- 16 - In dit verband willen wij kort Ingaan op de zogenaamde PAL'ternatleven. Het dekkingsplan van PAL gaat uit van Inkomsten verworven uit het meer marktconform denken alsmede een extra taakstelling met betrekking tot de reorganisatie. Het voorstel op dat punt van het college, namelijk nog eens f 350.000,Is een doelstelling waarvan wij eerst nog eens willen zien of die haalbaar Is. Daar nog bedragen aan toevoegen Is weer zo'n vorm van rijk rekenen waar onze fractie niet aan meedoet. Met betrekking tot de werkgelegenheidseffecten van deze herwaarderingsoperatie nog het volgende. Naar verwachting zal de formatie met 20 personen afnemen. Verwacht wordt dat deze vermindering vla natuurlijk verloop zal kunnen plaatsvinden. Derhalve zal het stelsel van de vacaturestop weer worden gehanteerd. Mijnheer de voorzitter, ook bij vorige gelegenheden heb Ik erop gewezen dat die methode om te komen tot vermindering van de formatie op enige termijn uiterst negatieve effecten heeft voor die formatie. Immers, men kan In dit systeem nauwelijks sturend optreden als het gaat om de vraag welke vacatures er ontstaan. Veelal zullen die ontstaan op plaatsen waar men ze niet wenst. Dat betekent bij het niet vervullen van ongewenste vacatures extra druk op de blijvende ambtenaren die toch al overbezet zijn. Er zijn op dit punt echt voorbeelden aan te wijzen. In de PAL'ternatleven wordt het aantal dat aldus wordt vervangen nog eens uitgebreid met zes tot twaalf plaatsen. Naar de mening van onze fractie een voor de gemeente geheel verkeerde weg. Volgens onze fractie verdient het verreweg de voorkeur om op andere wijze te komen tot reductie van personeel. Meer gericht op de sectoren waar personeel gemist kan worden. WIJ willen In dat verband toch eens aandacht vragen voor een van de punten die terzake wordt vei woord in het col Iegeprogramma. WIJ doelen daarbij op de vermindering danwel afbouw van taken. Er zijn toch werkelijk wel sectoren waarin taken zijn opgenomen die zonodig door derden Inge huurd kunnen worden verricht. Naar de mening van onze fractie wordt het tijd hier aandacht aan te besteden. Wij willen dan ook graag de visie van het college op dit punt vernemen. Met betrekking tot de voorstellen het volgende. Er zitten veel voorstellen bij, voor zitter, waarvan mijn fractie geneigd Is te stellen dat bezuinigen eigenlijk niet kan. Evenwel, de alternatieven zijn erg moeilijk. Met name het aanwijzen van alternatieve dekkingsmogelijkhe den die hout snijden is onze fractie slechts op een enkel punt gelukt. In dit verband wijs Ik op de motie die samen met de PvdA-fractte Is ingediend met betrekking tot het buurt- en wijk- werk. Toch merk Ik op, voorzitter, dat de voorstellen voor een aantal Instellingen echt de limiet betekenen. Ik denk met name daarbij aan het Jeugd- en jongerenwerk. Wij stellen ons voor om bij de behandeling van de Jeugdnota op deze zaak nog eens terug te komen. Voorzitter, samenvattend stemt mijn fractie In principe In met de gepresenteerde herwaar der Ingsvoorstellen. Ten aanzien van een aantal punten wenst mijn fractie duidelijkheid. Ik noem ze nog een keer: de afdekking van de perspectivische vertekeningen, de vorming van een zekere reserve en de haalbaarheid van de voorliggende voorstellen en de eerdere ombuiglngsbeslulten. Ik dank u wel De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, alvorens In te gaan op de voorstellen voor de herwaardering 1989-1993, wil Ik nog even terugkomen op de controle van de resultaten van vorige herwaarder!ngsvoorstellen. Gebleken Is dat niet alle voorstellen worden gehaald. Mijn fractie vindt dat er regelmatiger Informatie naar alle commissies moet. De VVD-fractle zou graag willen dat er In elke commissievergadering een lijstje komt met een overzicht van de taakstellingen en de voortgang hiervan. Ik denk dat wij dan ook eerder kunnen bepalen of eventueel aanpassingen nodig zijn en op welke wijze dat moet gebeuren. Duidelijk Is, mijnheer de voorzitter, dat er - hoe vervelend dat ook Is; ledereen heeft daar al het zijne over gezegd - weer een bezuiniging nodig is. Griezelig Is de constatering dat de stand van de algemene reserve tot de nulgrens Is gedaald. In april 1987 heeft de VVD-fractle via een motie gewezen op de toen al voorspelbare uitputting van de algemene reserve en In diezelfde motie een voorstel gedaan om de algemene reserve door een aanvulling op peil te houden. De raad was daar toen echter In meerderheid niet voor. Mijnheer de voorzitter, In het raadsvoorstel op bladzijde 7, onder punt 3.2 Werkgelegen heidseffecten, staat dat de formatie van het gemeentepersoneel met ongeveer 20 zal