- 32 -
een woord van dank uit te brengen voor het vele werk dat Is verricht door de ambtenaren van
deze gemeente.
Tot slot nog het volgende. Over het milieu heb Ik reeds gesproken. WIJ willen een concrete
bijdrage van onze kant aan het college aanbieden - het Leeuwarder Mtlteuspel - om tot een
betere milieuvoorlichting te komen. Veel plezier ermee!
De Voorzitter: Dank u welDe heer Ybema heeft het woord.
De heer Timmermans (weth.) Is Inmiddels ter vergadering gekomen.
De heer Ybema: Mijnheer de voorzitter, een paar weken geleden dacht Ik, komende vanuit het
zuiden, een vreemd natuurverschijnsel waar te nemen. Op een voor Leeuwarder begrippen hoog
gebouw meende Ik een groene maan te zien. Nu weet Ik wel dat groen de trendkleur van deze tijd
Is, maar Ik vond het toch wat overdreven. Nadat Ik de volgende dag poolshoogte was gaan nemen
op de 19e verdieping van het gebouw, bleek de commercie mij een groen rad voor ogen te hebben
getoverd. Hoe dan ook, vanaf de 19e verdieping van dit vaak gefotografeerde gebouw ben Je ver
zekerd van een schitterend uitzicht over Friesland en de gemeente Leeuwarden. De ombouw van
rijksweg 32 tot autosnelweg komt eraan maar gaat nog te traag. De weg naar Drachten zie Je door
het landschap. De treinen komen en gaan. Zelfs het vliegveld zie Je liggen. De omringende dor
pen, Ja zelfs de scholen zijn zichtbaar. Het Is goed om vanaf deze hoogte - een toplokatte zou
Je kunnen zeggen - wat beschouwend neer te kijken op de gemeente, ofschoon daar niet de conclu
sie uit mag worden getrokken dat mijn fractie vanuit de hoogte neerkijkt op burgers en bestuur
ders. WIJ staan In hun midden, wij staan er tussen In.
Deze algemene beschouwingen, mijnheer de voorzitter, worden uitgesproken In een vanuit
historisch oogpunt uiterste boelende periode. Hoewel historic!© later duidelijk zullen maken of
en In hoeverre er historische veranderingen In Midden- en Oost-Europa plaatsvinden, kan mijn
fractie nu niet nalaten te wijzen op de In onze ogen bemoedigende gebeurtenissen. Vanuit dat
perspectief achten wij het van groot belang dat In Leeuwarden morgen een stedenverdrag met Orël
wordt gesloten. Dat verdrag zal, naar D66 hoopt, het begin zijn van een duurzame relatie.
De band met Schwerln In de DDR wil nog maar niet van de grond komen. Het Is natuurlijk zo
dat velen In de DDR momenteel belangrijker dingen aan het hoofd hebben dan relaties aanknopen
met de hoofdstad van Friesland. Toch vraag Ik namens mijn fractie In hoeverre het contact, dat
de gemeente met de Vereniging NederIand-DDR zou opnemen, nog resultaten heeft opgeleverd.
Terug naar 19-hoog en het uitzicht op rijksweg 32. De berichten over een snelle aanleg
zijn niet zo hoopgevend. Onze vraag daarbij Is: Hebt u stappen ondernomen, zoals het provinci
aal bestuur van Overijssel deed, toen bekend werd dat het tracé rond SteenwIJk weer twee jaar
naar achteren werd geschoven? Uit concurrentle-overweglngen kan uitstel met het oog op 1992
niet worden gedoogd.
Datzelfde geldt voor de N31 naar Drachten. Wilt u als college er bij het provinciaal be
stuur op aandringen dat op korte termijn op het reeds aanwezige zandbed asfalt wordt gelegd?
Een groot deel van de vierbaansverbinding kan op die manier worden gerealIseerd.
Eigenlijk, mijnheer de voorzitter, Is het pleiten voor verdere ombouw van rijkswegen tot
autosnelwegen niet milieuvriendelijk. Onze fractie hecht eraan dat uit te spreken. Er zijn ech
ter voor D66 twee redenen toch te pleiten voor deze verbetering van de Infrastructuur. Het be
treft ten eerste de achterstand waarin wij hier verkeren en tweede de economische ontwikkeling
benevens ontsluiting van het gebied.
De NS heeft de afgelopen Jaren veel geïnvesteerd In nieuw materieel, maar daarmee zijn wij
er nog niet. De aansluiting van Leeuwarden op het lnterclty-plus-net dient te worden gereali
seerd. Vorige week werd bekend dat werknemers van Aegon uit Groningen ook nogal wat problemen
ondervinden bij het reizen naar hun nieuwe vestiging. Bepaalde delen van het traject Leeuwaï
den-GronIngen zouden snel moeten worden verdubbeld, opdat met het huidige dIeselmater 1 eel In
elk geval een tijdwinst kan worden geboekt. Over psychologische afstandsbeleving gesproken.
Welke stappen hebt u al genomen of gaat u nemen richting NS met het oog op de hiervoor geschet
- 33 -
ste probIematIek?
