- 16 -
In dit verband willen wij kort Ingaan op de zogenaamde PAL'ternatleven. Het dekkingsplan
van PAL gaat uit van Inkomsten verworven uit het meer marktconform denken alsmede een extra
taakstelling met betrekking tot de reorganisatie. Het voorstel op dat punt van het college,
namelijk nog eens f 350.000,Is een doelstelling waarvan wij eerst nog eens willen zien of
die haalbaar Is. Daar nog bedragen aan toevoegen Is weer zo'n vorm van rijk rekenen waar onze
fractie niet aan meedoet.
Met betrekking tot de werkgelegenheidseffecten van deze herwaarderingsoperatie nog het
volgende. Naar verwachting zal de formatie met 20 personen afnemen. Verwacht wordt dat deze
vermindering vla natuurlijk verloop zal kunnen plaatsvinden. Derhalve zal het stelsel van de
vacaturestop weer worden gehanteerd.
Mijnheer de voorzitter, ook bij vorige gelegenheden heb Ik erop gewezen dat die methode om
te komen tot vermindering van de formatie op enige termijn uiterst negatieve effecten heeft
voor die formatie. Immers, men kan In dit systeem nauwelijks sturend optreden als het gaat om
de vraag welke vacatures er ontstaan. Veelal zullen die ontstaan op plaatsen waar men ze niet
wenst. Dat betekent bij het niet vervullen van ongewenste vacatures extra druk op de blijvende
ambtenaren die toch al overbezet zijn. Er zijn op dit punt echt voorbeelden aan te wijzen. In
de PAL'ternatleven wordt het aantal dat aldus wordt vervangen nog eens uitgebreid met zes tot
twaalf plaatsen. Naar de mening van onze fractie een voor de gemeente geheel verkeerde weg.
Volgens onze fractie verdient het verreweg de voorkeur om op andere wijze te komen tot
reductie van personeel. Meer gericht op de sectoren waar personeel gemist kan worden. WIJ
willen In dat verband toch eens aandacht vragen voor een van de punten die terzake wordt vei
woord in het col Iegeprogramma. WIJ doelen daarbij op de vermindering danwel afbouw van taken.
Er zijn toch werkelijk wel sectoren waarin taken zijn opgenomen die zonodig door derden Inge
huurd kunnen worden verricht. Naar de mening van onze fractie wordt het tijd hier aandacht aan
te besteden. Wij willen dan ook graag de visie van het college op dit punt vernemen.
Met betrekking tot de voorstellen het volgende. Er zitten veel voorstellen bij, voor
zitter, waarvan mijn fractie geneigd Is te stellen dat bezuinigen eigenlijk niet kan. Evenwel,
de alternatieven zijn erg moeilijk. Met name het aanwijzen van alternatieve dekkingsmogelijkhe
den die hout snijden is onze fractie slechts op een enkel punt gelukt. In dit verband wijs Ik
op de motie die samen met de PvdA-fractte Is ingediend met betrekking tot het buurt- en wijk-
werk. Toch merk Ik op, voorzitter, dat de voorstellen voor een aantal Instellingen echt de
limiet betekenen. Ik denk met name daarbij aan het Jeugd- en jongerenwerk. Wij stellen ons voor
om bij de behandeling van de Jeugdnota op deze zaak nog eens terug te komen.
Voorzitter, samenvattend stemt mijn fractie In principe In met de gepresenteerde herwaar
der Ingsvoorstellen. Ten aanzien van een aantal punten wenst mijn fractie duidelijkheid. Ik noem
ze nog een keer: de afdekking van de perspectivische vertekeningen, de vorming van een zekere
reserve en de haalbaarheid van de voorliggende voorstellen en de eerdere ombuiglngsbeslulten.
Ik dank u wel
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, alvorens In te gaan op de voorstellen voor de
herwaardering 1989-1993, wil Ik nog even terugkomen op de controle van de resultaten van vorige
herwaarder!ngsvoorstellen. Gebleken Is dat niet alle voorstellen worden gehaald. Mijn fractie
vindt dat er regelmatiger Informatie naar alle commissies moet. De VVD-fractle zou graag willen
dat er In elke commissievergadering een lijstje komt met een overzicht van de taakstellingen en
de voortgang hiervan. Ik denk dat wij dan ook eerder kunnen bepalen of eventueel aanpassingen
nodig zijn en op welke wijze dat moet gebeuren.
Duidelijk Is, mijnheer de voorzitter, dat er - hoe vervelend dat ook Is; ledereen heeft
daar al het zijne over gezegd - weer een bezuiniging nodig is. Griezelig Is de constatering dat
de stand van de algemene reserve tot de nulgrens Is gedaald. In april 1987 heeft de VVD-fractle
via een motie gewezen op de toen al voorspelbare uitputting van de algemene reserve en In
diezelfde motie een voorstel gedaan om de algemene reserve door een aanvulling op peil te
houden. De raad was daar toen echter In meerderheid niet voor.
Mijnheer de voorzitter, In het raadsvoorstel op bladzijde 7, onder punt 3.2 Werkgelegen
heidseffecten, staat dat de formatie van het gemeentepersoneel met ongeveer 20 zal afnemen.