afnemen. - 17 - Mijn vraag aan het college Is wat de reacties daarop van de belangenorganisaties zijn geweest. Wij hebben de Indruk dat de reacties anders zijn geweest dan ze nu bij ons overkomen. Op bladzijde 8, punt 3.4 Verhoging van de onroerend goedbelastlng, geeft het college aan dat ondanks de goede voorlichting over de kwijtscheldingsmogelijkheden vele hiervoor In aanmer king komende Inwoners daar niet om vragen. Daarom wordt begonnen met een kwijtscheidlngsbeleld. Het gevolg hiervan Is aldus het voorstel dat degenen die niet voor kwijtschelding in aanmerking komen een hoger belastingbedrag moeten betalen. De VVD-fractle vindt dit niet juist. Belasting heffen Is een Individuele zaak. Kwijtschelding Is ook een Individuele zaak. Wij vinden daarom dat de verhoging van de ogb lager kan dan door het college wordt voorgesteld. Wat het rioolrecht betreft vindt de VVD-fractle dat dat per Inwoner moet worden geheven. Dit Is bepaald niet nieuw vanuit onze fractie. Technisch gezien hoeft een en ander niet zo gek veel problemen op te leveren, want dat zou tegelijk met de heffing van de ogb kunnen. WIJ gaan derhalve niet akkoord met de door het college voorgestelde verhoging, maar willen die verlaagd zien met de meerkosten van het door het college gevoerde kwijtschei dlngsbeleld en de meeropbrengsten van de door mij voorgestelde wijze van rioolrechtheffing. De punten waar wij het mee eens zijn en de punten waarover In de af delIngsvergaderIngen toezeggingen zijn gedaan sla Ik thans gemakshalve over. Over het gestelde op bladzijde 15 van het raadsvoorstel onder punt 120 Versneld Invoeren vrijwillige brandweer wil Ik het volgende opmerken. De VVD-fractle wacht het rapport van de Ingestelde werkgroep af, maar zou er met klem op willen aandringen de vanuit de dienst gemaakte opmerkingen en gedane suggesties In de rapportage op te nemen en te verwerken. Op bladzijde 20, punt 310.00, gaat het over de Frieslandhal. Ik heb Inmiddels begrepen, mijnheer de voorzitter, dat er bij het college een brief moet zijn aangekomen omtrent de perso nele bezetting en het functioneren daarvan. Mijn fractie heeft grote twijfels over de haaibaai held met de huidige personeelsbezetting. Welke maatregelen denkt het college te treffen om de hier voorgestelde maatregelen ook te kunnen effectueren? Bladzijde 26, punt 530.00. Ook met dit punt heeft mijn fractie grote problemen. Wij vinden dat alvorens hierover een beslissing te nemen eerst gewacht moet worden op het onderzoek dat momenteel gaande Is over de situering van het eventueel nieuw te bouwen zwembad. Mocht uit dit onderzoek blijken dat een andere lokatle van het zwembad mogelijk Is dan de huidige dan denk Ik dat de opbrengst van het terrein waar het zwembad nu gevestigd Is de verkoop van het Marnlxveld overbodig heeft gemaakt. WIJ willen graag het onderzoek hieromtrent afwachten. Tot slot, mijnheer de voorzitter, een opmerking over de PAL-herwaarderlng. Behalve het feit dat wij ons niet kunnen vinden In het onaanvaardbaar ten opzichte van de In de PAL- herwaarderlng genoemde voorstellen, vinden wij ook de voorgestelde dekking niet Juist. Afgewacht moet worden of de gestelde herwaarder 1ngsvoorstellen die hier nog extra worden aange dikt gehaald zouden kunnen worden. Overigens ben Ik het met mevrouw De Haan eens dat wanneer dat mogelijk Is, maar dat horen wij meteen we! van de wethouder, de belastingvoorstellen verschoven kunnen worden naar Juni bij de behandeling van de Voorjaarsnota. Ik dank u wel De heer Meerdlnk: Herwaardering 1989-1993, zo heet het voorstel dat thans voorligt. Her waardering? Mijn fractie vindt van niet. Het lijkt meer op een loterij. De pogingen die de afdeling Financiën en Belastingen heeft gedaan om een nieuwe waardering van bestaand beleid te formuleren Is door het college geblokkeerd, zo blijkt uit de ter Inzage gelegde stukken. Het voorstel dat nu voorligt bestaat slechts uit een groot aantal niet of nauwelijks beargumenteei de voorstellen. De argumentatie "gezien de financiële positie van de gemeente" is op zich zelf onvoldoende om te verklaren waarom het college met juist deze voorstellen Is gekomen en niet met andere. Er Is geen enkele Inhoudelijke waardering van de nu door de gemeente uitgevoerde taken. Toetsing aan het collegeprogramma 1986-1990 vindt alleen Impliciet plaats. Mevrouw De Haan heeft dat met andere woorden ook nog eens benadrukt. Ik wil eerst In het algemeen enkele opmerkingen maken over het voorstel van het college. Als raad hebben wij genoeg tijd gehad om de voorstellen te beoordelen. Onze fractie heeft zelfs

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 9