D66 vindt dat Leeuwarden bereikbaar moet zijn voor schepen tot 2.000 ton. Hoe staat het In
dit verband met de plannen voor de ombouw van het Van Hartnxmakanaal
Nu de luchtmacht een deel van haar F16-ople1d!ng gaat verplaatsen naar de andere kant van
de oceaan, zijn er mede gezien de ontspanning tussen Oost en West, meer kansen voor de burger
luchtvaart op de vliegbasis Leeuwarden. Hoe taxeert het college op dit moment de kansen voor
Leeuwarden-AIrport?
Mijnheer de voorzitter, de eerste helft van dit Jaar heeft In het teken gestaam van de
knooppuntdiscussie. Vier ton heeft het college besteed aan een propaganda-offenslefMijn frac
tie hecht eraan hier te verklaren dat het geld goed Is besteed. Wat ons betreft behoeft hier
over geen rapport van de Rekenkamer te worden gevraagd. Verder Is het afwachten welke standpun
ten het nieuwe kabinet gaat Innemen. Welke activiteiten onderneemt het college om de positie
van Leeuwarden In de bijgestelde Vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening te versterken?
Het gaat goed met de werkgelegenheidsontwikkeling In Leeuwarden. Maar blijft dat zo?
Samenwerking In het bedrijfsleven Is met het oog op 1992 meer dan ooit noodzakelijk. Er zal
meer dan nu het geval Is moeten worden geïnvesteerd In produktontwlkkelIng en het verbeteren
van produktletechnleken. Het dit Jaar In Leeuwarden gevestigde Innovatiecentrum kan daaraan een
belangrijke bijdrage leveren. Wel zullen de ondernemers de weg naar dit centrum moeten weten te
vinden.
Overigens bestaat bij mijn fractie de Indruk dat de Informatievoorziening naar ondernemers
te versnipperd en te diffuus Is. Banken, accountants, Kamer van Koophandel, Instituut voor het
Midden- en Kleinbedrijf, gemeente, arbeidsbureau, Bureau Bedrijfsleven van de provincie, hoge
scholen en universiteiten. Ziet u door de bomen het bos nog? D66 pielt voor het tot stand komen
van een zogenaamd Ondernemershuls. In dit huls dienen zoveel mogelijk Instellingen te worden
geconcentreerd, die zich bezighouden met advisering aan en ondersteuning van het bedrijfsleven.
Tevens kans vanuit dit punt samenwerking worden gestimuleerd. Wat vindt het college van deze
gedachtengang?
Leeuwarden blijft ondanks alle positieve berichtgeving een stad van twee gezichten. De
werkloosheid Is onaanvaardbaar hoog. Het hoge aantal werklozen geeft de gemeente alle reden het
Instrumentarium dat het arbeldsmarktbeleld kent onverkort te blijven gebruiken. Daarbij zijn
wij van mening dat het merendeel van de leerplaatsen bij het bedrijfsleven gevonden dienen te
worden. Zoveel mogelijk moeten deze leerplaatsen worden omgezet In arbeidsplaatsen.
Vanzelfsprekend wordt ook van de gemeente en de non-profit Instellingen verwacht dat zij
plaatsen beschikbaar blijven stellen. Wellicht kan reeds nu worden Ingespeeld op hetgeen In het
regeerakkoord Is opgenomen omtrent de zogenaamde arbeidspools. Om een en ander te realiseren Is
een optimale samenwerking tussen de gemeente, het gewestelijk arbeidsbureau en de organisaties
van werkgevers en werknemers essentieel. WIJ hebben daarbij twee vragen. In de eerste plaats
willen wij graag weten hoe het op dit moment met deze samenwerking staat. De tweede vraag be
treft het begrip "sociale vernieuwing". Op welke wijze denkt de gemeente te anticiperen op het
In het vooruitzicht gestelde beleid c.q. de brede specifieke doeluitkering?
Voorzitter, In elk geval Is mijn fractie van mening dat het een goede beslissing Is ge
weest In het kader van de reorganisatie zowel sociale als economische zaken In één dienst onder
te brengen. Efficiency, die naar wij hopen ook resultaten zal brengen.
Vanaf mijn hoge post - Ik bedoel dan de 19-hoog flat voor alle duidelijkheid - valt waar
te nemen dat er In Leeuwarden vele mooie gebouwen worden gerealIseerd. Ik noem het Aegon-
hoofdkwartier en het Winkelcentrum Zaailand.
Ook de stadsvernieuwing verdient de nodige aandacht. Met betrekking tot de Meenthe moet
ons van het hart dat het slopen van de S8-flat achteraf gezien een goede beslissing Is geweest.
De wijk bloeit op en het grasveld waar eens de flat stond moet In onze visie behouden blijven.
Eveneens Is mijn fractie van mening dat van de nieuwe ontslultlngsweg moet worden afgezien, om
dat of de 7-hoog flat van de Ke! of de bewoners van het zogeheten derde plein In de Meenthe
hiervan overlast zullen ondervinden. Nu de S8-flat Is verdwenen, Is een nieuwe situatie In de
Meenthe ontstaan: de wijk Is nu psychologisch ontsloten. Dit brengt mij op het volgende punt.
Na de openstelling van de Oostergoweg blijkt dat er veel overlast Is ontstaan In Hulzum-
West. Dit probleem is nog steeds niet voldoende opgelost. Eenzelfde probleem kan zich voordoen
na de reconstructie van het Vrljheldsplein. Is het college bereid op korte termijn afdoende