- 52 - van het Jaar daarop zullen wij, op basis van de plannen die er nu liggen, nog eens 10.000 woningen daarbij betrekken. Als daar versnelling In gebracht zou moeten worden, dan kan dat technisch wel. Er zijn echter wel twee vraagstukken die zich daar dan bij voordoen. In de eerste plaats zal de afvalstoffenheffing dan opeens een vrij groot bedrag omhoog gaan. In de tweede plaats is het nog niet helemaal zeker dat de containers die op het ogenblik worden ge bruikt ook echt bruikbaar zijn en goed blijken te zijn. WIJ hebben de ervaringen In Westelnde nodig om daar zekerheid over te krijgen. Mocht dat wel het geval zijn, dan Is het op zich zelf mogelijk om de Inzameling van groente-, fruit- en tuinafval versneld door te voeren. De heer Koopmans heeft een vraag gesteld over het te voeren pr-beleld en gezegd dat dat een permanent karakter moet krijgen. HIJ heeft ook gezegd geen bezwaar te hebben tegen ci+y- selltng. Ik heb reeds eerder In mijn antwoord aangegeven dat ook het college daar geen enkele moeite mee heeft en op het pr-beleld, waar In de nota over de economische voorzieningen nog nader op zal worden Ingegaan, veel accent legt met name ook als het gaat om de samenwerking met het bedrijfsleven. Volgens de heer Koopmans Is het misschien wel veel meer van belang om de bestaande bedrij ven In onze stad tot een zekere expansie te brengen dan dat geprobeerd wordt om grote bedrijven hier heen te halen, omdat dat wellicht toch ook niet alles oplost. HIJ heeft daar gelijk In. Als Je bij alle 3.000 Leeuwarder bedrijven, hoe groot of klein ook, maar één arbeidsplaats zou kunnen toevoegen, dan had je al bijna de helft van onze werklozen te pakken. Op zich zelf Is het een goede benadering om ook dat te proberen. Wat dat betreft heeft Leeuwarden een gunstig ondernemersklimaat, omdat er zoveel verspreide vestigingen zijn. Van de kant van het CDA Is ook gevraagd wanneer het Investeringsplan Economische Voorzie ningen komt. Zoals de planning nu Is, Is het de bedoeling om daarmee In februari In de commis sie te komen en daarna, als het kan in maart, In de raad. Er zijn ook vragen gesteld met betrekking tot AIrport-Leeuwarden al of niet gecombineerd met een hoogwaardig bedrIJfsterreln aldaar. De Werkgroep Transport en Logistiek Is gereed met de rapportage die deze week of anders de volgende week nog uitkomt. Daarin staat wat erop dit moment aan mogelijkheden rond die alrport-ontwlkkelIng zijn. WIJ moeten ons daar op dit moment niet al te hoge verwachtingen van vormen. Op zich zelf Is er bereidheid bij Defensie om hierin mee te doen. WIJ hebben onlangs een brief ontvangen van Defensie die weliswaar met allerlei mitsen, maren en voorbehouden toch een positieve benadering toont. Er zal echter nog wel veel gedaan moeten worden, zoals veel overleg met allerlei betrokkenen, voordat het zover Is dat wij er ook concreet gestalte aan hebben gegeven. Over de mogelijkheden van hoogwaardige bedrijfsterreinen zult u uiteraard In de nota over de economische voorzieningen wel Iets aantreffen. Op dit moment denken wij In ieder geval aan een mogelijkheid bij Werpsterhoek. Die lokatle voldoet aan allerlei eisen, zoals bereikbaarheid en herkenbaarheid. Ook denken wij aan een mogelijkheid In de omgeving van die airport- ontwik keling. De lokatle zal waarschijnlijk niet liggen daar waar wij haar oorspronkelijk hadden ge dacht, namelijk aan de kant van de Troelstraweg, maar juist aan de kant van Marssum, de betere ontsIuitingskant. Veel meer kan Ik er op dit moment niet van zeggen, maar het Is ook meer om de gedachten te bepalen. Dat er behoefte Is aan een dergelijk hoogwaardig bedrIJfsterreln staat voor ons wel vast. Het andere onderwerp, welzijn, begint bij de CDA-fractle met het ouderenbeleid. De heer Koopmans zegt dat zijn fractie daar een zeer hoge prioriteit aan toekent. HIJ vraagt zich af hoe het gaat met de ontwikkeling rond de Stichting BeJaardenwerk Leeuwarden en wil graag weten, als dat misgaat, wie dat dan overneemt. Vervolgens vraagt de heer Koopmans of zijn fractie wat dit punt betreft misschien te somber Is. Voorzitter, Ik denk van wel, want ik ga er voorshands tenminste vanuit dat het goed gaat. De heer Koopmans vindt ons bod van f 30.000,voor nieuw beleid voor ouderen aan de magere kant en wil daar eigenlijk nog een bedrag tegenaan zetten. Het lijkt mij het beste dat wij die discussie voeren In het kader van de behandeling van de voorstellen voor nieuw beleid. Daarbij zie Ik mogelijkheden voor concrete Invulling In de sfeer van aan de ene kant de wonlngbouwvoorzlen1ngen voor de ouderen - de raad heeft hierover bij de behandeling van de ouderennota ook gesproken - en aan de andere kant de zorgfunctles die zich op dit moment toch vrij spectaculair ontwikkelen. Ik zou willen voorstellen die discussie dan te voeren. De heer Koopmans heeft ook gezegd dat het algemeen maatschappelijk werk onder druk staat - 53 - en dat er een te kleine formatie Is voor het werk dat