- 38 - voor de milieuproblematiek. Het Is dan wel de bedoeling om In 1990 ruim 1 miljoen gulden aan de reserve toe te voegen, maar dat gebeurt maar één keer! Het Is dringend nodig dat deze reser vering een vervolg krijgt. Daarom stel Ik voor dit reeds nu vast te leggen In de meerjarenpIan- nlng. Gezien de geschatte uitkomsten (4,5 tot zo'n 8 miljoen gulden) voor 1991-1993 moet dat ook verantwoord zijn. Tot de algemene reserve voor de gemeente weer op een aanvaardbaar peil Is, zou jaarlijks bijvoorbeeld een half miljoen gulden aan de reserve moeten worden toegevoegd. Hierdoor zal de gemeente haar financiële positie verbeteren en kunnen wij weer tegen een stootje. Ik ben mij ervan bewust dat, wanneer de meerjarenramlngen dichterbij komen, de geraamde saldi kunnen te genval len. Er zal alles aan moeten worden gedaan om de financiële positie van Leeuwarden verder gezond te krijgen, eventueel door minder nieuw beleid of door bezuinigingen. Daarom wil Ik eventueel In tweede termijn over dit onderwerp een motie Indienen. Met de voorstellen nieuw beleid kunnen wij Instemmen, behalve met de post anti-apartheids- In It lat leven. Dit punt Is In de raadsvergaderingen breed aan de orde geweest. Ik wil daar nu niet verder op Ingaan. De post opleidingen zal In verband met de reorganIsatle voorlopig hard nodig zijn voor managements- en automatiseringsopleidingen. Welzijn. Welzijnswerk met als motto: laagdrempelig en buurtgerIcht. Mijn fractie herkent In de nota over het soclaal-cuItureel werk op diverse terreinen beleldslnvu11Ing welke ook door ons Is bepleit. Met name de wijkgerichte activiteiten spreken bijzonder aan. In de positieve ontwikkeling van de Meenthe zien wij een bevestiging van dat beleid. Wat hierbij opvalt Is dat een actieve betrokkenheid van wijkbewoners en hun vrijwil II- gersactlvltelten daarin onontbeerlijk Is. Soms wil het, ondanks die betrokkenheid en Inzet, toch niet lukken (met name Heechterp Is In dat kader een "zorgenkindje"). Zou Juist deze wijk niet tot een samenwerkingsproject kunnen worden gemaakt waarin welzijnsorganisatie, wonIngbouwcorporatles, wljkorgantsatle en vrijwilli gers hun aandeel leveren met als doel Heechterp als winkelcentrum met een nieuwe levendige Invul IIng? Mag Ik u een beeld schetsen dat mijn fractie voor ogen staat? Heechterp herscheppen tot een terp In de oorspronkelijke betekenis van die naam: vluchtheuvel voor de onmiddellijke en ruimere omgeving. Winkels en paden rondom het plein verhuren aan beginnende ondernemers, even tueel met ondersteuning door middel van een startsubsidie. Leer- en werkervaringsplaatsen, accommodatie voor kinderopvang en Jeugd- en ouderenwerk, mtlleuwlnkel met preventie- en voi mlngsactlvltelten, zaterdagse vrijmarkt. E zo kunnen wij nog wel wat bedenken. Kortom, een uit daging aan alle betrokkenen om mee te denken! Waarom zou deze wijk niet kunnen worden tot een voorbeeld van vrijwillige en professionele samenwerking? U zegt: dit Is een te optimistisch beeld? Met enthousiasme en optimisme kan er wellicht niet alles maar wel veel gerealiseerd worden! Het gaat om de leefbaarheid binnen een woonwijk, om het welzijn van medeburgers. Jeugdbeleld. Het Jeugdbeleid verdient een speciale plaats In onze gemeentelijke plannen. Het wachten Is op de desbetreffende beleidsnota. Hoe eerder hoe beter! WIJ mogen ons als gemeente gelukkig prijzen met goed draaiende voorzieningen voor de Jeugd. Toch blijft er zorg om groepen die nog niet worden bereikt. In dat kader blijft een goede signaleringsfunctie vanuit wijk- en buurtgerichte activiteiten noodzakelijk. De toenemende gokverslaving - zeker onder de Jeugd - Is een zorgelijke zaak. Het college van Breda, de derde In de rij na Hilversum en Venlo, heeft een aantal drastische maatregelen voorgesteld. Het komt neer op de