- 22 - worden. Een verdere aankleding of herInrIchtlng zal met het oog op bevoorrading marginaal kun nen zijn, maar zal wel tegelijkertijd moeten worden aangepakt zodat dan ook deze Ingreep compleet met het financiële plaatje aan de orde zal moeten komen. Nu de voorstellen van de verkeersgroep Hulzum-West bekend zijn, zou mijn fractie het erg op prijs stellen om In overleg met deze groep op korte termijn tot oplossingen te komen. Economische zaken. De constatering dat er de laatste jaren voor vele miljoenen Is geïnvesteerd In de publieke sector, terwijl er In accommodaties en voorzieningen In de commerciële dienstverlening en de quartaire sector al voor 1 miljard gulden Is geïnvesteerd, vraagt om bezinning. Medewerking en enthousiasme van alle sectoren In onze gemeente, maar ook een snelle en adequate aanpak van voorzieningen die op cultureel en recreatief niveau het werken en wonen hier aantrekkelijk moeten maken. Deze maatregelen mogen niet zo lang naijlen dat er Inmiddels al weer een nega tieve beeldvorming is ontstaan. Ook de plannen van met name de burgemeester om het hoofdwinkelgebied aantrekkelIjker te maken door het open en verlicht houden na sluitingstijd van de etalages hebben onze volledige steun. Privatisering, wanneer enigszins mogelijk, hebben wij veelvuldig gepropageerd. Initiatie ven In die richting voor de Frieslandhal en de theeschenker IJ zullen wij graag zo spoedig moge lijk tegemoet zI en De resultaten van de NV Frlgem zullen, zo wordt door u gesteld, de voor de komende periode geraamde winstuitkering van 3 miljoen gulden overtreffen. Zou dit geen reden zijn om vla onze aandeelhoudersvertegenwoordiging Frlgem te bewegen haar tarieven te verlagen? Als risicodekking Is het maken van enige winst gezond. WIJ zijn echter van mening dat daar duidelijk grenzen zijn. In principe behoeft een nutsbedrijf bulten de risicoreserve geen winst te maken. Uitke ringen van Frlgem, die vla de algemene middelen worden toegevoegd, komen niet aanwijsbaar en In verhouding ten goede aan de voornaamste energiegebruikers. Mijnheer de voorzitter, hebben b. en w. zich al een mening gevormd over de eventuele ge volgen van de relatienota voor Leeuwarden? Wij zijn benieuwd of het college zich al met deze materie heeft Ingelaten. BIJ de lokale aanvulling op het regionaal opgezette beleidskader, namelijk dat voorrang dient te worden verleend aan het benoemen van vrouwelijke hulsartsen, wensen wij opgemerkt te hebben hiertegen geen bezwaar te hebben Indien daar voor ons te doen gebruikelijk bij wordt vermeld: BIJ gelijke bekwaamheid en geschiktheid. Toerisme. Gezien de ontwikkelingen In Friesland op het gebied van het toerisme lijkt het de VVD- fractle van groot belang dat ook Leeuwarden hierop Inspeelt. Vooruitlopend op de In het voor uitzicht gestelde nota wil mijn fractie graag dat er vanaf nu In overleg met de daarvoor In aanmerking komende Instanties meer bekendheid wordt gegeven aan de In en om Leeuwarden zijnde mogelIjkheden. Onderwijs. Naast de fusie tussen de Technische school Leeuwarden en de Technische school Potmarge Is er Inmiddels ook een fusie tot stand gekomen tussen de Lagere DetalI handel school en de Bakkerij- en HorecavakschoolDe Gemeentelijke School voor LEAO komt hierdoor In een moeilijke positie. Hoe Is deze positie en wat kunnen wij aan de verbetering hiervan doen? Nu blijkt dat het leerlingenaanbod voor enkele basisscholen problemen geeft In verband met de gestelde normen, vindt de VVD-fractle dat hieraan op korte termijn aandacht besteed moet worden om leegloop te voorkomen en het personeel duidelijkheid te verschaffen. Nog steeds bestaat er onduidelijkheid over de Kanselarij. Wat Is de rol van de gemeente hierin? Wat heeft het college ondernomen en wat Is het college nog van plan te ondernemen om - 23 - dit voor Leeuwarden zo belangrijke monument te behouden? Een ander monument Is ook nog steeds onderwerp van