- 17 -
Mijn vraag aan het college Is wat de reacties daarop van de belangenorganisaties zijn geweest.
Wij hebben de Indruk dat de reacties anders zijn geweest dan ze nu bij ons overkomen.
Op bladzijde 8, punt 3.4 Verhoging van de onroerend goedbelastlng, geeft het college aan
dat ondanks de goede voorlichting over de kwijtscheldingsmogelijkheden vele hiervoor In aanmer
king komende Inwoners daar niet om vragen. Daarom wordt begonnen met een kwijtscheidlngsbeleld.
Het gevolg hiervan Is aldus het voorstel dat degenen die niet voor kwijtschelding in aanmerking
komen een hoger belastingbedrag moeten betalen. De VVD-fractle vindt dit niet juist. Belasting
heffen Is een Individuele zaak. Kwijtschelding Is ook een Individuele zaak. Wij vinden daarom
dat de verhoging van de ogb lager kan dan door het college wordt voorgesteld.
Wat het rioolrecht betreft vindt de VVD-fractle dat dat per Inwoner moet worden geheven.
Dit Is bepaald niet nieuw vanuit onze fractie. Technisch gezien hoeft een en ander niet zo gek
veel problemen op te leveren, want dat zou tegelijk met de heffing van de ogb kunnen.
WIJ gaan derhalve niet akkoord met de door het college voorgestelde verhoging, maar willen
die verlaagd zien met de meerkosten van het door het college gevoerde kwijtschei dlngsbeleld en
de meeropbrengsten van de door mij voorgestelde wijze van rioolrechtheffing.
De punten waar wij het mee eens zijn en de punten waarover In de af delIngsvergaderIngen
toezeggingen zijn gedaan sla Ik thans gemakshalve over.
Over het gestelde op bladzijde 15 van het raadsvoorstel onder punt 120 Versneld Invoeren
vrijwillige brandweer wil Ik het volgende opmerken. De VVD-fractle wacht het rapport van de
Ingestelde werkgroep af, maar zou er met klem op willen aandringen de vanuit de dienst gemaakte
opmerkingen en gedane suggesties In de rapportage op te nemen en te verwerken.
Op bladzijde 20, punt 310.00, gaat het over de Frieslandhal. Ik heb Inmiddels begrepen,
mijnheer de voorzitter, dat er bij het college een brief moet zijn aangekomen omtrent de perso
nele bezetting en het functioneren daarvan. Mijn fractie heeft grote twijfels over de haaibaai
held met de huidige personeelsbezetting. Welke maatregelen denkt het college te treffen om de
hier voorgestelde maatregelen ook te kunnen effectueren?
Bladzijde 26, punt 530.00. Ook met dit punt heeft mijn fractie grote problemen. Wij vinden
dat alvorens hierover een beslissing te nemen eerst gewacht moet worden op het onderzoek dat
momenteel gaande Is over de situering van het eventueel nieuw te bouwen zwembad. Mocht uit dit
onderzoek blijken dat een andere lokatle van het zwembad mogelijk Is dan de huidige dan denk Ik
dat de opbrengst van het terrein waar het zwembad nu gevestigd Is de verkoop van het Marnlxveld
overbodig heeft gemaakt. WIJ willen graag het onderzoek hieromtrent afwachten.
Tot slot, mijnheer de voorzitter, een opmerking over de PAL-herwaarderlng. Behalve het
feit dat wij ons niet kunnen vinden In het onaanvaardbaar ten opzichte van de In de PAL-
herwaarderlng genoemde voorstellen, vinden wij ook de voorgestelde dekking niet Juist.
Afgewacht moet worden of de gestelde herwaarder 1ngsvoorstellen die hier nog extra worden aange
dikt gehaald zouden kunnen worden.
Overigens ben Ik het met mevrouw De Haan eens dat wanneer dat mogelijk Is, maar dat horen
wij meteen we! van de wethouder, de belastingvoorstellen verschoven kunnen worden naar Juni bij
de behandeling van de Voorjaarsnota.
Ik dank u wel
De heer Meerdlnk: Herwaardering 1989-1993, zo heet het voorstel dat thans voorligt. Her
waardering? Mijn fractie vindt van niet. Het lijkt meer op een loterij. De pogingen die de
afdeling Financiën en Belastingen heeft gedaan om een nieuwe waardering van bestaand beleid te
formuleren Is door het college geblokkeerd, zo blijkt uit de ter Inzage gelegde stukken. Het
voorstel dat nu voorligt bestaat slechts uit een groot aantal niet of nauwelijks beargumenteei
de voorstellen. De argumentatie "gezien de financiële positie van de gemeente" is op zich zelf
onvoldoende om te verklaren waarom het college met juist deze voorstellen Is gekomen en niet
met andere. Er Is geen enkele Inhoudelijke waardering van de nu door de gemeente uitgevoerde
taken. Toetsing aan het collegeprogramma 1986-1990 vindt alleen Impliciet plaats. Mevrouw De
Haan heeft dat met andere woorden ook nog eens benadrukt.
Ik wil eerst In het algemeen enkele opmerkingen maken over het voorstel van het college.
Als raad hebben wij genoeg tijd gehad om de voorstellen te beoordelen. Onze fractie heeft zelfs