- 32 - een woord van dank uit te brengen voor het vele werk dat Is verricht door de ambtenaren van deze gemeente. Tot slot nog het volgende. Over het milieu heb Ik reeds gesproken. WIJ willen een concrete bijdrage van onze kant aan het college aanbieden - het Leeuwarder Mtlteuspel - om tot een betere milieuvoorlichting te komen. Veel plezier ermee! De Voorzitter: Dank u welDe heer Ybema heeft het woord. De heer Timmermans (weth.) Is Inmiddels ter vergadering gekomen. De heer Ybema: Mijnheer de voorzitter, een paar weken geleden dacht Ik, komende vanuit het zuiden, een vreemd natuurverschijnsel waar te nemen. Op een voor Leeuwarder begrippen hoog gebouw meende Ik een groene maan te zien. Nu weet Ik wel dat groen de trendkleur van deze tijd Is, maar Ik vond het toch wat overdreven. Nadat Ik de volgende dag poolshoogte was gaan nemen op de 19e verdieping van het gebouw, bleek de commercie mij een groen rad voor ogen te hebben getoverd. Hoe dan ook, vanaf de 19e verdieping van dit vaak gefotografeerde gebouw ben Je ver zekerd van een schitterend uitzicht over Friesland en de gemeente Leeuwarden. De ombouw van rijksweg 32 tot autosnelweg komt eraan maar gaat nog te traag. De weg naar Drachten zie Je door het landschap. De treinen komen en gaan. Zelfs het vliegveld zie Je liggen. De omringende dor pen, Ja zelfs de scholen zijn zichtbaar. Het Is goed om vanaf deze hoogte - een toplokatte zou Je kunnen zeggen - wat beschouwend neer te kijken op de gemeente, ofschoon daar niet de conclu sie uit mag worden getrokken dat mijn fractie vanuit de hoogte neerkijkt op burgers en bestuur ders. WIJ staan In hun midden, wij staan er tussen In. Deze algemene beschouwingen, mijnheer de voorzitter, worden uitgesproken In een vanuit historisch oogpunt uiterste boelende periode. Hoewel historic!© later duidelijk zullen maken of en In hoeverre er historische veranderingen In Midden- en Oost-Europa plaatsvinden, kan mijn fractie nu niet nalaten te wijzen op de In onze ogen bemoedigende gebeurtenissen. Vanuit dat perspectief achten wij het van groot belang dat In Leeuwarden morgen een stedenverdrag met Orël wordt gesloten. Dat verdrag zal, naar D66 hoopt, het begin zijn van een duurzame relatie. De band met Schwerln In de DDR wil nog maar niet van de grond komen. Het Is natuurlijk zo dat velen In de DDR momenteel belangrijker dingen aan het hoofd hebben dan relaties aanknopen met de hoofdstad van Friesland. Toch vraag Ik namens mijn fractie In hoeverre het contact, dat de gemeente met de Vereniging NederIand-DDR zou opnemen, nog resultaten heeft opgeleverd. Terug naar 19-hoog en het uitzicht op rijksweg 32. De berichten over een snelle aanleg zijn niet zo hoopgevend. Onze vraag daarbij Is: Hebt u stappen ondernomen, zoals het provinci aal bestuur van Overijssel deed, toen bekend werd dat het tracé rond SteenwIJk weer twee jaar naar achteren werd geschoven? Uit concurrentle-overweglngen kan uitstel met het oog op 1992 niet worden gedoogd. Datzelfde geldt voor de N31 naar Drachten. Wilt u als college er bij het provinciaal be stuur op aandringen dat op korte termijn op het reeds aanwezige zandbed asfalt wordt gelegd? Een groot deel van de vierbaansverbinding kan op die manier worden gerealIseerd. Eigenlijk, mijnheer de voorzitter, Is het pleiten voor verdere ombouw van rijkswegen tot autosnelwegen niet milieuvriendelijk. Onze fractie hecht eraan dat uit te spreken. Er zijn ech ter voor D66 twee redenen toch te pleiten voor deze verbetering van de Infrastructuur. Het be treft ten eerste de achterstand waarin wij hier verkeren en tweede de economische ontwikkeling benevens ontsluiting van het gebied. De NS heeft de afgelopen Jaren veel geïnvesteerd In nieuw materieel, maar daarmee zijn wij er nog niet. De aansluiting van Leeuwarden op het lnterclty-plus-net dient te worden gereali seerd. Vorige week werd bekend dat werknemers van Aegon uit Groningen ook nogal wat problemen ondervinden bij het reizen naar hun nieuwe vestiging. Bepaalde delen van het traject Leeuwaï den-GronIngen zouden snel moeten worden verdubbeld, opdat met het huidige dIeselmater 1 eel In elk geval een tijdwinst kan worden geboekt. Over psychologische afstandsbeleving gesproken. Welke stappen hebt u al genomen of gaat u nemen richting NS met het oog op de hiervoor geschet - 33 - ste probIematIek? D66 vindt dat Leeuwarden bereikbaar moet zijn voor schepen tot 2.000 ton. Hoe staat het In dit verband met de plannen voor de ombouw van het Van Hartnxmakanaal Nu de luchtmacht een deel van haar F16-ople1d!ng gaat verplaatsen naar de andere kant van de oceaan, zijn