegd over het Jeugdwerk.
Motie 14 over de ontwikkelingssamenwerking. De heer Meerdlnk heeft terecht geconstateerd
dat die zaak het niet heeft gebracht tot een voorstel, ondanks mijn pogingen daartoe. WIJ krij
gen elk jaar bij nieuw beleid een nieuwe kans. Wellicht dat wij elkaar dan op een andere manier
nog een keer tegenkomen.
Tot slot wil Ik het volgende nog even kwijt, maar dat Is echt als een grapje bedoeld. Toen
de heer Meerdlnk de heer Koopmans "beschuldigde" van solliciteren naar een bepaalde functie
dacht Ik toen Ik hem die welzljnsverhalen hoorde houden: Wat doet hij zelf nou?
De Voorzitter: Er zijn twee opmerkingen gemaakt over het onderwerp Versneld Invoeren vrij
willige brandweer. Ik heb nota genomen van het feit dat men het voordeel van de twijfel aan de
werkgroep geeft. De heer De Beer heeft gevraagd of opmerkingen en suggesties die uit de dienst
zelf komen door de werkgroep mee In de beschouwingen zullen worden betrokken. Dat Is uit de
aard der zaak het geval. Ik begrijp dat de resultaten van het werk van de werkgroep worden
afgewacht. De heer Meerdlnk heeft gezegd dat ook gelet zat moeten worden op de mate waarin de
kwaliteit zal worden gehandhaafd. WIJ zijn het daar met elkaar over eens.
Aan de orde Is de tweede termijn.
Mevrouw De Haan-Laagland: Mijnheer de voorzitter, wethouder Kessler Is Ingegaan op mijn
opmerking dat ten aanzien van Intern doorwerkende bezuinigingsvoorstellen en externe bezuini
gingsvoorstellen geen onderscheid gemaakt zou moeten worden In hardheid. Ik heb met die opmei
king gereageerd op een discussie die Is gevoerd In de Commissie voor de Financiën toen de eva
luatie aan de orde was van de rapportage over de herwaarder!ngsvoorstellen waartoe wij reeds
eerder hadden besloten. Op zich zou het heel Instructief zijn als een onderzoek zou kunnen aan
tonen dat het - Ik heb het nog steeds over dat onderscheid - niet het geval Is. Wethouder
Kessler heeft gezegd dat hij, als daar enigszins de tijd voor gevonden kan worden, zo'n ondei
zoek wel wil. Misschien Is het een mooie stage-opdracht voor een student van de Thorbecke-
academle.
Wethouder Kessler heeft namens het college Ingestemd met het feit dat wij de discussie
over de ogb naar juni willen verschuiven en daarmee ook eventueel de financiële situatie van de
gemeente.
Wethouder Kessler heeft namens het college de motie die wij samen met de CDA-fractie heb
ben Ingediend over de budgetten voor buurtorganisaties overgenomen. Toen Ik wethouder Heere
hoorde dacht ik even dat er een rare situatie zou ontstaan. Wethouder Kessler heeft de motie
namelijk namens het college overgenomen, terwijl wethouder Heere uitvoerig gaat beargumenteren
waarom de bezuiniging door moet gaan. Zo ver ging het net niet. In onze fractie heeft de
afweging plaatsgevonden tussen het handhaven van activiteiten uitgevoerd door buurtorganisaties
- 37 -
ten opzichte van ook de ondersteuning. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de handhaving
van activiteiten uitgevoerd door buurtorganisaties meer te ontzien dan de ondersteuning. Nu wij
akkoord gaan met bezuinigingen bij de SWL en die twee andere posten ook nog bezuinigen, vinden
wij dat de buurtorganisaties daar bovenop niet nog eens extra bezuinigd mogen worden. Vandaar
dat wij die motie willen handhaven.
