- 12 -
Voorjaarsnota ook voorstellen op dit punt worden gedaan. WIJ willen de voorstellen van vanavond
en die welke In de Voorjaarsnota aan ons worden voorgelegd graag In samenhang met elkaar bekij
ken. Daarom stelt mijn fractie voor dit thema, de voorstellen tot verhoging van de onroerend
goedbelastlng (ogb), uit de discussie van vanavond te lichten en aan te houden tot de discussie
In juni a.s. over de Voorjaarsnota. Ik kan daar een motie over Indienen of de reactie hierop
van het college afwachten. Ik kies voor het laatste, maar zo nodig heb Ik een motie achter de
hand.
Ik kom dan nu, los van de voorstellen tot belastingverhoging, op de meer concrete beooi
deling van de herwaarderIngsvoorstellen. Mijn fractie heeft grote moeite met verschillende
voorstellen. Het grote probleem Is echter - en dat geldt volgens mij voor Iedere fractie In
deze raad - om daar waar gaten In de voorstellen worden geschoten voor voldoende harde finan
ciële dekking zorg te dragen. In de afdelIngsvergadertngen bleek dat verschillende voorstellen
zowel bij de betrokken Instellingen als b1J fracties grote weerstand ontmoetten. Andere vooi
stellen zijn qua financiële vertaling nog onduidelijk. Ik denk daarbij met name aan de posten
die pm zijn geraamd. Door het college zijn ook een aantal toezeggingen gedaan. WIJ willen het
college uiteraard aan deze toezeggingen houden.
Mijn fractie heeft zich Indringend afgevraagd of er voor de korting b1J Projecten Mensen
Zonder Werk en de korting op de budgetten voor buurtorganisaties geen alternatieve dekking kan
worden gevonden. De bezuiniging van f 60.000,op budgetten voor buurtorganisaties Is voor
onze fractie onaanvaardbaar. De hoofdargumenten daarbij zijn de volgende. 1. De gemeente doet
een steeds groter beroep op buurtorganisaties om aandacht te besteden aan onze eigen gemeente
lijke prlorItelten. Ik denk daarbij aan ouderenbeleid, de nota Buurtbeheer en bewonerspartici
patie enz. 2. In de voorliggende bezuinigingsvoorstellen zitten kortingen op subsidies voor
emancipatie-activiteiten en vormtngs- ontwikkelingswerk voor volwassenen. 3. Wij gaan vanavond
hoewel met pijn akkoord met de bezuinigingen bij de Stichting Welzijn Leeuwarden (SWL). Een
bezuiniging daar bovenop voor de wljkactlvltelten zou ons te ver gaan.
Dit standpunt hebben wij In een motie vastgelegd. Aangezien wij op dit punt op dezelfde
lijn zitten als de CDA-fractle is deze motie ook ondertekend door die fractie. De motie luidt
als volgt.
Motie 1.
"De raad der gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 16 mei 1989,
ter behandeling van de herwaarder 1ngsvoorstellen 1989-1993,
overwegende:
- dat onder voorstel nummer 561.01 de subsidie ten behoeve van buurtor
ganisaties wordt verminderd met f 60.000,per Jaar Ingaande 1990;
- dat de raad van mening Is dat deze bezutnlglng geen doorgang moet vin
den, omdat daardoor noodzakelijke activiteiten ten behoeve van vele
groepen In Leeuwarden In gevaar komen;
- dat de benodigde f 60.000,ook kan worden gevonden door op de post
001.03 Bijdrage regio In plaats van pm, f 30.000,bezulnlgtngsop-
brengst te ramen;
- dat een bedrag ad f 10.000,kan worden gedekt uit de post Vestiging
hulsartsen die bij uitvoering van de plannen van de Commissie Dekker
door de regering overbodig wordt;
- dat de resterende f 20.000,gevonden dient te worden In bezuinigings
voorstellen waarvan de opbrengst thans pm wordt geraamd;
- dat daarbij gedacht wordt aan de post 210.02 Parkeergarage Amelandsstraat
en Verminderen formatieplaatsen parkeerpolitie, post 310.00 Verminderen
bijdrage DMF, post 480.11 Versoberen basiseducatie, post 580.02 Privati
sering ThésklnkerlJ Prlnsetun, en post 730.00 Vermindering ziektekosten,
besluit niet over te gaan tot bezuiniging van f 60.000,op buurtwerk en
terzake alternatieve dekking hierboven In de overwegingen aan te wijzen,
en gaat over tot de orde van de dag."
- 13 -
Er wordt dus een dekking aangegeven In drie delen, waarbij als laatste alle pm-posten In
het voorstel genoemd zijn. WIJ verwachten dat f 20.000,uit dat totaal gevonden zal kunnen
worden.
De motie Is mede-ondertekend door de heer Koopmans van de CDA-fractle. (De Voorzitter: De
motie Is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.)