sluiting van gokhallen en het verbieden van fruitautomaten. Mijn fractie wil het college voorstellen om deze problematiek rond de gokverslaving nader te bestuderen en wanneer er sprake is van een problematische situatie In Leeuwarden ook te komen met voorstellen. - 39 - Ouderenbel eld. Het ouderenbeleid In onze gemeente heeft een positieve ontwikkeling laten zien. Vooral de Integratie met wijk- en buurtwerk Is een goede zaak. De ouderen zelf zijn hierin de belangheb benden en Initiatieven vanuit hun eigen belangenorganisaties lelden tot plannen, zoals woonpro jecten voor ouderen. Een aanbod van hulp- en dienstverlening op maat Is en blijft een vereiste, zeker binnen het gemeentelijke ouderenbeleid. Maar Je kunt nu eenmaal geen blikjes vrtjwl11Igers blijven opentrekken. Het overheidsbeleid, dat erop gericht Is zo lang mogelijk mensen In hun eigen omgeving hulp aan te bieden, zal rekening moeten houden met de grenzen van dat vrijwilligers werk. Vrouwen en mannen zullen nodig zijn om aan die vraag te kunnen blijven voldoen. Mannen zullen de gelederen moeten versterken waar vrouwen steeds meer de arbeidsmarkt opgaan. Dak- en thulslozenzorg. Een groeiende groep dak- en thuislozen heeft met de plannen voor een nachtverblijf en een dagopvangvoorziening een eigen plaats gekregen binnen het gemeentelijke zorgbeleid. Mijn frac tie hoopt dat deze voorzieningen Inderdaad de doelgroep zullen bereiken. Armoedebeleld. Het armoedebeleid en de aanbevelingen gedaan In de nota zijn een goede aanzet om de nood van de minima te vertalen naar concrete verbeteringen van hun achterstandspositie. Op termijn helpen echter allerlei maatregelen In de marge niet. Verbetering van de werkgelegenheid dient hoofdprioriteit te zijn en te blijven. Mijn fractie wil dit laatste onderstrepen. Emanclpat Ie. De gemeente behoort aandacht te schenken aan de ontplooiing van vrouwen die In een achtei standspositie zijn geraakt. Het betaalde ouderschapsverlof en ontwikkelingsprogramma's voor In het bijzonder vrouwen van etnische minderheden zijn goede Initiatieven, evenals projecten voor herintredende vrouwen. De positie van etnische minderheden Is zorgelijk. Wie de taal van het land niet beheerst, vindt moeizaam zijn of haar weg. Het volgen van taalcursussen zal gestimuleerd moeten worden. Een schakel cursus kan zorgen voor aansluiting met bestaande groepen. Organisatie en automatisering. De afdeling Bevolking Is bezig met de Invoering van de GBA. Dit verloopt niet helemaal naar wens. Het CEVAN Is voor een deel hiervoor verantwoordelIjk. WIJ moeten constateren dat onze gemeentelijke automat IserIngszorgen niet altijd verlicht worden door deze organisatie. Met zorgen zien wij de verdere samenwerking met het CEVAN tegemoet, vooral wanneer wij denken aan de Invoering van het GSDIS-systeem. De steeds uitgestelde Invoering kost de gemeente handen vol geld. De Wet peroonsreglstratie Is Inmiddels In werking getreden. Naar aanleiding daarvan heeft mijn fractie al geruime tijd geleden gevraagd om een privacyregeling op te stellen. De gemeente dient zeer zorgvuldig met de persoonlijke gegevens van haar burgers om te gaan. WIJ willen erop aandringen dat binnenkort deze nota ook Inderdaad aan de orde komt. Verkeer en vervoer. Ik citeer uit het hoofdstuk Verkeer, Vervoer en Waterstaat van het beleidsplan: "Onverminderd blijft de aandacht uitgaan naar het verbeteren van de veiligheid van de fletser. Daarbij wordt zoveel mogelijk gelet op aspecten van verkeers- en sociale vaardigheid." WIJ kun nen het van harte onderschrijven. Maar wordt dit wel waargemaakt als een uitgebreid net van fraai roodgekleurde fietspaden niet de beoogde veiligheid voor de fietsers biedt omdat de ruimte vaak In beslag genomen wordt door auto's?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 20