er mede gezien de ontspanning tussen Oost en West, meer kansen voor de burger luchtvaart op de vliegbasis Leeuwarden. Hoe taxeert het college op dit moment de kansen voor Leeuwarden-AIrport? Mijnheer de voorzitter, de eerste helft van dit Jaar heeft In het teken gestaam van de knooppuntdiscussie. Vier ton heeft het college besteed aan een propaganda-offenslefMijn frac tie hecht eraan hier te verklaren dat het geld goed Is besteed. Wat ons betreft behoeft hier over geen rapport van de Rekenkamer te worden gevraagd. Verder Is het afwachten welke standpun ten het nieuwe kabinet gaat Innemen. Welke activiteiten onderneemt het college om de positie van Leeuwarden In de bijgestelde Vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening te versterken? Het gaat goed met de werkgelegenheidsontwikkeling In Leeuwarden. Maar blijft dat zo? Samenwerking In het bedrijfsleven Is met het oog op 1992 meer dan ooit noodzakelijk. Er zal meer dan nu het geval Is moeten worden geïnvesteerd In produktontwlkkelIng en het verbeteren van produktletechnleken. Het dit Jaar In Leeuwarden gevestigde Innovatiecentrum kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Wel zullen de ondernemers de weg naar dit centrum moeten weten te vinden. Overigens bestaat bij mijn fractie de Indruk dat de Informatievoorziening naar ondernemers te versnipperd en te diffuus Is. Banken, accountants, Kamer van Koophandel, Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, gemeente, arbeidsbureau, Bureau Bedrijfsleven van de provincie, hoge scholen en universiteiten. Ziet u door de bomen het bos nog? D66 pielt voor het tot stand komen van een zogenaamd Ondernemershuls. In dit huls dienen zoveel mogelijk Instellingen te worden geconcentreerd, die zich bezighouden met advisering aan en ondersteuning van het bedrijfsleven. Tevens kans vanuit dit punt samenwerking worden gestimuleerd. Wat vindt het college van deze gedachtengang? Leeuwarden blijft ondanks alle positieve berichtgeving een stad van twee gezichten. De werkloosheid Is onaanvaardbaar hoog. Het hoge aantal werklozen geeft de gemeente alle reden het Instrumentarium dat het arbeldsmarktbeleld kent onverkort te blijven gebruiken. Daarbij zijn wij van mening dat het merendeel van de leerplaatsen bij het bedrijfsleven gevonden dienen te worden. Zoveel mogelijk moeten deze leerplaatsen worden omgezet In arbeidsplaatsen. Vanzelfsprekend wordt ook van de gemeente en de non-profit Instellingen verwacht dat zij plaatsen beschikbaar blijven stellen. Wellicht kan reeds nu worden Ingespeeld op hetgeen In het regeerakkoord Is opgenomen omtrent de zogenaamde arbeidspools. Om een en ander te realiseren Is een optimale samenwerking tussen de gemeente, het gewestelijk arbeidsbureau en de organisaties van werkgevers en werknemers essentieel. WIJ hebben daarbij twee vragen. In de eerste plaats willen wij graag weten hoe het op dit moment met deze samenwerking staat. De tweede vraag be treft het begrip "sociale vernieuwing". Op welke wijze denkt de gemeente te anticiperen op het In het vooruitzicht gestelde beleid c.q. de brede specifieke doeluitkering? Voorzitter, In elk geval Is mijn fractie van mening dat het een goede beslissing Is ge weest In het kader van de reorganisatie zowel sociale als economische zaken In één dienst onder te brengen. Efficiency, die naar wij hopen ook resultaten zal brengen. Vanaf mijn hoge post - Ik bedoel dan de 19-hoog flat voor alle duidelijkheid - valt waar te nemen dat er In Leeuwarden vele mooie gebouwen worden gerealIseerd. Ik noem het Aegon- hoofdkwartier en het Winkelcentrum Zaailand. Ook de stadsvernieuwing verdient de nodige aandacht. Met betrekking tot de Meenthe moet ons van het hart dat het slopen van de S8-flat achteraf gezien een goede beslissing Is geweest. De wijk bloeit op en het grasveld waar eens de flat stond moet In onze visie behouden blijven. Eveneens Is mijn fractie van mening dat van de nieuwe ontslultlngsweg moet worden afgezien, om dat of de 7-hoog flat van de Ke! of de bewoners van het zogeheten derde plein In de Meenthe hiervan overlast zullen ondervinden. Nu de S8-flat Is verdwenen, Is een nieuwe situatie In de Meenthe ontstaan: de wijk Is nu psychologisch ontsloten. Dit brengt mij op het volgende punt. Na de openstelling van de Oostergoweg blijkt dat er veel overlast Is ontstaan In Hulzum- West. Dit probleem is nog steeds niet voldoende opgelost. Eenzelfde probleem kan zich voordoen na de reconstructie van het Vrljheldsplein. Is het college bereid op korte termijn afdoende

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 17