- 42 -
De heer Rozema: Mijnheer de voorzitter, het lijkt mij Inderdaad een goede zaak om een
overzicht te maken van de afgelopen herwaarder 1ngen en het halen van de geplande bezuinigingen.
Ik neem aan dat de resultaten te zijner tijd In de Commissie voor de Financiën zullen worden
besproken.
Wethouder Kessler heeft betoogd dat er wel degelijk sprake Is geweest van een politieke
benadering bij het opstellen van deze herwaarder 1ng. Er Is wel degelijk richting gegeven. Het
Is volgens de wethouder onmogelijk om aan de hand van een rode draad te werken. Dit had toch
wel een aantrekkelijke gedachte moeten zijn! Toch heb Ik van hem geen politieke argumenten
gehoord.
Mijnheer de voorzitter, bezuinigingen zijn naar de mening van mijn fractie nog niet
voorbij. Er zullen weer besluiten moeten worden genomen. Waar bezuinigen wij of waar kunnen wij
nog bezuinigen of waar willen wij niet bezuinigen? Vandaar dat Ik toch mijn suggestie ook In
tweede Instantie maar weer doe. Wat betreft de bezuiniging op het Jeugdwerk Is de f 65.000,—
op dit moment niet het probleem. Verdere bezuinigingen kunnen dat wel zijn. Een discussie In de
Commissie voor Welzljnsaangelegenheden met als handvat de nota Jeugdbeleid zal dat duidelijk
moeten maken.
De moties. Het wordt wel heel moeilijk welke moties Ik nu moet noemen, maar Ik wil mij
beperken tot motie 12 waarin de financiële dekking van het geheel wordt aangegeven. In eerste
Instantie heb Ik al aangegeven dat wij de dekking te zacht vinden. Vandaar dat lk niet mee kan
gaan met de moties. De motie van PvdA/CDA Is door het college overgenomen.
Ik dank u wel
De heer Kessler (weth.): Mevrouw De Haan heeft de suggestie gedaan om Iemand van bljvocx
beeld de Thorbecke-academle het overzicht te laten maken van alle herwaarder 1ngsvoorstelIen die
In de afgelopen acht jaar In deze raad zijn besproken. Het lijkt mij een goede suggestie die lk
mee zal nemen.
De heer Koopmans heeft drie vragen gesteld. In de eerste plaats vraagt hij of Ik wat con
creter kan zijn over "de vingers op één hand". Ik wil verwijzen naar een nota van het college
van b. en w. die ook al In de Commissie voor de Financiën Is besproken. In deze nota Is een
overzicht gemaakt van 22 nog lopende herwaardertngsvoorstellen. Daaruit blijkt dat begin 1989
een vijftal projecten, waarvan het tijdstip al In 1988 was geprognotlseerd, niet zijn gehaald.
Het eerste project betreft het privatiseren van het kampeerterrein De Kleine Wielen. Dat
lukt ons alleen niet qua tijdstip. Er Is namelijk sprake van een technisch probleem dat heeft
te maken met de herplaatsing. Qua omvang lukt het ons wel.
Het tweede project betreft Het PrlncessehofDe heel duidelijke expliciete keuze van de
raad was om hangende de hele move van minister Brinkman of die ons wel of niet wilde gaan beta
len dat project nog niet In te vullen. Dus gewoon een keuze.
Het derde project betreft de kosten bouwtoezicht. Niet realisering daarvan heeft te maken
met de veronderstel IIng dat In het kader van deregulering mogelijkerwijs besparingen zouden
kunnen optreden. Dat Is Inderdaad een onzekere herwaarderIngsoperatle die primair afhangt van
de vraag of de rijksoverheid - een en ander wordt nu nog meer In de vertraging gegooid - met
concrete dereguIer 1ngsvoorstellen komt op grond waarvan wij het bouwtoezicht terug kunnen
dringen. Het Is dus een onzekere herwaarder 1ngsoperatle zowel naar omvang als naar tijdstip.
Het vierde project betreft de koffleverstrekking. Naar omvang niet onzeker, naar tijdstip
wel. WIJ hebben deze herwaardering In 1988 niet gehaald, maar wij zijn er op dit moment druk
mee bezig. Wij hopen dit project In leder geval eind 1989 Ingevuld te hebben. Dit ts een van de
voorstellen waarvan de raad zou kunnen zeggen: College daar had je wat nadrukkelijker op moeten
wijzen. Hoewel, qua omvang staat dit project niet ter discussie. Eventueel komt er enige
vertraging in.
Het vijfde en laatste project betreft het afstoten van taken In de parkeersectorQua
omvang geen echte discussie eventueel wel naar tijdstip.
Dit zijn de vijf voorstellen die op dit moment qua tijdstippen achterlopen, In die zin dat
ze nog niet zijn gerealiseerd zijn op het moment dat ze volgens de begroting wel gerealiseerd
hadden moeten zijn. Alle andere voorstellen die de revue zijn gepasseerd zijn deels afgerond en
- 43 -
deels nog niet. Waar ze nog niet zijn afgerond Is dat geen probleem omdat ze In een later Jaar
pas Ingevuld worden.