Voorzitter, ten aanzien van de motie moet Ik opmerken dat wij In 1990 wellicht In de
problemen kunnen komen. Vandaar dat wij nog een enkele suggestie willen doen. Wij denken daai
bij aan een besparing op energlelasten bij de gemeente zelf. Hoewel er de afgelopen jaren al
veel is gebeurd op het gebied van technische voorzieningen om energie te besparen, hebben wij
de Indruk dat er op het terrein van energlebewuste mentaliteit nog wel de nodige bezuinigingen
zijn te bereiken. Hoe vaak komt het niet voor dat lampen In tal van kantoorvertrekken blijven
branden, terwijl men elders vergadert? Zou ook niet eens bekeken kunnen worden of bijvoorbeeld
de temperatuur van de verwarming een graad lager kan? Naar ons Idee Is daar een bezuiniging te
realiseren. WIJ willen het college vragen ons In de vergadering van Juni hierover te rappor
teren. Het voordeel van zo'n bezuiniging Is dat die ook direct In 1990 uit te voeren Is.
De Projecten Mensen Zonder Werk. Ook bij dit voorstel leven bij ons Inhoudelijke bezwaren.
Ik vat ze kort samen. 1. Deze werksoort heeft voor ons een hoge politieke prioriteit, zeker als
wij de te verwachten ontwikkeling van de werkloosheid In Friesland daarbij betrekken. Het Is
nog steeds zo - en daarmee leg Ik de relatie naar het minimabeleid - dat Inkomen uit arbeid het
belangrijkste middel Is om uit zo'n minimapositie te geraken.
2. Binnen deze werksoort Is fors door het rijk bezuinigd. Onze bezuinigingen daarbij opge
teld betekent uiteindelijk een onevenredig hoge korting. Onevenredig bedoel Ik dan ten aanzien
van de andere hoofdprlorItelten.
De meerderheid van mijn fractie acht, gezien de financiële positie van de gemeente, gezien
het gebrek aan alternatieve dekkingsmogelijkheden en gezien de overweging dat de gemeente een
fors deel van de rijkskorting al voor haar rekening heeft genomen, deze bezuiniging onontkoom
baar. Het logische gevolg Is dat voor een minderheid van de fractie deze bezuiniging voor het
werk van Projecten Mensen Zonder Werk niet acceptabel Is.
Ik wil dan nog reageren op andere alternatieve dekkingsmogelijkheden. Het college heeft de
1^-kortlng genoemd op subsidies en fondsen. WIJ kiezen niet voor deze mogelijkheid omdat het
naar ons Idee niet verantwoord Is om overal steeds maar weer te blijven korten. Wij hebben bij
de vorige herwaarderingsoperatie de kaasschaafmethode van de hand gewezen als een a-polItlek
Instrument. Je moet ook bij bezuinigingen politieke prioriteiten als uitgangspunt hanteren en
gericht kijken wat wel en niet acceptabel Is. Dat een dergelijke 1?-regel1ng bovendien een he
leboel administratieve rompslomp met zich meebrengt sterkt ons alleen maar In die opstelling.
Een tweede alternatieve mogelijkheid Is aangereikt door PAL. Wij hebben daar serieus over
gediscussieerd en de dekking die daarin wordt aangegeven van de hand gewezen. PAL stelt voor
ter dekking van een aantal voorstellen die zij wil afwijzen een extra taakstelling op de reoi
ganlsatie te leggen tot een bedrag van f 815.000,Dit bedrag Is samengesteld uit twee ondei
delen, te weten marktconform handelen van gemeentelijke diensten en direct uit de reorganisatie
voortvloeiende efficiencyverbeteringen. In de praktijk zal een duidelijk onderscheid tussen
deze twee zaken echter moeilijk te maken zijn. PAL geeft dat zelf met zoveel woorden ook toe.
WIJ zijn het reorganisatieproces Ingegaan met als primaire doelstelling de kwaliteit van
het apparaat te verbeteren. Bewust hebben wij daar geen taakstelling op willen zetten. Het was
geen bezuinigingsoperatie. PAL Is het daar steeds mee eens geweest.
Inmiddels, zo bleek In laatste vergadering van de Commissie voor Organisatie-, Personeels-
en Informatiezaken (OPI) over de reorganisatie, ligt er een taakstelling op de reorganisatie
van f 780.000,In juni legt het college ons te aanzien van een bedrag van f 350.000,een
voorstel voor. Over de rest van het bedrag, f 430.000,ls reeds in een eerder stadium door
de raad besloten. Deze bedragen zijn tot stand gekomen na overleg met de bonden. WIJ hechten er
ook aan dat dat gebeurt. WIJ willen bovenop de taakstelling die er nu al ligt niet nog een
extra taakstelling van f 815.000,- dat zou neerkomen op een totale taakstelling van maar
lieft 1,6 miljoen gulden -, omdat a. dat een nadelig psycologlsch effect kan hebben op een zo
gevoelig proces als de reorganisatie, b. wij ernstige twijfels hebben of een dergelijke
taakstelling wel gehaald kan worden, c. er verwachtingen zijn gewekt naar het personeel en de