- 22 -
worden. Een verdere aankleding of herInrIchtlng zal met het oog op bevoorrading marginaal kun
nen zijn, maar zal wel tegelijkertijd moeten worden aangepakt zodat dan ook deze Ingreep
compleet met het financiële plaatje aan de orde zal moeten komen.
Nu de voorstellen van de verkeersgroep Hulzum-West bekend zijn, zou mijn fractie het erg
op prijs stellen om In overleg met deze groep op korte termijn tot oplossingen te komen.
Economische zaken.
De constatering dat er de laatste jaren voor vele miljoenen Is geïnvesteerd In de publieke
sector, terwijl er In accommodaties en voorzieningen In de commerciële dienstverlening en de
quartaire sector al voor 1 miljard gulden Is geïnvesteerd, vraagt om bezinning. Medewerking en
enthousiasme van alle sectoren In onze gemeente, maar ook een snelle en adequate aanpak van
voorzieningen die op cultureel en recreatief niveau het werken en wonen hier aantrekkelijk
moeten maken. Deze maatregelen mogen niet zo lang naijlen dat er Inmiddels al weer een nega
tieve beeldvorming is ontstaan.
Ook de plannen van met name de burgemeester om het hoofdwinkelgebied aantrekkelIjker te
maken door het open en verlicht houden na sluitingstijd van de etalages hebben onze volledige
steun.
Privatisering, wanneer enigszins mogelijk, hebben wij veelvuldig gepropageerd. Initiatie
ven In die richting voor de Frieslandhal en de theeschenker IJ zullen wij graag zo spoedig moge
lijk tegemoet zI en
De resultaten van de NV Frlgem zullen, zo wordt door u gesteld, de voor de komende periode
geraamde winstuitkering van 3 miljoen gulden overtreffen. Zou dit geen reden zijn om vla onze
aandeelhoudersvertegenwoordiging Frlgem te bewegen haar tarieven te verlagen? Als risicodekking
Is het maken van enige winst gezond. WIJ zijn echter van mening dat daar duidelijk grenzen
zijn. In principe behoeft een nutsbedrijf bulten de risicoreserve geen winst te maken. Uitke
ringen van Frlgem, die vla de algemene middelen worden toegevoegd, komen niet aanwijsbaar en In
verhouding ten goede aan de voornaamste energiegebruikers.
Mijnheer de voorzitter, hebben b. en w. zich al een mening gevormd over de eventuele ge
volgen van de relatienota voor Leeuwarden? Wij zijn benieuwd of het college zich al met deze
materie heeft Ingelaten.
BIJ de lokale aanvulling op het regionaal opgezette beleidskader, namelijk dat voorrang
dient te worden verleend aan het benoemen van vrouwelijke hulsartsen, wensen wij opgemerkt te
hebben hiertegen geen bezwaar te hebben Indien daar voor ons te doen gebruikelijk bij wordt
vermeld: BIJ gelijke bekwaamheid en geschiktheid.
Toerisme.
Gezien de ontwikkelingen In Friesland op het gebied van het toerisme lijkt het de VVD-
fractle van groot belang dat ook Leeuwarden hierop Inspeelt. Vooruitlopend op de In het voor
uitzicht gestelde nota wil mijn fractie graag dat er vanaf nu In overleg met de daarvoor In
aanmerking komende Instanties meer bekendheid wordt gegeven aan de In en om Leeuwarden zijnde
mogelIjkheden.
Onderwijs.
Naast de fusie tussen de Technische school Leeuwarden en de Technische school Potmarge Is
er Inmiddels ook een fusie tot stand gekomen tussen de Lagere DetalI handel school en de
Bakkerij- en HorecavakschoolDe Gemeentelijke School voor LEAO komt hierdoor In een moeilijke
positie. Hoe Is deze positie en wat kunnen wij aan de verbetering hiervan doen?
Nu blijkt dat het leerlingenaanbod voor enkele basisscholen problemen geeft In verband met
de gestelde normen, vindt de VVD-fractle dat hieraan op korte termijn aandacht besteed moet
worden om leegloop te voorkomen en het personeel duidelijkheid te verschaffen.
Nog steeds bestaat er onduidelijkheid over de Kanselarij. Wat Is de rol van de gemeente
hierin? Wat heeft het college ondernomen en wat Is het college nog van plan te ondernemen om
- 23 -
dit voor Leeuwarden zo belangrijke monument te behouden?