discussie, namelijk de Westerkerk. Tij dens een afdelIngsvergaderIng Is de suggestie gedaan hierin een museum voor architectuur te vestigen. Mijn fractie Is nieuwsgierig naar de realIteltswaarde van de suggestie. Heeft het college hier al tets mee gedaan? BIJ de gemeentelijke reorganisatie Is een van de punten: komen tot een snel en doelmatiger functioneren. Van groot belang Is onder meer een goede taakverdeling en bevoegdheidsspreldIng tussen de gemeentelijke bestuursorganen onderling en tussen het bestuur en het ambtelijk appa raat. Een van de mogelijkheden Is het mandaat. Hierbij draagt het bevoegd gezag de uitoefening van zijn bevoegdheden op aan een ander. Er Is dus geen sprake van een verschuiving van verant- woordel Ijkheden. De mandaatgever blijft politiek verantwoordelIjk. Voor de VVD-fractle Is dat een belangrijk gegeven en zij wil onverkort hieraan vasthouden. Gestaag krijgt de reorganisatie gestalte. Hoe verloopt dit proces In relatie tot de uitge zette tijdlijn en wat zijn de oplossingen voor de eventuele hulsvesting? Mijnheer de voorzitter, tot slot nog een opmerking over de zogenaamde afdelIngsvergader1n- gen. Een van de centrale doelstellingen van de reorganlsatle Is politieke sturing op hoofdlij nen. Als Ik de afdelIngsvergaderIngen de revue laat passeren, dan heb Ik niet de Indruk gekre gen dat het om hoofdlijnen ging. Integendeel. Is het fenomeen af del 1ngsvergaderIng nog wel zin vol? Ik denk dat het goed Is om hier de komende tijd eens over na te denken. Mijnheer de voorzitter, namens de VVD-fractle wil Ik alle ambtenaren die ons ook dit Jaar weer ten dienste hebben gestaan daarvoor hartelijk bedanken. De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor een theepauze. De Voorzitter schorst, om 15.35 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 16.00 uur, de vergadering. De heer Herrema Is Inmiddels ter vergadering gekomen. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering en geef het woord aan de heer MeerdInk. De heer Meerdlnk: Mijnheer de voorzitter, In de politiek lijken op dit moment het pragma tisme en de zakelijkheid te overheersen. Begrippen die daarbij horen zijn: efficiënt, snel, no-nonense, zakenlunch, dynamisch, realistisch, een-beetje-zake!IJk-alstublleft enz. Het lijkt de tijd van de grote consensus: korte vergaderIngen, weinig debat, korte notities enz. De snel heid van het besluitvormingsproces lijkt belangrijker dan de Inhoud van de besluiten. De tijd van Idealen, utopieën, doelstellingen, die wat verder liggen dan het volgend jaar, lijkt voor bij. In het voor ons liggende beleidsplan ontbreken verwachting, hoop en Idealisme, terwijl de zakelijkheid volop I Ijkt. Lijkt, want wat moet Je nu precies denken bij begrippen als complete ring van het produkttemiIleu en offensief beleid van de lokale gemeenschap? Maar overigens vol op zakelijkheid: Investeringsplan zus en Investeringsplan zo, verbeteren van stedelijke kwali teit, economische en technologische vernieuwing, en ga maar door BIJ deze hang naar zakelijkheid en efficiëntie lijkt onverbrekelijk te horen de verheer lijking van de markt als het mechanisme ter regulering van vraag en aanbod op allerlei gebied. De kabinetten Van Agt en Lubbers hebben vanaf 1977 ruim baan gegeven aan het bedrijfsleven. ZIJ hebben niet alleen geprobeerd de overheidsfinanciën weer op orde te brengen, zij hebben ook de overheldsreguIering In een groot aantal sectoren van de economie verminderd. De werkgelegenheid zou als vertraagd gevolg van die maatregelen vanzelf weer gaan groeien. Dit denken heeft Inmid dels ook links aangetast. In linkse kringen wordt nu veel minder kritisch gedacht over de moge lijkheden van de markt en veel minder positief over de mogelijkheden van sturing door de ovei held. Aan de maakbaarheid van de samenleving wordt getwijfeld. Sommigen gaan zover om het socl-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 12