Kortom, Ik wil mijn stelling overeind houden dat het eigenlijk wel meevalt en dat verhalen
dat het ons allemaal niet tukt en dat wij allerlei voorstellen en herwaarder Ingstaakstel11ngen
wel doen maar niet Invullen geen hout snijden. (De heer Koopmans: Voorzitter, het college neemt
eventuele gaten die vallen door het niet realiseren van de vijf projecten mee naar de volgende
ronde?) WIJ hebben bijvoorbeeld het project betreffende de koff leverstrekking al bij de bij
stelling van de begroting 1988 meegenomen. Het project wordt als het naar tijdstip niet wordt
gehaald In het algemeen meegenomen bij bijstellingen en als het naar omvang niet wordt gehaald
wordt het meegenomen bij het opstellen van een nieuw beleidsplan. Dan Is het dus een tegenval
ler.
Ik wil hiermee de algemene Indruk wegnemen dat op grote schaal herwaarder 1ngsprojecten/
-voorstellen niet worden gehaald, dat wij gigantisch achterlopen enz., enz. Dat klopt niet. (De
heer Koopmans: U constateert dat het goed gaat?) Ik constateer dat het niet echt slecht gaat en
dat wij uiteraard alle vijf vingers aan de pols moeten houden. (De heer Koopmans: Met "niet
echt slecht" ben lk ook tevreden.)
Is zes a zeven miljoen gulden voldoende? Dat hangt van drie zaken af. 1. Is de Inschatting
van de perspectivische vertekening, die nu Is Ingeschat op twee miljoen gulden per Jaar, wel of
niet reëel? Wordt dat minder en Is dat een tendens dan zit Je In leder geval goed. Wordt het
meer dan moet Je nadere maatregelen nemen. 2. De dekkingsproblemen In de eerste jaarschijven
van het beleidsplan. Aan het eind van de beleldsp!anperlode wordt afgesloten met een forse
plus, aan het begin van die periode zitten wij nog met minnen. Daarvan hangt af - dat ls ook de
reden waarom wij op 5 juni het voorstel doen om de ogb extra te verhogen - of Je In leder geval
tijdelijk extra gelden wilt binnenhalen. 3. Wat heb Je nodig voor nieuw beleid? Dat Is een
politieke keuze. WIJ schatten dat bedrag op een bepaald niveau In, maar het Is uiteindelijk aan
de raad om daar een uitspraak over te doen.
De reserve en de tijdstippen. Primair Is de opdracht nu vind ik - de alarmbellen rinketen,
want wij zitten onder de drie miljoen gulden - om de tendens van de afgelopen jaren zakkend van
30 miljoen naar nul en misschien nog lager om te bulgen. Op het moment dat die opwaartse lijn
weer ls gerealiseerd komt de vraag weer aan de orde met welke marges Je tevreden bent. Ik heb
al improviserende en ook Indachtig eerdere uitspraken van de raad en bedragen die de revue heb
ben gepasseerd gezegd: onder de drie miljoen gulden moeten de alarmbellen gaan rinkelen, daar
boven tot tien miljoen een marge en daarboven hoef Je over de algemene reserve wat mij betreft
niet al te veel problemen te maken. Dat ls duidelijk een wensbeeld, een Ideaal plaatje. De
eerste opdracht op dit moment ls om de negatieve tendens van de afgelopen Jaren zodanig om te
bulgen dat wij niet meer voor het dekken van de Jaarschijven uit het beleidsplan gebruik hoeven
te maken van de algemene reserve, want dat is een beleidslijn die op termijn natuurlijk tot
rampen leidt. (De heer Koopmans: Maar betekent dat dan dat wij In deze periode eigenlijk niet
aan het vormen van enige reserve toekomen?) Dat Is mede afhankelijk van de beslissingen die op
5 juni genomen gaan worden. (De heer Koopmans: Dan wachten wij dat af.) Nogmaals, dat Is
afhankelijk van de vraag hoe de perspectivische vertekening - het saldo van mee- en tegen
vallers - elk Jaar optreedt. Als het saldo een keer meevalt dan kom Je er eerder aan toe dan
wanneer dat saldo een keer tegenvalt.
De heer De Beer geeft mij geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
De heep Meerdlnk zegt dat lk In de Commissie voor de Financiën een positiever beeld
geschetst zou hebben met betrekking tot de opbrengsten ln het kader van het marktconform
handelen. Ik ben dat niet met hem eens. Mijn hoop ls dat de benadering marktconform handelen op
termijn een keer fors aanzet. De vraag Is alleen of je daar op dit moment al rekening mee mag
gaan houden. Daarvan zeg 1k nee, f 350.000,Is voldoende. Doe niet meer, want Je kunt het op
geen enkele manier reëel Inschatten. Dat kan wel nadat er ervaring mee Is opgedaan en er
opnieuw door de Werkgroep marktconform handelen over gerapporteerd Is. Misschien komt er eens
een moment, wellicht volgend jaar of anders over twee of drie jaar, dat Je met elkaar de vraag
kunt stellen of het niet wat meer kan zijn. Misschien komt dat moment er. Ik hoop dat het er
komt. In die zin ben Ik positief, want lk verwacht dat dat moment wel een keer komt. Alleen lk
vind het op dit moment volstrekt voorbarig om daar een reële en In de begroting opgenomen hei