De heer Koopmans heeft gezegd dat er het laatste Jaar een goed financieel beleid is
gevoerd. Ik denk dat hij dat ook wel moet vinden, want uiteindelijk geeft de raad het geld uit
en bepaalt de raad het beleid. Het CDA zit daar natuurlijk zelf bij. De heer Koopmans zegt vei
volgens dat wij nu ineens op te grote voet leven en dat wij nu Ineens pas op de plaats moeten
maken. Dat Is niet Iets wat wij nu ineens constateren, want wij doen dat al Jaren. Deze
bezuinigingsoperatie Is niet de eerste, want al sinds 1986 hebben wij gezegd dat wij pas op de
plaats moeten maken. (De heer Koopmans: Voorzitter, Ik heb In eerste Instantie betoogd dat wij
In deze zittingsperiode van de raad al voor de tweede keer praten over bezuinigingen. Ik zie
geen tegenstellingen hoor!) Ik hoorde u zeggen dat wij op te grote voet leven. Nu Ineens moeten
wij pas op de plaats maken. (De heer Koopmans: Ik heb dat gezegd In de context dat wij hier al
Jaren wachten op analyses uit de rekeningen, op basis waarvan wij kunnen zien hoe het komt dat
het steeds mis gaat. Wethouder Kessler heeft mij vorig Jaar In dat verband als antwoord gegeven
dat wij niet te grote verwachtingen moeten hebben. Vervolgens hebben wij de conclusie getrokken
dat er dan maar één conclusie kan zijn: Wij geven meer uit dan dat wij hebben.) Wat mij betreft
gaan wij daar op 5 Juni over discussiëren. De PvdA-fractle zal daar dan ook wat uitvoeriger op
1ngaan.
De VVD-fractle heeft de suggestie gedaan om wat meer Informatie te geven over de rappor
tages van de herwaarderIng. De wethouder heeft die suggestie overgenomen. De VVD-fractle heeft
met name ook gepleit om de functionele commissies daarbij te betrekken. WIJ zijn het daarmee
eens. Het gaat ons er dan niet om of die Informatie nu een keer per maand of een keer per half
jaar wordt gegeven. Voor ons Is van belang dat daarmee de verantwoordelIjkheld van functionele
wethouders voor het halen van herwaarderlngsvoorstellen wordt bevestigd. Ik wil niet zeggen dat
dat nu niet het geval Is, maar daarmee leg je grotere nadruk op de verantwoordelIjkheld van de
functionele wethouders. WIJ vinden dat een goede zaak.
De heer Meerdlnk beargumenteert uitvoerig waarom zijn fractie tegen een hele serie van de
nu voorliggende voorstellen Is. WIJ kunnen dat verhaal eigenlijk geheel onderschrljven, want
wij zijn het daarmee eens. Het zijn dezelfde voorstelten waar wij ook het liefst tegen zouden
willen stemmen. WIJ hebben alleen een andere weg bewandeld. PAL heeft, als wij het goed begrij
pen, uitgezocht welke voorstellen grote moeite kosten en heeft het gat dat daarmee wordt
geschoten In de begroting als taakstelling op de reorganisatie gezet. WIJ hebben eerst gekeken
naar alternatieve taakstellingen om vervolgens de vrijheid te kunnen nemen om bezuinigings
voorstellen af te wijzen.
Ik heb naar mijn idee uitvoerig de argumenten gegeven waarom wij geen extra taakstelling
op de reorganisatie willen. Ik wil er nog een argument aan toevoegen. PAL heeft gepleit voor
een politieke benadering als het gaat om bezuinigingsvoorstellen. WIJ kunnen dat verhaal op
zich ondersteunen. Het valt mij op dat de taakstelling die PAL als alternatief Indient een
uitermate a-polItiek dekkingsmiddel Is. De reorganisatie Is niet een politiek dekkingsmiddel.
Wat mij betreft was het beter geweest als de PAL-fractle een aantal voorstellen had genoemd om
te bezuinigen waarvan zij vindt dat het om zaken gaat die voor haar geen prioriteit hebben. Dan
had dat meer een politieke discussie geworden. Nogmaals, een taakstelling op de reorganisatie
naast alle argumenten die wij genoemd hebben vinden wij een uitermate a-polItiek middel.
In eerste Instantie hebben wij een beetje over het hoofd gezien, als het om politieke
argumenten gaat, dat wij voor een groot deel moeten bezuinigen omdat wij steeds extra middelen
willen uitgeven aan nieuw beleid. Het gaat daarbij om zaken als een fonds voor maatschappelijke
activiteiten. Zaken die wij politiek heel belangrijk vinden. Wij moeten dan ook de consequen
ties nemen om te bezuinigen. Om nu te zeggen dat het geen politiek verhaal Is klopt niet hele
maal naar ons Idee. (De heer Meerdlnk: Wij zijn het toch met elkaar eens over het totaalbedrag
van de bezuiniging? Er bestaat toch geen misverstand dat dat moet?). Nee, maar Ik bedoel dat
daar een politieke stelllngname onder zit.
De Projecten Mensen Zonder Werk. PAL heeft daar een motie over Ingediend. Ik heb in eerste