moet gebeuren. Hij vraagt zich af of het mogelijk Is een regionaal gedragen advies uit te lokken. Op zich zelf Is er natuurlijk een dis cussie mogelijk over de vraag wat te groot en wat te klein Is. Vanuit het algemeen maatschappe lijk werk wordt al jaren gezegd dat het met de bestaande formatie en het vele werk dat er Is niet goed uit de voeten kan. Er Is Inderdaad een regionaal rapport van alle stichtingen In het noorden van Friesland dat aantoont dat, gerekend naar Inwoners of naar verrichtingen, ons for matiegetal vrij ver achterblijft bij vergelIJkbare situaties In Friesland en zeker In Neder landse verhoudingen. Ik kan mij dus voorstellen dat er op niet al te lange termijn een uit spraak In regionaal verband op dit punt komt waaraan wij wellicht Iets kunnen hebben. Ik zeg met nadruk dat wij daarin uiteraard ons eigen beleid voeren. De kinderopvang is een onderwerp dat door meerdere sprekers ten tonele Is gevoerd. Tijdens de afdelingsvergadering heb Ik meegedeeld dat, als het gaat om de verdeling van de Oort-gelden, er op termijn een bedrag van ongeveer één miljoen gulden aan rijksmiddelen In het vooruitzicht is. Ik heb er toen ook bij gezegd dat de nota die op dit moment In bewerking Is nog niet hele maal klaar was en dat ik dus nog niet kon overzien wat dat voor ons als gemeente aan financiële middelen zou betekenen. De nota Is thans In concept vrijwel klaar. Er lopen een aantal lijnen in de nota die Ik u niet wil onthouden. Het rapport Is opgesteld door een commissie van een ge mengde samenstelling, In die zin dat zowel het veld, alle betrokken Instellingen, als de ge meente daarmee bezig Is geweest. Genoemde commissie Is tot de conclusie gekomen dat er twee aspecten spelen, namelijk een kwalitatief aspect en een kwantitatief aspect. Wat de kwaliteit betreft ziet men vooral op de honorering van de mensen die op dat terrein werkzaam zijn. Wat de omvang van het probleem be treft gaat het vooral om de uitbreiding van kinderopvangplaatsen. Met name de vertegenwoordi gers uit het veld hebben een nogal nadrukkelijke relatie gelegd tussen die twee aspecten. ZIJ hebben namelijk gezegd dat zij niet eerder de opvangplaatsen willen uitbreiden dan nadat eerst de kwal Iteitsproblemen zijn opgelost. Als Ik dat in geld vertaal dan komt het erop neer dat de kwalitatieve verbetering Iets in de orde van 3,5 ton zal kosten. Dat geld zal bij ons vandaan moeten komen. Als die verbetering Is doorgevoerd dan zou begonnen kunnen worden aan uitbreiding van de opvang. Voor een opvangplaats is gemiddeld ongeveer f 12.000,nodig. Daarvan komt f 2.000,vla de ouderbijdrage binnen en f 5.000,per klndolaats van het rijk. Er resteert uiteindelijk voor ons een bedrag van f 5.000,—. WIJ zullen dus een heel forse eigen bijdrage moeten leggen naast het rljksgeld. Anders gezegd, wij zullen het rljksgeld voor een deel niet binnenhalen als wij niet zelf bereid zijn daar een eigen Investering naast te leggen. Ik constateer tegelijkertijd dat voor dit extra doel op dit moment nul gulden beschikbaar Is. Met andere woorden, naast het geld dat wij In de bestaande voorziening steken Is er op dit punt geen geld voor nieuw beleid geraamd. Er tekent zich echter op dit moment een vrij fors bedrag af, maar Ik zeg erbij dat dat het bedrag Is dat nodig zou zijn als Je a 11 es zou willen doen wat zou kunnen. Daar kun Je best nog andere keuzes In maken. Ik geef daarmee voorlopig maar even de orde van grootte aan. De heer Koopmans heeft nog een aantal opmerkingen gemaakt over het MCL. Hij vindt dat het MCL een topziekenhuls moet blijven en dat Friesland niet In tweeën gedeeld mag worden zoals kennelijk het provinciaal bestuur zou doen. Ik ben dat met hem eens en verwijs naar de reacties die het college heeft gegeven op de plannen van de reductie. Ik denk daarmee te kunnen vol staan. De heer Koopmans heeft ook een suggestie gedaan over het steunen van gebieden In Oost- Europa. Hij heeft met name Polen en de medische voorzieningen daar genoemd. Op zich zelf Is het best een aardige en goede gedachte, die natuurlijk wel In geld moet worden vertaald. Het zal, als Ik deze zaak plaats In de sfeer van ontwikkelingssamenwerking, om vrij kleine bedragen gaan. Mocht het echt Iets voorstellen, dan zullen wij nog een keer met elkaar moeten praten over de vraag wat het dan wel zou moeten zijn. Het college zegt u toe dat wij onze gedachten eens zullen laten gaan over een eventueel voorstel terzake. Voorzitter, de VVD-fractle heeft bij monde van de heer De Beer gevraagd om actualisering van het distributie-planologisch onderzoek. HIJ heeft gezegd dat dat gelet op recente ontwikke lingen noodzakelijk Is. Ik ben dat In die zin met hem eens dat er een aantal ontwikkelingen Is die Inderdaad niet in het bestaande plan zijn voorzien. Het college is niet voornemens om het hele distributie-planologisch onderzoek opnieuw te doen. Van geval tot geval zullen wij de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 27