Een ander monument Is ook nog steeds onderwerp van discussie, namelijk de Westerkerk. Tij
dens een afdelIngsvergaderIng Is de suggestie gedaan hierin een museum voor architectuur te
vestigen. Mijn fractie Is nieuwsgierig naar de realIteltswaarde van de suggestie. Heeft het
college hier al tets mee gedaan?
BIJ de gemeentelijke reorganisatie Is een van de punten: komen tot een snel en doelmatiger
functioneren. Van groot belang Is onder meer een goede taakverdeling en bevoegdheidsspreldIng
tussen de gemeentelijke bestuursorganen onderling en tussen het bestuur en het ambtelijk appa
raat. Een van de mogelijkheden Is het mandaat. Hierbij draagt het bevoegd gezag de uitoefening
van zijn bevoegdheden op aan een ander. Er Is dus geen sprake van een verschuiving van verant-
woordel Ijkheden. De mandaatgever blijft politiek verantwoordelIjk. Voor de VVD-fractle Is dat
een belangrijk gegeven en zij wil onverkort hieraan vasthouden.
Gestaag krijgt de reorganisatie gestalte. Hoe verloopt dit proces In relatie tot de uitge
zette tijdlijn en wat zijn de oplossingen voor de eventuele hulsvesting?
Mijnheer de voorzitter, tot slot nog een opmerking over de zogenaamde afdelIngsvergader1n-
gen. Een van de centrale doelstellingen van de reorganlsatle Is politieke sturing op hoofdlij
nen. Als Ik de afdelIngsvergaderIngen de revue laat passeren, dan heb Ik niet de Indruk gekre
gen dat het om hoofdlijnen ging. Integendeel. Is het fenomeen af del 1ngsvergaderIng nog wel zin
vol? Ik denk dat het goed Is om hier de komende tijd eens over na te denken.
Mijnheer de voorzitter, namens de VVD-fractle wil Ik alle ambtenaren die ons ook dit Jaar
weer ten dienste hebben gestaan daarvoor hartelijk bedanken.
De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor een theepauze.
De Voorzitter schorst, om 15.35 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 16.00 uur, de vergadering.
De heer Herrema Is Inmiddels ter vergadering gekomen.
De Voorzitter: Ik heropen de vergadering en geef het woord aan de heer MeerdInk.
De heer Meerdlnk: Mijnheer de voorzitter, In de politiek lijken op dit moment het pragma
tisme en de zakelijkheid te overheersen. Begrippen die daarbij horen zijn: efficiënt, snel,
no-nonense, zakenlunch, dynamisch, realistisch, een-beetje-zake!IJk-alstublleft enz. Het lijkt
de tijd van de grote consensus: korte vergaderIngen, weinig debat, korte notities enz. De snel
heid van het besluitvormingsproces lijkt belangrijker dan de Inhoud van de besluiten. De tijd
van Idealen, utopieën, doelstellingen, die wat verder liggen dan het volgend jaar, lijkt voor
bij. In het voor ons liggende beleidsplan ontbreken verwachting, hoop en Idealisme, terwijl de
zakelijkheid volop I Ijkt. Lijkt, want wat moet Je nu precies denken bij begrippen als complete
ring van het produkttemiIleu en offensief beleid van de lokale gemeenschap? Maar overigens vol
op zakelijkheid: Investeringsplan zus en Investeringsplan zo, verbeteren van stedelijke kwali
teit, economische en technologische vernieuwing, en ga maar door
BIJ deze hang naar zakelijkheid en efficiëntie lijkt onverbrekelijk te horen de verheer
lijking van de markt als het mechanisme ter regulering van vraag en aanbod op allerlei gebied.
De kabinetten Van Agt en Lubbers hebben vanaf 1977 ruim baan gegeven aan het bedrijfsleven. ZIJ
hebben niet alleen geprobeerd de overheidsfinanciën weer op orde te brengen, zij hebben ook de
overheldsreguIering In een groot aantal sectoren van de economie verminderd. De werkgelegenheid
zou als vertraagd gevolg van die maatregelen vanzelf weer gaan groeien. Dit denken heeft Inmid
dels ook links aangetast. In linkse kringen wordt nu veel minder kritisch gedacht over de moge
lijkheden van de markt en veel minder positief over de mogelijkheden van sturing door de ovei
held. Aan de maakbaarheid van de samenleving wordt getwijfeld. Sommigen gaan zover om het socl-